Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
555 besök totalt |
Orsaker till att luftkompressorer ser ut som dom ser ut?
Alltså sådana som man har i verkstan. (även sådana man har till luftfjädring i fordon) Dom är ju (vad jag sett) alltid cylindriska och med lite ovala cirkulära avslut/början. Måste dom se ut så?.. varför isof? _________________ Mathias Lövdblad |
Du menar trycktanken?
Tror den formen ger bäst(bra) hållfasthet för tryck innifrån. En gasbehållare har ju ofta en inbucktande botten, men då offras ju lite volym.. Tror inte det blir bra med en fyrkantig låda som tryckbehållare iaf _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
Ett klot borde vara optimalt ur hållfasthetssynpunkt, men ganska opraktiskt att tillverka och förvara. Näst bäst borde en lång cylinder med liten area i botten/toppen vara. Man vill ha så små platta ytor som möjligt eftersom raka ytor enkelt blir buliga. En gasflaska till en svets illustrerar nog rätt bra vad jag menar.
_________________ Mikael Arnberg |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
555 besök totalt |