Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Fastsättning 4-6-punktsbälte | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 16 besök senaste veckan (135144 totalt) |
Tack. Hittade bra exempel nu när jag visste vad jag skulle googla på _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||||||
Hur vet du att exemplet är bra?
Det finns duktigt många fler som är felaktigt installerade än vad det finns korrekt installerade... :-) Posta bilden så ska vi se vad du hittat.
|
||||||||
Det som såg vettigt ut och verkar stämma enligt reglerna som jag har i vagt minne i bakhuvudet (läste dem igår) Plockar fram dem i morgon.. nu är det tv igen.. _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||||||
Funderar hur jag ska bära mig åt för att fäste mina "benbälten". Plåten där jag behöver fästa dessa består av dubbelplåt med ca 20mm mellan varje lager
Ska jag borra igenom båda lagren, sätta en extra lång ögla, mina 50x80 plattor under botten lagret och bara dra ihop det? |
||||||||
Svar på den frågan fick du förra veckan :-) Kika på sida ett i den här tråden.
|
||||||||
oj verkligen, lite tankspridd kanske Edit: Plåtarna är rejäla och flexar inte. Då fungerar alltså ovanstående lösning med längre öglor utmärkt? |
||||||||
Jepp!
|
||||||||
Ett huvudbry mindre, tack för det. |
||||||||
Dessa två bilder motsäger varandra något, om jag inte har tolkat fel? Svårt att korsa bältena på bara 200 mm och samtidigt inte gå emot stolen? Men bra att du ger lite mer ingående info om hur bälten ska monteras, SBFs regler är inte helt självklara alltid, även för oss som har hållt på ett tag... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
Du tolkar den lite tokigt. Ett korrekt installerat bälte skall sitta max 200 mm bakom stolen/HNRS överkant. Då vinklar man bara ihop bältet utan att korsa det.
om du överstiger 500mm blir en korsning av bältet nödvändig. Det finns en formel för att räkna ut avstånd och mått på det hela om du är intresserad :-)
|
||||||||
OK, då förstår jag bättre.
Men hur vinklar man ihop ett wrap-around bälte? Så gott som alla certade skruvburar som jag har sett saknar ju möjlighet att skruva dit bältesögla, och man får ju inte modifiera buren i efterhand. Med andra ord så är det bara wrap-around som fungerar om man vill fästa bältet nära stolen. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
Som med så mycket annat saknas det information. Det SKA alltid sitta stoppar på buren om man använder Wrap-Around bälten, gör det inte det får du sätta dit egna billet-stoppar runt röret eller i gummi som du klämmer med ett rörklammer.
Wa-bälten skall alltid sättas supertight mot röret.
|
||||||||
Kompletterande fråga:
I en bil som saknar bur/båge, var fäster jag lämpligast axelremmarna i karossen? I C-stolpens bältesinfästning? Eller ska jag förstärka hatthyllan och sätta bältesfästena där? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
Varken eller.
Du ska skaffa eller bygga en "Harness Bar" kika på bilden. Den fästs i bilens original bältesinfästningar. Den är justerbar i höjd och kan enkelt demonteras.
|
||||||||
Intressant! Den borde även ha en positiv bieffekt att fånga stolen vid "baklänges in i räcket", eller tänker jag fel? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
Är det att att rekomendera 4-6 punkts bälte i en bil utan bur? Jag har läst allt för många gånger (säkert av folk som igentligen inte har en aning) om hur farligt det är, eftersom om taket kollapsar är man helt körd när man sitter helt fast.
Jag kommer (TYVÄRR) inte ha möjligheten att sätta in en bur i min bil inför denna säsongen, men vill gärna sitta fast i stolen när jag kör bana. _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||||
Det fanns väl nån tråd här på rejsa där man kom fram till att det trots allt var bäst med riktigt bälte om man sitter i riktig stol trots att bur saknades fast det kanske har ändrats sen dess. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Diskussionen dyker alltid upp när vi pratar 4/6pbälten och bilar utan bur/båge. Jag sökte rätt på den här tråden, kika efter inlägg av Gripenland (mitt på sidan) som jobbar med bilsäkerhet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Klipp från hans kommentar i den tråden:
_________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
Visst gör den det, men om stolen rör sig "så" mycket är det risk att du får andra problem också.
|
||||||||
Så länge du inte har korrekta stolar och infästningsvinklar är det meningslöst med 6-punkt. Det enda som har hyffsat bra verkningsgrad är som jag tidigare skrivit ett 4-punk med ASM-funktion.
Nedanstående citat är bitvis korrekt, bitvis direkt felaktigt. Ett felinstallerat 6-punkt i kombination med en "vanlig" stol är betydligt sämre än ett av biltillverkaren installerat 3-punktsbälte...
|
||||||||
Nybörjarsvängåkaforum Fastsättning 4-6-punktsbälte | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 16 besök senaste veckan (135144 totalt) |