Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Prisvärt 6 punktsbälte pejlas, nej 4 pt får det bli | << 1, 2 1 besök senaste veckan (30153 totalt) |
Jag suger i mig allt som tråden skakar fram, men jag blir mer o mer orolig över att jag försöker framföra en Alfa från -78 på bana när karossen kanske klarar 20 km/h mot nåt relativt mjukt.
ASM - finns det nåt motsvarande från andra fabrikanter än Schroth att kika på? om jag kör med en riktig skalstol med uttag för 6p-bälte, borde jag välja det framför ett 4p? Såg att PeOR valde 4p pga att han kör med standardstolarna? Mvh Magnus, ska kika på tråden om bältesinfästning också! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
:-)
Karossen i sig kan vara ganska bra om den är mjuk, det är din bur som primärt ska skydda dig. Schroth är ledande i välden när det gäller bälten (jag säljer dom inte), deras ASM teknik är den enda bra fungerande med 4-punktsbälten såvitt jag vet. Tror ingen annan tillverkar ens jobbar med att försöka bygga bra 4-punktsbälten. Tolka mig rätt, dvs 4-punktsbälten finns det gott om, men om vi pratar säkerhet och 4-punkt är det Schroth som gäller. Skalstol och 6-punkt är ALLTID att föredra! Men som vanligt finns det alltid ett men med i spelet... -Stolen ska ha rätt rygghöjd och bredd så att dina bälten INTE avlastas mot bältesöppningarna. -Dina bälten ska vara infästa på rätt sätt och har rätt infästningsvinklar. Och...Stolen ska sitta fast i bilen på ett bra sätt. Det blir en fruktansvärd kraft på stolsryggen om du går baklänges in i ett avbärarräcke. Å i Sverige är ju de flesta burar byggda utan "stols-sträva" och om stolen då lossnar hamnar du i bagagegutrymmet... Å passa dig för begagnade stolar, dom kan se fina ut men vara skrotade i sin struktur... Samma gäller bälten.
|
||||||
ok, det kanske går enkelt att söka upp vad det innebär men skulle du kunna länka till något ställe där det beskrivs (eller beskriva det)? Jag har läst TR och burar några gånger, men jag är inte med på vad du menar... Försöker bara förstå och lära mig. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Nedanstående 3 bilder visar bilar som är korrekt byggda ur reglementes-synvinkel. Trots det är det bara en av dessa som ger ett fullgottskydd vid en crash...
Du ska få två exempel hur det INTE bör se ut. Volvo byggd av svensk känd chassie/burbyggare. Byggd helt efter reglemente. BTCC bil av äldre modell. Dock byggd efter FIA reglemente. Ett exempel på hur det BÖR se ut. (Carrera enligt SFI specifikationer) Sträva bakom stolen för bälte och stolsstöd. De Svenska Carrerorna är byggda som BTCC bilen ovan. Nu håller dock FIA på att se över sina konstruktionsråd vad gäller de delar som påverkar den personliga säkerheten. |
||||||
En fråga som jag tycker vi missat, varför skaffar du inte en "riktig" stol? Då är ju alla problem på sätt och vis lösta.
Bra med konkreta exempel JP Kör man dessutom med Hans är ju det sista alternativet i princip det enda möjliga. Liten OT fråga. Rekommenderar du att man kör med gängade inserts i tvärstävan till axelbältena, för att få till vinkeln 100% eller är det overkill? Inbillar mig att bältena glider "ut" annars? |
||||||
"gängad insert" för bolt-in bälte i tvärsträvan är bra, men det påverkar inte funktionen.
Wrap-Around som låsts på ett korrekt sätt direkt mot tvärsträvan samt "stoppar" så att bältet inte glider i sidled fungerar utmärkt. Stoppar kan vara av olika material, men man brukar föredra en SFI eller FIA taggat rörstoppning som dras fast ordentligt med buntband. Kan även vara Billet-stoppear i aluminium. :-) Viktigast är att vinklarna blir bra och att bältet INTE rör sig i sidled.
|
||||||
Måste väl funka med en helt vanlig jäklans avgasklämma med låsmuttrar väl ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Avgasklämma är bland det sämsta du kan använda mot röret då du gör skador i röret med plåt delen som kan bli brottanvisningar så röret inte håller för det det tänkt för, samtidigt så kan det även skada bältet. Det är inte meningen att dessa stöd skall uppbära någon belastning utan bara hålla bältet på plats. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
det fattade jag, men det beror väl ändå på hur hård man spänner fast dem eller ? är det förbjudet enligt reglerna då ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
det är inte tillåtet enligt SBF med avgasklämma i mot burrör. Risken finns ju alltid att man efterhand spänner hårdare och hårdare. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Min åsikt är att wrap around är klart bättre för ytan blir större som bältet bryter runt specielt på 3" bälte med 2" plåtbläck där man vikt ihop och tvingat i bandet. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Helt rätt Björn.
Det är dock viktigt att tekniker, besiktare och förare kikar över hur bältena är låsta. Dvs att låsblecket sitter direkt nära röret samt att bältesdragningen i låsblecket är dragen på rätt sätt. Man ska också komma ihåg att använda det låsbleck som levereras med bältet, inget från skrotlådan. Låsblecken är anpassade efter vilken väv som används i bältet, fel låsbleck och bältet glider i låsblecket även om det ser ut att vara låst på rätt sätt...inte bra...
|
||||||
När jag skulle montera mina Schroth 6-punkt så kollade på deras monteringsvideos på youtube. Det tog rätt mycket tid att montera enligt anvisningarna.
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
Ursäkta att jag bumpar en 2 månader gammal tråd med OT-snack.
Men eftersom det snackats om gängade inserts för tvärsträvan så passar jag på att fråga här. Finns det färdiga 50x20mm hylsor med 7/16 UNF gänga att köpa eller blir det till att fixa själv? Sökt på de flesta e-butiker jag kommit på men inte hittat några än. _________________ Per Sandvik MR2 AW11 -86 "Touge Special" Yaris SCP10 -00 Brukis Corolla KE11 -69 Starlet KP60 -80 Carina CA60 -81 |
||||||
JP: Jag eftersträvar att bygga som på bilen ovan. Är dock lite fundersam över hur pass stort spel jag behöver mellan stolsryggen och bältesstävan, vad skulle du rekommendera? Anledningen till min fråga är att det kommer bli väldigt nära om bågen ska stå exakt i 90grader mot golvet måste ju ha plats för spännet för bältet. Att bygga boxar för att flytta bak huvudbågen är inte ett alternativ. Såhär ser det ut: |
||||||
Vet inte vad reglerna säger, eller om du överhuvudtaget ska följa några specifika regler, men du kan luta huvudbågen några grader bakåt och dessutom göra bältessträvan D-formad. Förstår du vad jag menar?
|
||||||
Sparade trådar/FAQ Prisvärt 6 punktsbälte pejlas, nej 4 pt får det bli | << 1, 2 1 besök senaste veckan (30153 totalt) |