Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Brister i Svenska Racing-reglementet
<<   1, 2, 3   >>
11306 besök totalt
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

Rolle, "fyllan och villan" är ok på forumet, no problemo från min sida.
Inget säkerhetsreglemente kräver insats inom 10 sekunder, inte ens FIA i mellaneuropa. Det går helt enkelt inte. Dom enda banor man lyckas med riktigt snabba insatser är på NASCAR och deras ovalbanor.

För min egen del så jobbar jag regelbundet med motioner och skrivelser kring utveckling och tillämpning av gällande och framtida regelverk till såväl utskott som de olika kommiteerna hos SBF. Den senaste månaden har jag nog lagt drygt vecka på att skriva förslag hur man bör förbättra skrivningarna i reglementen.
om du ser det jag skriver här som gnäll är det bara att beklaga. Det jag skriver är hämtat ur verkligheten och många som håller på med racing får aldrig möjlighet att titta in bakom kulisserna på samma sätt som jag gör regelbundet. Det jag skriver är baserat på seminarier, föreläsningar och möten med bland annat FIA, SNELL, SFI och förare som råkat illa ut på riktigt, inte bara i teorin.

Att sånt här dyker upp nu är nog ändå rätt så naturligt, off-season, när man har mer tid för annat än racing brukar det alltid bli en massa skitsnack...se bara lhur det börjar se ut i denna tråd :-)

Jag tycker det är viktigt att man som förare vet att en föraroverall i tex Folkrace skyddar i bästa fall i 3 sekunder, eller om man åker långlopp med en FIA overall att man bara sitter säker i max 9 sekunder om man råkar ut för brand. Det är många förare som inte har en aning om det.

Rolle Scirocco skrev:
JP Simpson skrev:
om inte FIA skapar en klassning som visar att overaller är bättre kommer inge tillverkare att bemöda sig att skapa säkrare overaller. Man vill att det ska synas tydligt då overaller med högre TPP-rating är betydligt dyrare att tillverak och därmed blir dyrare till kund. Racers tänker i regel lika långt som näsan räcker, så det är viktigt att verkligen visa vilkett skydd man får för pengaran och dessutom följa upp med regelböcker som beskriver varje skyddsnivå.

om jag får det att låta som du beskriver ber jag om ursäkt för så är det inte. Nomex/CarbonX är dyra material, man lägger inte in extra lager utan att kunna ta mer betalt. Eftersom SBF/FIA sagt att det enbart är FIA 1986 eller 8856-2000 overaller som gäller och då dom enbart finns med TPP värden motsvarande 9 sekunder har man automatiskt exkluderat overaller som klarar längre tid i brand.

En overall kan ha både FIA och SFI märkning, men då FIA inte har standard/tester som ger mer än 9 sekunder, vill ingen märka sina 20, 30, 40-sekunder overaller med FIA:s "låga klassning".

En SFI 15 overall är en 4-lagers overall som finns både som standard och custom-made hos de flesta tillverkare.
SFI15 (30 sekunder)
SFI20 (40+ sekunder)

De flesta banor har 20-30 sekunder på sig att nå fram med släckbil...på den tiden skall hjälm, overall, hanskar och skor se till att föraren överlever...

Niklas Falk skrev:
JP Simpson skrev:
Finns inget teoretiskt förhinder, men då måste FIA skapa en klassning (specifikation) till och det gör dom inte.
En bra lösning kan vara att tillåta SFI-klassade kläder i Sverige, då har dom SBF hela skyddsstegen klar, och det blir upp till föraren att bestämma själv.
Finns det inget teoretiskt hinder som gör att tex 8856-200 och SFI 15 kolliderar så kan en tillverkare klassa in för bägge, utan att det skapas en ny FIAklassing, sen kan man sälja den ökade säkerheten med SFI som motivering (FIA för att få köra och SFI som ett bevis för den ökade säkerheten).
Att det är svårt att ekonomiskt motivera FIAklassning (där man är överdimensionerad med råge) när man inte kan få betalt för den ökade säkerheten är lätt att förstå.

Men du fick det är att låta som den högre motståndet mot brand gjorde SFIoveraller omöjliga att få klassade som 8856-2000 eftersom de inte brann igenom snabbt nog? Det har jag svårt att få ihop.

Eller har jag missat nåt "du ska inga andra gudar hava jämte mig" i FIAs reglemente (dvs att det inte får stå SFI nånstans i kläderna)?
Edit: Det verkar som det finns overaller som kan fås med både FIA 8856-2000 och SFI 3-2A/5 (9,5 sek), men det verkar som man får beställa vilken av märkningarna man vill ha

SFI 3-2A/15 beskrivs (hos en del levarantörer) som custom 7-lagers Nomex, visst blir det säkert, och alla bilar kan bli rejäla eldbollar (och det kan ske en bit från närmsta rejäla släckutrustning), men med radiostyrning blir det ännu säkrare.

I fyllan och villan... Den tid som det kan ta på vanliga nordiska banor, ska man lägga till reaktionstiden innan tävlingsledare skickar ut brandteam! Så en halv minut ska man nog räkna med att det tar innan eventuell hjälp kan vara på plats. Lite annorlunda mot stora europeiska evenemang när det kanske är max 10 sekunder innan alll hjälp finns på plats.

Jag bara undrar varför alla liknande frågor alltid kommer under vintersäsongen, och lite fler inlägg som är ren smutskastning. Var är de konstruktiva informativa inläggen och motiner till förbund under säsong och vårsäsong. Herr negativ för kvällen.

www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

Bosse, jag tror du har missuppfattat mig, jag säger inget om att det inte finns 3-lagers FIA ställ. Man måste dock skilja på äpplen och päron. Du lever i samma tro som så många andra som åkt eller åker med FIA-overaller, bara för att säljaren säger 3-lagers så är det säkrare, så är det INTE. Det är bara antal lager tyg som anges, å det har inget att göra med skyddsnivån. Det är faktiskt främst i Sverige som man använder antal lager som en tolkning av hur länge en overall skulle skydda mot genombränning.

Den verkliga faktorn är overallens TPP-värde, och den kan direkt översättas till sekunder.
En FIA-specad eller en SFI 5 overall har båda ett TPP-värde på 20. (motsvarar 10 sek)

Det finns många godkända overall-material, använder man tre lager kan man använda material som är billigare och ändå uppnå ett godkänt TPP-värde... intressant eller?

Men, tyvärr är det så att när det gäller FIA-overaller så redovisar man inte öppet dessa värden. I fallet med SFI-overaller är det dessa TPP-värden som styr helt och hållet :-)

När det gäller just utveckling av personlig säkerhet så är det som du skriver, att det styrs från USA, mycket för att det är ett advokat-styrt land :-)
Det är faktiskt NASCAR som leder utvecklingen, sen går tekniken ner till SFI och efter det kikar FIA på det, så är tågordningen.

Jag satt med killarna från FIA som jobbar med bansäkerhet för ett par veckor sedan, efter det mötet satt jag med motsvarande gäng från NASCAR, intressanta möten kan jag lova. Det finns dock en del skillnader i arbetssätt som inte är i FIAs favör...

SBF har halkat efter rejält när det gäller reglementen och formuleringar. Jag uppfattas säkert som en "pain in the ass" hos SBF, men då jag enbart jobbar med personlig säkerhet så ser jag allt för många personliga tragedier som hade kunnat undvikas om bara reglementet varit tydligare och besiktningsmännen mer pålästa.

Det är kanonbra att ni ifrågasätter det jag skriver så att jag får möjlighet att förklara :-)

Bosse L skrev:
Har läst igneom tråden i all hast. Förstår inte Simpson representantens påstående till vissa delar.
Att FIA enbart skulle tillåta 2-lagers är ju ren bullshit. Vi är rätt många som i årtionden tävlat med 3 lagers och uppåt även i FIA sammanhang utan att bli stoppade. Beträffande hjälmar så finns det de som har såväl FIA SFI SNELL Märkning. Kanske mest ett utslag av att delar av Simpsons sortiment inte är säljbart i vår världsdel pga att USA och Europa har så olika syn på säkerhetsreglernas utformning? Jänkarna verkar lägga ett högre fokus på personlig säkerhet (bra) men är desto sämre på på fordonsstruktur och banans utformning för maxinmal säkerhet. Olika kulturer som syns på fler områden än bara detta.
Men jag kan hålla med om att man mer än en gång som aktiv upplevt säkerhetsreglementen som minst sagt inkonsekventa.
Värst var det på 70-talet, när jag åkte både skigen och en del bana. Då krävdes på bana full personligt utrustning och ett halvautmatiskt eldsläöcknignsystem på 5 kg i bilen. När jag åkte ksogen räckte det med en gammal AGV Jethjälm, jeans o T-shirt och gympadojor och en 2 kg handbrandsläckare. Detta trots att både avåkningszoner och frånvaro av posteringar, snarare borde medförart att vi i skogen borde haft högre säkerhetsnivå än på bana.

www.simpson-europe.com
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

Re:

JP Simpson skrev:

SBF har halkat efter rejält när det gäller reglementen och formuleringar. Jag uppfattas säkert som en "pain in the ass" hos SBF, men då jag enbart jobbar med personlig säkerhet så ser jag allt för många personliga tragedier som hade kunnat undvikas om bara reglementet varit tydligare och besiktningsmännen mer pålästa.

Det är väl inte besiktiningsmännens problem om man inte ha bra skydd som förare? Dom behöver ju bara kolla så det är godkänd minimum krav, sen kan dom skita i resten, det är inte besiktningsmannen som kommer behöva lida om vi förare snåla.

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

JP Simpson skrev:
men då jag enbart jobbar med personlig säkerhet så ser jag allt för många personliga tragedier

Hur många allvarliga brännskador rör det sig om i Sverige per år?

Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

Visst är det så, om besiktningsmannen inte stoppar en förare anses ju allt vara ok. Tyvärr är det många besiktningsmäns som väljer att blunda då dom inte vet hur ett bälte skall vara infäst, eller hur ett HANS skall sitta i förhållande till stolsvinkel, eller hur ett släcksystem ska vara konfigurerat eller hur.. etc etc...
Jag tycker att besiktningsmännen ska få chansen att göra ett bra arbete, jag tycker dom ska fungera som 50% rådgivande och 50% fällande. Men för att det ska fungera krävs utbildning och ett tydligt reglemente.

Superkart skrev:
JP Simpson skrev:

Det är väl inte besiktiningsmännens problem om man inte ha bra skydd som förare? Dom behöver ju bara kolla så det är godkänd minimum krav, sen kan dom skita i resten, det är inte besiktningsmannen som kommer behöva lida om vi förare snåla.

www.simpson-europe.com
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Den här branden är inte rolig att se:

http://www.youtube.com/watch?v=OXjzOW8xpmE

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

Personliga tragedier har inte enbart med brand att göra, det vanligaste är förlamning eller allvarliga rörelsenedsättande-handikapp som för alltid påverkar livet. En enda brännskada i onödan är en för mycket...
Jag kommer i kontakt med 5-10 allvarliga brännskador per år, så jag skulle tro att vi har säkert det tredubbla totalt.
olycksstatistik är siffror som man ogärna väljer att redovisa...

Jörgen (Jet) skrev:
JP Simpson skrev:
men då jag enbart jobbar med personlig säkerhet så ser jag allt för många personliga tragedier

Hur många allvarliga brännskador rör det sig om i Sverige per år?

www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

Den där crashen var en av de olyckor vi diskuterade med FIA och NASCAR vi senaste mötet. Man kan helt klart konstatera att räddningsteamet inte gjorde sitt jobb och att en 9-sekunder FIA overall inte är tillräckligt...
Det där är ungefär den nivå vi har i Sverige, tyvärr tar det sån tid i verkligheten i Europa.
om man inte kör FIA:s "hjärte-klasser" F1 och DTM förståss, då pratar vi helt andra nivåer av säkerhet och räddning.

Mer info här: http://www.brnonow.com/2010/05/giorgio-bartocci/

Sörpan skrev:

www.simpson-europe.com
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

JP Simpson skrev:

Vilket är väldigt synd tycker jag. Annars är det svårt att föra en vettig diskussion. Om nu SBF är en
demokratiskt organisation så borde det vara lätt att få fram all olycksstatistik. Jag menar, hur ska
utövare annars kunna bedöma riskerna.

/En som kört rally ända in på 90-talet i jeans & t-skjorta.

Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

Räcker det inte med att du har människor i din omgivning som både brunnit och blivit handikappade av motorsport?

Alla olyckor som kräver räddning rapporteras och följs-upp. Men som sagt, det är inga officiella uppgifter så vitt jag vet.

Jörgen (Jet) skrev:
JP Simpson skrev:

Vilket är väldigt synd tycker jag. Annars är det svårt att föra en vettig diskussion. Om nu SBF är en
demokratiskt organisation så borde det vara lätt att få fram all olycksstatistik. Jag menar, hur ska
utövare annars kunna bedöma riskerna.

/En som kört rally ända in på 90-talet i jeans & t-skjorta.

www.simpson-europe.com
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Re:

Sörpan skrev:

Med tanke på att tråden egentligen handlar om brister i svenskt reglemente så kan jag lägga till en svensk brand under förra året:

http://www.youtube.com/watch?v=gs1vfGhe5IM

En folkracebil som blir ett grillparty av större modell. Någon kan ju roa sig med att räkna sekunder från att det börjar brinna tills brandsläckaren är framme vid bilen...

Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

Han hade vid detta tillfälle en FIA-overall på sig! Racet innan åkte han med en overall som inte ens var tillåten i Folkrace, han blev stoppad och tvingades lånade en FIA-overall till racet som du ser på filmen... Han tackar nog gudarna för det idag!

Från och med 2011 är det obligatoriskt med balaklava i Folkrace, från 2012 obligatoriskt med FIA-overall.
Man får dock fortfarande köra med hjälmar som smälter när det brinner, med bälten som är ut-tänjda av otaliga olyckor, med bilar där dörrarna inte går att öppna vare sig utifrån eller innifrån etc. Det är så vi skolar-in folk till Svensk Bilsport.

UlfG skrev:
Sörpan skrev:

Med tanke på att tråden egentligen handlar om brister i svenskt reglemente så kan jag lägga till en svensk brand under förra året:

http://www.youtube.com/watch?v=gs1vfGhe5IM

En folkracebil som blir ett grillparty av större modell. Någon kan ju roa sig med att räkna sekunder från att det börjar brinna tills brandsläckaren är framme vid bilen...

www.simpson-europe.com
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

JP Simpson skrev:
Rolle, "fyllan och villan" är ok på forumet, no problemo från min sida.
Inget säkerhetsreglemente kräver insats inom 10 sekunder, inte ens FIA i mellaneuropa. Det går helt enkelt inte. Dom enda banor man lyckas med riktigt snabba insatser är på NASCAR och deras ovalbanor.

För min egen del så jobbar jag regelbundet med motioner och skrivelser kring utveckling och tillämpning av gällande och framtida regelverk till såväl utskott som de olika kommiteerna hos SBF. Den senaste månaden har jag nog lagt drygt vecka på att skriva förslag hur man bör förbättra skrivningarna i reglementen.
om du ser det jag skriver här som gnäll är det bara att beklaga. Det jag skriver är hämtat ur verkligheten och många som håller på med racing får aldrig möjlighet att titta in bakom kulisserna på samma sätt som jag gör regelbundet. Det jag skriver är baserat på seminarier, föreläsningar och möten med bland annat FIA, SNELL, SFI och förare som råkat illa ut på riktigt, inte bara i teorin.

Att sånt här dyker upp nu är nog ändå rätt så naturligt, off-season, när man har mer tid för annat än racing brukar det alltid bli en massa skitsnack...se bara lhur det börjar se ut i denna tråd :-)

Jag tycker det är viktigt att man som förare vet att en föraroverall i tex Folkrace skyddar i bästa fall i 3 sekunder, eller om man åker långlopp med en FIA overall att man bara sitter säker i max 9 sekunder om man råkar ut för brand. Det är många förare som inte har en aning om det.

Rolle Scirocco skrev:
JP Simpson skrev:
om inte FIA skapar en klassning som visar att overaller är bättre kommer inge tillverkare att bemöda sig att skapa säkrare overaller. Man vill att det ska synas tydligt då overaller med högre TPP-rating är betydligt dyrare att tillverak och därmed blir dyrare till kund. Racers tänker i regel lika långt som näsan räcker, så det är viktigt att verkligen visa vilkett skydd man får för pengaran och dessutom följa upp med regelböcker som beskriver varje skyddsnivå.

om jag får det att låta som du beskriver ber jag om ursäkt för så är det inte. Nomex/CarbonX är dyra material, man lägger inte in extra lager utan att kunna ta mer betalt. Eftersom SBF/FIA sagt att det enbart är FIA 1986 eller 8856-2000 overaller som gäller och då dom enbart finns med TPP värden motsvarande 9 sekunder har man automatiskt exkluderat overaller som klarar längre tid i brand.

En overall kan ha både FIA och SFI märkning, men då FIA inte har standard/tester som ger mer än 9 sekunder, vill ingen märka sina 20, 30, 40-sekunder overaller med FIA:s "låga klassning".

En SFI 15 overall är en 4-lagers overall som finns både som standard och custom-made hos de flesta tillverkare.
SFI15 (30 sekunder)
SFI20 (40+ sekunder)

De flesta banor har 20-30 sekunder på sig att nå fram med släckbil...på den tiden skall hjälm, overall, hanskar och skor se till att föraren överlever...

Niklas Falk skrev:
JP Simpson skrev:
Finns inget teoretiskt förhinder, men då måste FIA skapa en klassning (specifikation) till och det gör dom inte.
En bra lösning kan vara att tillåta SFI-klassade kläder i Sverige, då har dom SBF hela skyddsstegen klar, och det blir upp till föraren att bestämma själv.
Finns det inget teoretiskt hinder som gör att tex 8856-200 och SFI 15 kolliderar så kan en tillverkare klassa in för bägge, utan att det skapas en ny FIAklassing, sen kan man sälja den ökade säkerheten med SFI som motivering (FIA för att få köra och SFI som ett bevis för den ökade säkerheten).
Att det är svårt att ekonomiskt motivera FIAklassning (där man är överdimensionerad med råge) när man inte kan få betalt för den ökade säkerheten är lätt att förstå.

Men du fick det är att låta som den högre motståndet mot brand gjorde SFIoveraller omöjliga att få klassade som 8856-2000 eftersom de inte brann igenom snabbt nog? Det har jag svårt att få ihop.

Eller har jag missat nåt "du ska inga andra gudar hava jämte mig" i FIAs reglemente (dvs att det inte får stå SFI nånstans i kläderna)?
Edit: Det verkar som det finns overaller som kan fås med både FIA 8856-2000 och SFI 3-2A/5 (9,5 sek), men det verkar som man får beställa vilken av märkningarna man vill ha

SFI 3-2A/15 beskrivs (hos en del levarantörer) som custom 7-lagers Nomex, visst blir det säkert, och alla bilar kan bli rejäla eldbollar (och det kan ske en bit från närmsta rejäla släckutrustning), men med radiostyrning blir det ännu säkrare.

I fyllan och villan... Den tid som det kan ta på vanliga nordiska banor, ska man lägga till reaktionstiden innan tävlingsledare skickar ut brandteam! Så en halv minut ska man nog räkna med att det tar innan eventuell hjälp kan vara på plats. Lite annorlunda mot stora europeiska evenemang när det kanske är max 10 sekunder innan alll hjälp finns på plats.

Jag bara undrar varför alla liknande frågor alltid kommer under vintersäsongen, och lite fler inlägg som är ren smutskastning. Var är de konstruktiva informativa inläggen och motiner till förbund under säsong och vårsäsong. Herr negativ för kvällen.

Denna tråden var inte den som direkt syftades på när det gäller att pissa i trådar denna årstid. Skillnaden är informativt inlägg och frågor/diskussion. Blev så trött på massa andra pisstrådar, verkar hända på alla forum för sommaraktivitetet att det bara gnälls och spys galla under vintern.

om man tittar på WTCC, ETTC etc så har de oftast så många posteringar så det tar kort stund för funkisarna att springa till platsen vid behov, och de tar oftast med sig brandsläckare det jag sett på tv.
När det händer en 'dum' avåkning i Sverige på fel ställe kan det ta löjligt lång tid innan de från närmaste posteringen reagerar, och sedan kom inte släckaren med för det var för långt för att orka släpa på den.

Värnamo
Här sen Mar 2005

Re:

Att det tar lite tid att få fram släckare i just den olyckan kan ju också beror på att det inte är "planerat" att det ska hända där heller.
Jag ha tävlat internationellt i några säsonger nu och måste säga att även klubbtävlingar har högre säkerhetskrav än svensk racing på "högre" nivå.
Nu är ju diskutionen förarens säkerhetsutrustning, men banans är ju minst lika viktig i slutändan.
Vad kan man kräva av våra frivilliga funktionärer? Internationellt är dom timanställda på flera banor, men dom jobbar hårt oavsett vad det är för klass och hur liten oyckan än är.
Åker man i muren i Tyskland så springer dom fram. Inte som jag råkade ut för i sverige där FYRA funktionärer viftade gult och inte ens orkade meddela domaren om att jag hade varit i muren och stutsad ut på banan igen...jag klarade mig utan skador.

JP Simpson skrev:
Den där crashen var en av de olyckor vi diskuterade med FIA och NASCAR vi senaste mötet. Man kan helt klart konstatera att räddningsteamet inte gjorde sitt jobb och att en 9-sekunder FIA overall inte är tillräckligt...
Det där är ungefär den nivå vi har i Sverige, tyvärr tar det sån tid i verkligheten i Europa.
om man inte kör FIA:s "hjärte-klasser" F1 och DTM förståss, då pratar vi helt andra nivåer av säkerhet och räddning.

Sörpan skrev:

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010

Skrämmande filmer... usch.

Ska nog satsa pengar på en nivå bättre overall än vad tänkte från början....

Ang. brandsläckning är det pulver och skum som gäller i racebil eller är det tillåtet med t.ex. HiFog http://www.fogmaker.com eller Novec?

Citat:
NOVEC 1230 är den mest miljövänliga kemiska släckgasen.
Den har ingen ozonnedbrytande effekt och har mycket liten påverkan på växthuseffekten.
NOVEC 1230 är flytande vid rumstemperatur och atmosfärstryck. Gasen är färglös, luktfri och inte elektriskt ledande. NOVEC 1230 kan användas i liknande applikationer som inertgas om utrymmesbrist råder. Gasen är ofarlig vid släckande koncentration.
Internationella normer tillåter gasen för bemannade utrymmen. NOVEC 1230 har bättre toxiska egenskaper än de flesta andra kemiska släckgaser.

http://www.kidde.se/utcfs/Templates/Pages/Template-54/0,8063,pageId=1817&siteId=443,00.html

Mvh Magnus

Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

Jag tror att många funktionärer vill vara seriösa, men det saknas ofta bra ledarskap och rätt utbildning för att göra jobbet på rätt sätt. Oavsett om man är avlönad eller frivillig har vi som tävlar rätt att bli "räddade" på bästa sätt. Vi betalar anmälningsavgifter och kan faktiskt förvänta oss "rätt" aggerande från räddningspersonalen. Men man måste komma ihåg att "flaggvakter" inte är räddningspersonal...

Att räddningen inte fungerar tillfredsställande är ytterligare ett argument att den personliga säkerhetsutrustningen skall få vara det bästa marknaden har ett erbjuda om föraren vill det... ingen ska kunna säga till mig som förare att jag inte får ha säkrare utrustning än vad reglementet rekommenderar!

Det behövs utbildning och struktur bland räddningpersonalen
Det behövs ett räddningsreglemente
Det behövs ett besiktningsreglemente (instruktioner för besiktningsmän)
Det behövs ett uppdaterat reglemente för personlig säkerhetsutrustning

Superkart skrev:
Att det tar lite tid att få fram släckare i just den olyckan kan ju också beror på att det inte är "planerat" att det ska hända där heller.
Jag ha tävlat internationellt i några säsonger nu och måste säga att även klubbtävlingar har högre säkerhetskrav än svensk racing på "högre" nivå.
Nu är ju diskutionen förarens säkerhetsutrustning, men banans är ju minst lika viktig i slutändan.
Vad kan man kräva av våra frivilliga funktionärer? Internationellt är dom timanställda på flera banor, men dom jobbar hårt oavsett vad det är för klass och hur liten oyckan än är.
Åker man i muren i Tyskland så springer dom fram. Inte som jag råkade ut för i sverige där FYRA funktionärer viftade gult och inte ens orkade meddela domaren om att jag hade varit i muren och stutsad ut på banan igen...jag klarade mig utan skador.

JP Simpson skrev:

Sörpan skrev:

www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

om du åker FIA-kläder, fråga efter TPP-värden det är det enda du kan jämföra med.
Välj underkläder tillverkade av CarbonX, dom ger väsentligt bättre skydd än Nomex, dom är dessutom skönare.

Brandsläckning är en total soppa i Sverige, vi håller just på med en artikel i ämnet som ska skickas till SBF så dom får lite att bita i...
Ett exempel; i vissa racing/rally reglementen får du INTE rikta nozzlarna mot förare/kartläsare, helt befängt, det är främst människoliv dom skall rädda! Anledning, jo i Sverige får vi bara åka med öppen hjälm (Jet) och eftersom vi måste det, kan vi bli skadad av släckvätskan när den ska rädda oss från att bli bränd...

zovix skrev:
Skrämmande filmer... usch.

Ska nog satsa pengar på en nivå bättre overall än vad tänkte från början....

Ang. brandsläckning är det pulver och skum som gäller i racebil eller är det tillåtet med t.ex. HiFog http://www.fogmaker.com eller Novec?

Citat:
NOVEC 1230 är den mest miljövänliga kemiska släckgasen.
Den har ingen ozonnedbrytande effekt och har mycket liten påverkan på växthuseffekten.
NOVEC 1230 är flytande vid rumstemperatur och atmosfärstryck. Gasen är färglös, luktfri och inte elektriskt ledande. NOVEC 1230 kan användas i liknande applikationer som inertgas om utrymmesbrist råder. Gasen är ofarlig vid släckande koncentration.
Internationella normer tillåter gasen för bemannade utrymmen. NOVEC 1230 har bättre toxiska egenskaper än de flesta andra kemiska släckgaser.

http://www.kidde.se/utcfs/Templates/Pages/Template-54/0,8063,pageId=1817&siteId=443,00.html

Mvh Magnus

www.simpson-europe.com
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Superkart skrev:

JP Simpson skrev:

Sörpan skrev:

Du nämnde nog kanske pudels kärna. Många gånger skramlas det frivilliga bland vänner för att bemanna alla posteringar. Visst är det en eller 2 som har utbildning men resten får en enkel instruktion att ta det lugnt och inte springa ut i banan.
Så vad ska de då göra när någon kraschar?

Låter ju som bonus att de viftar med gulflagg, när jag provade grussurfning i våras blev det ingen gulflagga. På väg tillbaka till depån meddelade jag tävlingsledaren var det låg en trasig hoj... Blev inte sur på funkisarna, de visste bara inte hur och vart de ska titta och vad de sedan skulle göra.

Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

Ett besvärligt problem...det är inte förrän man råkar illa ut själv som man inser att vi har ett stort problem när det gäller säkerheten...
En del brukar säga; "det är ju mitt liv och jag tar ansvar själv", men så enkelt är det inte. Man har medtävlande som kan råka illa ut, man har dessutom familj som kan få det riktigt besvärligt...tro mig, jag har sett familjer splittras pga motorsport olyckor och efterföljande handikapp... Olyckor som dessutom beror på felaktigt installerad säkerhetsutrustning och inkompetens bland besiktnings/räddningspersonal...

Så länge jag kan kommer jag att kämpa för en säkrare motorsport, alla teknik och utrustning finns, men den används fel... det är fan inte ok.

Rolle Scirocco skrev:
Superkart skrev:

JP Simpson skrev:

Sörpan skrev:

Du nämnde nog kanske pudels kärna. Många gånger skramlas det frivilliga bland vänner för att bemanna alla posteringar. Visst är det en eller 2 som har utbildning men resten får en enkel instruktion att ta det lugnt och inte springa ut i banan.
Så vad ska de då göra när någon kraschar?

Låter ju som bonus att de viftar med gulflagg, när jag provade grussurfning i våras blev det ingen gulflagga. På väg tillbaka till depån meddelade jag tävlingsledaren var det låg en trasig hoj... Blev inte sur på funkisarna, de visste bara inte hur och vart de ska titta och vad de sedan skulle göra.

www.simpson-europe.com
Citera
rickard johansson
Sundsvall
Här sen Jan 2011

TPP-test

Hej allihopa

Jag vill bara ta chansen och berätta hur man testar overaller och annan personlig skyddsutrustning.

Det enda sättet idag att testa ett materials tålighet mot brand är att man gör ett så kallat TPP-test. TPP står för Thermal Protective Performance och är den testprocedur som samtliga måste göra.

Detta test kan göras på allt från textilier, kompositmaterial till metaller.

Testet går ut på att man spänner fast det material i en jigg och riktar en låga på 1800 fahrenheit(983 celcius) mot materialet. På andra sidan av materialet sätter man en mätsensor som registrerar hur lång tid det tar tills värmen är så kraftig att man får andra gradens brännskador. Detta omvandlas senare till ettt TPP-värde.

TPP-testet är det man måste redovisa för att få klassa ett plagg både hos fia och SFI. Två poäng i ett TPP-test motsvarar 1 sekund till andra gradens brännskador.
Men vi får inte glömma att TPP-testet utföres på torra tyger och i FIA:s fall har man en distansbricka på tre millimeter som inte SFI har när man testar. Detta innebär att FIA testar inte sina plagg med förutsättning att någon skulle ha kläderna mot kroppen på grund av sin distansring. Om vi har ett plagg som är fuktigt på grund av svett, eller smutsigt så minskar skyddet i plagget avsevärt.

FIA 8856-2000 motsvarar 8,5 sekunder i ett oberoende utfört TPP-test men FIA testar med Understället på. SFI testar alltid bara plagget och kompletterar du med understället ger det dig då ett extra skydd på 2-3 sekunder.

Sundsvall
Här sen Jan 2011

Räddningen på olika tävlingar

Hej igen

Mitt namn är Rickard Johansson och jag har arbetat med räddning och säkerhet på de flesta stora motortävlingarna såsom STCC, Dragracing-EM och flertalet andra i Sverige och norra Europa de senaste åren. Jag arbetar till vardags som brandman.

Räddningen på motortävlingar i Sverige och skandinavien är av en kraftigt varierande kvalité. Vissa tävlingar har riktigt bra organisation och vissa har en kraftigt undermålig nivå. Detta beror på den kultur vi har i motorsporten och som JP skrev det reglementet som vi har.

Nivån på tävling definierar inte alltid vilken nivå ni får på räddningen. Jag har varit med om att små klubbtävlingar och trackdays har haft bättre räddning än riktigt stora arrangemang. Nivån styrs av hur mycket arrangören vill spendera på räddningen. På vissa tävlingar har gridgirlsen dubbla ersättningen mot vad en ambulanssjuksköterska har t.ex.

Jag började med detta för strax över tio år sedan och det har varit den dyraste hobbyn jag har haft. För det mesta så är ersättningsnivåerna till oss räddningsfunktionärer så låga att det kostar mig pengar att jobba på tävlingar. Jag spenderar nog mer pengar varje år på att arbeta för en säkrare motorsport än vad många av er spenderar på era bilar. Men jag skriver inte detta för att klaga, jag skriver detta för att ni ska veta hur situationen ligger till.

om ni som racers och era klubbar där ni är medlemmar skulle välja att spendera en liten del av vad ni lägger på allt annat på säkerhet och räddning skulle säkerheten höjas avsevärt.
Många gånger är flaggvakterna och räddningspersonalen de som blev kvar på listan när alla andra poster är fyllda. Detta är enormt kontraproduktivt. Att klubbarna själv lägger en liten slant för att ha "sitt eget" räddningsteam är också till viss del kontraproduktivt.

Ni som förare måste propagera och ställa krav på att arrangören hyr in kunnig personal. Med kunnig personal menas personer med kompetens inom både räddning och motorsport. Inte bara hyra in den lokala brandkåren och tro att allt är säkert. I mitt jobb som brandman har jag aldrig träffat på ett rörramschassi på en olycka i tjänsten.

Skulle fler arrangörer hyra in de få seriösa team som finns så skulle de kunna satsa på mer träning, bättre utrustning och kunna ge en bättre räddning. För säga vad man vill, men en person som två gånger per år tar på sig ett gammalt brandställ och hjälper till i räddningen på en bana skulle jag inte lägga ansvaret för min säkerhet på.

Jag kan ta exemplet på hur en räddningsorganisation ser ut när man kör F1.

1 CMo Chief Medical officer Stephen olvey
40 st Läkare som genomgått praktiska prov
10 st ambulanser med paramedicpersonal
1 Medic Car
3-4 Intervention vehicles med läkare i
2-3 Ambulanshelikoptrar beroende på banans utformning
200-300 räddningsmän efter banan
3-4 brandfordon
1-2 Tandläkare
1-2 Coroners i händelse av dödsfall
1-2 Poliser i händelse av dödsfall

+ massor av posteringspersonal, saneringspersonal och bärgningspersonal.

Vi kan jämföra med STCC på Mantorp som har en bra organisation.

1 säkerhetschef
1-2 biträdande säkerhetschefer
1-2 tävlingsläkare
2 ambulanser med besättning
1 mediccar med akutssk i
1 instatsledare
2-3 räddningsfordon
15-20 räddningsmän
50-60 posteringspersonal
2-3 brandmän i tävlingsdepån.

Sen kan vi jämföra det med en träningsdag några körde förra året

2 posteringspersonal