Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1216 besök totalt |
Rörgängning
Tänkte ev. gänga lite rör framöver men i en dimension jag inte använd tidigare och tänkte därför höra mig för med dom av er som "vet av erfarenhet" eller kommit längre i konstruktionstekniken än vad jag gjort om det överhuvudtaget är vettigt. Rören är 51 X 2,6mm och gängstigningen ska ligga på 2 - 2,5mm. Ngn tumregel säger mig att snittdjupet med 2mm stigning blir ca 1mm, mao 1,6 mm gods kvar. Tidigare har jag haft 52 x 4 och det vet jag att "erkända" bygagre använder oxå, men det känns grovt och mkt rally... Stämmer detta? Hur blir det med belastningarna på röret? (Ska vara till ett justerbart fjäderben med uppochnervänd dämpare lagrad direkt i benet.) Rörkvaliten vet jag inte exakt, Arne kanske gör? Men som jag fattade kan man jämställa det med 2391 BK-rör. Sömlöst, kalldraget hydraulrör. Tacksam för alla tänkbara svar. |
||
Jo, dendär har man ju i sina böcker, men hur menar du med "nedanför skissen"...
Kommer det funka med 1,6mm godstjocklek (eller vad det nu blir) kvar... Hmmm Tack Erik. Jag är helt enkelt för lat... ![]() EDIT: Det blir nästan exakt 1mm skärdjup om man räknar lite. |
||
Inte ovanför ![]() Nä men för yttre gängor ska H/4(Ger P/4 horisontalt) vara innåt.. vad det nu innebär.. jag har bara ritat av verkstadshandboken lite grovt ![]() Fast innåt kommer du ju ändå ha en radie som går ner en bit i H/4-området iom skärstålets radie Tror nog det kommer bli ca 1,5mm djupt iaf _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Ja radien kommer ju göra att det blir lite djupare...eller...
1,5mm skärdjup gör att det blir tuuuuuuuunt gods kvar. ![]() EDIT: räknade som du sa tror jag, tog en stund att hajja... Och då blir det 1mm skärdjup... |
||
Edit: jag hade fel.. skissande i cadden visar på att man kan använda en nosradie på iaf 0,5mm för 2mm stigning, då ligger nosen 0,25mm från spetsen i basprofilen
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Får snart ner till Arne och hämta min halva.
![]() Jag har försökt höra med dom som har annvänt den här lösningen innan, men har bara fått "kommer inte ihåg-har inte tid just nu" svar ang gängor var man hittar muttrar osv. Kanske beror på vem som frågar? Andreas har du något tipps på mutter och undre fjäderskål? Efter som jag inte har möjlighet att få saker svarvade-frästa i någon större utsträckning så hade färdiga prylar varit intressanta! Funkade kolvarna? _________________ Pelle Persson |
||
Kontramuttern går noog att köpa i bättre sorterade järnhandlar om man har en gänga som är hyffsat "normal", fjädersätet får man nog göra själv alt. köpa in från Sellholm eller så = kostar.
Har en kontakt som halvlovat mig att gänga muttrar osv åt mig så är du intresserad så kan jag höra om han vill göra fler. OT Kolvarna ser efter en första besiktning ut att passa perfa. ![]() Skicka dina nummer osv i ett PM eller mail så kommer lite ![]() |
||
Man kan använda KM-mutter till fjäderbenen. Hör med tex. http://www.mecmove.se/produktindex.h
_________________ /Arne Lindgren |
||
Re: Rörgängning
Hur fäster man lämpligen sitt egenhändigt gängade rör i sin stötdämpare? (tror detta har varit uppe innnan, men minnet är selektivt...) Tycker man att det blir för klent gods så kan man väl ta det tjockare röret och svarva ner lite extra på den bit som ej är gängad? (om man nu har det så) _________________ Pär Hylander |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1216 besök totalt |