Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad väger en front..??
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (2761 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Vad väger en front..??

Jag har byggt spoilern på Novan idag. Den är byggd med orginalstötfångare med orginal fästen......och resten i 1 mm plåt och helsvetsat....(allt under grillen)....det borde bli tungt som f*n. Men det väger "bara" 15 Kg komplett. Och är stadigt så man kan använda bilen som pushtruck...

Detta var tänkt att användas som plugg, för avgjutning i glasfiber.

om man nu gjuter en front i glasfiber..........som ska hålla för den fantiserade downforcen.....och inte ramla av, om man kör på en kurb....eller en kurd, eller nått ........så måste den byggas ganska kraftig.

Frågan är då....hur mycket väger en sådan konstruktion på en normal tävlingsbil.

Det är ju tveksamt om det är värt jobbet och kostnaden.....att göra en i glasfiber.......om man bara tjänar några kilo...


obs......splittern tillkommer senare......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Re: Vad väger en front..??

ButterflyRacing skrev:
Jag har byggt spoilern på Novan idag. Den är byggd med orginalstötfångare med orginal fästen......och resten i 1 mm plåt och helsvetsat....(allt under grillen)....det borde bli tungt som f*n. Men det väger "bara" 15 Kg komplett. Och är stadigt så man kan använda bilen som pushtruck...


På en sån bil utgår ju 15 kg bara en bråkdels promille!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Är det där en Nova? Tyckte att det såg ut som en E30 först
15kg låter juh väldigt mycket, men som Peter nämnde så är det väll inte så värst mycket i förhållande till bilens totalvikt.
Men om du har planer på att köra över kurb's och kurd's så kanske det blir mer lönsamt i längden med en glasfiberfront
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Ja...frågan är ju hur stor skilnaden blir. En plåtframskärm, som är jättetung, väger ca 10 kg.........och en plast ca 4 kg....
I det fallet är det värt att lägga pengar och jobb, för att tjäna 12 kg. För det finns andra fördelar.

Dock finns det en annan aspekt med fronten.........om jag skadar den....så har jag ingen alls....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



ButterflyRacing skrev:
Ja...frågan är ju hur stor skilnaden blir. En plåtframskärm, som är jättetung, väger ca 10 kg.........och en plast ca 4 kg....
I det fallet är det värt att lägga pengar och jobb, för att tjäna 12 kg. För det finns andra fördelar.

Dock finns det en annan aspekt med fronten.........om jag skadar den....så har jag ingen alls....


Då lönar det väll sig att gjuta av en öh... vad vare dom hette plugg?... äh, vi tar det på ren svenska: gjuta av en form.
Då kan du juh massproducera i glasfiber ifall du har sönder den första.
Fast har du aldrig sönder den blir det ett väldigt dyrt sätt att få bilen att bli 12kg lättare på
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Hmm......men gör en plugg.......på den gör man formen.....och i formen gör man den färdiga delen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

4kg på en framskärm!!!!!
stridsvagn

skulle tippa på att du kan göra huv,skärmar och front under 20kg exkl splitter.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
dude skrev:
4kg på en framskärm!!!!!
stridsvagn

skulle tippa på att du kan göra huv,skärmar och front under 20kg exkl splitter.



Det är stora delar.......och konstruktionen på en Amerikansk bil gör att allt hänger ihopp med något annat. Så det är svårt att göra grejorna tunna.
Sedan hatar jag när det fladdrar.......

Huv har jag i glasfiger.......men det är så j***a fult scoop.....så jag tror jag måste göra en ny.

20 kg klarar jag aldrig............min. 3 kg/ skärm....6 kg i huven......det blir bara 8 kg kvar till spoilern.

Stötfångaren är ju hela fronten på en Amerikanare.......och det finns ingenting bakom....förutom en balk......så gör jag en spoiler som ett skal, så finns det inget att fästa upp det i.
Så spoiler/stötfångare måste vara "självbärande".......med riktiga fästen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Så extemt mycket väger inte en nova brorsan har en och den ligger väl runt 1200kg nånstans och cirkus 400 kusar den går ju bra rakt fram ialla fall

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
mattias becker skrev:
Så extemt mycket väger inte en nova


Jag hoppas jag kommer under 1350 kg.........eller snarare 1377 kg.
Det är mycket matrial i förstärkningar..... bigblock.....och lådan är en best.....med sprängkåpa i tjock stålplåt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Fronten vi har på rallycrossbilen väger ca 4 kg. Tidigare hade vi den bara skruvad i ramsnokarna i mittenhöjd av fronten, då gick det i princip en front per heat. Nu har vi fäst den i original krockbalk i alu och nu håller frontarna att knuffas med iallafall två tävlingar.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Vad väger en front..??

En fördel med plastfront är att du kan ta av alltihop för åtkomlighet.
Sedan kan du ju göra den i två delar, där själva splitter-spoilerdelen är separat.
Kör du på nått så är det en mindre del att byta. Då kan du också prova olika utformning av spoilers
utan å bygga om hela fronten.

Min tanke är att vinna MER än bara vikt vid en sådan ombyggnad.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re: Vad väger en front..??

Göran Malmberg skrev:

Min tanke är att vinna MER än bara vikt vid en sådan ombyggnad.

Göran Malmberg
Någa spontana åsikter om utformningen....?? Stötfångarformen kommer att behållas....av rent utseende skäl....men det finns ju fortfarandr möjligheter att ändra under..

Splitten kommer att börja i bakkant av framvagnsbalken

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Vad väger en front..??

ButterflyRacing skrev:

Någa spontana åsikter om utformningen....?? Stötfångarformen kommer att behållas....av rent utseende skäl....men det finns ju fortfarandr möjligheter att ändra under..

Splitten kommer att börja i bakkant av framvagnsbalken


Nej, själva delen under kofångaren är inte mycket att orda om. Det som avgör nu blir hur mycket splittern skjuter fram. Sedan finns det ju utrymme på sidorna framför framhjulen att göra uppåtriktade småspoilers.
Ett enkelt sätt att tillverka splitter som fortsätter in under bilen är pywood. Enkelt å byta när det pajar o billigt.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13281



Slutar splittern göra nytta om den sticker ut för långt eller kan den sticka ut (teoretiskt) hur långt som helst? trodde det var praktiska problem som uppstod om den sticker ut för långt...?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Anders Jeppsson skrev:
Slutar splittern göra nytta om den sticker ut för långt eller kan den sticka ut (teoretiskt) hur långt som helst? trodde det var praktiska problem som uppstod om den sticker ut för långt...?

Jag har inte hört talas om för långa splittrar. Reglerna sätter oftast stopp för längden. Regler som förmodligen inte skulle behövts, om det inte kunde vara ide med längre splitters. Jag har inte testat några större längder på splitters, så jag kan inte uttala mig vad som verkligen händer. Men jag kan föreställa mig att det övertryck som bildas mot fronten på bilen bara sträcker sig en viss längd framför bilen. Sedan är det ingen ide att gå längre med splittern. Men i höga farter uppstår krafter som av andra skäl kan påverka.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Hur skall det se ut innanför splittern, under motorn alltså, skall det vara samma höjd på plattan under motorn som på splittern?

Hur djup skall en splitter vara innanför fronten?

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



FSN skrev:
Hur skall det se ut innanför splittern, under motorn alltså, skall det vara samma höjd på plattan under motorn som på splittern?

Hur djup skall en splitter vara innanför fronten?


Vi kan väl säga att "splitter" är den del som skjuter ut framför spoilern. Hur långt in under å bakåt bilen den skall gå sedan blir då en fråga om hur mycket "golv" man skall ha under bilen. Därför skruvar vi dit en plan skiva under hela bilen. Med ett lätt lägre rake frammåt.

Själva splittern använder sig av det ökade lufttrycket mot fronten. Översidan på splittern tar del av detta övertryck. Så rakt ovanför splittern skall lodlinjen vara fri mot himelen, för att det skall bli överbelastning nedåt. Undersidan har alltså ingen splitter funktion. ok, vi kan designa den för att på olika sätt ta in luft i lämplig mängd under bilen. Men det glömmer vi nu.

Nu blir vi tvungna att tänka på mortor ventilation, ev diffusor teorier bak, och en hel del andra saker som kommer i konflikt med detta golv. Men det är en annan fråga.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Göran Malmberg skrev:
Med ett lätt lägre rake frammåt.



Vad är "Med ett lätt lägre rake frammåt" ?

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re: Vad väger en front..??

Göran Malmberg skrev:
Det som avgör nu blir hur mycket splittern skjuter fram. Sedan finns det ju utrymme på sidorna framför framhjulen att göra uppåtriktade småspoilers.
Ett enkelt sätt att tillverka splitter som fortsätter in under bilen är pywood. Enkelt å byta när det pajar o billigt.
Göran Malmberg


Det är så jag tänk mej.....

Splittern får sticka fram 200 mm.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
FSN skrev:
Göran Malmberg skrev:
Med ett lätt lägre rake frammåt.



Vad är "Med ett lätt lägre rake frammåt" ?


om du gör ett plant golv........så ska markfrigången vara hödre bak än fram.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad väger en front..??
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (2761 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande