Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vem säljer HANS fästen i Sverige?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
6 besök senaste veckan (23632 totalt)
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Cyberoid skrev:
Fick svar ifrån SNELL:
...we rely on race track officials, safety inspectors and scrutineers to rule on the admissibility of particular Snell certified helmets for use in competition.
our advice to them is that the Snell certification attests to the helmet's capabilities when it left the factory.
We urge that they allow competently performed, worthwhile modifications which will not reasonably affect protective capability or create hazards...

thumbs up

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

JP Simpson skrev:
Hjälmvikter är idag inget stort diskussionsämne, det är nog bara i Sverige man "hockat" på det. I och med i princip obligatoriskt införande av Head and Neck Restraints så faller det "tyngsta argumentet för lätta hjälmar. Då ett vanligt HANS bara hjälper vid frontsmäll kan det dock vara bra att ha en så lätt hjälm som möjligt utifall man tror att en krasch generera sidokrafter på nacken...vilket 99% av alla krascher gör...
Blir bra med de nya Head and Neck Restraintsen som får FIA-tagg senare i år, dom tar även upp sidokrafterna.
En generell tråd om Personlig säkerhetsutrustning tror jag skulle vara bra för alla på rejsa.nu om jag har möjlighet skall jag gärna bidra med det jag lärt mig under åren. Vi kanske till och med kan dra ihop en serie föreläsningar för just Rejsa.nu medlemmar... Samma som vi gjort tillsammans med SBF och klubbar under vintern 2009/2010.

Detta är jag väldigt intresserad av att höra mer om, är det ett vidare utvecklat HANS eller en helt ny typ av skydd?

Har också för mig att jag någonstans läst i tråden att man går mer och mer bort från öppna hjälmar till integral. Kollar man på racing generellt i de "stora klasserna" så finns det inte en kotte som kör med öppen hjälm, varför verkar det vara så poppis i Sverige och vad är de största anledningen till att välja integral?

Mvh / Mårten

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Har man HANS och inte behöver oroa sig för hjälmvikten i samma utsträckning är väl den absolut enda fördelen med öppen hjälm att det är mycket bättre sikt nedåt när man ska spänna fast bältena osv.
Samt möjligen lite svalare också.

NiclasW
Stockholm
Här sen Jan 2011

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Nu ska jag försöka blåsa liv i detta igen . Jag har läst hela tråden och tror att jag har fått en ganska bra uppfattning men jag vill ändå klargöra med ett konkret exempel.

Jag har en Arai GP6-S hjälm. Den har de fabriksmonterade Hans-fästena i och med det FIA 8858-2002 märket. Nu är det så att jag ska lacka denna hjälm och skulle därför vilja plocka bort detta märke.

Frågor:

om jag väljer att plocka bort detta märke. Kan jag då på något sett skaffa det vi ett senare tillfälle, om det vid något tillfälle skulle visa sig att jag behöver ett?

Någon som har en uppfattning om vad ett sådant märke skulle kosta, och var det kan införskaffas?

om jag inte behåller märket och inte lyckas fixa ett i efterhand, kan jag bli nekad körning med hjälmen? och då menar jag även om jag skulle köra internationella racingtävlingar enligt FIA:s reglemente och inte bara i Sverige?

Vilket leder till nästa fråga. Vid nationella tävlingar enligt SBF:s reglemente, kan jag bli nekad då?

Sista frågan. Om allt i världen har sin rätt och jag kan plocka bort märket, finns det då en begränsning på ett visst datum då hjälmen är godkänd till? Jag vet inte varför men jag har fått uppfattningen att om jag plockar bort märket är hjälmen endast godkänd av SNELL 2005 och den "klassningen" är endast godkänd fram till 2015?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Tråksvaret: Fråga Hjälmtillverkaren (om leverantören inte vet). Du är inte först att lacka hjälm.

Den tekniker som vid tävlingstillfället tittar på hjälmen har bara märkningarna att gå efter, och att FIAmärkena är engångs som går sönder är det en poäng med.

Du kan inte maskera märket då? Så enormt stort är det ju inte.

JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Vilken/vilka märkningar har du inne i Hjälmen?

NiclasW skrev:
Nu ska jag försöka blåsa liv i detta igen . Jag har läst hela tråden och tror att jag har fått en ganska bra uppfattning men jag vill ändå klargöra med ett konkret exempel.

Jag har en Arai GP6-S hjälm. Den har de fabriksmonterade Hans-fästena i och med det FIA 8858-2002 märket. Nu är det så att jag ska lacka denna hjälm och skulle därför vilja plocka bort detta märke.

Frågor:

om jag väljer att plocka bort detta märke. Kan jag då på något sett skaffa det vi ett senare tillfälle, om det vid något tillfälle skulle visa sig att jag behöver ett?

Någon som har en uppfattning om vad ett sådant märke skulle kosta, och var det kan införskaffas?

om jag inte behåller märket och inte lyckas fixa ett i efterhand, kan jag bli nekad körning med hjälmen? och då menar jag även om jag skulle köra internationella racingtävlingar enligt FIA:s reglemente och inte bara i Sverige?

Vilket leder till nästa fråga. Vid nationella tävlingar enligt SBF:s reglemente, kan jag bli nekad då?

Sista frågan. Om allt i världen har sin rätt och jag kan plocka bort märket, finns det då en begränsning på ett visst datum då hjälmen är godkänd till? Jag vet inte varför men jag har fått uppfattningen att om jag plockar bort märket är hjälmen endast godkänd av SNELL 2005 och den "klassningen" är endast godkänd fram till 2015?

www.simpson-europe.com
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Tråksvaret: Fråga Hjälmtillverkaren (om leverantören inte vet). Du är inte först att lacka hjälm.

Den tekniker som vid tävlingstillfället tittar på hjälmen har bara märkningarna att gå efter, och att FIAmärkena är engångs som går sönder är det en poäng med.

Niklas: leverantören/säljaren får inte utfärda ett "intyg" ang detta. Endast fabriken.

Man måste alltså ha ett intyg från hjälmtillverkare för just den specefika hjläm som skall lackeras,
samma intyg kommer då inte att gälla för din granne som har en likadan hjläm.

Det var ett jäklans rabalder på annat forum i våras liksom o då kollade jag allt detta till 100%.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63547&highlight=hj%E4lm

JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

SNELL hjälmar får du lackera.
/JP

KristianAE86 skrev:
Niklas Falk skrev:

Niklas: leverantören/säljaren får inte utfärda ett "intyg" ang detta. Endast fabriken.

Man måste alltså ha ett intyg från hjälmtillverkare för just den specefika hjläm som skall lackeras,
samma intyg kommer då inte att gälla för din granne som har en likadan hjläm.

Det var ett jäklans rabalder på annat forum i våras liksom o då kollade jag allt detta till 100%.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63547&highlight=hj%E4lm

www.simpson-europe.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

KristianAE86 skrev:
Niklas Falk skrev:

Jag hade för mig det var nåt sånt, det var därför jag skrev fråga (leverantören kan ju ha info om hur man kontaktar tillverkaren på bäst sätt). Även om regler/rutiner ändras så bör tillverkaren veta det, gamla forumtrådar ändras ju inte när regler ändras.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
KristianAE86 skrev:
Niklas Falk skrev:

Jag hade för mig det var nåt sånt, det var därför jag skrev fråga (leverantören kan ju ha info om hur man kontaktar tillverkaren på bäst sätt). Även om regler/rutiner ändras så bör tillverkaren veta det, gamla forumtrådar ändras ju inte när regler ändras.

Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Jaha fjongar liv i denna tråd igen ;-)
Idag kör jag med en äldre typ av mjukt Sparco nackskydd.. Finns det nån information hur bra ett sånt faktiskt fungerar? Nån nytta bör det ju göra men men finns det nån vetenskap bakom dom?

I vilket fall jag har en öppen Peltor G7 som jag ev skulle vilja eftermontera nån form av"Neck protection system" på.
Är det fortfarande HANS systemen som gäller? Eller finns det andra nyare system nu som fungerar lika bra och är godkänt? Jag vill helst använda mina nuvarande 3-tums sparco bälten som jag har i bilen. Det skall också vara så pass enkelt att använda att man inte struntar i det.
Slutligen vad ger mest för pengarna? Idag använder jag som sagt Sparco kudden och den är ju om inte annat billig! :-)

Användningsområdet är ju framförallt trackday men även kanske lite Modsport och PCSR.. I vilket fall känner jag att min bil är snabbare än det mesta oavsett om jag åker trackday eller tävling och går det åt pipan kommer det gå undan.

/Pete

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Just nu är det väl HANS och Safety Solutions "SSI Contoured Med" som är de enda FIAgodkända.
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/wdequ?OpenForm&lang=a (List 29)

Märk att det inte är fritt fram att kombinera saker (hjälm, fästen, remmar, krage) mellan 8858-2002 och 8858-2010. Vissa kombinationer tillåts, men det finns en förvirrande matris för det nånstans.

Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Får man tävla med en sån här?

http://www.simpsonshop.se/?category_id=58&item_id=HybridPRORage

Verkar säkrare än HANS, och inte så mycket dyrare.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Tobias Nyström skrev:
Får man tävla med en sån här?

http://www.simpsonshop.se/?category_id=58&item_id=HybridPRORage

Verkar säkrare än HANS, och inte så mycket dyrare.
Nä, det verkar bara var "Hybrid PRO" http://www.simpsonshop.se/?item_id=Hybrid som är FIA 8858-2010 (De andra har bara märkningen SFI 38.1).

Det kvittar hur säker en krage är/skulle kunna vara, letar man efter ett äkta märke med "FIA 8858-2010" så är det det som gäller.

JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Ny generation Head and Neck Restraints

Jag är kanske att se som part i målet, men då jag jobbar med både de gamla HANS-skydden och den nya generationen skydd som heter Hybrid, samt traditionell kragar kan jag kanske flika in med lite kompetens.

Traditionell krage:
Ger främst skydd mot brännskador runt hals, det finns olyckor där man bevisligen dragit isär halskotpelaren genom att halskragen fungerar som hävarm. Många sätter kragen felvänd, öppningen skall alltid vara bakåt. I de extremaste motorsporterna (hög hastighet) använder vi Hybridskydd med en hög-densitets krage för att minimera nackrörelser. Men för att det ska fungera bra krävs det just HybridX skydd med två extra fästpunkter i hjälm.

HANS:
Fungerar bra i frontal-krascher och om du har all bältes-geometri 100% korrekt. Används med fördel i kombination med HANS-bälten (2 tum axel band) och stol som gröpts ur i nacken för att skyddet inte ska skada nackkotorna om du åker av baklänges (HANS stol). Du behöver ett HANS-skydd för varje typ av bil/stol du använder, skyddet köps i relation till ryggvinkel på stolen.

Hybrid:
Det enda skydd som fungerar vid front, offset OCH sido krasch. Du behöver inga speciella bälten eller en modifierad stol. Skyddet fungerar oavsett ryggstödslutning.
FIA versionen finns i dagsläget endast i den superlätta kolfibermodellen. En ännu mindre modell samt en billig version i composit kommer i slutet av 2012.

FIA versionen av Hybrid skyddet har precis börjat säljas i Europa, samtliga förare som har testat skyddet har slutat använda sitt gamla HANS-skydd. (förare i STCC, TTA, WRC, GT1, GT3)
Ett Hybridskydd fungerar oavsett i vilken vinkel bilen kraschar, det har ingen hög kant bakom nacken som kan fastna i bur eller fönsternät, bältet ligger mot bröstkorgen istället för mot en plastbit på bröstet... Förarna gillar Hybriden.

www.simpson-europe.com
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004

Re: Ny generation Head and Neck Restraints

JP Simpson skrev:
Jag är kanske att se som part i målet, men då jag jobbar med både de gamla HANS-skydden och den nya generationen skydd som heter Hybrid, samt traditionell kragar kan jag kanske flika in med lite kompetens.

Traditionell krage:
Ger främst skydd mot brännskador runt hals, det finns olyckor där man bevisligen dragit isär halskotpelaren genom att halskragen fungerar som hävarm. Många sätter kragen felvänd, öppningen skall alltid vara bakåt. I de extremaste motorsporterna (hög hastighet) använder vi Hybridskydd med en hög-densitets krage för att minimera nackrörelser. Men för att det ska fungera bra krävs det just HybridX skydd med två extra fästpunkter i hjälm.

HANS:
Fungerar bra i frontal-krascher och om du har all bältes-geometri 100% korrekt. Används med fördel i kombination med HANS-bälten (2 tum axel band) och stol som gröpts ur i nacken för att skyddet inte ska skada nackkotorna om du åker av baklänges (HANS stol). Du behöver ett HANS-skydd för varje typ av bil/stol du använder, skyddet köps i relation till ryggvinkel på stolen.

Hybrid:
Det enda skydd som fungerar vid front, offset OCH sido krasch. Du behöver inga speciella bälten eller en modifierad stol. Skyddet fungerar oavsett ryggstödslutning.
FIA versionen finns i dagsläget endast i den superlätta kolfibermodellen. En ännu mindre modell samt en billig version i composit kommer i slutet av 2012.

FIA versionen av Hybrid skyddet har precis börjat säljas i Europa, samtliga förare som har testat skyddet har slutat använda sitt gamla HANS-skydd. (förare i STCC, TTA, WRC, GT1, GT3)
Ett Hybridskydd fungerar oavsett i vilken vinkel bilen kraschar, det har ingen hög kant bakom nacken som kan fastna i bur eller fönsternät, bältet ligger mot bröstkorgen istället för mot en plastbit på bröstet... Förarna gillar Hybriden.

Problemet är bara att skyddet är snuskigt dyrt för oss vanliga dödliga, men funktionen tror jag säkert är det bästa på marknaden thumbs up

Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004

*dubbel*

Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Hahahaaaa...snuskigt dyrt, bra kommentar... :-)

Vad kostar 3-månaders sjukskrivning och några års rehabilitering...det är vad dom som har erfarenhet från en krasch brukar tänka på... :-/

Efter allt jag sett runt om i Europa under de år jag jobbat med personlig säkerhet i bilsport skulle JAG lätt avstå en racingsäsong bara för att ha råd att satsa på rätt säkerhetsutrustning... Men det är som sagt min erfarenhet.

www.simpson-europe.com
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

JP Simpson skrev:
Bra att en billigare variant är på g thumbs up
*Sätter upp på önskelistan*

Lund
Här sen Jun 2004

Re:

JP Simpson skrev:

Vad kostar 3-månaders sjukskrivning och några års rehabilitering...det är vad dom som har erfarenhet från en krasch brukar tänka på... :-/

Efter allt jag sett runt om i Europa under de år jag jobbat med personlig säkerhet i bilsport skulle JAG lätt avstå en racingsäsong bara för att ha råd att satsa på rätt säkerhetsutrustning... Men det är som sagt min erfarenhet.

tyvärr så har ju inte den "gammla" hanset kommit ner i pris 6000 för en bit plast + hjälm.

Det tråkiga som jag känner är att det inte har kommit något på 20år sen nu ska vi köpa nya grejor för
20k vart tredje år för det gammal inte är bra längre och nästan livsfarligt.

Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004

Re:

JP Simpson skrev:

Visst är det så, men varför ta 10k för något som ska vara bäst på marknaden, varför inte sälja det för 5k och sälja dubbelt så många eller fler ?

Problemet som jag ser det är tillverkare inte riktar sig till den "lilla" skaran av hobbyförare utan bara till proffsen..

Citera
Allmänt banåkaforum
Vem säljer HANS fästen i Sverige?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
6 besök senaste veckan (23632 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande