Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4676 besök totalt |
Automatlåda på bana?
Försökt söka mej till info om ämnet men det verkar inte vara så populärt; Automatlåda på bana? Vilka är för- och nackdelarna? För en total nybörjare kan det då underlätta att köra automat första gången på bana så att man på så vis kan koncentrera sej mer på resten? För övrigt måste jag tacka för det bästa forumet någonsin ![]() |
||
Förutom att den är tyngre så har den ju egenheten att när du släpper gasen och skall bromsa inför en kruva så kommer den inte att växla ner till rätt växel för kurvan, i värsta fall kanske den till och med växlar upp ett steg. När du sedan går på gasen ut ur kurvan kommer du ha fel växel i och med stor sannolikhet så kommer automaten att växla ner ett eller två snäpp vilket kan ge rätt lustigt beteende.
![]() |
||
Jag körde en BMW 540iA med 5 stegs automatlåda på midlandabanan, jag kan säga så här, trots jag spärrade lådan till bara 1 och 2:a växeln, så funkade det inget vidare, bilen väger ju 100 kilo mer än motsvarande med amnuell och oljan i den blir jäkligt varm och då växlar den hårdare och då får man mer hjulspinn.
Inget jag rekommenderar, kanske nån AMG variant funkar bättre men generellt sett nej. _________________ Kör cheva numer. |
||
Börjar man åka riktigt fort och bilen får för sig att växla vid ett olämpligt tillfälle så borde man väl kunna få sig en och annan läbbig överaskning
![]() Kan tänka mig allt möjligt läskigt under bron på kullen tex, eller depåkurvan på Gelleråsen. Både om den får för sig att växla upp pga lite för lite gas eller växla ner pga lite för mycket gas.... när den växlar och slutar driva så kan rumpan verkligen komma farande antar jag. Någon som har egen erfarenhet? Håkan, du körde ju med automat förra året på Gelleråsen. Men men, det är ju om man verkligen ligger på gränsen av greppet. Man tar det väl lite lugnare om man inte har kört så mycket bana så då ska det väl inte vara något större fara. _________________ ![]() |
||
Hmm...som kuriosa så kan man tillägga att dom körde CanAm race på 70:talet med automatlådor...ofta 3-växlade och i ett fall utan någon växel alls, bara en fet momentomvlandlare. Dom hade stora big-block V8:or på 7-800 hk till hjälp men ändå...
![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
Jag har provat en steptronic (BMW-låda med möjlighet att påverka växelval) på bana. Nu körde jag inte "Maximum Attack" då det var lånad bil, men det funkade klockrent. Kör man den i manuellt läge så var väl ända nackdelen den lilla fördröjning när man klev på gas, i övrigt så fungerade det finfint (men manuellt är bättre)
_________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
Re: Automatlåda på bana?
Första gången på bana undrar jag ändå om det inte är bättre att ha en manuell låda och låta bli att växla så mycket då ![]() På Kinnekulle går det utmärkt att bara växla upp en gång o ner en gång per varv... ja, det beror väl lite på vad för bil man kör också iof. _________________ ![]() |
||
Det är inte bara trams: DAF lyckades faktiskt vinna en tävling i formel 3, på Skarpnäck 1967. Det är en helt suverän kraftöverföring om man vill köra rally tex, eller hålla båda händerna på styret!
![]() _________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge ![]() |
||
Kul Magnus att du också gillar DAF... Här är en 66 sedan:
![]() observera trebultsfälgar och reklamen i bakgrunden. När jag får tillräckligt med tid och pengar skall jag konvertera min DAF 66 Marathon coupé för banracing... _________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge ![]() |
||
Jag har läst om någon AMG-Merca som var utrustad med en automatlåda som kände av om det fanns några sidokrafter. Om så var fallet så väntade den med att växla bara för att man ska slippa växlingar i kurvor. Men det kanske är vanligt på fler moderna lådor?
_________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
Det gjorde den verkligen inte, direkt man klev på gasen ordentligt så växlade den ner, ibland två steg. |
||
Skall, enligt Porsches egna broschyrer iaf, fungera på så sätt med deras Tiptroniclådor också. Har dock aldrig kört en Tiptronic på bana så kan inte verifiera det personligen... _________________ ![]() |
||
Att åka automat på bana är skitkul
![]() och absolut inte kul om det är en "svensonbil". Lådan ska helst vara byggd för ändamålet........och det är inte fel om man har kunskaper.....så man kan justera lådan själv..... på plats. En av nackdelarna är att det är dålgt med motorbroms.....och att växla ner manuelt är inte bra pga en viss fördröjning. Jag försökte skriva om körstilen, i tråden som tog upp bromsning långt in i kurvorna.........men det var ingen idee...........för jag kom på att man ligger och gasar och bromsar....samtidigt.....lite överallt..... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag glömde en ska........att försöka köra automat på bana....utan att vänsterbromsa, är meningslöst...
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4676 besök totalt |