Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 8964 besök totalt |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re: ordning och reda!
och detta är ett bevis på att nämda personer är helt okunniga i ämnet chassi osv? Visst, länkarmarna brukar peka ganska fel ganska fort då man sänker en gatbil. men har man inte kunskap eller möjlighet att fixa detta betyder det ju inte att man är helt oförstående eller mottaglig för lite konstrutiv kritik och hjälp. ![]() |
||||
Re: ordning och reda!
och detta är ett bevis på att nämda personer är helt okunniga i ämnet chassi osv? Visst, länkarmarna brukar peka ganska fel ganska fort då man sänker en gatbil. men har man inte kunskap eller möjlighet att fixa detta betyder det ju inte att man är helt oförstående eller mottaglig för lite konstrutiv kritik och hjälp. ![]() |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Lite lugn och harmoni i den här diskussionen tror jag skulle vara bra för alla
![]() Mig veterligen är hjulvinklar och allt som berör detta ingen helt färdigutforskad vetenskap. Mao den helt perfekta hjulupphängningen för alla förhållanden, bilar, motorer, däck, förare, aktieinnehav, humör, matvanor mm finns inte. Men en konstruktiv diskussion kan säkert hjälpa oss alla att bli lite mer upplysta och närma oss gurustadiet i ämnet... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Re: ordning och reda!
Det vara bara ngt jag tyckte mig kunna läsa mellan raderna! (Detdär med "värdet" på personer är ngt du lagt till själv.) Har jag fel så ber jag om ursäkt för det. Självklart ska vi fortsätta diskutera hjulvinklar och inte ngt annat. Annars blir dethär bara som alla andra forum, vilket ingen av oss vill... Problemet är bara det att uttrycka sig på nätet i skrift ofta ger upphov till missförstånd. (Här tycker jag faktiskt de lustiga smileisarna fyller en stor funktion för att förstärka vad man känner på ett enkelt sätt.) Det kräver mao att man uttrycker sig ganska utförligt och specifikt för att inte missuppfattas. Åter till vinklarna... Er ödmjuke tjänare Andreas |
||||
Hej igen!
Först vill jag be om ursäkt om det blev lite pajkastning, men jag bara tycker att man måste acceptera fel för att kunna komma rätt. Sen var väl inte jag bättre då som kritiserade Håkan. Vill dessutom komplettera lite till vad jag sa tidigare angående KPI. Vinkeln sedd från sidan i förhållande till lodlinjen kallas KPI ANGLE, och på svenska styraxelvinkel. Så KPI är alltså axeln som hjulet vrider sig runt och det är den även med offset av axeltappen. KPI används vid chassiedynamiska beräkningar som en vektor med lokalt koordinatsystem där en koordinataxel hela tiden följer normalriktningen för KPI. Hjulet är då begränsat att vridas i det tvådimensionella plan som utgör det ortogonala planet till KPI. Alltså en frihetsgrad (rotation kring KPI). Lokala koordinatsystmet för KPI rör sig i förhållande till karossen enligt den givna länkarmsgeometrin vilken ges av den last som hjulet utsätts för. Då är systemets input begränsat till hjulets utslag (vridning kring KPI) och hjulets rörelse mot fjädringen. Vet inte om jag lyckades förtydliga det hela med denna förklaring? ![]() mvh Daniel[/i] _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Jag tackar för mej i denna diskution.
Jag behöver inte detta.......men det var några som var intreserade. Jag kan heller inte sitta och skumma igenom 1000-tals sidor, för att lära er vad som är fel. Jag har också lärt mej, genom att okritiskt läsa och svälja allt som står skrivet. Men i början av 80-talet, träffade jag en riktig guru i ämnet. Har öpnade mina ögon, för att aldrig ta något för givet, utan att ifrågasätta allt. När ni hittat alla fel, som härstammar från en och samma bok......som i dessa kretsar kallades för "bibeln"........då förstår ni vad jag ville ha fram. Varsågod.......FORUMET ÄR ERT..!!! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Måste säga att jag de senaste dagarna fått poletten att ramla ner iaf en liten bit längre...
![]() Då är jag med på hur man mäter KPI Angle. Men för att krångla till det: Vinkeln mellan axeltappen och KPI-linjen, hur påverkar den och har den ngt namn som jag lyckats missa? Eller är detta helt av ointresse? Räcker det med att man tar hänsyn till KPI Angle kanske? ![]() ![]() |
||||
Nej nej nej! Inte försvinna nu! Du behövs likväl som alla andra här. Dina erfarenheter är lika viktiga som ngn annans. (Vi är nog många här med en övervägande teoretisk skolning, mao är det vettigt med ngn som verkligen "smutsat ner sig" oxå. ![]() Vi bara gör som du, ifrågarsätter allt... Hoppas du återkommer! |
||||
Hej Håkan!
Jag tycker det är synd om du drar dig ur denna diskussion vilken jag tycker är givande. Jag är av samma åsikt som dig att inte ta något för givet som står i böckerna. Mycket av litteraturen inom chassiedynamik säger att "detta har provats och det är det bästa att göra så här" varpå det rabblas siffror för exakta positioner och mått för länkarmar mm. Den chassiedynamik jag lärt mig handlar om att analysera och optimera egenskaperna för chassit oberoende av vad någon gjort tidigare. Däremot bör vi ha en nomenklatur som är enhetlig för att inte virra till begreppen. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Det är kul att någon satt sig ner öch verderat vad jag försökt säja hela tiden.....du är på ett intresant spår. Spåna vidare...........jag har fått nog _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nej nej nej!!!! Du får inte ta det så Håkan!! om du inte har lust o skriva om hjulvinklar är ju helt okej men det vore extremt tråkigt om du lägger av för att det hettar till lite ibland eller någon annan tråkig orsak!! okej? Lite krock blir det ju alltid när de som är mer teoretiska och de som är mer praktiskt bevandrade möts. Men en diskussion över de gränserna kan ge mycket om bara alla håller huvet lite kallt! Så, snälla, fundera ett tag och ta inga hastiga plötsliga beslut!! Pleeeease ![]() _________________ ![]() |
||||
Jo, vi har noterat det och att du drar dig ur tänker inte hindra mig från att fortsätta diskutera med dig! ![]() Axeltappslutningen är ju hela tiden given mot KPI, därför är dessa vinklar statiska mot varandra. Och därmed kan man relatera direkt till en normal mot vägbanan, som vi hittills kallat lodlinjen. Sen håller jag givetvis med om att axeltappslutningen i förhållande till KPI vinkeln är av största vikt för att sätta de statiska måtten för hjulupphäningen. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Ja här sitter jag och viftar med händer och armar, istället för att plugga analys ![]() ![]() Mkt KPI och stor vikel mellan KPI och axeltappen (Finns det inget man kan kalla den vinkeln?) borde ge "camberloss by turn" om mina händer funkar som de ska... ![]() ![]() |
||||
HÅKAN!
Jag kan inte mycket om detta själv utan läser och lär, men vad blir det för forum om alla har samma tankar och idéer? Ingen! Du har mycket att ge oss andra mindre bevandrade i chassiedynamik, och jag hoppas verkligen att du vill fortsätta med det! ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 8964 besök totalt |