|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

23 Nov 2010 13:33
_________________ Mvh/Göte Sjögren
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

23 Nov 2010 13:35
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

23 Nov 2010 13:37
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

23 Nov 2010 13:46
Nog för att armcro räcken kan upplevas som mjukt att slå in i, de är ju gjorda för att svälja energi, inget annat. Det är ju långt ifrån som att köra in i en betongsugga som många tror!
Men kort sagt, jag är glad jag träffade däck, de är annu mjukare.
|
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

23 Nov 2010 13:51
Göte: Är det första avåkningen på Nordslingan?
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)
"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

23 Nov 2010 15:03
Senast ändrad av Göte RS6 Sjögren, 23 Nov 2010 21:12, ändrad totalt 1 gång
Räknas det att vattenplana på långa rakan i en CSL på CUP däck i ca 170 km/h, för jag slog liksom inte i och kunde fortsätta köra med en 100% ok bil(körmässigt) efter en tvätt:D (smekte lite armcro)
Smekt däcktraven på GP slingan oxå(vilket inte är nordslingan  ), och fortsätta köra med en 100% ok bil(körmässigt) efter att ha bankat ut skärmen lite samt använt silvertejp)
Men enligt mig, detta är min första IMPACT på NÜR  Men defenitivt inte den sista.
Vad som skiljer mig, i min egen mening då mot många andra, jag är fullständigt medveten om vad jag håller på med, ..med detta menar jag..... Alltså vet jag att jag när som helst när jag minst anar det kommer sitta i en grantopp på nur och undra vad som hände..(ungefär det som hände nu)
Således kommer det smälla om man ständigt kör hårt på nür. Men rent statisktiskt med tanke på hur jag kör och hur länge jag hållit på så är det extremt få incidenter tycker jag. Ja ovan är det som hänt faktiskt, inget annat på nür. Det tycker jag är väldigt lite med tanke på alla bilar jag ständigt kör där, inte bara egna men provar andras och testar alltid allehand hyrbilar oavsett modell osv,osv, vilket jag alltid gjort i alla år.
730 Diseln gick hårt på tvären ibland, helt utan ESP för annars går det ju inte, (helt omöjligt att köra ner den på 8.30 btg tider med ESP påkopplat! )
Körde den endast 3 varv! Den fick tuppjuck och trodde den skulle smälla eller åka av vägen hela tiden p g a att den fick åka lite brett. P G A detta utlöstes bältessträckarna så fort man hängde ut den i drift. Först blev jag smått chockad av vad det var som strypte mig över bröstet så hårt  , för det drar VÄLDIGT hårt via bältet hela tiden i mig och Peter F (passagerare). Men det var bara bilen som trodde vi var på väg att krocka  Man måste köra relativt hårt för att lyckas trigga bältessträckaren visade det sig.
Nåväl jag lär mig så länge jag lever och förhoppningsvis lär sig någon annan av min histora gällande swiften. Men visst laddade jag på i swiften, det måste man för att åka kunna åka 8.42 tider i en stage 2 swift. Med min rutin borde jag inte bromsat initialt så hårt på rakan i swiften med tanke på att det är i början av banan samt lätt bil vilket inte bygger värma så fort i däcken samt det var några plusgrader endast. (i övrigt var väggreppet bra) Men men nu gjorde jag ju det  samt höll ner gasen marginellt för länge in mot S partiet. Detta samantaget... är enligt mig vad som fick bilen att bara börja glida rakt fram i det jag trycker på bromsen, allt för hårt.
Detta med ABS osv med tanke på bromsningen, ja ibland tar fysiken bara över som sagt, det är en hårfin gräns ibland och jag gillar att ligga där  Det är ju därför jag gillar nür. Visst kan jag skratta mig lycklig att jag endast har lite träningsvärk i nacken. Det kan gå riktigt illa på NÜR, men det är jag trots allt medveten om.
Flytten av däcksbärriären kostade mig 400kr, att blåsa av banan i 5 min med en trädgårdsblåsare kostade 1600kr  Ja, killarna ska ha betalt oxå för att jag påkallar dem, så totalt 2900sek till Nurburgring för att jag landade i däcken. Stålet kostar mer, glad att jag missade det
|
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
|
J Blank
Stockholm
Här sen Maj 2007
_________________ Johan Blank
NS BTG 8,00
BMW M3
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

23 Nov 2010 18:06
Sikta och sikta, bra spelare har tur. Men en dag tar den slut och då är det kallt hårt stål. I stunden tänkte jag knappast på att det finns däck på andra sidan s kombon. Enda jag tänkte på var att för allt i livet inte träffa armco till höger om den parkerade bilen i bilden. Detta lyckades jag med, hade jag däremot inte lyckats häva sladden på väg in i denna första vänster in i s kombon hade jag slagit hårt i stålet till höger om bilen. Ska kolla dubbelkolla loggen för att se hastigheter och g etc vid impact. Återkommer om det vid senare tillfälle.
|
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005

23 Nov 2010 19:50
Som sagt, gött att det gick så bra som det gjorde ändå. Jag stod ju o pratade med Ralph på rent4ring och lämnade tillbaka "min" Swift när du ringde honom Gaute.
På't igen nästa år, då ska <8.40 sitta och jag ska sikta på <9.00...
_________________ ///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
|
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Trådstartare

23 Nov 2010 21:25
|
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Trådstartare

23 Nov 2010 21:26
Blev en hel del kraft när Gaute krockade... Spana skruven från däckstraven som skurit upp Swiften...
|
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Trådstartare

23 Nov 2010 21:29
Roliga bilar? Nja, inte så värst många.
Nya 997 GT2 RS var där...
...och en riktigt ful Veyron på parkeringen...
|
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

23 Nov 2010 23:38
Vad är det för barack bakom Bugattin?
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)
"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

24 Nov 2010 11:45
Bild visar loggen från 730 d bilen, densamma dataloggen ligger på Autolife. Hade vmin i swedenx vänstern på 164(8.39,5 varvet) samt vmin i metzgesfeld 146.(8.39.5 som jag körde just efter 38 varvet, båda ligger på AF) Nåväl efter 3 varv, så bilen borde ju lätt gå ner mot låga 8.30 BTG med fler varv.
|
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005

24 Nov 2010 19:45
Tur att det gick bra med dig i allafall, och 2500Euro var ju inte allt för dyrt i sammanhanget!
När vi var nere på Scuderian i maj så lyckades jag åka av i regnet/snön och skada en frontsplitter på RSR's Exige S, vart bara ett par tusen som tur var. Det kunde varit betydligt värre iom att fronten är en enda del och väldigt kostsam men dom beslöt sig för att laga den istället då det var ytterst lite skada på den.
Ang. deras Porsche GT3 RS så gick den av ORDENTLIGT precis innan Hohe Acht. Bilen vart totalskrot, men föraren klarade sig bra. Men han försökte skylla på att en Golf svängde ut framför honom och orsakade olyckan, men han glömde visst det faktum att bilen hade ju Video V-boxen installerat och allt fanns på film... En film säger mer än 1000 ord och visade exakt hur det gick till, fanns t.o.m logg på olyckan!
Tyckte mest synd om Golfägaren som polisen åkte efter men var helt oskyldig. Vart en hyffsat dyr nota för Schweizaren i slutändan!
/Erik
_________________ Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

24 Nov 2010 22:49
Senast ändrad av Göte RS6 Sjögren, 25 Nov 2010 12:41, ändrad totalt 1 gång
Tack ni som delar med er av omtanke gällande min hälsa och välmående
Erik, jo jag har hört om den smällen med V-BOXEN  Inte helt lätt att förklara den filmen där han skyller bort allt på andra.
|
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
_________________ Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
|
DimWit
Ängelholm
Här sen Aug 2006

27 Nov 2010 23:46
Var också nere denna helgen.
Tänkte först inte köra, men suget blev för stort
Blev 3 varv i lagom tempo (ingen tidtagning), tyckte det var helt ok förhållanden.
Annorlunda och kul att kunna se genom "skog och häck" runt banan nu när löven fallit.
Ser ut som en ganska hård krasch, skönt att det gick bra iaf.
Såg dock ingen kraschad swift på/runt banan, men hörde talas om den "vilda" bmw:n
_________________ -={ Frans Perlhagen }=-
Nissan 200SX RE -99
Nordschleife: 22 varv, BTG 8:45
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

02 Dec 2010 12:21
Senast ändrad av Göte RS6 Sjögren, 02 Dec 2010 13:59, ändrad totalt 2 gånger
Lite logg info. Första bilden nedan är från varvet innan smällen i densamma stage2 swiften givetvis. Loggade då 8.42,4 min BTG. Vilket förövrigt är en förbättring med ca 1 sekund från min tidigare bästa tid med stage2 swiften okt 2009 :-)
Datan i bilden är endast samlad från blåmarkerad yta, start just där jag når högsta vmax( krysset i kartan) samt slut där jag släpper av bromsen för att gå in i S kurvan. För de som inte vet, röd graf visar fart och grå broms i denna bild. I det jag börjar bromsa just när jag når vmax tills jag släpper av broms igen handlar om exakt 3,6 sekunder. Notera genomsnittshastigheten och jämför mot nästa bild då jag smäller. Jag har som average fart på detta varv nedan inom blåmarkerad yta(partiet det gäller) 126 gps km/h. (Har hela 148,8 i snitt när jag smäller, se sista bilden nedan.)
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

02 Dec 2010 12:51
Här är varvet efter, då jag smäller!
Notera speed, snitt fart. Samt jag lyckas endast ta bort 33,5 gps km/h av farten här vs ovan bild där jag bromsar bort 62,8gps km/h. Notera den röda fartkurvan då det smäller, den faller inte lika mycket som ovan bild från varvet innan. Som sagt det tar bara stopp, med bra fart in i däcken:-)
Så, vad har jag lärt mig av mina nu ca 50 totala varv(spridda över många år) i diverse swift bilar. Jo sett till minnet av vad som hände och sett till datan så stämmer det väl. Även känslan av att jag slog i däcken hårt stämmer. Det är en hårfin gräns mellan katastrof och lycka på NÜR, vilket jag alltid är medveten om.
Det tog 2 SEKUNDER ifrån det att jag tryckte på bromsen till det att jag slog i däcken 82,6 METER bort i 132.020 GPS km/h!!,(jag uppskattade dessa meter till 100 innan, men det är endast 82 meter) Man hinner jobba med bilen och fundera mycket under 2 SEKUNDER:-)
Jag jobbade hårt,snabbt och metodiskt och under ett lugn ändå. Det är intressant att smälla, man lär känna sig själv på riktigt, på något sätt en skräckblandad förtjusning. Peppar,peppar, när det går riktigt illa ser man det kanske på ett annat sätt!
|
|