Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche GT3 RS Supertest
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
11415 besök totalt
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re: Porsche GT3 RS Supertest

johann skrev:

Tror du att däcken helt och hållet står för de 7 s som skiljer mellan GT3 och GT3 RS?
Isf var det en riktigt dyr uppsättning R-däck.

Vädret var i princip lika.

Jag har faktiskt ingen uppfattning om vad R-däck gör i tid på Ringen med en riktigt konsekvent förare, Walter Röhrl, t.ex.

Men jag ska absolut fråga honom nästa gång vi ses.

Stockholm
Här sen Nov 2002

FredrikÅ skrev:
johann skrev:

Tror du att däcken helt och hållet står för de 7 s som skiljer mellan GT3 och GT3 RS?
Isf var det en riktigt dyr uppsättning R-däck.

Vädret var i princip lika.

Jag har faktiskt ingen uppfattning om vad R-däck gör i tid på Ringen med en riktigt konsekvent förare, Walter Röhrl, t.ex.

Men jag ska absolut fråga honom nästa gång vi ses.

Du kan ju våga dig på en gissning iaf.

Jag tror nog Horst von Saurma är väl så konsistent, speciellt i Porschar som han kör oftast.
om du ser honom köra förbi kan du väl fråga honom när du kommer till parkeringen ngn minut senare.

Sammanfattningsvis kan man säga att de 7 s på Ringen var dyra men förbättring på Hockenheim var snudd på billig. Vore verkligen intressant att se vad en vanlig GT3 på PSC skulle klara av.

Sen avslutar jag med att citera dig:
FredrikÅ skrev:
Nä, precis. Det finns inga orättvisor på Ringen, det finns bara en klocka och det är den som räknas.
thumbs up

Mao, GT3 RS är snabb! thumbs up
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

johann skrev:
[
Vad är det du inte vill förstå av det Porsche skriver på sin hemsida om Sportreifen och de tyskt språkbruk?
Enligt Porsche sitter det R-däck på GT3 RS. Klart att väder och vind kan göra skillnad men det är bättre att ta reda på fakta istf att sitta och spkeulera utan att ha koll på fakta.

Att P Zero Corsa N6 skulle vara lika bra som PSC är inte sannolikt då de vanliga Corsa inte är det.

Nu är inte jag nån klippa på Tyskt språkbruk men betanke på den förvirring som brukar gälla vad som är R-däck och inte i Svenskt språkbruk, särskilt när vi börjar prata Toyo och Kuhmo Falken m.m så är det väl inte helt omöjligt att Porsche kallar ett däck som kanske bara nästan är ett R-däck för just ett R-däck?!

/Pete

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Puppan skrev:
johann skrev:
[
Vad är det du inte vill förstå av det Porsche skriver på sin hemsida om Sportreifen och de tyskt språkbruk?
Enligt Porsche sitter det R-däck på GT3 RS. Klart att väder och vind kan göra skillnad men det är bättre att ta reda på fakta istf att sitta och spkeulera utan att ha koll på fakta.

Att P Zero Corsa N6 skulle vara lika bra som PSC är inte sannolikt då de vanliga Corsa inte är det.

Nu är inte jag nån klippa på Tyskt språkbruk men betanke på den förvirring som brukar gälla vad som är R-däck och inte i Svenskt språkbruk, särskilt när vi börjar prata Toyo och Kuhmo Falken m.m så är det väl inte helt omöjligt att Porsche kallar ett däck som kanske bara nästan är ett R-däck för just ett R-däck?!

/Pete

Det är ju möjligt att Porsche vill vara medvetet vaga men tycker du det här låter som ett gatdäck:

porsche.de skrev:
Der neue 911 GT3 RS steht auf gewichtsoptimierten 18-Zoll GT3 Rädern, die mit Sportreifen ausgestattet sind. Vorteil dieser Reifen: ein deutlich höheres Potential bei Traktion und Querbeschleunigung.
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003

Länk till en tråd om precis samma test. De snöar in på däcken de med. Intressant är att det är ägarna till dessa bilar som diskuterar där.

http://ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=9231

Bland annat följande påståenden kan noteras från tråden:

Sports Cup är märkbart bättre är Corsas. thumbs down
Corsas är märkbart sämre när det är kallt. thumbs down
GT3 åker inte ifrån en 360. thumbs up
CSL hänger inte med GT3 inte heller en 360 och definitivt inte en CS. thumbs up
Sports Auto är ingen tidning man anser vara trovärdig. thumbs down
Horst är är pro-Porsche (subjektiv alltså). thumbs down

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Corsa skrev:
Sports Cup är märkbart bättre är Corsas.
Corsas är märkbart sämre när det är kallt.

Ah! Precis som jag trodde (speciellt första punkten alltså). Redan gamla Corsa är ju sämre än Michelinarna och de nya Corsa System är ju uppenbart mer gatorienterade med tanke på mönstret....

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Ring Karlstad och fråga vad det är för däck som sitter på

http://www.porschecenter.com/salubilar/fordonsinfo.asp?Id=1959747386

höfläkt

Här sen Nov 2002

johann skrev:
Lotus Samuel skrev:
johann skrev:

Så eventulla skillnader kommer nog mer an på bilarna och eventuell inkonsistens i Horst varvtider.

precis det jag och många försöker säga. Varför diskutera några sekunder skillnad. När det lika väl kan varit horst som kört lite annorlunda?

Så vad du menar är att CSL mycket väl kan vara snabbare än GT3 RS på Ringen om Horst hade en bra dag då han körde GT3 RS:en och en dålig då han körde CSL:en?

Då är den ju ännu mer prisvärd!

Jadu johann, må den onde själv ta dig om du någonsin åker något annat än bmw på bana (förslagsvis Porsche..) och då enbart på ringen, och inte på någon annan trevlig bana närmare vid.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Corsa skrev:
Länk till en tråd om precis samma test. De snöar in på däcken de med. Intressant är att det är ägarna till dessa bilar som diskuterar där.

http://ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=9231

Bland annat följande påståenden kan noteras från tråden:

Sports Cup är märkbart bättre är Corsas. thumbs down
Corsas är märkbart sämre när det är kallt. thumbs down
GT3 åker inte ifrån en 360. thumbs up
CSL hänger inte med GT3 inte heller en 360 och definitivt inte en CS. thumbs up
Sports Auto är ingen tidning man anser vara trovärdig. thumbs down
Horst är är pro-Porsche (subjektiv alltså). thumbs down

De verkar ju verkligen objektiva.
Sport Auto är ju inte den enda tidning som testat 360 CS och fått sämre resultat än vad Ferrari anger, snarare är avsaknaden av tester som bekräftat dem väldigt talande.

Att påstå att de skulle kört med kalla däck på 360 CS är bara fjantigt, är det 17 grader varmt ute så håller sig Corsa varma utan problem. Dessutom var det ännu kallare då GT3 RS provkördes.

Alla som kört på både Corsa och PSC på Ringen säger att det inte är speciellt stor skillnad där, max en eller ett par sekunder.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
oj vad jobbigt det ska bli när Audi, och varför inte Merca, kommer med en bil som är snabbare än en 911 Porsche.

Det är trångt i vänsterfilen numera.

http://www.rs6.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3428

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Erik : *host* CLK-GTR *host*

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
AndreasNystrom skrev:
Erik : *host* CLK-GTR *host*

Jag trodde någon skulle hosta fram McLaren SLR, fast varken den eller CLK-GTR räknas i sammanhanget (i min värld) då de utklassar sig själva på bl.a. pris.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

höfläkt skrev:
Jadu johann, må den onde själv ta dig om du någonsin åker något annat än bmw på bana (förslagsvis Porsche..) och då enbart på ringen, och inte på någon annan trevlig bana närmare vid.

Det är nog mycket möjligt att nästa bil blir en Porsche. I valet mellan CSL och GT3 skulle jag själv nog välja GT3 men inte för att den är snabbare än CSL (om den nu är det) utan för att det vore kul med ngt annat än BMW. Isf blir det en GT3 v1 som får lite behandling hos Manthey och sedan skall den nog vara kapabel att spöa GT3 RS också, om jag är kapabel till det är en annan sak.

För de som behöver en bil som funkar till vardags också är dock CSL:en ett utmärkt val till ett mycket attraktivt pris, snacka om att kunna äta kakan och samtidigt behålla den. Som bil entutiast måste man ju bara vara imponerad av den BMWs bedrift. thumbs up
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Angående fanatiska bilägare, så var det bara o kolla på MJ igår, för o höra hur italienska bilägare är

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Corsa skrev:

Ah! Precis som jag trodde (speciellt första punkten alltså). Redan gamla Corsa är ju sämre än Michelinarna och de nya Corsa System är ju uppenbart mer gatorienterade med tanke på mönstret....

Magnus du kanske skall läsa vad "experterna" har skrivit på Ferrariforumet. Corsas summering är kanske inte riktigt vad de skrev.
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003

"De verkar ju verkligen objektiva." ...till skillnad från många här som kör tyska bilar och läser tyska motortidningar om tester utförda av en tyskbilsfrälst testförare på en tysk bana där tyska tillverkare utvecklar tyska bilar.

De i länken är de som äger och kör bilarna som vi bara diskuterar tidningsartiklar enligt ovan m, så lite är nog deras kommentarer värda. Det måste du nog hålla med om.

Vad gäller grepp så vet jag att mina AVS sport tappar grepp MER än markant om lufttemperaturen går ner från 25 till 15 grader.

Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

hehe läste lite på ferrarichatten

de tycker det ska vara +21kg i lift, o inte -21 som det står i tidningen... öh??
-21 är ju negativ lift, dvs, downforce.. men men.. vill de flyga med sina ferraris, så varför inte

och att hästkrafterna ökar när det blir varmare???..
då kanske man borde montera bort dvs intercoolers etc.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Corsa skrev:
"De verkar ju verkligen objektiva." ...till skillnad från många här som kör tyska bilar och läser tyska motortidningar om tester utförda av en tyskbilsfrälst testförare på en tysk bana där tyska tillverkare utvecklar tyska bilar.

De i länken är de som äger och kör bilarna som vi bara diskuterar tidningsartiklar enligt ovan m, så lite är nog deras kommentarer värda. Det måste du nog hålla med om.

Vad gäller grepp så vet jag att mina AVS sport tappar grepp MER än markant om lufttemperaturen går ner från 25 till 15 grader.

Jag kör italienskt också och läser även svenska, danska, engelska och amerikanska tidningar.
Att Horst von Saurma skulle vara tyskbilsfrälst motbevisas av hur fort han kört med både Pagani och Lambo på såväl Ringen som Hockenheim. När dessutom så gott som samtliga biltidningar får sämre tider med 360 CS än vad Ferrari anger så är det rätt barnsligt att börja snacka om subjektiva journalister.

Jag vet inte om du kört på bana överhuvudtaget men om man inte lyckas hålla däcken varma då det är 15 grader ute så är det inte däcken det är fel på, då kör man helt enkelt för sakta.
Dessutom var din summering av det snudd på faktaförvrängning eftersom det inte skrevs ngt om att PSC skulle funka bättre vid låga temperaturer utan skrevs att R-däck funkar bättre vid 33 grader än 17 grader.

Citat:
BUT look at the conditions!! The Tarmac was 34'C vs 17'C!!! That's like hot vs. cool... huge difference... any reasonably soft tires would be sticking much better at 34'C!!

Av erfarenhet så är den högre temperaturen bara av godo då man startar men kalla däck, när däcken väl är varma så är 17 grader att föredra. Sport Auto kör minst ett uppvärmningsvarv innan och jag kan garantera att däcken är varma nog om det är 17 grader ute.

Att Corsa är ngt sämre än PSC står utom all tvekan men det GT3 RS som körde på samma sorts däck som 360 CS, dessutom vid ännu lägre temperatur som om det skulle vara en nackdel, var betydligt snabbare. Fö var den tunga Gallardon också snabbare än 360 CS, fast det är klart det är ju en Audi så det är klart att Horst kör den snabbare....

Föresten hur många av de som skriver på Ferrari-chat har kört en 360 CS på Ringen eller Hockenheim?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
Corsa skrev:

Magnus du kanske skall läsa vad "experterna" har skrivit på Ferrariforumet. Corsas summering är kanske inte riktigt vad de skrev.
Kom på att jag kanske var lite för snabb...

Men Corsa är halvdana när det blir under 6-7 grader (fast man kan säkert få temp i dom då också om man jobbar på det )

om man samlar ihop den info som finns så är Michelin PSC snabbare än Corsa överlag. Men Corsa verkar bara vara strax efter Michelin på de bilar Corsorna funkar bra, på många bilar funkar Corsa inte så bra... Fast PSC har å andra sidan inte provats på massa bilar precis...

Mycket frågetecken när det gäller däck är det....

Här sen Apr 2003

"Att Horst von Saurma skulle vara tyskbilsfrälst motbevisas av hur fort han kört med både Pagani och Lambo på såväl Ringen som Hockenheim." Fast det motbevisar ingenting, johan. Det visar bara att de bilarna är snabba under de omständigheter som var då rådande och Horst kan fortfarande vara partisk.

"När dessutom så gott som samtliga biltidningar får sämre tider med 360 CS än vad Ferrari anger så är det rätt barnsligt att börja snacka om subjektiva journalister." Vilka tider syftar du på? Efter cirka 10 år i tidningsbranchen vet jag ungefär hur "barnsligt" det är att "prata om subjektiva journalister" .

Jodå, johan jag har kört en del på bana även om det inte vart ett enda dugg förra året av olika skäl. Det blev mer av vildsint körning på småvägar istället. Jag har inte heller tävlat även om en av bilarna jag hade skulle kunna placera sig mycket bra i Roadsport med en vettig pilot.

" I have a CSL, have had a 360Modena, am getting and have driven a CS and have 'raced' a 360 Modena against a GT3 for about an hour through France.

I just don't feel good about these figures. No way will a CSL beat a standard 360 let alone a CS. A number of FCar drivers will confirm after this morning that the CSL is quick, very quick, but it just doesn't go that fast and even with tricky Pilot Cup tyres (which I have) will it out corner like it would have to to do what these figures say. The CSL does have really fantastic brakes but again these figures don't bear that out.

The GT3 on the road cannot lose a 360 and I would in no way claim I was the better driver.

This just doesn't make sense!"

Den här karln far uppenbarligen med osanning. Eller? Hans bilar har varit 360, M3 CSL, 996 C2, 996 C4 och man kan väl inte anklaga honom för att vara iItalienfanatiker som jag är...

"Föresten hur många av de som skriver på Ferrari-chat har kört en 360 CS på Ringen eller Hockenheim?" De brukat ta en Pilota Ferrarikurs på Mugello eller Fiorano istället . Sen är ju inte ringen den enda banan här i världen. Då kan man ju lika gärna ta Fioranotider. Tyvärr vet jag bara en icke-Ferrari/Maseratitid från Fiorano och den är inte särskilt smickrande för 959, som det då var frågan om.

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Corsa,

Jag tror inte vi kommer längre än så innan du visat lite tester där 360 CS är snabbare än GT3 och GT3 RS.

Du verkar anse att helt okända medlemmar på ett Internetforum som jag förmodar att du aldrig har träffat, än mindre med säkerhet kan säga ngt om vilka bilar de äger, är mer pålitliga en så gott som alla motortidningar.

Att medlemmarna på Ferrari-chat skulle fara med osanning har jag aldrig påstått, de jag sa var din summering av tråden var väldigt nära faktaförvrängning. Men jag tar tillbaka det, du har nog bara missuppfattat vad de skrev rätt rejält och att det som skrivs i den tråden är mest svammel så det är isf svammelförvrängning du nästan har sysslat med.

Men du kan väl visa lite tester där 360 CS är snabbare än GT3 och GT3 RS så tror jag dig.
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche GT3 RS Supertest
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
11415 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande