Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4676 besök totalt |
På Camaro 70an så har jag en preppad(förstärkt+shiftkit)3stegad låda men den gillar bara att växla upp och det går ruggigt fort men växla ner det gillar den inte alls direkt obehagligt kan jag säga stort frågetecken att ta ut den på bana OM den hade varit byggd för sånt,speciellt om man växlar manuellt med växelföraren(BM Quicksilver)som fungerar som en sekventiell sådan.
_________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Är inte det bästa sättet att spärra lådan på låg lägsta möjliga växel vid bankörning. På detta sätt kommer alltid motorbroms finnas tillgänglig och rätt växel kommer alltid ligga i läge beroende på fart. Så funkar min Jagga i varje fall. Kanske det är annorlunda på andra automater?
_________________ Andreas Björck _______________________ Alfa Romeo 159 Porsche 996 4S |
||||
Första gången jag körde på bana var med en helt vanlig manuell låda och det var inga som helst problem. I början ska man ta det lugnt och känna på bilen så då har man gott om tid till växlingar osv
![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Jo, dom är ju också uppbyggda på precis samma sätt som en "slirautomat" till en svenssonbil... ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Av en händelse provkörde jag en ny S40 häromdan (icke på bana) med automat. Jag är allmänt sett automatlådeanhängare, men den här var för j***a kass. När man släppte gasen gick motorn ned på tomgång (typ SAAB frihjul), när man gasade tog det sådär 2 sekunder innan det började driva igen. Kunde möjligen vara bra på bana om man vill simulera hur stackars Reine Wisell kände sej när han åkte på att köra Lotus turbin bil i F1 >
![]() Gamla hederliga trestegare var aldrig sådana. På bana, och på alla andra ställen också, vill jag ha en bra fungerande seletronic (ersätt med annat namn om så önskas), typ moderna F1-lådor. _________________ Johan Rådlund |
||||
Hur är dom uppbyggda....är det planeter...eller..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Har själv aldrig kört automat på bana men farsan körde på mantorp i somras med mustangklubben. Det han kom fram till var att det var absolut bäst att köra lådan manuellt, då slapp man konstiga växlingar vid fel tillfälle samt så var det betydligt mycket lättare att dosera gasen och åka brett.
_________________ Jonas Edling |
||||
Är du säker på det? Vad jag har hört så växlar föraren upp själv. Lådan håller dock koll på vilken kurva bilen närmar sig och växlar ner x antal växlar för optimal inbromsning när föraren trycker en gång på paddeln. _________________ Mikael Arnberg |
||||
Anväde de inte samma princip som SMG-II. Alltså en manuell låda med koppling som kontrolleras med hydraulik. På så sätt kan den även data styras efter valfri parameter. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
I år är förarna i F1 tvungna att växla själva. Så var det dock inte förra året då manuell växling endast användes ifall elektroniken strejkade.
Nytt för i år är att även "launch-control" är förbjudna så nu få förarna reglera den elektroniska kopplingen samt gas själva. Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4676 besök totalt |