| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Varför så lite Porsche Boxster/Cayman här?
|
<< 1, 2, 3 6 besök senaste veckan (19740 totalt) |
|
Rent tekniskt så är det ju peanuts att montera en "luftavskiljare" (kommer inte på vad en sån där "centrifugaltank" nu heter på svenska) och en accusump.
Kan inte tänka mig två bättre eller mer prisvärda mods att göra på en bil som ska gå bana. Faktiskt bättre än själva oljekylen då man ju ofta iaf har en tempmätare där som ger en en varning om tempen sticker, dvs då kan man iaf släppa av och ta några kylvarv... svära lite... åka hem... montera oljekyl... men man har en hel motor. Skummar oljan däremot eller om pumpen börjar suga luft, så kan det ju gå snabbt utför med mekaniken. Tycker inte det är fel att fega med motorer
_________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
Hejsan alla!
Jag var nere i torsdags på Porsche Center Syd och tog mig en titt på Cayman S samt även Boxster S. Jag tog även en diskussion med verkstadschefen som påstood sig att det inte finns någon bana i Sverige eller ens ringen där det skulle behövas bafflar då dessa banor har för korta svängar. Han sa att det inte finns någon uppgraderingskit med större bafflar från Porsche, utan dessa är tillverkade av *hemmasnickare* eller mindra företag som sysslar med uppgraderingar. Detta är enligt honom oavsett om man kör med R-däck eller till och med slicks. Personligt så vet jag inte om jag hade chansat, jag hade nog införskaffat bafflarna och sedan hoppats att inget av det skulle hända. Men vill påpeka att Porsche Center Syd iallfall inte tryckte att detta var något problem och dessutom så skulle garantin försvinna om man slängde på detta, mvh / Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||||
|
Du ska inte lägga för stor vikt i vad PC säger, dom är duktiga på att serva bilar och sälja reservdelar sen tar derras kunskap oftast slut...
Men exakt som jag skrev ovan är det ett uppblåst problem... _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
Re:
Hej Rickard, tack för svar. Ungefärr så förväntade jag mig att det skulle vara. När jag införskaffat mig Caymanen så bokar jag en tid hos dig/SMR för lite finjustering Tack än en gång,
mvh / Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||||
|
Re:
Jag var in på PC Stockholm och kikade på en GT3:a på senhösten och till mig sa säljaren när jag hörde mig för om en Cayman att den i princip var värdelös till bankörning. Så man kanske ska ta deras uttalanden med en nypa salt som sagt... //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||
|
Re:
Hej Johan, Hmm, det var inte bra marknadsföring för sina egna produkter direkt, hehe. Cayman ska väl vara rätt skapliga på bana vad jag förstått. BoxsterSpec går ju hyffsat bra och nu kommer ju CaymanSpec med, ska bli intressant att titta på i USA. Men att säljaren säger att bilen är värdelös, det var faktiskt rätt illa, mvh / Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||||
|
Hej,
skaffade mig en Boxster S-00 förra sommaren är mycket nöjd så här långt. Banpremiären har inte blivit av än men medlemskap i PCS blev det direkt och två omgångar slalom på Ljungbyhed hann jag med förra året. Första gången med de medföljande däcken som var halvslitna och ca 4 år gamla varav halva tiden i USA. Det var fruktansvärt halt att kasa omkring mellan konerna och till nästa gång monterades det Michelin däck -vilken skillnad det blev. Att köra slalom känns som en bra start att lära känna sin bil med minimal risk för skador, visst mekaniska problem kan alltid hända men det kan det även vid hårdkörning på gata men vid slalomen finns inga räcken eller andra bilar som kan skada. Med min ringa kunskap skulle jag nog sätta bra däck överst på listan över modifieringar. _________________ Jonas Malmgren Boxster S |
||||||
|
Hej Jonas!
Grattis till din 00 Boxster S. Roligt att du är nöjd med bilen Har du gjort några andra modifikationer annat än däck på din bil? Jag håller absolut med om att Däck är A och o på greppegenskaper.
mvh / Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||||
|
Hej,
jo jag har bytt sidoblinkersen till vita/grå och det har blivit en ny sportljuddämpare. Detta gav ett lite maffigare ljud (och i mitt huvud svarar den bättre vid gaspådrag och har blivit flera millisekunder snabbare )
Jag har även bytt några småsaker som inte funkade helt okej (solskydd, luftutblås invändigt, askkoppen/myntfacket, det tredje bromsljuset) Nästa punkt är en ordentlig rekond/vaxning inför nästa säsong för att fixa lite småmärken mm. Sedan är jag grymt sugen på att byta lampor fram och bak till de nyare "facelift" varianterna utan orange färg. Sorry Jenny för lite OT _________________ Jonas Malmgren Boxster S |
||||||
|
Re:
Ha, ha, ha. Gå in till vilken märkeshandlare som helst och fråga vad det finns för vanliga fel och svaga punkter på deras bilar... Sen ska man ha klart för sig att motorgarantin ryker om man så bara byter ljuddämpare till något som inte finns i Porsches sortiment. Alla förändringar på en Porsche ska, vid service, rapporteras av PC via datorn ned till Stuttgart. Sen har man nog svårt att få något på garantin. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
Är det verkligen så illa hos Porsche? Mvh / Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||||
|
Re:
Det där stämmer inte. Visst Porsche kanske kommer att hävda att garantin inte gäller för att du har bytt ljuddämpare när någonting inträffar, men bevisbördan för att felet har uppstått pga att du har bytt ljuddämpare ligger hos Porsche och inte hos konsumenten. |
||||||
|
Re:
Det är möjligt att vad Porsche vill och vad som är lagligt inte är 100% överensstämmande. Det är också möjligt att vissa Porsche Center skiter i att knappa in modifieringar, men man kan nog hur som helst räkna med en dispyt... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
Detta är inget unikt för Porsche har haft samma frågeställning hos Volvo en gång i tiden och då räckte det med att informera om ovanstående så backade de direkt
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Varför så lite Porsche Boxster/Cayman här?
|
<< 1, 2, 3 6 besök senaste veckan (19740 totalt) |