Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Assymetriskt rattadapter?
975 besök totalt
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Adaptern på bilden satt på min 951:a med en Porsche 993 RS ratt en gång i tiden och nu när jag rensade i hyllorna hittade jag den.

Frågan är varför man använder en sån här? Ger det bättre känsla, bättre frigång mot knän eller nått annat?

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008

Re: Assymetriskt rattadapter?

Dea skrev:
Adaptern på bilden satt på min 951:a med en Porsche 993 RS ratt en gång i tiden och nu när jag rensade i hyllorna hittade jag den.

Frågan är varför man använder en sån här? Ger det bättre känsla, bättre frigång mot knän eller nått annat?

/Dea

Det är inte så att den är krockad en gång i tiden? Skämt åt sido,många "vanliga" bilar har ju faktiskt
inte ratten centrerad mot rattstången. Skulle tro att det har något med utväxling och körkänsla att göra
i området kl12-6 åt båda håll som man trots allt använder ganska mycket vid normal körning.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

Är det inte så att det där rattnavet är till för en ratt där rattcentrum inte sitter centrerat i rattkransen? Hur vanligt är det med rattar som "wobblar"? Ja, frånsett vissa som inte ens är helt cirkulära då...

Malmö
Här sen Nov 2006

De behövs verkligen på de gamla frontmotor Porscharna! Knäna får knappt plats med komfortstolar om man har längre ben. Problemet blir samtidigt långt värre vid stora rattutslag då man kilas fast.

Faktiskt intressant att utväxlingen blir olika beroende på om du håller under eller över ratten, det har jag inte tänkt på. På en servolös bil låter det som en bra idé om man vill ha en mindre ratt.

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Allmänt banåkaforum
975 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande