Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sista hjulvinkeln att diskutera?
<<   1, 2, 3
8964 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re: ordning och reda!

xxx

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

xxx

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
[Diskutionen fördes dessutom, med några gatbils åkare, med sänkta bilar, det bärarmar pekade åt alla håll.

och detta är ett bevis på att nämda personer är helt okunniga i ämnet chassi osv? Visst, länkarmarna brukar peka ganska fel ganska fort då man sänker en gatbil. men har man inte kunskap eller möjlighet att fixa detta betyder det ju inte att man är helt oförstående eller mottaglig för lite konstrutiv kritik och hjälp.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
[Diskutionen fördes dessutom, med några gatbils åkare, med sänkta bilar, det bärarmar pekade åt alla håll.

och detta är ett bevis på att nämda personer är helt okunniga i ämnet chassi osv? Visst, länkarmarna brukar peka ganska fel ganska fort då man sänker en gatbil. men har man inte kunskap eller möjlighet att fixa detta betyder det ju inte att man är helt oförstående eller mottaglig för lite konstrutiv kritik och hjälp.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

xxx

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Lugn nu grabbar.

Jag ser väldigt gärna att ni diskuterar vidare om hjulvinklar, det är många som läser vad ni skriver! Men nu snackar ni inte hjulvinklar längre....

Täby
Här sen Dec 2002

Lite lugn och harmoni i den här diskussionen tror jag skulle vara bra för alla
Mig veterligen är hjulvinklar och allt som berör detta ingen helt färdigutforskad vetenskap. Mao den helt perfekta hjulupphängningen för alla förhållanden, bilar, motorer, däck, förare, aktieinnehav, humör, matvanor mm finns inte. Men en konstruktiv diskussion kan säkert hjälpa oss alla att bli lite mer upplysta och närma oss gurustadiet i ämnet... thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ja, jag blir jättedeppig om ni slutar diskutera det

Jag har inget o bidra med men läser MER än gärna

Mantorp
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
AL skrev:
[

Vaaaa......???????........Vem fan har sagt att dom var okunniga eller mindre värda.

Det vara bara ngt jag tyckte mig kunna läsa mellan raderna! (Detdär med "värdet" på personer är ngt du lagt till själv.)
Har jag fel så ber jag om ursäkt för det.

Självklart ska vi fortsätta diskutera hjulvinklar och inte ngt annat. Annars blir dethär bara som alla andra forum, vilket ingen av oss vill...

Problemet är bara det att uttrycka sig på nätet i skrift ofta ger upphov till missförstånd. (Här tycker jag faktiskt de lustiga smileisarna fyller en stor funktion för att förstärka vad man känner på ett enkelt sätt.) Det kräver mao att man uttrycker sig ganska utförligt och specifikt för att inte missuppfattas.

Åter till vinklarna...

Er ödmjuke tjänare
Andreas

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Hej igen!

Först vill jag be om ursäkt om det blev lite pajkastning, men jag bara tycker att man måste acceptera fel för att kunna komma rätt. Sen var väl inte jag bättre då som kritiserade Håkan.

Vill dessutom komplettera lite till vad jag sa tidigare angående KPI. Vinkeln sedd från sidan i förhållande till lodlinjen kallas KPI ANGLE, och på svenska styraxelvinkel.

Så KPI är alltså axeln som hjulet vrider sig runt och det är den även med offset av axeltappen.

KPI används vid chassiedynamiska beräkningar som en vektor med lokalt koordinatsystem där en koordinataxel hela tiden följer normalriktningen för KPI. Hjulet är då begränsat att vridas i det tvådimensionella plan som utgör det ortogonala planet till KPI. Alltså en frihetsgrad (rotation kring KPI). Lokala koordinatsystmet för KPI rör sig i förhållande till karossen enligt den givna länkarmsgeometrin vilken ges av den last som hjulet utsätts för. Då är systemets input begränsat till hjulets utslag (vridning kring KPI) och hjulets rörelse mot fjädringen.

Vet inte om jag lyckades förtydliga det hela med denna förklaring?

mvh
Daniel[/i]

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag tackar för mej i denna diskution.

Jag behöver inte detta.......men det var några som var intreserade.
Jag kan heller inte sitta och skumma igenom 1000-tals sidor, för att lära er vad som är fel.
Jag har också lärt mej, genom att okritiskt läsa och svälja allt som står skrivet.
Men i början av 80-talet, träffade jag en riktig guru i ämnet.
Har öpnade mina ögon, för att aldrig ta något för givet, utan att ifrågasätta allt.
När ni hittat alla fel, som härstammar från en och samma bok......som i dessa kretsar kallades för "bibeln"........då förstår ni vad jag ville ha fram.

Varsågod.......FORUMET ÄR ERT..!!!

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Måste säga att jag de senaste dagarna fått poletten att ramla ner iaf en liten bit längre...

Då är jag med på hur man mäter KPI Angle.

Men för att krångla till det: Vinkeln mellan axeltappen och KPI-linjen, hur påverkar den och har den ngt namn som jag lyckats missa? Eller är detta helt av ointresse? Räcker det med att man tar hänsyn till KPI Angle kanske?

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:

Jag kan heller inte sitta och skumma igenom 1000-tals sidor, för att lära er vad som är fel.
Jag har också lärt mej, genom att okritiskt läsa och svälja allt som står skrivet.
Har öpnade mina ögon, för att aldrig ta något för givet, utan att ifrågasätta allt.
När ni hittat alla fel, som härstammar från en och samma bok......som i dessa kretsar kallades för "bibeln"........då förstår ni vad jag ville ha fram.

Nej nej nej!

Inte försvinna nu! Du behövs likväl som alla andra här. Dina erfarenheter är lika viktiga som ngn annans. (Vi är nog många här med en övervägande teoretisk skolning, mao är det vettigt med ngn som verkligen "smutsat ner sig" oxå. )
Vi bara gör som du, ifrågarsätter allt...

Hoppas du återkommer!

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Hej Håkan!

Jag tycker det är synd om du drar dig ur denna diskussion vilken jag tycker är givande. Jag är av samma åsikt som dig att inte ta något för givet som står i böckerna. Mycket av litteraturen inom chassiedynamik säger att "detta har provats och det är det bästa att göra så här" varpå det rabblas siffror för exakta positioner och mått för länkarmar mm.

Den chassiedynamik jag lärt mig handlar om att analysera och optimera egenskaperna för chassit oberoende av vad någon gjort tidigare.

Däremot bör vi ha en nomenklatur som är enhetlig för att inte virra till begreppen.

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

AL skrev:
Måste säga att jag de senaste dagarna fått poletten att ramla ner iaf en liten bit längre...

Då är jag med på hur man mäter KPI Angle.

Men för att krångla till det: Vinkeln mellan axeltappen och KPI-linjen, hur påverkar den och har den ngt namn som jag lyckats missa? Eller är detta helt av ointresse? Räcker det med att man tar hänsyn till KPI Angle kanske?

Det är kul att någon satt sig ner öch verderat vad jag försökt säja hela tiden.....du är på ett intresant spår.
Spåna vidare...........jag har fått nog

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

ButterflyRacing skrev:

Nej nej nej!!!! Du får inte ta det så Håkan!! om du inte har lust o skriva om hjulvinklar är ju helt okej men det vore extremt tråkigt om du lägger av för att det hettar till lite ibland eller någon annan tråkig orsak!! okej?

Lite krock blir det ju alltid när de som är mer teoretiska och de som är mer praktiskt bevandrade möts. Men en diskussion över de gränserna kan ge mycket om bara alla håller huvet lite kallt!

Så, snälla, fundera ett tag och ta inga hastiga plötsliga beslut!! Pleeeease

Stockholm
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
Det är försent..............jag har raderat allt jag skrivit.

Jo, vi har noterat det och att du drar dig ur tänker inte hindra mig från att fortsätta diskutera med dig!

Axeltappslutningen är ju hela tiden given mot KPI, därför är dessa vinklar statiska mot varandra. Och därmed kan man relatera direkt till en normal mot vägbanan, som vi hittills kallat lodlinjen.

Sen håller jag givetvis med om att axeltappslutningen i förhållande till KPI vinkeln är av största vikt för att sätta de statiska måtten för hjulupphäningen.

mvh
Daniel

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

DanielB skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det är försent..............jag har raderat allt jag skrivit.

Jo, vi har noterat det och att du drar dig ur tänker inte hindra mig från att fortsätta diskutera med dig!

Axeltappslutningen är ju hela tiden given mot KPI, därför är dessa vinklar statiska mot varandra. Och därmed kan man relatera direkt till en normal mot vägbanan, som vi hittills kallat lodlinjen.

Sen håller jag givetvis med om att axeltappslutningen i förhållande till KPI vinkeln är av största vikt för att sätta de statiska måtten för hjulupphäningen.

mvh
Daniel

Ja här sitter jag och viftar med händer och armar, istället för att plugga analys , för att "se" framför mig hur denna vinkel kan påverka... Att den påverkar är iaf klart.

Mkt KPI och stor vikel mellan KPI och axeltappen (Finns det inget man kan kalla den vinkeln?) borde ge "camberloss by turn" om mina händer funkar som de ska... och det vill vi väl inte, eller hur?!

Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

HÅKAN!

Jag kan inte mycket om detta själv utan läser och lär, men vad blir det för forum om alla har samma tankar och idéer? Ingen! Du har mycket att ge oss andra mindre bevandrade i chassiedynamik, och jag hoppas verkligen att du vill fortsätta med det!

Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Vilken J***A röra.

Ödmjukhet.

Janne nagy

Jan Nagy
Citera
Allmänt banåkaforum
Sista hjulvinkeln att diskutera?
<<   1, 2, 3
8964 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande