Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tvätta mockaratt?
3396 besök totalt
Koop
Kungsbacka
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Tvätta mockaratt?

När jag nyligen bytte till handskar med ljus handflata märkte jag hur skitig ratten faktiskt är, går det på nåt bra sätt tvätta en sådan?
Själva "lurvigheten" är det altså inget problem med, men den är väldigt smutsig, nån som har några bra tips?

Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re: Tvätta mockaratt?

Koop skrev:
När jag nyligen bytte till handskar med ljus handflata märkte jag hur skitig ratten faktiskt är, går det på nåt bra sätt tvätta en sådan?
Själva "lurvigheten" är det altså inget problem med, men den är väldigt smutsig, nån som har några bra tips?

Hör med någon kemtvätt, har för mig att det går att tvätta även mocka men att det krävs speciella metoder.

mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

Hejsan!

Jag är lite intresserad av att höra om kemtvätten tog emot och tvättade ratten, och isåfall, hur blev den? Tackar för svar,
mvh / Alex

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Ehhh, nu kanske jag är ute och cyklar...
Men är det inte därför man använder handskar till mockaratt just det att de färgar av sig, allså ratten är inte skitig egentligen.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

På ungarnas kartar med mocka rattar så brukar vi borda upp mockaytan med en mässignsborste när vi tycker det blivit för solkiga, då återkommer den ruggade ytan och smutsen försvinner.
Använde samma metod på de Sabelt och Sparcorattarna vi hade i långloppsbilarna.
På mian gammelracers föredrar jag annars ksinn, men det är mest för "period style"

Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008

Det finns ett medel (Nano Intensive care foam) som man sprutar på en svamp och gnider in.
Låt verka i ca 30 minuter och torka rent med en fuktig svamp.

EDIT: Ska finnas en mocka borste med. Tror att jag köpte en av Autosmart (Smartab) när jag hade en bilvårdsfirma för 100 år sedan.

Citera
Allmänt banåkaforum
Tvätta mockaratt?
3396 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande