| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
RWD, TURBO, lätt och hyffsat ny?
|
1, 2 >> 4783 besök totalt |
|
Har ett dilemma, behöver en ny bil för vinterns skruvande och nästa sommars banåka. Vill som rubriken lyder ha RWD, turbo och gärna låg vikt. Vad finns det att välja på idag? Kollade på nya Hyundai Genesis Coupe i USA, finns i Track Edition med brembo och riktiga stolar men den finns inte i Europa än, nya Nissan 200sx kan man säga. Anledningen till turbokrav är att jag vill ha möjlighet till olika effektuttag beroende på lekplats.
Har ni andra tips? Opel Speedster Turbo? Miata Turbo? Inga konverteringar då den ska vara ok att bes. Edit: Ber om ursäkt till Moderatorn för denna tråd, bara desperat.
_________________ --Michael Karlsson-- |
||||
|
Re: RWD, TURBO, lätt och hyffsat ny?
Importera en Silvia S15 från Japan kanske? |
||||
|
Har kollat på S15, vet inte hur de är med 10 år på nacken bara. Nån som kört Opel GT? Nåt att ha? _________________ --Michael Karlsson-- |
||||
|
Det finns en MSM (MazdaSpeed Miata, den enda Miatan med Turbo från Mazda) i Sverige men det går ju att importera fler.
PMa "Nille" och hör om detaljer. Speedster Turbo kan ju så småningom acceptera en Trollhättespis utan att nån märker så mycket under motorluckan
Lättare turbovagn till rimligt pris finns väl inte? Men den kan upplevas giftig tydligen (men träning/moddar hjälper). |
||||
|
Re:
Tack för bra svar! Vad finns det för anledning att stoppa i Saabspis? Är det inte GM Ecotech i båda? _________________ --Michael Karlsson-- |
||||
|
Saab-spisar finns billigt och lätt tillgängliga (t.ex. på närmaste skrot) och det finns mycket kunskap kring hur man får ut mycket kräm ur dem!
Men egentligen finns det ingen större anledning att konvertera, det skulle vara om du skjuter originalmotorn då, finns inga problem att åka med rätt långt över 300 häst i en original Speedster-motor och det kommer man en rätt bra bit på. Jag avskyr folk som propagerar i egen sak men Speedstern är ett rätt okej val om man orkar leva med den. GT:n tycker jag själv är väldigt fin men den verkar inte hänga med en Speedster, varken Turbo eller N/A då jag sett bägge jämsides på bana. //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
|
Kollat på 135 men den är lite för fin/lyxig.
Ska kolla på en Speedster, rå och obekväm ska den va!
Nån som vet om den har samma direktinsprutade motor som GT? Har Saab oxå direktinsprutning? Inget vidare att bygga vidare på då spridarbyte och likande kostar mängder... Tack för tipsen, dessa bilar börjar försvinna så hjälp är kanon. _________________ --Michael Karlsson-- |
||||
|
Opel GT, Saturn Sky eller Pontiac Solstice? Samma bil men med olika kaross men inte jättelätt
Speedster turbo är väl den som stämmer in bäst. Finns Mercedes E klass med turbo men de känns lite väl tunga Annars finns det nog få bilar som stämmer in på beskrivningen. Speedstern Turbo har en Fam2 motor som är portinsprutad. Speedster 2.2 sug har en L850 motor som är portinsprutad. Opel GT har en L850 motor som är direktinsprutad. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
Kanoninfo! Ska se om man kan hitta nån Speedster att provsitta, ska vara trånga säger de. _________________ --Michael Karlsson-- |
||||
|
Re:
Lägg ut en blänkare här: http://www.vx220.org.uk/forums/Valha _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
|
Re:
Pendlar så är inte i Thn på dagarna. Tack ändå!
Nillet: Ska kika, kanon. _________________ --Michael Karlsson-- |
||||
|
ca 40st Genesis 2.0turbo har precis landat på svensk mark. 309900kr rikligt utrustade med 2.0T M6, diffbroms, 4kolvsok fram osv.. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
|
Föruom det som nämnts tidigare så finns ju:
Toyota Supra Mk 4. Om du inte tycker att de börjar bli för gamla? Går ju att få mycket effekt ur dem i alla fall
Porsche 944 Turbo. Är ju inte heller direkt nya, men rätt roliga 911/964 Turbo?
BMW 335? Fast om du tyckte 135 kändes för lyxig så lider väl 335 av samma "problem". Någon Alpina-BMW? Lotus Esprit V8? Dubbelturbo i dem till och med Dock lite udda och kanske inte så driftsäker...?
Det var några av mina idéer i alla fall
_________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||||
|
Det är ju faktiskt ganska fräckt. Jag spanade lite på Genesis när jag var på SEMA och SF Autoshow i höstas, den verkar inte så tokig. Rätt okej omdömen i Road & Track också: http://www.roadandtrack.com/tests/up Synd att vi inte har amerikanskt pris på den ;-) Drygt 1500 kg är ju inte direkt "lätt" men jämfört med BMW-klumparna så...hehe...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
|
||||
|
1414 kg med DSG om jag minns katalogen rätt, tjänstevikt (golf 6)
Kul att någon gör en turboladdad bakhjulsdriven bil m diffbroms, inget det dräller av idag !Ska bli intressant att se hur den tas emot här.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Nyare BMW har verkligen blivit tunga tyvärr... Värst enligt mig är senaste M3 Cabriolet. Tjänstevikt 1 885 kg, maxlast 470 kg...
Ursäkta OT
_________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 4783 besök totalt |