Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
1857 besök senaste veckan (627567 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 45, 46, 47  Nästa>>
   
GustafW
Göteborg



Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Nov 2010 00:31     Citera

Bra att det går framåt!

Vet du om det är liknande dämpare bak på Boxster och 996?
Jag har kommit fram till att det är 996 mått på dämpare som jag behöver bak till min E30/E34 hybridbakvagn. Detta enligt D2 tabell över dämpare. Dock med annan fjäderhårdhet...
Skulle vilja kika på dina isåfall.

/G


_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Nov 2010 08:53     Citera

Dämparna skiljer rätt mycket mellan 986 och 996, men du kan låna mina dämpare iaf.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2010 22:40     Citera

Garagetemperaturen närmar sig nollan. 0.7 igår, 0.1 idag. Usch.

Då gäller det att hålla sig varmt med vinkelslip och svets:

Det blev en M16 mutter med bricka i krockbalken till slut. Samma som Volvos skruvade bogseröglar, men det är inte bestämmd om det blir en sådan eller en variant i plåt med rätt diameter. Jag föredrar rajsvarianten, men jag är rädd att det ser konstigt ut ihop med stötfångaren.

Slut:

Även här ett stort hål för att kunna rostskydda inifrån.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Dec 2010 22:22     Status uppdatering Citera

Krockbalken färdigsvetsad med lånad bogserögla.


Förstärkningar fjäderbenstorn bak. Inte helt klart, men en omgång med stålborsten hade inte skadad


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Sonett7
Landskrona, Skåne



Här sen Feb 2003
Inlägg: 2908



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Dec 2010 09:40     Citera

Detta är en tråd som fortfarande läses med stort intresse!


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
calle_o
Gävle



Här sen Mar 2005
Inlägg: 2558



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Dec 2010 10:30     Re: Citera

Mats Klinglöf skrev:
Detta är en tråd som fortfarande läses med stort intresse!

+1 thumbs up


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Anders Eliasson
Borlänge



Här sen Nov 2005
Inlägg: 70



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Dec 2010 19:48     Citera

Hej olaf
Vad bra det blir! Svetsning håller en varm i alla fall, när det är kallt ute..

// Anders


_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Dec 2010 20:36     Citera

Efter så många positiva komentarer känner jag mig nästan tvungen att prestera ytterlige en uppdaterig innan jul, men jag tror inte att det finns nåt kul att visa.

Nästa delmoment är att sänka fjäderbenstornen fram och det är mycket pyssel...


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Dec 2010 21:34     Citera

En till som har byggt på Boxstern:
länk

Är det tragiskt att jag tycker det är korkad


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikel
Uddevalla



Här sen Aug 2005
Inlägg: 12312



Tipsa Facebook   Inlägg  15 Dec 2010 02:05     Re: Citera

oje skrev:
En till som har byggt på Boxstern:
länk

Är det tragiskt att jag tycker det är korkad


Jag hade lätt kunnat köra runt i den, om man bara bytte ut automaten


_________________
Niklas H S
ZX6R BTG 8.47.3
www.Voxtonus.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Patrik Ö
Stockholm



Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Tipsa Facebook   Inlägg  16 Dec 2010 10:52     Re: Citera

oje skrev:
Efter så många positiva komentarer känner jag mig nästan tvungen att prestera ytterlige en uppdaterig innan jul, men jag tror inte att det finns nåt kul att visa.

Nästa delmoment är att sänka fjäderbenstornen fram och det är mycket pyssel...

Jag minns inte om frågan redan ställts/besvarats, men hur kommer du regga detta fantastiska bygge?
Amatör eller ombyggt?


Många thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14722



Tipsa Facebook   Inlägg  16 Dec 2010 12:15     Re: Citera

Patrik Ö skrev:
Jag minns inte om frågan redan ställts/besvarats, men hur kommer du regga detta fantastiska bygge?
Amatör eller ombyggt?
En regbesiktning med mindre ändring räcker väl?


Att ha kvar nummerplåten från baggen hade ju varit en fördel, bildjämförelsemässigt.

Knäppgökar behövs så man kan sitta och njuta medan problemen står orörda i garaget. thumbs up


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Dec 2010 21:29     Besiktning Citera

Jag flyttar karossen över till originalbottenplatta inför besiktningen.
Som tur är var bilen en veteranbil. Dvs. jag måste byta bottenplattan bara vartannat år

Skulle det av någon anledning inte fungerar tänkte jag (och min SFRo man) regga som amatörbyggd.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Dec 2010 00:26     Citera

Ifall någon skulle har tvivlad: Karossen kommer vara svetsad mot chassit och jag tänkte regga som amatörbyggd.

De senaste dagarna har jag funderad mycket över chassisättning och vilka justermöjligheter jag vill har.
Fram har jag 3 alternativ som jag försökte välja emellan (allt relativt Boxster original):
1.) original eller centrerad: camber +2/ -2; caster +1.3/ -1.3
2.) "max" camber: camber +1/ -3; caster +1.3/ -1.3

Man ser det högra fjäderbensdom underifrån. Höger i bilden pekar bak i bilen, upp på bilden är inåt i bilen.

3.) "max" caster: camber +2/ -2; caster +2.6/ -0


Fabriksinställningen är ~0 camber och ~8deg caster. KPI har jag mätt upp till 18deg.
-2-3 grader camber fungerar tydligen bra på bana och -2deg verkar vara ok om man kör gata.
om caster har jag läst att nya Porsche gillar mycket caster: ~9-10deg.
En tumregel jag har hittad här på forumet är att caster borde vara ~75% av KPI.

Svårt att bestämma sig med den lilla informationen jag kunde hitta om bananpasade 986/996.
Som det ser ut just nu, kommer jag bygga bilen för variant 2, men det kommer vara möjligt att bygga om till variant 3 senare om det behövs. Dessutom finns det GT3 länkarmar för ännu mer utrymme att skruva bort sig


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
P Kiiskilä
Vara:



Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Dec 2010 14:17     Citera

Helt underbart med allt jobb på din evo bubbla thumbs up


_________________
Pekka Kiiskilä.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2011 15:11     Citera

En födelsedagspresent:

Precis vad jag hade tänkt mig. thumbs up


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Jan 2011 23:02     Citera

Jobbet med fjäderbenstorn fram och bak är nu avslutad och jag kan äntligen börja med buren.

Här är iaf fjäderbenstornet fram sänkt med 33mm...


...och helsvetsad:



Rör Nr.2 efter huvudbågen tillkapad:


Roligt att ser bilen växer.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Sonett7
Landskrona, Skåne



Här sen Feb 2003
Inlägg: 2908



Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jan 2011 08:19     Re: Citera

oje skrev:
Roligt att ser bilen växer.


+1


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jan 2011 22:58     Citera

Fler rör:


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13693



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jan 2011 08:47     Re: Citera

oje skrev:
Fler rör:



Som vanligt...vill jag varna för att dra för mycket rör..och bygga för stadigt, framför hjulaxleln.
En för stum kaross, kan medföra skador på innre organ vid olycka.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jan 2011 13:52     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:

Som vanligt...vill jag varna för att dra för mycket rör..och bygga för stadigt, framför hjulaxleln.
En för stum kaross, kan medföra skador på innre organ vid olycka.


Det har du rätt i. De sista två rören skall egentligen bara hålla fjäderbenstornen på plats vid infjädring.
Boxstern hade en liknande förstärkning, så det är nästan original .

Bra med konstruktiv kritik thumbs up mer sådant!


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
1857 besök senaste veckan (627567 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 45, 46, 47  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.150 sec)
Webbrowser render:
sec