Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Roadsport c ?
<<   1, 2
10733 besök totalt
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Re:

Anders Eriksson skrev:
bfd_henriksson skrev:
MX-5or som kommer till start med knölig plåt, usel/udda lack, tejpad kaross, däckmärken etc kommer inte få räkna poäng i Cupen. thumbs up

Gäller detta inför varje lopp? Skall man lacka bilen mellan Race1 & 2? Årets tre sista tävlingar i SPVM har två veckors mellanrum mellan racen. Och det är mitt i semestertiden. Jag fruktar manfall...

/Anders

Efter var tävlingshelg kommer styrgruppen att inspektera och och fota ev skador samt sätta på en klisterlapp för åtgärd innan nästa rejshelg. Dispens går att få om det är orimligt p.g.a. t.ex. tidsaspekten...

"Manfall"? Tror inte du behöver frukta...

Edit: Niklas hann emellan, jag skriver långsamt...

http://modsport.se/
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Nu kräver vi inte direkt utställningsskick på bilarna, utan mera "rimlig nivå som kan uppnås med lite hårt jobb hemma i garaget". Men det kommer att kännas att kroka ihop med en annan bil, inte minst för att man skapat arbete och utgifter åt sin polare bredvid i depån, vilket kan vara lite sunt pinsamt.

Men, detta handlar ju om mycket mer än krav på snygga bilar. Vi införde denna nya regel för att skapa större respekt för kontakt i racen och större repressalier för förare som är inblandade i kontakt. För att skapa ett större allvar kring kontakt och för att tydligt markera att från MRCs sida att kontakt i ett Roadsport race inte är OK. Denna nya regel kommer alltså som initiativ från medlemmarna i MRC, inte som krav från något annat håll.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
niko
danmark
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Jag har inget imot frisörbilarne , har faktisk kört mazda en som körde roadsport 2 år sidan.

Jag tycker bara at det har blivit en "köps klass" liksom radical klassen osv.

Min midget er bygd som historisk 65 u.1300cc klass bil , med alla dom grejer man INTE for göra i historisk. Också derfor jeg funderar på roadsport. Då får jag plukka av framrudan , ligga i 1380cc motor , diffbroms osv , allt det som jag använder på gatan i samma bil.
och jag får köra på Yokohama 048 och inte dom jävla Dunlop Racing som sittar på nu.
Er det mycket problematisk at få en vagnbok på min midget til roadsport c ? det var det at få Fia HTP kan jag säga. thumbs down
Torkel , jag pratar en del med köran som körte den blå Midget på Falkenberg , var problem med bromsarna der bak , så den hade overbromsning , så er det på dom gamla bilar
Jag har tyvärr själv totalskadad en midget på samma orsak.
Jag hoppas också at man er velkommen med en veteranbil i road c , ni får jo omköra mig en del gånga vil jag tro , sen liggar den olja , men det gör vel inget ?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

niko skrev:
Jag har inget imot frisörbilarne , har faktisk kört mazda en som körde roadsport 2 år sidan.

Min midget er bygd som historisk 65 u.1300cc klass bil , med alla dom grejer man INTE for göra i historisk. Också derfor jeg funderar på roadsport. Då får jag plukka av framrudan , ligga i 1380cc motor , diffbroms osv , allt det som jag använder på gatan i samma bil.
och jag får köra på Yokohama 048 och inte dom jävla Dunlop Racing som sittar på nu.
Er det mycket problematisk at få en vagnbok på min midget til roadsport c ? det var det at få Fia HTP kan jag säga. thumbs down
Torkel , jag pratar en del med köran som körte den blå Midget på Falkenberg , var problem med bromsarna der bak , så den hade overbromsning , så er det på dom gamla bilar
Jag har tyvärr själv totalskadad en midget på samma orsak.
Jag hoppas också at man er velkommen med en veteranbil i road c , ni får jo omköra mig en del gånga vil jag tro , sen liggar den olja , men det gör vel inget ?

Hade platsat perfekt i tävlingserien Retro Racing om den fått luft under vingarna. Men de kom aldrig riktigt till skott med det tyvärr

Bollebygd
Här sen Jul 2005

Re:

niko skrev:

?? Var inte MX-5:orna för billiga? 1:ans och 2:ans bilar i MX-5Cupen i år har inte kostat många kronor. Någon har köpt och lejt bort det mesta av jobbet till proffs då de ej anser sig kunna skruva, och då blir det dyrt, men de flesta har budgetbyggen.
Men det är klart, värderar man byggtid nerlagt i en del av bilarna så blir det pengar, men vem gör det när det är en hobby?
om vi skall vädra åsikter så hoppas inte jag roadsport blir sedd som en Historisk klass i framtiden. Hellre lösa problemet med att få in fler helbilsgodkända moderna "sportbilar" än att lägga krutet på att anpassa oss efter veteranbilar...

http://modsport.se/
Citera
niko
danmark
Här sen Apr 2010

Trådstartare
nej inte at bilarna er dyra , men at kan kan köpa en bil billigt och sen bliva i toppen i en klass , fram for dom som fixa olika bilar från böjan.

Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Re:

niko skrev:
nej inte at bilarna er dyra , men at kan kan köpa en bil billigt och sen bliva i toppen i en klass , fram for dom som fixa olika bilar från böjan.

Så du tycker det borde vara dyrare att tävla? Eller dyrare att hänga med i toppen? - Nej, Roadsport C är nog inte klassen för dig ändå.

Eller menar du att det är för lätt att skaffa en originalbil, bygga upp den en vinter och konkurrera med de som ligger i toppen idag? - De flesta tycker att det är en bra sak!

Alla kör enligt samma reglemente. Alla har olika förutsättningar. Alla deltar på sin nivå. Det gäller väl för all racing på amatörnivå (och för livet i allmänhet)? om din bil är godkänd, har vagnsbok och är säker för dig och de andra förarna (bäst du kolla de där bromsarna en extra gång, tack) så är du välkommen i klassen, enligt samma reglemente och på precis samma villkor som vi andra.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Re:

niko skrev:

men med 20 mazdaer kan dom vel göra en klass själv , så der blir litte plats til andra märken ?

Eller hur ?

Eller hur? Nej tvärtom.

Vi fyller inte banlicensen på en enda bana under SPVM - plats för andra märken finns det helt klart. Fattar inte alls hur du resonerar - har läst dina svar ett par gånger nu och jag begriper inte vad du är ute efter. Förstår du hur otroligt tacksamma vi ska vara för att Miata-klubben finns? Vad trod du SPVM hade varit utan dem???

niko skrev:

Alla hantverkare måste fråga sig själv vilket redskap de helst jobbar med. Vill man göra jobbet rätt, fort och billigt eller vill man krydda sin tillvaro med att addera lite stil och flärd och krångel? Det finns redskap som gör processen effektiv - men i vissa ögon lite fööör tillrättalagt. Till vissa jobb där andra förespråkar japanska kvalitets knivar kommer nån dragande med en tysk knölpåk - jobbet blir gjort, men det kanske inte är riktigt vad det borde vara. Grejjen är, att det finns vissa redskap som gör livet lättare för hantverkare, väljer man ett annat verktyg så får man finna sig i att det antingen inte blir lika bra eller att man måste vara ett par hack bättre. med andra ord - Miata är en bra bil, väljer du nåt annat än en Miata så måste det vara nåt bättre eller så måste du vara en bättre förare än Miata killarna....

niko skrev:

men fattar helle inte hur en mazda med 116hk til 955kg kan köra 1.10. på knutstorp f.eks ?

Miata är en bra bil och det är inga blåbär som rattar.

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
atorp
Anderstorp
Här sen Feb 2007

Re:

Hej Niko

Du får förklar - vad du menar du med att det blivit en köp klass likt Radical..

Radical är en enhets klass med plomberade motorer, alla delar skall köpas av Radical osv.
Allt för att det skall vara Mek Team och förare som ger möjlighet att nå pall platser.

Antila som dominerat Prosport klassen i år har ett team (3 mek) med 10 år's erfarenhet och
Antila själv 5 år i radical. Det vore konstigt om han inte Dominerade.

I Elit klassen med den nyare bilen Pr6 har det är det de som kört minst 2 säsonger
med team som varit i serien i minst två år som varit på pallen

Så förklara gärna vad du menar med köp klass... känns som ett lite förhastat uttalande.

Mvh Atorp

danmark
Här sen Apr 2010

Trådstartare
hej igen.

Först. Jag menar ingenting dårligt mot mazda bilar eller radical , om jag hade haft interesse i i dom hade jag helt säkert också köpt en sån.
Men det er jo som at köra peugeot 106 cup eller clio cup eller mazda cup ?

Jag burda inte ha sagt at jag inte tycker om dom , men at vi bara kunna tänka os en roadsport d ? eller en c med blandat bilar ?

Forlåt til alla mazda körarne , ni har det säker roligt i dom och körar mere for konkurence ibland förarne och inte skilnaden på bilen.

Mvh.Niko

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

niko skrev:
Forlåt til alla mazda körarne , ni har det säker roligt i dom och körar mere for konkurence ibland förarne och inte skilnaden på bilen.
Jo, det är enkelt att komma ut och tävla, eftersom informationsspridning har gjort det mindre magiskt (lite som att köpa in sig i vilken färdig klass som helst, visst).
MEN, att få de japanska baljorna att gå fort kräver lite det med (inte minst av föraren). Det finns inte två bilar som är riktigt identiska, det finns massor att göra med chassi (som är i princip fritt) och träning. Vi är ganska jämndåliga vilket Henrik visat med sin tyska pansarvagn (du ska inte kunna hitta pallplatser första gången du besöker en bana i ny bil).

Det var mycket enklare när jag började 2007, 2-3 bilar i klassen garanterade en flyttkartong med pokaler

Men det är ju lika enkelt att köpa in sig i RoadsportA, handla en färdig Caterham eller Westfield och sen är det bara att köra. Vill man vara unik så kör man med nåt annat (men då kan det vara jobbigt att ens komma upp till standardprestandan hos de enkla lösningarna). Blandning är jätteskoj, men att det blir vallfärd till de simpla lösningarna är ju inte konstigt (Sevens är ju inte bra på nåt i teorin (förutom vikt), men det är ju enkelt och beprövat).

Allmänt banåkaforum
Roadsport c ?
<<   1, 2
10733 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande