| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Integralhjälm max 1500g
|
2127 besök totalt |
|
Integralhjälm max 1500g
Är det någon som har koll på vad det finns för integralhjälmar med HANS fäste som väger max 1500gram? Gärna Snell 2010 märkning. Finns det någon som väger så lite,tycker dom flesta man har kollat på väger mer. _________________ Stefan Persson Opel Kadett B app k Dax Rush -05 |
||
|
1500 för att användas utan HANS till att börja med?
Stilo SP3 ligger precis på/under gränsen (men bara BSI om den används utan HANS). Men det svåraste är att hitta uppgifter om vikter, "lightweight" säger ju inte så mycket. Stand 21 ska kunna fixa lätta saker, med personlig inpassning dessutom, men en billigare Hjälm+HANSkrage kan vara billigare (men då ska stol etc fungera med det också). |
||
|
|
||
|
Re:
Smakar det så kostar det. Personligen har jag lite svårt att se varför vikten har så stor betydelse om du ändå tänker köra med Hans. Du får både Hans stol (med öron för sido krock skydd), Hans sport krage och en bra hjälm för vad den där super hjälmen kostar. |
||
|
SNELL2010
om du åker med SNELL2010 hjälm med ett HNRS/FHR är det inte vikten som styr utan då är det SNELL märkningen som "bestämmer". SBF har inte hunnit med att uppdatera sin "fakta" kring detta. Vikten är absolut inte avgörande om du använder ett HNRS, om du åker med ett FHR och en stol utan sidoskydd kan dock en så lätt hjälm som möjligt vara bra. FHR = skyddar primärt vid frontalkollisioner. (Du bör komplettera med både stol och bälte anpassat för FHR) HNRS = skyddar vid både front OCH sidokollisioner. (ingen komplettering behövs) |
||
|
Behöver ha ny hjälm iår då vill jag ha en med HANS fäste,så slipper man köpa ny hjälm när man är tvungen att använda HANS.
Det snackas om 2012 inom historisk racing. Har en gammal formelbil med en gammal brabham F3 stol.Går det att ha HANS skydd i alla bilar? Vilka maxvikter är det i övriga Europa för intergalhjälmar 1800gram? _________________ Stefan Persson Opel Kadett B app k Dax Rush -05 |
||
|
Re:
1. På en SNELL hjälm får du montera HNRS fästen själv. Du behöver inte beställa den med fästen i förväg. (Det utvecklas nya fäst-system hela tiden, så varför montera gammalt om du kanske kan köpa nytt när du behöver det...) 2. Det är redan spikat att du ska ha HNRS i historisk racing, kolla regelboken. 3. När det gäller HANS så finns det två lösningar. FHR som enbart skyddar vid frontkollisioner och NHRS som även skyddar vid sidokollisioner. I moderna formelbilar så sitter man lågt och har sidoskydd runt huvudet, då fungerar det bra med ett FHR, dvs ett traditionellt HANS. Om du inte har sidoskydd bör du välja ett NHRS som även tar upp sido/offset-krafterna vi en olycka. De skydd som kallas HANS är enbart FHR, dvs tar ENBART upp krafterna vid en frontkollision.
|
||
|
Re: Integralhjälm max 1500g
I dag är det primärt SBF som jobbar efter det gamla vikt-tänket. Man håller på att kika över det eftersom det utvecklas nya världsstandards och man inte anger några vikter längre. Det blir i huvudsak SNELL som styr standarderna framöver, BSI är inte längre med i utvecklingen. om du kikar runt i omvärlden har man fokuserat på skyddsegenskaper och då är inte vikten primär. Generellt vägen en CF hjälm ca 1300g beroende på storlek och ev radioutrustning En Kevlar/Glasfiber/kolfiberhjälm ligger på ca 1450g.
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Integralhjälm max 1500g
|
2127 besök totalt |

