Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mer tryck i bakvagnen på en E30
1621 besök totalt
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Hej,

Det börjar snart bli dags att väcka bruksräsern ur sin vintersömn. BMW 324td E30 -88.
Länk till bilen

Jag hade lite problem med att bakvagnen kändes alldeles för lätt vid senaste bankörningen med bilen. På Kinnekulle.

I högfartskurvor så känns bakvagnen allt för lätt för att det ska bli en njutning av det hela
Jag fick mig en tankeställare i form av ett bakvagnskast under bron på Kullen, men det redde ju ut sig.

Den lättning som är utförd på bilen är mer i de bakre regionerna, och fram sitter det en tung dieselspis.

Hur bör jag gå tillväga för att bättra på de bristerna?

Jag har inga ambitioner att göra bilen extremt snabb, men den ska vara kul att köra och sätta en och annan bensinare på plats . Sen är det en budgetbil, så åtgärderna behöver inte kosta en förmögenhet.

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Nu vet ju jag lite mer än du skrev. Men att byta bort bakdäcken till några andra vore nog idé att börja med. Eller skifta fram och bak?

En rejäl vinge vore ju en lösning annars men det vill du väl inte ha?

Småland
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
Nu vet ju jag lite mer än du skrev. Men att byta bort bakdäcken till några andra vore nog idé att börja med. Eller skifta fram och bak?

Jo jag vet att de kan ha med det att göra också. De blir säkert för varma. Men jag tror inte att det räcker bara med att byta däck, men visst blir det säkert bättre då.
Jag ska ju inte ha de däcken på när jag kör bana egentligen, det var mest för att testa bilen.

Lotus Samuel skrev:
En rejäl vinge vore ju en lösning annars men det vill du väl inte ha?

Nja. Jag vill ju gärna ha originalutseendet kvar på bilen.
Men funktionen går först.
Är det en bra lösning med vinge så kan det bli en sån.
Kanske en M3-kopia med läpp isåfall...

Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003

Hej om du har tid och ork så flytta tillbaks motorn så långt det går, fast det är givetvis
förknippat med en del arbete

MVH Joakim

johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Lite inspiration Samuel:

http://rfl.no-ip.com/bilder/tavla.jpg

Har du batteriet bak på en 324td? (det är en bra början annars)

Att flytta motorn är nog ingen option, finns inte mycket plats utan att börja gå loss på torpeden (motorn sitter rätt långt bak i E30 redan)

Bra däck är en början, när vi åkte på skänkta Michelin (typ 5 år gamla) så var bilen mycket nervös i bakändan, bytte till R-däcken och det blev perfekt (vi gjorde rätt mycket mer, men med däcken var det stooor skillnad i balansen)

Hur mycket är det lättat?

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Lite inspiration Samuel:
http://rfl.no-ip.com/bilder/tavla.jpg

Bah! Det där är bara en 318. Sådana äter jag till frukost med min 324a
Nä, men detdär är vad jag kallar räserbil thumbs up

Johan f.k.a M3E30 skrev:

Har du batteriet bak på en 324td? (det är en bra början annars)

Som på alla sportiga E30 så sitter det där.
Det är "lastbilsvarianten", en tung pjäs.

Johan f.k.a M3E30 skrev:

Bra däck är en början, när vi åkte på skänkta Michelin (typ 5 år gamla) så var bilen mycket nervös i bakändan, bytte till R-däcken och det blev perfekt (vi gjorde rätt mycket mer, men med däcken var det stooor skillnad i balansen)

Hur mycket är det lättat?

Baksätet är borta (lastbilsreggat), stolarna är utbytta mot Spaco Sprint. Lite tung blymatta, eller vad det nu är, är bortrensat från bagaget.

Att gå från dåliga gatdäck till r-däck, lär ju göra stor skillnad på varvtiderna, har jag märkt på mina andra bilar. Men det skulle kanske kunna ordna upp balansen i bilen rätt mycket också då... hmm..
Men känslan jag får är ändå att baken är väldigt lätt i förhållande till framänden.
Är vinge den enklaste åtgärden?

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Samuel G skrev:
Är vinge den enklaste åtgärden?

Det hjälper ju iofs bara i fart. Svårt att säga om det är rätt när man inte vet hur balansen är i lågfart vs högfart.

Annars får man mjuka upp bakvagnen lite. Men jag tycker det är konstigt eftersom man väl oftast gör tvärtom på E30 pga understyrning? Fast iofs så kan dom nog va lite understyrda i lågfart och överstyrda i högfart. Är det ett sådant problem man har så är ju vinge ett bra alternativ.

Småland
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
Fast iofs så kan dom nog va lite understyrda i lågfart och överstyrda i högfart. Är det ett sådant problem man har så är ju vinge ett bra alternativ.

Yes. Lite så är det allt.
Ska jag behöva skräpa ner de vackra originallinjerna med en vinge nu då.

Alt1. Snyggt monterad M3E30-kopia med läpp.
Alt2. En fet airforcevinge monterad på min reservbaklucka som skruvas på när det ska åkas bana.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Det kan ju vara så att man vid lättning bak (där det är enklast) lättar för mycket. Bilen blir då inte så rolig att köra. Kanske kan man, om de nu var dåliga, byta till bättre däck bak? För bra däck gör förstås enorm skillnad. Sedan kastar man ner en "sandsäck" i bak för balans?
Skit samma om det tar två sek mer per varv, så länge det känns rätt!!

Jag vet en kille som lättade sin M5 E34 så mycket i bak att han fick lägga tillbaka prylar för att få balans igen. All lättning måste väl ske proportionerligt fram/bak? Lr?

Horda
Här sen Nov 2002

BTG skrev:

Jag vet en kille som lättade sin M5 E34 så mycket i bak att han fick lägga tillbaka prylar för att få balans igen. All lättning måste väl ske proportionerligt fram/bak? Lr?

Sålänge man inte börjar anpassa fjäderkonstanten och krängninghämmare så är nog proportionerlig lättning att föredra känns det som.

Småland
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det känns inte som att jag kan lätta så mycket mer fram nu, eller flytta bak nåt mer som skulle göra nån vidare skillnad.
Kommer ju stoppa i lite rör där baksätet var innan, det gör väl alltid nåt.
Vore intressant att exprimentera lite med nån vinge bak för att se hur bilen reagerar.
Bra däck är ju en förutsättning!

Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003

Citat:
Att flytta motorn är nog ingen option, finns inte mycket plats utan att börja gå loss på torpeden (motorn sitter rätt långt bak i E30 redan)

Alpinas 3,5 har väl motorn längre bak än orginal det är en stor dieselklump så redan 3-5cm
lär göra ganska stor skillnad, men som sagt man måste ha arbetslust.

MVH Joakim

johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Joakim.S skrev:
Citat:

Alpinas 3,5 har väl motorn längre bak än orginal det är en stor dieselklump så redan 3-5cm

MVH Joakim

Det är en sanning med modifikation (om du pratar om B6 3.5) då den har M30:n som är en betydligt större spis än original M20 (kommer inte ihåg om de modifierade torpeden på B6:an)

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Joakim.S skrev:
Citat:

MVH Joakim

Det är en sanning med modifikation (om du pratar om B6 3.5) då den har M30:n som är en betydligt större spis än original M20 (kommer inte ihåg om de modifierade torpeden på B6:an)

Vad jag har hört så masserade dom torpedväggen med diverse tillhyggen för att få plats med M30'n på B6'an.

Nacka
Här sen Nov 2003

Citat:
Vad jag har hört så masserade dom torpedväggen med diverse tillhyggen för att få plats med M30'n på B6'an.

Man måste ställa sig frågan mellan massage med lilla släggan el dålig väghållning
fast rullade kanter och 255/40 bak går nästan utan att ta i för mycket.
Vad du en gör så lycka till

MVH Joakim

johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Ett tips kan vara att snacka med Christer Gellerstedt, han åkte 323 (M20) E30 i Fyndbörsen med ett antal varvrekord som resultat, han kan garanterat ge dig tips. Mailadress kan du få av mig om det är intressant.

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Magnus Jaasund
Ängelholm, Skåne
Här sen Jan 2003

ha! Har bilen fått en egen vägg.........den är inte tråkig den bilden.....

Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Micke Eriksson skrev:

Det skiljer mellan årsmodellerna. På de tidigare bilarna (fram till 1987?) är torpeden orörd har jag för mig.

1621 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande