| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Gran Turismo - nytt motorprogram på TV8
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 21029 besök totalt |
|
Re:
Ska målgruppen vara "en zppande MTV generation"? Jag tror för övrigt att den yngre generationen tittar mindre och mindre på vanlig TV, mer på nätet och nedladdad TV och film. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Förlåt Bosse - du har en poäng, men jag gick igång lite där. Blir inte fullt så nostalgisk av TR. Lyfta motorhuv fungerar liksom inte riktigt idag med tanke på att det ligger flerar lager med kåpor och täckplast över elektronik och skyddssystem, i bästa fall ser man ett gult lock för oljan. Om man nu lyckas med att hitta en grusväg i skogen ser nog 19" inte lika roliga ut längre. Visst var det mer tekniskt och utbildande men bilarna var bara för trista. Svart/vit var mer en bildlig beskrivning av förmyndarsverige och åldern på programmet. Personligen tror jag att fyllekörningen var ett beställningsjobb från Socialstyrelsen
. Lite för politiskt korrekt att han som ändå kunde köra bil inte kunde hålla sig på banan med tanke på hur skrämmande många som kör rattonyktra på våra smala vägar. Om jag skulle betygsätta TR både i samtid och nutid är det ändå skyhögt mycket bättre än GT.
Tänkte på den blå Ford Specialen i GT, samme ägare har en fantastiskt fin Alfa som gott kunde ägnas lite programtid. Gärna lyfta på motorhuven, provsitta, kika på chassi och sladda (läs kurvlyftande framhjul) ā la TR
TopGears kreativa sida med ombyggnationer till båtar och hus är direkt infantilt och deras märkliga kapplöpningar som tar upp halva programtiden är bara tråkiga. Kändisen som kör billig bil ger inte mycket heller. Men när superbilarna ger fullt då skruvar jag upp ljudet
_________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||
|
Det är lungt Fredrik
Bra analys av både TG coh TR. Ett tekniskt inriktat program idag skulle nog behöva mer av reportage "bakom kulissern" och "så här funkar det". Typ hur fungerar ett ESP system, hur går det till att "chippa" en bil osv... Lyfta på locket är osm sagt ingen vidare vits med numera.
Beträfande TG är din anlys mycket träffande. Magnus, håller helt med om att web och nedladdning är det osm gäller idag. Tror att program typ GT och Motorjournalen nog rent av skulle nå ut bättre i en sådana kanaler mht tänkta målgrupper-, medan mitt nsotalgi &veteranprojekt nog trots allt passar bäst i den gamla vanliga burken, just pga en äldre målgrupp som du är inne på. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Nu är jag ganska långt från ämnet, men ett motorprogram som brukar fånga mitt intresse är Nitroz Motorsoffan. Det är ju dragracinginriktat, men en liknande produkt skulle nog funka med sväng på också.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Tyckte gamla Teknikens Värld var bra, eller konceptet var bra men programmet skulle med dagens mått kännas lite tafatt ur kvalitetssynpunkt. Men som sagt, upplägget var ok. Sundfeldt testade roliga bilar, alltifrån super touring-bilar och M3 E36 till special saloon PV med Cosworth-motor eller en superkart. Begagnat-delen kan man gott skippa (dom hade en utvald modell som Staffan Borglund visade varje program), iaf för min egen del. Sen tog man upp lite nyheter, både om bilmodeller men också bra-ha-prylar, något som borde kunna gå att göra intressant och inte töntigt. En annan del var reportage om aktuella ämnen (minns ett reportage om regummerade däck som det snackades mycket om just vid den tidpunkten), här finns mycket aktuellt man skulle kunna ta med bara man gör det seriöst.
Redan vid den här tiden hade man uppmärksammat Top Gear och dom hade även ett kort reportage varje avsnitt från dåvarande Top Gear (mest när Tiff Needell sladdade skiten ur div. bilar), men det kan man enligt mig också skippa idag. Tycker inte det finns något bra program som går hand i hand med bilhobbyn, och då tänker jag på de som kör track days, åker prova-på-dragrace eller helt enkelt förädlar sin hobbybil o.s.v. Motorjournalen har varit där och nosat och gjort en del riktigt bra reportage (t.ex. när Sundfeldt gasar Dahlbäck's Sport Quattro på en sjö-is, DET är bra TV!). Borde kunna gå att få med reportage om banträffar, några intressanta projektbilar som privatpersoner byggt (både nya & veteranbilar), övriga träffar m.m. Det är ju väldigt viktigt att det är aktuellt också, och inte visas ett halvår (eller längre) efter att det spelats in. Saker händer så fort idag i.o.m. media att mycket blir "inaktuellt" om man får uttrycka sig så. Det mesta sprids på forum, Youtube, tidningar m.m. att det blir en trist "repris" när det väl sänds i TV-rutan ett halvår senare. Varför inte en projektbil som man får följa med under en programsäsong? Skruva ihop en Caterham (OK, lite inspirerat av A Race car is Born) eller köp en billig bil och visa på vad man kan göra för kul med den, vad man kan tävla i o.s.v. Eller varför inte följa med ett racingteam, antingen på högre nivå (t.ex. Camaro Cup) eller på klubbnivå (BMW Cup, ERCup m.m.) on-topic: Gran Turismo har inte riktigt fångat mitt intresse iaf. Känns ibland som en fånig överklass-serie där man lyxar till det med Maserati's och Chardonnay, ingen inriktning som jag går igång på direkt. Är väl med mina 25 bast säkert för ung för sånt . Några reportage har dock varit bra av det jag sett (notera att jag inte sett alla program, kan ha missat något kul).
Tidningen Klassiker brukar slänga med någon DVD-skiva ibland, ge dom en budget för ett TV-program och då kan vi kanske få något kul. Tycker dom lyckas bra att fånga det tidstypiska i sina reportage, även om det är småtöntigt och lite väl lågbudget ibland. Men det är underhållande iaf. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
|
Egentligen är det ju inte ett problem om programmet skulle bli smalt, det ska finnas plats för smala program i SVT:s public service-uppdrag. Det får till och med gärna vara utbildande för det ingår också i uppdraget. Det mesta handlar om vilja från SVT:s (eller UR:s) sida.
_________________ Mattias Hammer |
||||
|
Eller om viljan att betala ett produktionsbolag för jobbet....
Vill nog påstå att SVT i mångt och mycket snarare anpassat sig till den så kallade fria marknanden i sina produktioner och ekonomiska tänk med produktionskostnader och tittarsiffror osm viktigaste nyckeltal. Public serviceuppdraget finns förvisso kvar, men det har smalats av i praxis ganska rejält. Utbudet blev knappast bredare när TV3 bröt vallen och övriga hängde på. Det är mer som alla förortsgallerieor i Stockholm, samma utbud på för många ställen. Men jag såg trots allt här i höstas en miniserie i två program, tror de var på närmare 1 timme var om bilträffar och veteranhobbyn. Mest US bilar och ett besök i staterna, men lite gamla sportbilar från Tjolöholm classic var det allt med. Så visst kan SVT ibland, men att övertyga de politiskt korrekta kulturvetarna om att producera ett program om bilar är nog lite svårare, än uppdrag granskning och Agenda....
Jag tror på att web-TV formatet är en mer realistisk väg för smalare produktioner, om inte annat för att öppna dörren för större satsnignar även i public service. Klurax har ju mängder med bra uppslag till ett bredare program, vi får väl hoppas att några producenter förljer tråden
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Att göra produktioner för att sälja till kommersiella TV-kanaler handlar om business. Att göra ett smalt program som grottar ned sig i cambervinklarna på en Caterham fungerar inte om pengar skall tjänas.
Top Gear är en kommersiell fullträff då de lyckats med ett koncept som gör att även de med ringa, eller rent av inget, bilintresse tittar ändå. Programmet är närmast ett humor-/nöjesprogram med motorinslag. Personligen tycker jag det är underhållande. Jag har dock inga förväntningar på djupgående tekniska analyser av bilarna. Något sådan programidé skulle aldrig bära. _________________ Andreas Björck _______________________ Alfa Romeo 159 Porsche 996 4S |
||||
|
Re:
De Kulturorienterade inslag som varit (dessa två timmar är inte de enda de senaste åren) tycker jag har varit riktigt sköna och framhävt de extremt engagerade individer som finns in om hobbyn (främst restaurering iofs, men ändå). Att man sen blir placerad i "samma fack" som kaninuppfödare, agilitytränare, stickningsnördar osv får man väl bara stå ut med.
Vill man ha det riktigt bra, greppa bulletcamen och gör ett antal Youtubeinslag om din egen bil
Vill man ha lite tester, teama upp med nån (som har saker att testa) och köp loss några timmar från en trackday. Det går att göra, men det kräver energi. När man sitter där och klipper ihop nåt, märker man varför det inte finns massor av bra webklipp (det är svårt). Jag njöt rätt bra av den SSMfilm som hade gjort från läktarplats, mer sånt (enkelt, stämningsfullt, och med ett annat fokus än bara åkamedfilm) |
||||
|
Det finns nog fler frågor än svar till varför det inte finns ett motorprogram i en bred kanal. Det går att göra ett underhållande, informativt och till viss del tekniskt intressant program med en kvalitet som håller för en stor publik. Vi tror oss veta hur. MJ formades mycket av K5/9, och rättade oss därefter. Programmet gillas fortfarande av kanalen, men de gör bara en svensk produktion per säsong och då vill de ha ett brett program. Med brett menas att det tittas på av många målgrupper. Och då hamnar vi på produktioner om Ullared, campingar, barer, bönder, strandraggare och dylikt.
Som sagt, MJ:s siffror var det inget fel på, men kanalen måste hålla på sin profil. Tyvärr, se'n kan vi tycka vad vi vill. Och det gör vi. Och ni. Kanske kommer kvalitet framför kvantitet tillbaka så småningom. Med nätet, play-TV och traditionell TV finns det många spännande möjligheter. Vi sitter inte still, vi jobbar för att kunna producera och vi är rätt säkra på att vi vet hur det bäst ska göras. Hur man hittar sin publik och ger dem vad de vill ha. Men oftast är det en kompromiss mellan kanal, ekonomi och ambition. Vi får se. _________________ Peter Sundfeldt |
||||
|
SVT var ju de som började sno åt sig tittare såg jag. Det skall bli intressant att se hur de komersiella tacklar det. Med mer kvalitet, eller ännu mer "idiot-tv"?
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Tycker nog att Gran turismo kan vara kul att titta på men håller med om att det saknas program som Nitroz som riktar sig lite mer mot banåka istället för rakt fram.
Top Gear bara sladdar och fånar sig när de testar bilar, hur kan man då se hur t.ex. "mercedes M3 utmanare" är snabbare eller långsammare.. kan va kul att se ändå dock. MJ är bättre men JAG vill ha mer teknik. Gå in på djupet, säkert helt sant att webbtv är det som gäller men kan då inte finna något vettigt där heller. Kanske lite repotage om bilar byggda av såväl tunerfirmor som privatpersoner. Måste dock tillägga att forum som detta är guld! finns ingen biltidning eller program som kan matcha. _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||
|
Sitter just och tittar på "GT Racers" på Kanal 10, gamla ZTV. Handlar om gamla gubbar som kör skiten ur ännu äldre Ferrari och Aston på Laguna Seca. Fantastiskt vackert att se. Racing i en annan liga kan man lungt säga. Ingen anledning att titta på skitprogram när det finns bra. Inköpt från 2007. Säkert billigt.
_________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||
|
Re:
Jag har sett något avsnitt av detta också, går ikväll också. Ganska bra, kunde varit mindre skitsnack och mer racing men klart sevärt! Jag kollade på "Clarksons, The Italien Job". Innehöll det vanliga Top Gear tramset med powerslides runt en bana i dyra Ferraris etc. Men på slutet deltog han i ett historiskt btcc race med en Escort, det var riktigt underhållande. Ett program som följer en sån serie skulle vara kul, helst Persbrant-fritt om det går
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
tips till lämpöig kanal. Följ ett team i förberedelser och genomförande av ett historiskt race av högre dignitet. Goodwood, OGP, Eifelclassic eller SPA 6 hours. Eller i mina ögon allra helst ett Le Mans Classic.
Vet om ett svenskt team som kan tänka sig åka dit igen...
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Var det den här Porschen de gav sig på? Hittar inga bilder av fiaskot...
http://bringatrailer.com/2007/11/16/ Kan ju vara en annan, men denna var ju till salu ungefär då. Bara nyfiken - nätt uppning också. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
|
Re:
Ser exakt ut som den GT gav sig på! Kul att se bakgrunden till den. Stackars till att bil att bli omgjord om och om och om igen....
_________________ Magnus Thomé
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Gran Turismo - nytt motorprogram på TV8
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 21029 besök totalt |

