| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Assymetriskt rattadapter?
|
975 besök totalt |
|
Adaptern på bilden satt på min 951:a med en Porsche 993 RS ratt en gång i tiden och nu när jag rensade i hyllorna hittade jag den. Frågan är varför man använder en sån här? Ger det bättre känsla, bättre frigång mot knän eller nått annat? /Dea
_________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
Re: Assymetriskt rattadapter?
Det är inte så att den är krockad en gång i tiden? Skämt åt sido,många "vanliga" bilar har ju faktiskt
inte ratten centrerad mot rattstången. Skulle tro att det har något med utväxling och körkänsla att göra i området kl12-6 åt båda håll som man trots allt använder ganska mycket vid normal körning. _________________ Jonas Andersson. Kör Volvo 244 Turbo på bana. Volvo 850 som brukis. Ford Sierra på vintern. |
||
|
Är det inte så att det där rattnavet är till för en ratt där rattcentrum inte sitter centrerat i rattkransen? Hur vanligt är det med rattar som "wobblar"? Ja, frånsett vissa som inte ens är helt cirkulära då...
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||
|
De behövs verkligen på de gamla frontmotor Porscharna! Knäna får knappt plats med komfortstolar om man har längre ben. Problemet blir samtidigt långt värre vid stora rattutslag då man kilas fast.
Faktiskt intressant att utväxlingen blir olika beroende på om du håller under eller över ratten, det har jag inte tänkt på. På en servolös bil låter det som en bra idé om man vill ha en mindre ratt. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
975 besök totalt |