Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12130 besök totalt |
Re:
Den Kirkey-stol som jag provat; 'var precis lika bekväm som den såg ut. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re:
Tack för tipset, ser ut att vara bra tilltagna, ska se till att få testa dessa! Tack JP för klargörandet, bältet ska dvs vara så centrerat i hålet som möjligt och inte ligga an stolen och tillåta fästning för hålla korrekt vinklar på bältena. Kirkeystolarna känns lite overkill för mig i min lilla clubräcer som inte bara kommer gå på bana, men om jag ska tävla så skulle det ju vara en annan femma! _________________ Anton Kindblad |
||||
Re:
Jepp, alla bältesvinklar är viktiga om du är rädd om ryggen. Å passa dig för begagnade stolar, dom kan se bra ut men har dom varit med om en smäll tidigare knäcks dom lätt...
|
||||
Rapport från Autosport med tanke på Höga axelremshål.
Corbeau kan beställas med hålen placeras 5cm högre upp (Hon kallade det "Scandinavian style" ![]() ![]() De har även en tunnare bottenstoppning om man tycker det känns obekvämt att köra utan. Sabelt har börjat med 10cm höge axelremshål (gissa om jag blev förvånad). I Sabelt GT30 har jag tom god marginal uppåt för axelremmarna (detta utan bottenkudde, men det är så jag brukar köra). Men alla bara skakade på huvét när jag frågade om lång stolsrygg och samtidigt att knö ner den i en Miata, men nu tror jag faktiskt att det kan gå att få dit en korrekt FIAstol utan att göra åverkan på den (men jag är ju inte alls säker), förmodligen går det nog att få HANS eller annan HNRS att fungera också. |
||||
Re:
Lysande att även mellan-Europerna börjar lyssna :-) Vad skulle problemet vara med ett HNRS menar du?
|
||||
Re:
Summeringen är ju att det nu inte finns nåt "går inte", det är bara lite skralt utbud just nu, men det kanske kommer, speciellt om man är en jobbig typ som frågar och står i. |
||||
Re:
Trevligt med nyheter! Sabelt GT30, hur kändes den i bredd? _________________ Anton Kindblad |
||||
Re:
Men detta är från mitt minne, så lita mer på måttabeller. Jag fick plats utan att höfterna klämdes (vilket innebär att den var för stor). Jag har inte kollat på Sabelts mått, jag var tillräckligt upphetsad över att se de höga axelhålen ![]() |
||||
Jag är 195cm och 100kg och jag säger bara Bimarco Futura...
Mycket bra stol och mycket bra pris.. Kanske aningens hård i rumpan jämfört med en Sparco Evo XL som jag hade innan men såååå mycket bättre på allt annat... http://www.japtuning.se/index.php?pa Absolut något att tänka på.. _________________ Mattias Bågenholm -Göteborg- Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben. www.Hondaklubben.com |
||||
Kom att tänka på att ni pratar om "Bra" stolar, vad menar ni med bra stol?
Är det stolens funktion vid en crash? Stolens design? Stolens komfort? Eller hur bedömer ni en "bra" stol? |
||||
Re:
För mig är en stol Bra enligt dessa kriterier, viktigast först: Rätt storlek för bälteshål och mig själv Funktion vid crash känner jag är svår att veta men går på fia-godkänd Stolens komfort Stolens Design Tycker att stolar överlag är en av de mer svårköpta sakerna och är väl det som gett mig mest vånda. _________________ Anton Kindblad |
||||
Re:
Även jag satt väldigt bra i Futuran, även om den det inte var skruvstädspassning på sidostöden vid rumpan (200cm, 85kg, 34" jeansmidjemått). Bälteshålen kommer jag inte riktigt ihåg, men har för mig att det inte hade skadat om de var någon centimeter högre. Testade dock utan bälten så det var svårt att uppskatta. |
||||
Re:
Intressant, den var billig också. Ska se om man kan få en provsits i den! _________________ Anton Kindblad |
||||
Futurans bälteshål sitter väldigt högt, högre än någon annan stol jag har sett.
Man bör nog vara upp mot 2 meter, eller ha väldigt lång rygg, för att kunna använda den. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Re:
Har hemma på hyllan i skrivande stund (www.raidopower.se), finns på Ingarö. Mvh Andreas _________________ Andreas Hedström |
||||
Re:
Fp futura är Mao samma stol? När kan vi komma förbi? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
Trådlyft då...
Har något hänt sedan sista posten? Eller är Bimarco Futura fortfarande den stol som passar långa personer bäst? |
||||
Re:
Vad har du för längd och vikt? Vältränad eller slappis? ![]() Tänkte så man kan sätta det i relation till någonting. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
Re:
Jag har Kirkey alustol med klädsel i min bil och kan säja att de är MYCKET bekväma. ![]() Men jag har en betydligt enklare variant än de där NASCAR stolarna. Man kan beställa dessa stolar i olika storlekar. Jag är 183cm och väger 105kg. //Ricky. ![]() _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12130 besök totalt |