Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Framvagnsdelar resp bakvagn ngr funderingar och frågor!!!!!!
1769 besök totalt
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Som de flesta flitiga besökare av detta forum har sett så håller jag på med en mittmotormini, jag håller just nu på och funderar över hur jag ska bygga fram respektive bakvagn. Jag har tänkt att bygga med dubbla A-armar och coiloverdämpare både pga platsbrist samt de inställningsmöjligheter som detta ger. Först va jag inne på att använda org styrspindlar från Mini som jag skulle modifiera med andra bromsar fram och bak, men nu har jag kommit på andra ideér. Jag tror att risken är att både drivknut och lager kommer att rasa pga den betydligt mycket högre belastning än vad som den utsätts för orginal (Både effektmässigt samt bromskraften) är väldigt stor, så jag funderar på vad man skulle ha ist? Min idé är att använda 240 turbobromsar fram då dessa med lite modifiering är det största jag får in i 13" fälgarna. Jag tänkte modifiera dem som på typ FAS T har gjort men jag har ingen bild på hur själva styrspindeln ser ut? Men där har vi nog frambromsarna. När det gäller bak så tänkte jag göra ngt liknande som fram med dubbla A-armar men vilka spindlar ska man ha? eftersom att motorn är en Saab så kanske Saabens spindlar skulle gå att använda, dock så måste det gå att få på en solid skiva med bromsok som är både hydrauliskt och mekaniskt för handbromsens skull.

Fråga 2 gäller vilka dimentioner man bör använda på uniballsen till bärarmarna? Bilen kommer uppskattningsvis att väga mellan 600-700kg.

Fråga 3 gäller vad för stålsort man använder till bärarmar? jag har hört ngt om hydraulstål men vad är det, vart finns det och vilken dimention ska jag ha?

Så gnugga geniknölarna och bomba mig med idéer.

Mvh Kristofer

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004

Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
mrT skrev:
lite tips här ?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7406&highlight=

ok tack för det! Men det gav inte ngn exekt klarhet tycker jag. Frågan återstår men som jag tolkat det så borde M12 uniballs räcka?

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Jag skulle nog ändå kanske rekommendera M14. För diskussion runt bärarmar och rör till dem, surfa in på Locost Sveriges forum. Saken har debatterats där men SFRos rekommendation tills vidare är stålrör såm lämpar sig att svetsa och är normaliserade (dvs lite sega istället för spröda). Materiallära är inte riktigt mitt esse dock. Det finns andra inom SFRo som kan sånt bättre.

Förresten, har du tittat på att använda spindlar och bromsar från gamla Saab 900? Till och med 1987 (?) hade de ju p-bromsen på framhjulen.

/Gustaf

Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
M14 hmmmm de är ju dubbelt så dyra (F#¤%n) som M12 , spindlar från gamla 900 det kan ju va ngt vet du vad för typ av skivor samt ok som sitter där? Är det solida/ventilerade samt sitter p-bromsen i oket eller?

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

og900 tom 87 skivor är solida, tvp 12mm. Hmm har för mig att det även finns ventelerade skivor, men dessa är jä... udda och satt på någon turbo modell.
Handbromsen sitter i oket, samma ok som saab 99 from 75.

Dessa ok är inget jag älskar pga att handbromsarmen i oket har en jä... tändens att rosta fast och okets delade kolv/hus brukar göra samma sak.
Hela oken har en kunstuktion som man skulle vilja prata med kunstukören av oket i ett slutet rum tillsammans ett just järnrör

Men kärvade ok lär väll inte bli något problem i ditt fall då bilskrället bara kommer användas sommartid, eller?

Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
fuling skrev:
og900 tom 87 skivor är solida, tvp 12mm. Hmm har för mig att det även finns ventelerade skivor, men dessa är jä... udda och satt på någon turbo modell.
Handbromsen sitter i oket, samma ok som saab 99 from 75.

Dessa ok är inget jag älskar pga att handbromsarmen i oket har en jä... tändens att rosta fast och okets delade kolv/hus brukar göra samma sak.
Hela oken har en kunstuktion som man skulle vilja prata med kunstukören av oket i ett slutet rum tillsammans ett just järnrör

Men kärvade ok lär väll inte bli något problem i ditt fall då bilskrället bara kommer användas sommartid, eller?

Bara sommartid vad jag vet, den kommer iaf inte köras i saltslask så det borde inte va ngt problem. Ok då skulle man kunna ha sånna bromsar bak, bara att åka ner till skroten och shoppa för nu börjar listan bli lång

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm jag skulle nog välja ett annat ok, istället för detta framok från saabaset, som har som har handbroms i sig.

om jag nu inte är helt ute och far så skall det även finnas ett Alfa-ok som har inbyggd handbroms.
Men då är nog Alfamupparna här bättre att svara på.

Stockholm
Här sen Nov 2002

På Formula Renault V6-bilarna (600 kg) använder vi M6 uniballs. Räcker hela säsongen. Men en mer SFRo-realistisk dimension är M10 (som ensam håller 2,8 ton i drag...)

Kör med vanliga sömlösa rör, typ 30x2 eller så till bärarmarna. Ingen idé att gå på ett mer bearbetat stål om du inte ska FEM:a och viktoptimera mot känd belastning. På Renaulterna sitter ovala 40x15x0.8, det håller för 2g i kurvorna och flexar lagom lite.

Spindlar skulle jag ta från nya 9-3. De är rätt väl genomarbetade vad gäller lagerflex och styvhet. Du får naturligtvis sätta den i fräsen och göra egna fästen för armar, bromsar och styrning.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
fuling skrev:
Hmm jag skulle nog välja ett annat ok, istället för detta framok från saabaset, som har som har handbroms i sig.

om jag nu inte är helt ute och far så skall det även finnas ett Alfa-ok som har inbyggd handbroms.

Ett ok jag funderat på är från Ford sierra med skivor bak typ xr4i'n, jag har för mig att 4wd fordarna har delad bakvagn så kanske man kan ta spindlarna och skivor från en sån, dessutom hade ju de flesta 80-talsfordarna 13" hjul org thumbs up

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Jonas Jarlmark skrev:
På Formula Renault V6-bilarna (600 kg) använder vi M6 uniballs. Räcker hela säsongen. Men en mer SFRo-realistisk dimension är M10 (som ensam håller 2,8 ton i drag...)

Kör med vanliga sömlösa rör, typ 30x2 eller så till bärarmarna. Ingen idé att gå på ett mer bearbetat stål om du inte ska FEM:a och viktoptimera mot känd belastning. På Renaulterna sitter ovala 40x15x0.8, det håller för 2g i kurvorna och flexar lagom lite.

Spindlar skulle jag ta från nya 9-3. De är rätt väl genomarbetade vad gäller lagerflex och styvhet. Du får naturligtvis sätta den i fräsen och göra egna fästen för armar, bromsar och styrning.

/ Jonas Jarlmark

Det där med uniballs verkar va en riktig soppa på er formelbil kör ni M6 medans ngr i andra trådar pratar om M14-M16 Men vad jag tror mig ha förstått så borde jag ha uniballs som är M10-M12. Men frågan är om jag ska ha större ute vid spindlarna än vid länkarmsfästena i ramen? Vet du vem som säljer dessa typ av sömlösa rör? Gärna i närheten av STHLM.

Tack och bock.

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Sierra med skivor bak kräver 14" fälg (i alla fall normalt sett kanske funkar 13" rejsfälgar, har inte hunnit prova). Den spindeln får man bygga om en hel del om den ska användas med dubbla A-armar också, den är ju gjord för svängarm, typ. Oken är samma som Audi och Golf, bland annat. Alla Scorpio har också samma modell på ok.

/Gustaf

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag vidhåller att det ska vara minst M14 i en hjulupphängning på en gatbil.
Vad som används i div formelbilar , som tappar hjulen vid minsta lilla smäll, är ju helt ointresant.....nu pratar vi ju säkethet.....kanske mest för tredje man....och hans familj.
Leden som håller spindeln ska vara ännu gröver.

Vi som bygger egna bilar....som ska användas i trafik, bland vanliga mäniskor, får faktiskt ta lite ansvar.

och har man inte råd att köpa grejor med en god säkerhetsmarginal.......så kanske man ska låta bli...

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002

Citat:

Bromsoken bak på transaxel-Alforna (dvs. Alfetta, GTV, 75 och 90) har inbyggd handbroms...om jag inte minns fel så går det inte att renovera handbromsmekanismen i dom men om man hittar ett som är fräscht så är det ju okej. Fast det är ett tungt jäkla ok och vad jag vet så fanns det bara för icke ventilerade skivor (eller har 75 3.0 även ventilerade skivor bak??).

Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag vidhåller att det ska vara minst M14 i en hjulupphängning på en gatbil.
Vad som används i div formelbilar , som tappar hjulen vid minsta lilla smäll, är ju helt ointresant.....nu pratar vi ju säkethet.....kanske mest för tredje man....och hans familj.
Leden som håller spindeln ska vara ännu gröver.

Vi som bygger egna bilar....som ska användas i trafik, bland vanliga mäniskor, får faktiskt ta lite ansvar.

och har man inte råd att köpa grejor med en god säkerhetsmarginal.......så kanske man ska låta bli...

Jag håller fullt med dig i resonemanget, jag har ingen lust att tappa halva framvagnen i hög hastighet över tex en broskarv för att man snålat. Men för mig som aldrig lekt med uniballs tidigare så blir man ju lite ställd när man får förslag på allt från minsta M6 till Fetaste M18. Eftersom jag är ny i ämnet så vet man ju inte riktigt vad man ska tro, eftersom bilen kommer bli väldigt lätt (600-700kg) så behöver jag ju inte överdimentionera till vansinne och köra liknande saker som på en 2ton tung jänkare, men det ska ju givetvis hålla och ja givetvis så ligger kostnaden lite med i bilden eftersom att om jag inte "Måste" ha M16 utan kan ha M10 så är det en ganska stor skillnad i pris, men priset är inte allt.

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Jag har funderat på att använda ledlager ist på ngr delar i hjulupphängningen, ngn som har ngr tips och vet vart de säljer bra ledlager? Rören till A-armarna blir nog sömlösa 30x2mm Hydraulstålsrör.

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
Allmänt banåkaforum
1769 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande