| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
fwd eller 4wd ??
|
1, 2 >> 9 besök senaste veckan (4724 totalt) |
|
fwd eller 4wd ??
Sitter och tittar lite på Audi A4 1,8t (första modellen) för att ev inhandla en att ha å åka lite bana med samt gata. som eftersom kan uppdatera div saker som trim väghållning bromsar m,m .. Men nu till frågan ska man ha en fwd eller en quattro ?? vilket funkar bäst på banan ?? Så vad säger ni ? tack.. _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||||
|
Re: fwd eller 4wd ??
Audi utan quattro? Då köper man bmw istället imo. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Re: fwd eller 4wd ??
Men då får ha ju en felhjuldrvien bil, hur kul är det?
har begränsad erfa av Audis 4wd på bana, det lilla jag provat känns den lite väl trög i reaktionerna och mer safe then sorry i sin grundsättning. Troligen lättare att med billigare/enklare chassimodifierignar få en Fwd bil att gå som man vill och bli kul på banan, än att modda en med jeepdrift att gå som man vill ha den. (blir det en regnig banåkarsäsong kan 4wd däremot säkert ha sina fördelar när man ska ut ur böjarna. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Jag förstår inte hur man ens kan tänka tanken på FWD när det gäller inspirerande körning, förlåt men jag kan bara inte! quattro är tyngre men kan hantera mer effekt.
MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
Kanske bara handlar om bristande erfarenhet?
Hur någon kan tycka det är så kul med defensiv körning där det gäller att hålla en jassande bakvagn i chack förstår å andra sidan inte jag. Har försökt med diverse Ford Cortina Lotus, Alfa 1750 GTc, Opel Rallye kadett, Ascona A och diverse annat iu racing och skogen. Men vill man åka med max attack duger inte med felhjulsdift, om det nu inte är mittmotor. Alla är vi olika som tur är.
Visst har du en poäng iatt 4wd hanterar hög effekt bättre än fwd. Men då ska det nog vara över 250-270 hk för att vinsten ska ge något på banan. Så är det en någorlunda original, lätt moddad A4 som är planen tror jag mer på fwd än 4wd, bland annat för att det är j***igt mycket enklare att bygga bort understyrningen. (för den har du med dig i quattrosystemet så det räcker och blir över...) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Re:
fwd går att få snabb nog bana helt klart. Ska man inte köra i någon klass så spelar det nog ingen större roll för skojfaktorn, om man inte har herrejösses effekt. Men bruksvärdet - har man en gång kört 4wd så får man magsår av allt annat. Jag tävlar själv med en rwd
_________________ Daniel Steiner |
||||
|
Re:
Jag antagligen gör det ju det, jag är fortfarande i stadiet där 700whp raktfram börjar kännas tamt, spinner det inte på 4ans å är nåt fel :P.. Men FWDbilar utan understyrning kan vara riktigt kul, dock så har jag inte kört så många sådana än.. Gillar känslan av att kunna stämpla i utgången på en kurva och bara mata på, det är gött det
Åter topp Topic. Köp en quatttro, lätta, trimma satan. sen så
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
Med en motorsvag RWD är ju nästan ännu tristare iaf! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Kör själv just nu en A4 1,8t quattro med BSR steg 1 chip. Funkar bra en sån här vinter, men när vägarna är torra så krävs det nog en del för att sladda med den
.
Köpa en audi utan quattro? Skulle inte jag ha gjort, köp en bra bil istället
Nä så illa är det väl inte, men det är väl största anledningen i mina ögon. Fast 1,8t tycker jag har lite klen motorkaraktär, försök istället satsa på en bi-turbo om du gillar B5 karossen, inbillar mej att bilen kommer bli betydligt trevligare då. Själv så börjar jag fundera på någon audi med V8 igen Borde bli mera tjong under huven inbillar jag mej
Ut och provkör, blocket borde väl erbjuda något i din närhet. Lycka till _________________ Erik Brundin Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628 Och en bruksbil.... |
||||
|
Så länge man inte tävlar så är det i mina ögon fartkänsla jag letar efter och kommunikation med bilen. I ämnet kommunikation är en FWD A4 rena drömmen jämfört med en quattro. I någorlunda standardutförande under huven spinner man inte bort sig på asfalt med en "framriven" heller.
Är man van att köra dataspel med ratt utan force feedback kanske man trivs med en A4 1.8Tq. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Du kommer inte att åka snabbare runt banan med Quattron än vad du gör med den framhjulsdrivna om det inte är väldigt blött. Quattron är rimligen betydligt tyngre och har ingen fördel förutom i utgången på de långsammaste hårnålarna. Om du nu inte trimmar motorn väldigt mycket, men du får byta massor med prylar på 1.8t maskinen om du ska passera 250hk.
Finns en stor poäng att köra framhjulsdrivet och det är att det är betydligt lättare att hitta en lätt bil med bra prestanda som är framhjulsdriven. Med ett bra chassie är en framhjulsdriven bil klart underhållande att åka på bana. A4:an är väl inte ideal i det avseendet. Det jag inte förstår är hur folk kan åka tunga bilar oavsett drivsätt med lite effekt. Det är tråkigt i jämförelse... Jag har kört enbart bakhjulsdriven bil sen jag tog körkort men kör numera bara framhjulsdrivna bilar. Jag kan sakna bakhjulsdriften när man är på lekhumör på vintern men inte på banan. Det som är kul på banan är att pressa sin bil till gränsen och köra så snabbt det bara går med bibehållen kontroll. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
+1 _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Re:
Tex en quafiediff i fwd utjämnar helt plötsligt greppet, kanske till och med fördel fwd även på blött. Men bara +4-5kg istället för ungefär 80kg för hela quattrosystemet. Det kostar även effekt att driva flera hjul. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Är också helt inne på FWD om det rör sig om en bil med såpass lite pulver som vi pratar om här.
Finns inte så mycket orsak att ha 4WD såvida du inte ska ha massa pulver eller mestadels vill busa på snö eller grus? Som tidigare nämndes, med Quaife diffen, bussningar, andra dämpare samt lite hjulvinklar och däck så blir bilen trots sin tyngd, sjukt kul. En vän till mig har en -98 eller -99:a (?) med en spec likt ovan och den går faktiskt riktigt bra trots vikten. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Har precis inhandlat mig en A4 TSq -00 som bruksbil. Efter att ha kört den ett par veckor så skulle jag ALDRIG kunna tänka min en Audi utan quattro igen, i alla fall inte om den ska användas som bruksbil också.
Vet inte om det märks på asfalt och bana, men på halt underlag beter sig en quattro mycket mer som en bakhjulsdriven bil än en framhjulsdriven. Jag tror att i alla fall jag skulle uppskatta quattron bättre på bana, om den är lite långsammare gör skitsamma, då är man ändå ute och cyklar i sitt bilval om tiondelar är viktigt. En annan sak, som jag inte vet är bra eller dåligt, är att quattron använder bromsarna som diffbroms (EDL), enligt instruktionsboken finns detta även till de framhjulsdrivna. Över 80km/h kopplas det ur automatiskt, går inte att koppla ur manuellt. Den vanliga 150hk motorn går ju att chippa utan problem upp till 180-190, 30-40 hk extra märks ju litegr om 10ann. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Enbart för att du skriver att den ska gå som bruks också säger jag Quattro! Quattro bilarna brukar av nån anledning kännas robustare byggda också. Dom driver ju lite mer bak än fram dessutom men som nån ovan sa så är alla Audis bilar i grunden satta som mer safe! Vill man ha en bil som ger ett brett smile så får man byta ut en del bitar för att få lite mer respons i chassiet och de gäller både fwd och quattro. Tänker främst på krängare, fjädrar och dämpare då! Bussningar kan säkert göra sitt till också och då börjar du vara ikapp en bil som från början sägs ha mycke körglädje som kanske bara fått en sänksats som uppgradering
Kort sagt, Audi A4 är en fin fin bruks! Men ska man ha en Audi som känns busig och inte vill byta delar måste man nog gå på nån RS modell, annars känns det bara som bekväma långfärds slädar! (Ägde själv en Audi 100 2.8 Quattro i 2 år som såldes i höst pga studier, jag går inte frivilligt tillbaka till 2wd på en bruksbil som ska gå året runt nu! Vintertid är de helt oslagbart!) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Du kan inte tänka dig en audi a3 1,8t istället de under styr inte så mycket som en a4 efter som motorn sitter i mellan hjulen och inte framför. De är också en lättare bil så du får quattro gratis viktmesigt sen så är haldexen på a3 chip vänlig du kan få bilen med mer drivning på backhjulen så under styr den mindre.
_________________ Henrik Stenum |
||||
|
Quattro tycker jag du ska ta,en gång quattro sen tycker man fwd e ganska trist.
ja har iofs bara kört quattro på banan.min S6 e understyrd men inte min V8. Den visar hellre rumpan. Sen om man skall bruksa bilen med så e det kanon! och känslan när man skickar iväg bilen fullt från stillestånd när det bara suger iväg utan hjulspinn
_________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||
|
Re:
Du har aldrig åkt en stark FWD bil med bra inställt chassi på bana
_________________ --VVTS-- |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
fwd eller 4wd ??
|
1, 2 >> 9 besök senaste veckan (4724 totalt) |