Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
D2 bra kvalitet eller inte:)
1, 2   >>
4746 besök totalt
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007

Trådstartare

200 mil och skivorna ser ut så här hehe

http://www.youtube.com/watch?v=6c2BEJ7sPOU

och oken verkar ju vara ännu bättre
http://www.youtube.com/watch?v=qEc29-ziWp8

ni som åker med detta kan ju testa och göra samma sak!

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: D2 bra kvalitet eller inte:)

andreasevo skrev:

En länk där någon med indikatorklocka visar att skivan slår säger ingen ingenting om kvaliten på deras skivor.

Några okända parametrar som inte redovisas:

Har skivan monterats korrekt från början, utan gamla rostflagor under centrumet?

Har skivan i uppvärmt tillstånd fått en hink vatten hälld på sig?

Har det förekommit något mekaniskt missöde, bil som ramlat av domkraften vid mekande?

Det finns andra fel som tex anliggande bromsbelägg som kan förstöra en skiva. Felet behöver inte ligga i ok eller belägg, det kan vara en huvudcylinder som är feljusterad.

Håll smutskastning på andra forum, presentera fakta om det är dina skivor som blivit dåliga.

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Hur mycket kan/får det röra sig innan det är fara å färde, eller i alla fall kännbart?

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007

Trådstartare
Re: D2 bra kvalitet eller inte:)

Rolle Scirocco skrev:
andreasevo skrev:

En länk där någon med indikatorklocka visar att skivan slår säger ingen ingenting om kvaliten på deras skivor.

Några okända parametrar som inte redovisas:

Har skivan monterats korrekt från början, utan gamla rostflagor under centrumet?

Har skivan i uppvärmt tillstånd fått en hink vatten hälld på sig?

Har det förekommit något mekaniskt missöde, bil som ramlat av domkraften vid mekande?

Det finns andra fel som tex anliggande bromsbelägg som kan förstöra en skiva. Felet behöver inte ligga i ok eller belägg, det kan vara en huvudcylinder som är feljusterad.

Håll smutskastning på andra forum, presentera fakta om det är dina skivor som blivit dåliga.

här får du lite mer kött på benenen,

My car is an Mit EVo9 (other cars that I own : STI03, Civic TypeR, BMW E30 M3, Celica CS, Audi S3 1.8T, Dacia Logan CUP-race car) and some of my mods are : FP Green turbo, Deatschwerks injectors 750, ARC intake box and titanium intake pipe, HKS cams, HKS coilovers, Ralliart 18" wheels, and some other small parts.
Recently I wanted to improve the braking on my car and beside AP Racing 6pot 362mm kit (which I have on my STI for 3 years-12000km and I love them) and BREMBo GT 6pot 355mm kit I was also considering the Taiwan company called D2 which makes a massive 380mm 8 piston kit for the EVo.
2 things made me to make the wrong decision, the bigger diameter of the rotors, 380mm versus second best AP Racing 362mm, and the cheaper price compared to the AP and the Brembo kits, so I got the D2 brake kit. - STUPID MOVE
I know that this topic is not about me, but a short introduction will show people that I really don't thing that the problems with the brakes comes from bad installing or abuse : I run in my country a tuning company called Superformance, dealer of SKN Tuning Gmbh since 2007, with some rally and hill climb activity in the last years : tech support in 2009 for hill climb national champion open category in an EVo6, and my personal race history running with 1.6 Dacia Logan : 2008 FIA GT Logan Cup first race winner and after disqualified due to engine modifications, second race second place, 2009 hill climb champion at 1.6 category .
My "race"car : http://bloganul.blogspot.com/2010/11...entean-de.html
About the FIA GT event: http://prorally.ro/net/index.php?opt...2964&Itemid=31
After installing the D2 380mm front brake kit I have made the brake in myself in a period of 450-500 km.
After the brake in was over I started to use the brakes with moderate to full pedal pressure in different conditions to see what I have paid for, first results where not impressive , not bad but somehow different than what I was expecting . Brake pedal travel was bigger/longer than before and with a somehow unnatural behavior, first part of pedal push was return less braking than expected and the next part was locking the tires pretty easy. I suppose this is normal, the pedal travel should be longer because of the increased fluid than goes in the bigger than stock caliper and tires look is due to the excessive 380mm size ! - So first lesson : for the street using normal street tires you do not need 380mm discs to stop an EVo.
The biggest problem came in the next 1500 km (all on the street, should have happened earlier on a track day or weekend), shacking under breaking become more and more obvious to a point the is nor pleasant or safe to drive the car anymore and stopping at a stop light the car will stop itself after releasing the brake pedal at 1 or 2 km/h and this means only one thing : pads are still touching(or even pushing) against the disc even when brake pressure is not applied !!
After checking the wheel and tire balancing TWICE (and i do have the receipts to prove it) which was perfect exactly as I imagined because I run on Ralliart RAYS forged 18"wheels and I always look after them, I put the car in the garage and make the next measurements which I also filmed to send to D2 but for no good because the answer was fast and clear - it is my fault, no warranty on brake discs.
I tried to explain that heat damage to the discs came from heat build up during roll on from the faulty calipers which do not release the pads from touching the disc but the answer was still the same - no warranty for the brake discs !!! STUPID ME FOR BUYING D2 !!

Same tests for both sides, left and right.
You can see in the movies that the calipers are expanding under pedal pressure, this is bad manly for the performance orientated customer how will want some feedback from the brake pedal ! Pressure is wasted in the bad design and probably bad material caliper instead of going to the pistons and so on to the pads !

LEFT D2 caliper expanding under pressure
RIGHT D2 caliper expanding under pressure
http://www.youtube.com/watch?v=59Duap_A4iY

Here you can see that using a dynamometric wrench we could approximate the effort needed to turn ONLY the disc - 30 Nm to a side and 45 Nm to the other !!! This is EXTREME ! This D2 people are wasting our hard earned horsepower !!
LEFT D2 rotor 45Nm to rotate
http://www.youtube.com/watch?v=FzVtv6CeVx8
RIGHT D2 rotor 30Nm to rotate
http://www.youtube.com/watch?v=o_5sjPRCrZk

And here you can see and imagine the shacking under braking !! discs are ****ed up in less than 2000km, that is less than 1250 miles !!
LEFT D2 rotor moving left and right
RIGHT D2 rotor moving left and right
http://www.youtube.com/watch?v=7dglzqIseEE
LEFT D2 rotor moving up and down
http://www.youtube.com/watch?v=32Dybh2NyCA
RIGHT D2 rotor moving up and down
http://www.youtube.com/watch?v=JUbCSs9gHHY

Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Jag ser inga direkta bekymmer med detta....

Det är bra tryck på oken och skulle tro att dom flesta oken gapar lite... jag har själv mätt wilwood och dom gapade flera tiondelar den klena modellen jag hade innan..... svårt med ett ok som ska svepa runt en så stor skiva som 380mm att inte gapa

skivan är väl flytande som jag ser det med fjäderbelastade doningar där tro fan att dom slår lite....en flytande skiva rätas ju upp av beläggen när man bromsar det är ju lite av grejen....

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007

Trådstartare
Re:

Diket skrev:

Det är bra tryck på oken och skulle tro att dom flesta oken gapar lite... jag har själv mätt wilwood och dom gapade flera tiondelar den klena modellen jag hade innan..... svårt med ett ok som ska svepa runt en så stor skiva som 380mm att inte gapa

skivan är väl flytande som jag ser det med fjäderbelastade doningar där tro fan att dom slår lite....en flytande skiva rätas ju upp av beläggen när man bromsar det är ju lite av grejen....

jag hade aldrig velat har ok som gapa när man bromsa! oken ska vara ärliga och då är det bara dom bästa grejerna som gäller tyvärr! men folk som håller på och tro att detta är super grejer gör mig förbanad! för det är det inte utan rena budgetgrejer som ser bra ut att titta på! dessa grejer är ju sämre än orginalgrejerna på evo:na bättre att åka orginal brembo ok och annan skiva och belägg plus att man sparat en hel del pengar!

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

andreasevo skrev:
Diket skrev:

jag hade aldrig velat har ok som gapa när man bromsa! oken ska vara ärliga och då är det bara dom bästa grejerna som gäller tyvärr! men folk som håller på och tro att detta är super grejer gör mig förbanad! för det är det inte utan rena budgetgrejer som ser bra ut att titta på! dessa grejer är ju sämre än orginalgrejerna på evo:na bättre att åka orginal brembo ok och annan skiva och belägg plus att man sparat en hel del pengar!

Måste göra dig ledsen, du får nog montera bort bromsoken från din eller dina bilar och ersätta med trummor!

Det finns INGA ok som inte flexar en del, även tex F1 och Nascar ok etc flexar.

Du får gärna skriva på svenska då det är ett svenskt forum med svenska som huvudspråk, klippa och klistra från andra forum utan bakgrunder etc blir SMUTSKASTNING och inget annat.

Prova att titta lite i tidigare trådar, det har avhandlats kvaliten från tex D2 att oken inte är lika bra som tex AP eller Brembo men verkar fungera fint för flera. Gör sedan din egen analys och köp eller låt bli köp!
Eller ananysera hur det gått fel, varför etc.

växjö
Här sen Okt 2007

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
andreasevo skrev:
Diket skrev:

Måste göra dig ledsen, du får nog montera bort bromsoken från din eller dina bilar och ersätta med trummor!

Det finns INGA ok som inte flexar en del, även tex F1 och Nascar ok etc flexar.

Du får gärna skriva på svenska då det är ett svenskt forum med svenska som huvudspråk, klippa och klistra från andra forum utan bakgrunder etc blir SMUTSKASTNING och inget annat.

Prova att titta lite i tidigare trådar, det har avhandlats kvaliten från tex D2 att oken inte är lika bra som tex AP eller Brembo men verkar fungera fint för flera. Gör sedan din egen analys och köp eller låt bli köp!
Eller ananysera hur det gått fel, varför etc.

Japp det gjorde jag med efter att läst både här och där! åkte på Brembo monoblock ok på evon! jag vill ha grejer som håller och det det finns delar till oken att få tag på! och vad reservdelshållningen är till oken så är det istort sett lika med noll! för alla tävlingsdelar behöver renoveras men det är det inte många som fattar tyvärr!
och vad kostar D2 skivor kostar lösa är ju mer än vad alcon skivorna kostar! så billigt i längden är det inte heller!

kollade ap 355mm kit till min subaru går loss på 18300:- och d2 kostar 16400 enligt deras hemsida då är valet enkelt! men för folk med noll koll så tro dom att ap kostar 30+

och d2 har jag hjäpt min bror med han har det på sin bil! visst så länge det håller funkar det väl att åka med! men när man får bytta bakdämpare efter 2 banträffa då är det ingen bra kvalitet i grejerna! och nu är det dax igen dock klara han sig att dom går sönder inom ett år och kan bytta på garantin!

Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Dethär var bra, jag förstår inte den negativa kritiken emot tråden.
När jag ska köpa bromsar så är jag glad att jag har dethär i bakhuvudet.
Killen som testat grejerna vet ju uppenbart vad han håller på med och hur det ska vara, och med sådan kvalitet och kundservice så känner jag mig övertygad om att D2 inte är något för mig.

Stockholm
Här sen Feb 2006

Precis som diket skrev så är ju flytningen i skiten till för att "räta" upp en "skev" skiva så det är inte så konstigt.

Men nu när du har fått Brembo monoblock oken Andreas så kanske du skulle kunna mäta det? Så vi får en referens av vad som är bra.

Är monoblocket i Al?

Kalmar
Här sen Okt 2004

Jag menade inte riktigt att det var okej att själva skivan var skev och att flytningen rätade ut det utan mer att skivan sitter inte rakt obelastad i och med flytgrejorna som inte håller den helt fixerad......

mvh

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005

Re:

Diket skrev:

Gapandet är nog inte så farligt på ett så stort ok men menar du att det är acceptabelt att det krävs 45 Nm för att rotera skivan?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Krullert skrev:
Dethär var bra, jag förstår inte den negativa kritiken emot tråden.
När jag ska köpa bromsar så är jag glad att jag har dethär i bakhuvudet.
Killen som testat grejerna vet ju uppenbart vad han håller på med och hur det ska vara, och med sådan kvalitet och kundservice så känner jag mig övertygad om att D2 inte är något för mig.

Man klipper in info man hittat på någon tråd på internet, och sedan tolkar man delar av resultatet eventuellt fel och sågar ett märke.

Nu finns det kvalitetskillnader mellan olika produkter i olika priser, det känner nog de flesta till. Jag skulle inte själv köpa kinagrejor för stunden då originalen inte är så dyra men det tar inte bort att delarna kommer fungera bra för de flesta.

Tycker man det är för dyrt, låter man bli att köpa.

om man tycker att flex i oket är helt fel och absolut ska undvikas har man inte den minsta aning vad man yrar eller skriver om.

Det känns som ett rent JAG_PISSAR_PÅ_D2 inlägg utan vettig grund.

Kalmar
Här sen Okt 2004

Re:

Tomas L skrev:
Diket skrev:

Gapandet är nog inte så farligt på ett så stort ok men menar du att det är acceptabelt att det krävs 45 Nm för att rotera skivan?

Nu förstår jag ingenting vart dom dära 45 nm kom ifrån men det får du gärna förklara......

Som Rolle säger jag köper heller inte grejorna så jag är absolut inte partisk utan vill bara bena ut verkligheten till andra....

Citera
Edvin
Stockholm
Här sen Feb 2006

Re:

Diket skrev:
Jag menade inte riktigt att det var okej att själva skivan var skev och att flytningen rätade ut det utan mer att skivan sitter inte rakt obelastad i och med flytgrejorna som inte håller den helt fixerad......

mvh

Såg nu att min tolkning kom ut lite fel. Visst har du rätt och jag försökte även förklara att om nu skivan skulle vara lite skev så kan flytningen hjälpa till att få bort känslan(i pedal) från skevheten av skivan.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Edvin skrev:
Diket skrev:

mvh

Såg nu att min tolkning kom ut lite fel. Visst har du rätt och jag försökte även förklara att om nu skivan skulle vara lite skev så kan flytningen hjälpa till att få bort känslan(i pedal) från skevheten av skivan.

Det finns sällan skevhet på flytande skivor om de inte varit utsatta för mekaniskt våld. Däremot är det inte helt ovanligt att skivan kanske sitter 'lite snett' på navet efter montering och liknande. Detta ordnar dock till sig vid första tryck på bromsen då skivan centreras.

och på punkten så är det extremt ovanligt med skeva 'vanliga' bromskivor också, medans ythärdning är väldig vanligt och de ger pulserande pedal och många missuppfattar felet!

Boden
Här sen Dec 2005

Re:

Diket skrev:
Tomas L skrev:
Diket skrev:

Nu förstår jag ingenting vart dom dära 45 nm kom ifrån men det får du gärna förklara......

Som Rolle säger jag köper heller inte grejorna så jag är absolut inte partisk utan vill bara bena ut verkligheten till andra....

andreasevo skrev:
Here you can see that using a dynamometric wrench we could approximate the effort needed to turn ONLY the disc - 30 Nm to a side and 45 Nm to the other !!! This is EXTREME ! This D2 people are wasting our hard earned horsepower !!
LEFT D2 rotor 45Nm to rotate
http://www.youtube.com/watch?v=FzVtv6CeVx8
RIGHT D2 rotor 30Nm to rotate
http://www.youtube.com/watch?v=o_5sjPRCrZk

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vad är det som gör att det går trögt, för hårt draget hjullager eller bromsanligg

Kul när han mätte hur skivan "hoppar upp och ner", har aldrig sett en gjuten osvarvad skiva vara helt cirkulär.
Snubben är nog ingen mek utan bara en som skruvar fast grejer från pinpack

Att mäta är att veta men man måste veta hur man ska mäta thumbs up

Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Ja han Evo ägaren beskrev ju hur bilen stannade trots att han släppt bromsen? Det jag reagerar på, trots att jag bara hört hans version, är bemötandet han fick vid konfrontation med D2.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Krullert skrev:
Ja han Evo ägaren beskrev ju hur bilen stannade trots att han släppt bromsen? Det jag reagerar på, trots att jag bara hört hans version, är bemötandet han fick vid konfrontation med D2.

Då de tilltalar en annan målgrupp som främst är ute efter styling kanske återförsäljaren tyvärr inte hade tålamod att förklara ännu en gång samma vecka att man måste skruva dit grejorna rätt etc.

Alla bilar stannar även om man släpper bromsen, i nerförsbacke först vid ett hinder och annars ganska direkt. Breda däck skyndar på stoppet.

Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Jag köper nog ändå inte argumentet att de är till för styling för då borde detta informeras om vid försäljning och priset kanske bättre borde motsvara kvaliteten.

D2s hemsida för Nord Amerika säger: "Welcome to D2 Racing! In 1996, D2 Racing was established as a high performance and high quality auto parts manufacture."

Att bilen stannade fort har nog med att bromsen fortfarande låg emot efter han släppte att göra. Man märker ju om det är rullmotståndet som bromsar eller om beläggen fortfarande utövar tryck på skivorna. Vilket han väl också bevisade med videorna där han fick dra med 45Nm för att vrida. Vilket dock i sin tur kanske har o göra med de skeva skivorna. Vilket o andra sidan kanske har att göra med påliggande bromsbelägg?

Jag är verkligen inte ute efter att få fram att D2 skulle ha dåliga grejer, men killen verkar veta vad han gör och D2 kundservice verkar ju inte ha någon som helst lust att åtgärda eller ta reda på vad som gått fel?

1, 2   >>
4746 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande