Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 61815 besök totalt |
operation styrväxel byte inledd!
Hade tagit reda på hur ombyggnaden skulle göras men hade en aning att det inte såg likadant ut på min bil. mycket riktigt var rattaxeln helt annorlunda. Fick infon från denna sida http://www.rmeuropean.com/bmw-e30-st så här ser min axel ut! . ![]() Började med att demontera oljetråget vilket ändå var bra då detta läckt lite + att det ska bytas till ett större Lossade styrstagen inne vid växeln då jag tänkte slippa byta dessa men det visade sig att E30:s styrstag är längre. får fixas senare. oljan tömdes ur servon. sen var det bara att plocka ut styrväxeln. . ![]() här ser ni skillnaden på växlarna... E30:s växelhus är mindre upprätt och kortare ![]() Styrväxelns fästpunkter är lägre på E36:an så en distans behövdes (ca 13 mm skillnad) hade helst satt distanserna under växeln men detta gjorde att växeln hamnade för högt och låg emot övre tråget. använde en aludistans som sågades på mitten blev 12,5mm. duger!!! BMW artnr: 72 11 8 119 268 Väl monterad måttades axeln in, blev att korta den ca 15mm. rattaxeln visade sig bli lätt att bygga om. Gummidelen på axeln är 19mm tjock så denna sågades bort. styrpinnen mellan lederna filades ner till rätt dimension och kortades. Hålen där gummit suttit borrades upp till 10mm. mellan lederna användes 6mm tjocka brickor. BMW artnr: 72 11 1 813 915 ![]() ![]() ![]() Passade som handen i handsken!!! Positivt är att splinesen på den övre rattaxeln inte har nått spår för låsskruven. detta medför en del justeringsmån. Innan montering tvättades delarna. trevligt när sakerna är rena..... ![]() Monterat o klart!!! ![]() Styrväxeln på plats!!! ![]() Slangarna har jag inte monterat ännu men har läst att det ska räcka att bocka om dessa lite. Om detta inte skulle gå får man beställa E36:ans slangar. Fortsättning följer....................... _________________ /Dennis Sundberg BMWSC #667 M3 E30 alpinweiss -90 N/A |
||
Längtar till våren så jag bjuder på en av de sista bilderna som togs i höstas.
Sista repan innan avställning. 2min innan bilden togs var jag och polarn ett välkänt hårstrå från att plöja ett nytt dike på en åker... Lite jobbigt var det när man inte ens hunnit med mer än 500mil med bilen. Det hela utspelade sig strax ovanför märsta (norra stor stockholm). skulle ta polarn som inte sett bilen när den var klar på en åktur. låg på rätt bra på småvägarna upp mot odensala. diskuterar väghållningen med polarn samtidigt som jag genar rätt mycket genom en förhållande snäll "chican". längre fram viker det av åt höger o sedan en vänster runt en kyrka. har planerat bromspunkten inför högern och är rätt bestämd att visa polarn vad bilen klarar. lyfter foten för att bromsa då marken praktiskt taget försvinner under bilen. blixtsnabbt har vi markkontakt igen men nu bär det uppåt istället. Fan airborn igen. Nu måste det börja bromsas om vi i huvudtaget ska få ner farten något!!!! Tur att man har kvar ABS:n för vid det här laget är det nästintil panikbromsning. nån meter innan kurvan bestämmer jag att det får bära eller brista. Släpper bromsen och styr in. Nu går det på tvären..... endel rattande och en stunds andningsuppehåll rullar vi lugnt vidare dock båda skärrade av händelsen. Vänstern tas nog i snabba 30km/h och rullar sakta in på parkeringen utanför kyrkan.... blev en stunds pausande plus några foton innan lugn hemfärd. tyvärr syns det inte på bilden vad som just hänt!!!! ![]() ![]() Har talat med andra som också missat denna svacka. ska visst vara så att denna bara finns i norrgående fil. har inte åkt tillbaka för att titta men nu vet man iallafall att den finns där _________________ /Dennis Sundberg BMWSC #667 M3 E30 alpinweiss -90 N/A |
||
Tog en vända till garaget idag.
Monterade E36:ans styrstag då E30:ns var för långa med E36 styrväxeln. Skillnaden i längd på styrstagen var rätt stor, typ 15-20mm. Därav 10 grader toe-out. styrstagen! Vänster: M3 E30. Höger: M3 E36 ![]() Sen blev det att testa de nya hjulpinnbultarna och justerbara k-stagen. kommer dock inte använda dessa hjul för bana, blir 17" vinterfälgar från M3 E46 då dessa har perfekt ET tillsammans med 25mm spacern jag har fram. Pinnbult! ![]() ![]() K-stag monterat! ![]() Det var allt för stunden...... _________________ /Dennis Sundberg BMWSC #667 M3 E30 alpinweiss -90 N/A |
||
HEj
Himla fin bil och ett spännande projet. Fråga: Varför vill man ha pinnbult istället? Ursäkta min okunskap, men frågar man inget så lär man sig inget ![]() _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
Re:
Troligtvis finns det fler som jag, alltid lika irriterande när man fipplar med att hålla fälgen på navet samtidigt som man fipplar in hjulbulten ![]() ![]() ![]() Edit: Grymt fet m3a, du har en utav mina drömbilar! och mycket fint jobb du lägger ner på den ![]() ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Som Lind4hl skriver är detta mest för enkelhetens skull.
tycker "vanliga" hjulbultar är optimalt om man har lyft då man ser vad man gör. bättre för ryggen också dvs med lyft.. Men vid ev punka eller byte mellan banåka hjul och transport ostarna föredrar jag pinnbult. Blir lite mindre strul då.. Rullar ut en till bild så här när vinterångesten tränger sig på. VILL UT PÅ VÄGARNA.... ![]() ![]() _________________ /Dennis Sundberg BMWSC #667 M3 E30 alpinweiss -90 N/A |
||
Väntar ivrigt på mitt modifierade oljetråg.
Han som bygger det gjorde slut på gasen i veckan så jag får vänta ett tag till. blir ett större tråg med boxning runt pumpen. har hört att S14 kan tappa oljetryck vid bankörning. Tråget blir en blandningskopia av DTM-tråget + några andra som finns på marknaden. dessa var dock aningen dyra för min smak = 1200euro försmak! har inte sett det själv i verkligheten men fick dessa foton av en polare som varit och tittat på det. ![]() ![]() _________________ /Dennis Sundberg BMWSC #667 M3 E30 alpinweiss -90 N/A |
||
fin bil. Underbar i vitt.
Så som du skarvat styraxeln, fick jag nedslag på av min SFRo man. Kanske svårt att beskriva med ord, men om du kollar på axeln, så har den ju 2 gafflar. En i varje ände. Som du gjort nu när du har ett bultförband mitt på och vänt det 90grader. Så ligger gafflarna inte lika. Jag kommer inte ihåg varför, men man ska inte ha det så av någon anledning. Jag har på min E30 monterat en likadan styrväxel, och skarvade lika som du. Efter ett tag blev det glapppt, och vibrerade. Mer än så kan jag inte förklara, men det är tydligen inte bra att skarva så där. Jag hade inga andra bekymmer än att skrven blev sliten och började vibrera, men det är nog så jobbigt. Annars en mycket fin bil med underbart ljud. Bra att du tog dig an den och räddade den från undergång ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Re:
Kan det vara för att vinkelskillnaderna i knutarna gör att dem slits onödigt fort? Man skulle kunna göra en rund alubit (som ett tjock mynt) och sen vrida ena delen så att gafflarna sitter som dem ska, som på en kardan! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Tack för infon! tanken var från början att byta gummit i axeln till en aluskiva. blev dock ganska tunn, landar nog på ca 6mm . tror att en sån tunn skiva ganska lätt kommer att slå sig. ska demonterat axel och se om det finns plats för lite tjockare skiva. kan dock inte se vad som skulle påverka axeln negativt. Ska snacka lite med brorsan så får han räkna på det. _________________ /Dennis Sundberg BMWSC #667 M3 E30 alpinweiss -90 N/A |
||
Det är inte en sådan här du ska ha?
http://www.millway.se/bilmodell/bmw/ _________________ Magnus Lidholm |
||
Tack Magnus! har kollat på dessa med tror att denna blir för tjock. kommer att få en tlllverkad i 6mm rostfritt istället (för hållbarheten med tanke på tjockleken). till ett mycket bättre pris också. (tycker 450:- var i högsta laget). _________________ /Dennis Sundberg BMWSC #667 M3 E30 alpinweiss -90 N/A |
||
Här händer det inte mycket! egentligen ingenting just nu....
har beställt rattnav och snapoff från US and A. hittade inga tunna rattnav i våran världsdel så det fick bli beställning från overseas. NRG Innovation heter tillverkaren, hoppas det är bra grejor.... Rattnav ![]() Quick release ![]() _________________ /Dennis Sundberg BMWSC #667 M3 E30 alpinweiss -90 N/A |
||
Hej alla!
Lite off topic från bilbyggandet..... Provkörde en trevlig bil för nån vecka sedan, gick dock inte så fort då den står på sommarhjul! Men en Z8 är alltid en Z8..... ![]() Men idag kördes det något ännu bättre!!!!!!!!!!! Vill ha känslan är på max. Sjukt trevlig bil kan jag lova! RR phantom. ![]() Skit kul med "The Spirit of Ecstasy", kunde inte låta bli att filma den! (Har ingen aning hur man får in filmen här men en länk får det bli) http://www.youtube.com/watch?v=Bgfk7k5lXw4 _________________ /Dennis Sundberg BMWSC #667 M3 E30 alpinweiss -90 N/A |
||
Re:
Tack Mike! håller helt med åker också hellre M3:an än Phantom men den kan ju funka som en trevlig brukis. ![]() Angående snigel, snurra, snurrbo, roterande ljuddämpare, overboost, ladd m.m så finns det absolut inga planer på detta. Verkar ju inte vara det mest hållbara motorn för övertryck plus att när man väl e där är det lätt att bli övermodig och vilja ha mer. Slutar inte alltför sällan med haveri..... Har ett nytt projekt på G dock inget extravagant och inte heller det med boost. kan meddela att det kommer innehålla ett st fabriksny S50B32 (den står ju ändå och samlar damm). men det blir till nästa år! _________________ /Dennis Sundberg BMWSC #667 M3 E30 alpinweiss -90 N/A |
||
Inte så mycket har hänt här men beställde ett st köhler grenrör förra veckan.
detta levererades idag via posten, mycket trevligt.... stor skillnad mot det som sitter på. primärrör sekundärrör original: 42mm 48mm Köhler 51mm 54mm ![]() Fick lite bilder på det ombyggda tråget. börjat bli lite stressad att det tar så lång tid men detta beror på strul med svetsutrustning mm. Just nu känns det som om våren redan är här så nu ska ju bilen ut, eller? Tråget blir en blandkopia av det sk DTM-tråget och Moroso-tråg. tror det blir bra som F.....n. (han kan hantera en TIG den mannen!!!!) ![]() ![]() ![]() ![]() Ska bli liknande detta... ![]() _________________ /Dennis Sundberg BMWSC #667 M3 E30 alpinweiss -90 N/A |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 61815 besök totalt |