Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29 >> 2 besök senaste veckan (148434 totalt) |
Re:
Mmm MHI TD04HL turbo ifrån Volvo passar nog fint på den där ![]() Sugmotorer suger ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Re:
Well, om de skulle vara till 2.5-16v motorn hadde den nog försvunnit till andrasidan av 350hk... MEN detta är till en annan motor som bara har 136hk och 1995ccm på 1700kg att konka i väg med.... men en 200hk borde den hosta ur sig, Å visst e de en japan med 14t som blåser liv i tysken! ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Re:
Efter mycket funderande under vintern om den nya katten skulle fixa besiktningen UTAN att pilla & mixtra med inställningar på motorn t.e.x luftpump, omställning av kammar mm. Så jag tog bilen till bilprovningen å frågade väldigt snällt om ett avgasprov innan jag bokade tid för att få på papper om bilen klarade sig eller ej.... Värden i höstas (efter mycket vilja): co: 0,3 HC: 116 2500: 0,0 Lambda: 1,08 Idag utan att röra en skruv: Co: 0,3 HC:29 2500: 0,1 Lambda: 1,00 Så detta ger grönt ljus för 2010 ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Re:
Du måste byta kronhjul&pijong SAMTIDIGT, du kan inte blanda dessa två delar heller, de följer varandra hela livet. Så lätast för dig är att hitta en klump med rätt utväxling som du önskar, renovera denna om den nu inte är slut. kronhjul & piong är snuskigt dyra reservdelar, nästan så att en fabriksrenoverad diff är billigar... ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Tack för svar
Min tanke är att använda min asd klump, och konvertera den som du har gjort och byta utväxsling till högre. Finns ju bara 3.07 och 3.27 med nån form av låsning, och jag vill ha högre utväxsling. Fråga: Så det går att ta Kronhjul o pijong från tex 2.6 190e och sätta dom i min 2.5 16v asd? _________________ Ismo oinas |
||
Re:
Tror 2,6an har 168mm hjulet å 16v 185mm så nej. Du får söka bland w124 diffar, de är oftast samma storlek, men inte högre upp än e300-24! då går du in på 210mm... _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Re:
har gått och funderat om jag skulle korta ner mitt org insug med ca 70-80mm, meeeennn tror jag skippar _________________ Ismo oinas |
||
Ismo.
orginalet ÄR för långt för inspirerad körning. Punkt å slut. Har ju spenderat lite tid med "Figgz" maskin det sista,å den e i grund å botten en syster till Jovanis. Det som skiljer e framför allt insuget. I ren karaktär tror man i nuläget inte det e samma motor. Samtidigt skall erkännas att Figgz maskin e jag mappmässigt inte färdig med eftersom vi i grunden precis hittat,tror vi,anledningen till misständningarna som spökade förra året. Mao dags för returmatch,men jag betvivlar kvalificerat MYCKET starkt att den kommer lämna det Johans motor gör oavsett vad jag gör med laptopen. En gissning e att det kommer skilja mellan 20 å 30 häst rent av.(Vilket jag om någon e medveten om e helt remarkabla siffror,men så är det) Jag e förste man att förvånas över Jovanis motors siffror,men lika fulla fast...den går fantastiskt bra i ljuset av vad som är gjort-så nånting e gjort rätt iaf. Sen har vi ju gjort en del försök med orginalinsuget,å det brölar ju bara som en brunstig älg under huven efter 6000 om det e lite mos i skrotet. Kan låta gapigt,men räkna på det. Orginalet har jag för mig mäter strax över 500mm från säte till mynning,å det e då rakt inte tänkt att varvas med. Till både Johan å Andreas försvar skall sägas att det med att bygga insug e INTE något som e gjort på en kafferast å jag känner personligen folk på AVo i England som lagt pannan i mkt djupa veck inne på tex Fords motorutveckling för att bli av med reversioner å skit i samband med då nya V8;an. Insug kan vara en fruktansvärt komplex historia. Kort sagt en eloge till både Johan å Andreas för att de dock försöker,men problemet ligger INTE i rörets längd. Så mkt kan jag lova. Sen skall sägas att siffrorna ljuger inte. Jag pratade med Johan om det med vridet i Figgs maskin senast igår som han anser sig lite avundsjuk på. I all respekt Johan... om jag hade fått välja motorkaraktär hade jag utan en sekunds tvekan valt din,men som sagt..det där e väldigt väldigt personligt. Jag lyfter bara på hatten,för nått har du utan minsta tvekan gjort rätt. Så e det bara,å att det sen kan gå att förbättra-det e en annan sak. _________________ Jesper Karlsson |
||
Re:
Hei Racing Att det skiljer så mycket som 20-30hk mellan Jovanis och Figgz insug trodde jag inte. Deras motorer är juh precis lika vad jag förstår förutom insuget. Är inte evo2 insug lika lång dvs 500mm och får ut 235hk vid 7200varv med ke-jetr, jag vet, kan inte jämföra dom här två motorerna men ändå. hade kallt räknat på och landa med dom mods som gjort med mitt motor och avgas på ca 240-245hk med bra bottenvrid eller är det önsketänkande. MVH Ismo _________________ Ismo oinas |
||
Nej,just för att de inte kan jämföras så faller liknelsen. Men jo. Det e i grunden samma insug. Var medveten om motorns historia. Den utvecklades av Cosworth för en sak,när den sen skulle sättas i en standardbil slog ju mercedes i backen så mkt det gick. Bla då med designen på insuget som konstruerades för att prioritera lågvarvs egenskaper.
Inget illa ment,men jag får nog ta å läsa på vad du gjort. E inte up to date där,men 240 häst e inga större konstigheter om man väljer delar rätt nej. Det har bevisats ggn om annan nu. Samtidigt skall sägas att motorer e individer precis som människor å att dra konkreta slutsatser på enbart två maskiner e att ta i(Johan,Fredriks å Mikaels motorer e ju byggda mkt lika). Det finns för många variabler som kan slå åt olika håll som vi fortfarande inte varit å petat på med Figgz maskin å jag förväntar mig ett bättre utfall med tiden kan vi säga. Nått som skall bli mycket intressant e Mikaels maskin iom den lätt portade toppen. Skall bli extremt intressant att se vad det ev ger. _________________ Jesper Karlsson |
||
Re:
Efter en händelserik Söndag på Knutstorp med TPC så fick man lite insikt hur motorn med plenumet funkade på bana...(eftersom bilen inte har rastats på bana seda höstrusket 2009 ![]() Notering nr1: Farten på knutstorp över NGK krönet denna gång var avsevärt snabbare.. sisst vågade jag hålla plattan i mattan här.. INTE denna gång ![]() Lånar en bild från LEWAN som styrkte min känsla av sidvägsdrift genom kurvan (samt hårsmånen från däcklyft på hjulet ![]() ![]() Notering nr2: Efter att kört med bilen i 1500mil sedan motorn sattes ihop skedde de första STORA haveriet... Felet kunde jag aldrig ha förutsatt p.g.a delen inte tillverkats eller gjord av mig personligen.. De som skedde var att slangpressningen till oljekylningen kröp av kopplingen och orsakade en ofrivillig STOR oljetömning från utgången av KGK-krönet till ingången till Idioten ![]() En tömning till skedde under dagen, MEN DETTA KOM INTE IFRÅN motorn utan olja från första gången hade samlats i en balk som efter alla gas,broms,sväng troligtvis letat sig ut längre bak rakt framför första ljuddämparen och gjorde backen ner från kvällsposten lite mer spännande än vanligt. SORRY alla inblandade, detta upptäcktes i kväll efter att jag tvättat bilen undertill i samanlagt 6h!!! ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Re:
Tänkte väl det! Jag kunde satt pengar på att det var från din bil ![]() Se de positivt, ditt underrede är nu rostskyddsbehandlat.. (och även min bil) /M3:an bakom ![]() _________________ ![]() BMW 120d BMW M3 E92 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29 >> 2 besök senaste veckan (148434 totalt) |