Vore ju nice att replikera även här i krokarna.
Nästan så att man skulle tänka sig att handla en Aygo/C1 om det spred sig till våra breddgrader.
Lite rensning, en stol och bur och man är i princip hemma.
Vore ballt med en serie i soft-race-anda. Kanske ett par deltävlingar slalom/challenge på Lunda eller Malmby, några sprintrace på Gröndal och ett par långlopp på Sviestad över en säsong.
Åsså kunde man ju släpa ner racerbilen till ringen kanske.
En liten nackdel är att det inte är jättevanligt med 1000cc i småbilar i Sverige vilket begränsar beg-utbudet jämfört med övriga europa.
Många småbilar i Sverige är 1200-1400cc.
Typ Micra K11 finns som 1.0 men de flesta är 1.3.
Yaris verkar vara vanligare med 1.0.
C1 & Aygo är ju lite av mopedbil med sina 3cylinders motorer
Kanske sätta en regel för originaleffekt på max 75 hk eller så? Så kommer Skoda Felicia och andra heta grejer med
Jag tänkte i samma banor, under 1,6 liter finns det ju ändå i princip inga "vassa" motorer (åtminstone inte utan turbo), de flesta motorer på 1,1-1,3 liter har inte mycket mer effekt än en Aygo (särskilt inte om de är några år äldre). Så max 75 hk (eller kanske 55 kW DIN för att undvika diskussion om bhp, hp, hk/PS osv.) och max 1400 cc (inga lågtrimmade 1,6:or med för mycket bottenvrid här inte ) kanske är lagom. Då får man med Ford Fiesta, Polo/Lupo/Felicia/Ibiza 1,4, Peugeot 1,4 och en massa annat med 50-70 hk. Fast det hade ju varit tråkigt om en enskild modell (t.ex. Polo 1,4 16V med 75 hk) blir det enda som är konkurrenskraftigt, då kanske man får minska till 1300 cc istället.
Man blir klart sugen, det är ett roligt koncept även i enlitersutförande
_________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4044
25 Okt 2017 13:22
Läste reglerna men mitt bilval föll på reglen: no turbos/superchargers (original or aftermarket)
Annars hade denna bil med 660cc varit mitt val: http://int.caterhamcars.com/cars/seven-165-0
Klippte ut #Club1000's regler nedan (minus de Tysk/Ring-specifika bitarna).
Om en så'n här "klass" skulle komma till stånd här på hemmaplan tycker jag det vore enklast att haka på det som den stora massan i Eifel kommer fram till. (Vore bra inte minst om nå'n skulle komma på idén att åka ner till Ringen med bilen.) En del i konceptet som jag ser det, och tycker är centralt, är att själva bilkostnaden ska vara så låg att i princip vem som helst som är bilåkaintresserad, själv eller kompisgäng, skulle kunna ha råd att ordna en bil utan att gå i konkurs.
De pushar ju också för att "#Club1000 is a CLUB and NOT a race". Nå't som tilltalar mig - kul i första hand, inte blodigt allvar - huvudsaken att man har kul och inte att man till varje pris måste fuska sig till vinst.
Nå't annat som tilltalar mig vore, som jag skrev tidigare, att ha några olika discipliner, t.ex. sprint, timeattack, konbana, långlopp... (drifting blir nog svårt - fast McDonaldsbrickor kanske vore en grej... )
#Club1000 skrev:
Road-legal cars originally fitted with engines up to 1049cc
Cars must use the original chassis and original motors with original un-modified internals, only like-for-like replacements are allowed. No fitting Fiesta engines to Pumas, no de-stroking a 1.4 K-series to 1.0, or fitting Schrick cams to a Polo. Standard cam-timing, standard pulleys.
No bike engine kit-cars, no turbos/superchargers (original or aftermarket), no nitrous, no methanol.
Intakes and exhausts are free. (Remember those cams and cranks are stock, so your £4k Jenvey throttle bodies aren't going to have much of an effect)
Minimum safety requirements for participation on track will be half-cage, fixed-back bucket seat and road-legal 4-point harness, helmet and a hand-held fire extinguisher securely fastened.
Nankang tyres are compulsory. We recommend an AR1 semi-slick for ultimate performance, an AS1 street tyre for the best price, or an NS2R for the best of both worlds
Suspension: Dampers, springs and anti-roll bars are free, BUT no coil-overs or height adjustable platforms.
Weight-saving is fine, but ultimately the car should be considered road-legal ... So don't think you can cut the roof off, or replace the windscreen with a sheet of sticky-back plastic. Glass front windscreens and intact body panels are compulsory, as are mirrors and windscreen wipers! Dashboards must be stock, door-cards must protect both driver and passenger from any sharp-edges
Klippte ut #Club1000's regler nedan (minus de Tysk/Ring-specifika bitarna).
Om en så'n här "klass" skulle komma till stånd här på hemmaplan tycker jag det vore enklast att haka på det som den stora massan i Eifel kommer fram till. (Vore bra inte minst om nå'n skulle komma på idén att åka ner till Ringen med bilen.) En del i konceptet som jag ser det, och tycker är centralt, är att själva bilkostnaden ska vara så låg att i princip vem som helst som är bilåkaintresserad, själv eller kompisgäng, skulle kunna ha råd att ordna en bil utan att gå i konkurs.
De pushar ju också för att "#Club1000 is a CLUB and NOT a race". Nå't som tilltalar mig - kul i första hand, inte blodigt allvar - huvudsaken att man har kul och inte att man till varje pris måste fuska sig till vinst.
Nå't annat som tilltalar mig vore, som jag skrev tidigare, att ha några olika discipliner, t.ex. sprint, timeattack, konbana, långlopp... (drifting blir nog svårt - fast McDonaldsbrickor kanske vore en grej... )
#Club1000 skrev:
Road-legal cars originally fitted with engines up to 1049cc
Cars must use the original chassis and original motors with original un-modified internals, only like-for-like replacements are allowed. No fitting Fiesta engines to Pumas, no de-stroking a 1.4 K-series to 1.0, or fitting Schrick cams to a Polo. Standard cam-timing, standard pulleys.
No bike engine kit-cars, no turbos/superchargers (original or aftermarket), no nitrous, no methanol.
Intakes and exhausts are free. (Remember those cams and cranks are stock, so your £4k Jenvey throttle bodies aren't going to have much of an effect)
Minimum safety requirements for participation on track will be half-cage, fixed-back bucket seat and road-legal 4-point harness, helmet and a hand-held fire extinguisher securely fastened.
Nankang tyres are compulsory. We recommend an AR1 semi-slick for ultimate performance, an AS1 street tyre for the best price, or an NS2R for the best of both worlds
Suspension: Dampers, springs and anti-roll bars are free, BUT no coil-overs or height adjustable platforms.
Weight-saving is fine, but ultimately the car should be considered road-legal ... So don't think you can cut the roof off, or replace the windscreen with a sheet of sticky-back plastic. Glass front windscreens and intact body panels are compulsory, as are mirrors and windscreen wipers! Dashboards must be stock, door-cards must protect both driver and passenger from any sharp-edges
Håller helt med här.
Dock blir det alltid dyrt pga personlig utrustning etc men helt klart vore det skoj om det blev som ett glatt "community" för bilälskare.
I enhet av klassvärd så har jag nu lyft frågan med Micke som driver TANU.se
Jag tror det skulle finnas utrymme att köra timeattack eller racing med dessa 1000cc bilar under enklare förhållanden på de träningsdagar/trackdays som normalt sett hålls dagen innan TANU kör sina race.
robber skrev:
Lars Falk skrev:
Klippte ut #Club1000's regler nedan (minus de Tysk/Ring-specifika bitarna).
Om en så'n här "klass" skulle komma till stånd här på hemmaplan tycker jag det vore enklast att haka på det som den stora massan i Eifel kommer fram till. (Vore bra inte minst om nå'n skulle komma på idén att åka ner till Ringen med bilen.) En del i konceptet som jag ser det, och tycker är centralt, är att själva bilkostnaden ska vara så låg att i princip vem som helst som är bilåkaintresserad, själv eller kompisgäng, skulle kunna ha råd att ordna en bil utan att gå i konkurs.
De pushar ju också för att "#Club1000 is a CLUB and NOT a race". Nå't som tilltalar mig - kul i första hand, inte blodigt allvar - huvudsaken att man har kul och inte att man till varje pris måste fuska sig till vinst.
Nå't annat som tilltalar mig vore, som jag skrev tidigare, att ha några olika discipliner, t.ex. sprint, timeattack, konbana, långlopp... (drifting blir nog svårt - fast McDonaldsbrickor kanske vore en grej... )
#Club1000 skrev:
Road-legal cars originally fitted with engines up to 1049cc
Cars must use the original chassis and original motors with original un-modified internals, only like-for-like replacements are allowed. No fitting Fiesta engines to Pumas, no de-stroking a 1.4 K-series to 1.0, or fitting Schrick cams to a Polo. Standard cam-timing, standard pulleys.
No bike engine kit-cars, no turbos/superchargers (original or aftermarket), no nitrous, no methanol.
Intakes and exhausts are free. (Remember those cams and cranks are stock, so your £4k Jenvey throttle bodies aren't going to have much of an effect)
Minimum safety requirements for participation on track will be half-cage, fixed-back bucket seat and road-legal 4-point harness, helmet and a hand-held fire extinguisher securely fastened.
Nankang tyres are compulsory. We recommend an AR1 semi-slick for ultimate performance, an AS1 street tyre for the best price, or an NS2R for the best of both worlds
Suspension: Dampers, springs and anti-roll bars are free, BUT no coil-overs or height adjustable platforms.
Weight-saving is fine, but ultimately the car should be considered road-legal ... So don't think you can cut the roof off, or replace the windscreen with a sheet of sticky-back plastic. Glass front windscreens and intact body panels are compulsory, as are mirrors and windscreen wipers! Dashboards must be stock, door-cards must protect both driver and passenger from any sharp-edges
Håller helt med här.
Dock blir det alltid dyrt pga personlig utrustning etc men helt klart vore det skoj om det blev som ett glatt "community" för bilälskare.
I enklare klasserna i TANU krävs endast samma typ av utrustning som på de flesta trackdays, heltäckande klädsel, hjälm och handskar.
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688
Forumägare
26 Okt 2017 09:13
Wärhner skrev:
I enhet av klassvärd så har jag nu lyft frågan med Micke som driver TANU.se
Jag tror det skulle finnas utrymme att köra timeattack eller racing med dessa 1000cc bilar under enklare förhållanden på de träningsdagar/trackdays som normalt sett hålls dagen innan TANU kör sina race.
Som sagt, det går nog bra
_________________ Magnus Thomé
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3717
26 Okt 2017 11:48
Då jag har otroligt svårt att bästämma mig för vilken hobbybil jag vill ha så kan detta vara ett bra alternativ.
Det ryms innnom butget och det som Falk skrev attraherar mig "#Club1000 is a CLUB and NOT a race". Då kan man lägga sin egen abitionsnivå lagom högt.