| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vem säljer HANS fästen i Sverige?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (23632 totalt) |
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Detta är jag väldigt intresserad av att höra mer om, är det ett vidare utvecklat HANS eller en helt ny typ av skydd? Har också för mig att jag någonstans läst i tråden att man går mer och mer bort från öppna hjälmar till integral. Kollar man på racing generellt i de "stora klasserna" så finns det inte en kotte som kör med öppen hjälm, varför verkar det vara så poppis i Sverige och vad är de största anledningen till att välja integral? Mvh / Mårten |
||||||
|
Har man HANS och inte behöver oroa sig för hjälmvikten i samma utsträckning är väl den absolut enda fördelen med öppen hjälm att det är mycket bättre sikt nedåt när man ska spänna fast bältena osv.
Samt möjligen lite svalare också. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
|
Nu ska jag försöka blåsa liv i detta igen
. Jag har läst hela tråden och tror att jag har fått en ganska bra uppfattning men jag vill ändå klargöra med ett konkret exempel.
Jag har en Arai GP6-S hjälm. Den har de fabriksmonterade Hans-fästena i och med det FIA 8858-2002 märket. Nu är det så att jag ska lacka denna hjälm och skulle därför vilja plocka bort detta märke. Frågor: om jag väljer att plocka bort detta märke. Kan jag då på något sett skaffa det vi ett senare tillfälle, om det vid något tillfälle skulle visa sig att jag behöver ett? Någon som har en uppfattning om vad ett sådant märke skulle kosta, och var det kan införskaffas? om jag inte behåller märket och inte lyckas fixa ett i efterhand, kan jag bli nekad körning med hjälmen? och då menar jag även om jag skulle köra internationella racingtävlingar enligt FIA:s reglemente och inte bara i Sverige? Vilket leder till nästa fråga. Vid nationella tävlingar enligt SBF:s reglemente, kan jag bli nekad då? Sista frågan. Om allt i världen har sin rätt och jag kan plocka bort märket, finns det då en begränsning på ett visst datum då hjälmen är godkänd till? Jag vet inte varför men jag har fått uppfattningen att om jag plockar bort märket är hjälmen endast godkänd av SNELL 2005 och den "klassningen" är endast godkänd fram till 2015? _________________ Niclas Wimmerstedt |
||||||
|
Tråksvaret: Fråga Hjälmtillverkaren (om leverantören inte vet). Du är inte först att lacka hjälm.
Den tekniker som vid tävlingstillfället tittar på hjälmen har bara märkningarna att gå efter, och att FIAmärkena är engångs som går sönder är det en poäng med. Du kan inte maskera märket då? Så enormt stort är det ju inte. |
||||||
|
Re:
Vilken/vilka märkningar har du inne i Hjälmen?
|
||||||
|
Re:
Niklas: leverantören/säljaren får inte utfärda ett "intyg" ang detta. Endast fabriken. Man måste alltså ha ett intyg från hjälmtillverkare för just den specefika hjläm som skall lackeras, samma intyg kommer då inte att gälla för din granne som har en likadan hjläm. Det var ett jäklans rabalder på annat forum i våras liksom o då kollade jag allt detta till 100%. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Re:
SNELL hjälmar får du lackera. /JP
|
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Re:
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Jaha fjongar liv i denna tråd igen ;-)
Idag kör jag med en äldre typ av mjukt Sparco nackskydd.. Finns det nån information hur bra ett sånt faktiskt fungerar? Nån nytta bör det ju göra men men finns det nån vetenskap bakom dom? I vilket fall jag har en öppen Peltor G7 som jag ev skulle vilja eftermontera nån form av"Neck protection system" på. Är det fortfarande HANS systemen som gäller? Eller finns det andra nyare system nu som fungerar lika bra och är godkänt? Jag vill helst använda mina nuvarande 3-tums sparco bälten som jag har i bilen. Det skall också vara så pass enkelt att använda att man inte struntar i det. Slutligen vad ger mest för pengarna? Idag använder jag som sagt Sparco kudden och den är ju om inte annat billig! :-) Användningsområdet är ju framförallt trackday men även kanske lite Modsport och PCSR.. I vilket fall känner jag att min bil är snabbare än det mesta oavsett om jag åker trackday eller tävling och går det åt pipan kommer det gå undan. /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||
|
Just nu är det väl HANS och Safety Solutions "SSI Contoured Med" som är de enda FIAgodkända.
http://argent.fia.com/web/fia-public Märk att det inte är fritt fram att kombinera saker (hjälm, fästen, remmar, krage) mellan 8858-2002 och 8858-2010. Vissa kombinationer tillåts, men det finns en förvirrande matris för det nånstans. |
||||||
|
Får man tävla med en sån här?
http://www.simpsonshop.se/?category_ Verkar säkrare än HANS, och inte så mycket dyrare. |
||||||
|
Re:
Det kvittar hur säker en krage är/skulle kunna vara, letar man efter ett äkta märke med "FIA 8858-2010" så är det det som gäller. |
||||||
|
Ny generation Head and Neck Restraints
Jag är kanske att se som part i målet, men då jag jobbar med både de gamla HANS-skydden och den nya generationen skydd som heter Hybrid, samt traditionell kragar kan jag kanske flika in med lite kompetens. Traditionell krage: Ger främst skydd mot brännskador runt hals, det finns olyckor där man bevisligen dragit isär halskotpelaren genom att halskragen fungerar som hävarm. Många sätter kragen felvänd, öppningen skall alltid vara bakåt. I de extremaste motorsporterna (hög hastighet) använder vi Hybridskydd med en hög-densitets krage för att minimera nackrörelser. Men för att det ska fungera bra krävs det just HybridX skydd med två extra fästpunkter i hjälm. HANS: Fungerar bra i frontal-krascher och om du har all bältes-geometri 100% korrekt. Används med fördel i kombination med HANS-bälten (2 tum axel band) och stol som gröpts ur i nacken för att skyddet inte ska skada nackkotorna om du åker av baklänges (HANS stol). Du behöver ett HANS-skydd för varje typ av bil/stol du använder, skyddet köps i relation till ryggvinkel på stolen. Hybrid: Det enda skydd som fungerar vid front, offset OCH sido krasch. Du behöver inga speciella bälten eller en modifierad stol. Skyddet fungerar oavsett ryggstödslutning. FIA versionen finns i dagsläget endast i den superlätta kolfibermodellen. En ännu mindre modell samt en billig version i composit kommer i slutet av 2012. FIA versionen av Hybrid skyddet har precis börjat säljas i Europa, samtliga förare som har testat skyddet har slutat använda sitt gamla HANS-skydd. (förare i STCC, TTA, WRC, GT1, GT3) Ett Hybridskydd fungerar oavsett i vilken vinkel bilen kraschar, det har ingen hög kant bakom nacken som kan fastna i bur eller fönsternät, bältet ligger mot bröstkorgen istället för mot en plastbit på bröstet... Förarna gillar Hybriden. |
||||||
|
Re: Ny generation Head and Neck Restraints
Problemet är bara att skyddet är snuskigt dyrt för oss vanliga dödliga, men funktionen tror jag säkert är det bästa på marknaden _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||||
|
Hahahaaaa...snuskigt dyrt, bra kommentar... :-)
Vad kostar 3-månaders sjukskrivning och några års rehabilitering...det är vad dom som har erfarenhet från en krasch brukar tänka på... :-/ Efter allt jag sett runt om i Europa under de år jag jobbat med personlig säkerhet i bilsport skulle JAG lätt avstå en racingsäsong bara för att ha råd att satsa på rätt säkerhetsutrustning... Men det är som sagt min erfarenhet. |
||||||
|
Re: Ny generation Head and Neck Restraints
*Sätter upp på önskelistan* _________________ Johan Lekås |
||||||
|
Re:
tyvärr så har ju inte den "gammla" hanset kommit ner i pris 6000 för en bit plast + hjälm. Det tråkiga som jag känner är att det inte har kommit något på 20år sen nu ska vi köpa nya grejor för 20k vart tredje år för det gammal inte är bra längre och nästan livsfarligt. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
|
Re:
Visst är det så, men varför ta 10k för något som ska vara bäst på marknaden, varför inte sälja det för 5k och sälja dubbelt så många eller fler ? Problemet som jag ser det är tillverkare inte riktar sig till den "lilla" skaran av hobbyförare utan bara till proffsen.. _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vem säljer HANS fästen i Sverige?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (23632 totalt) |