Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Vad göra när man konstaterar att det går åt helvete? | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (14188 totalt) |
Vad ska/kan man göra när man inser halvvägs in i kurvan att man har för hög fart, fel spår eller bara känns fel.
Man kan ju uppenbarligen inte släppa gasen, men vad ska man göra istället? _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||
sluta inte att köra bilen även om det känns omöjligt att rädda.
sista utvägen är att låsa hjulen och hoppas. oftast går det värre på en retursladd än om du gått av med låsta hjul i en avåkningszon i första skedet. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Finns ju en gammal regel bland räsers... "If you spin, both feet in" dvs tryck ner broms och koppling, koppla ur och lås hjulen.
Men om bilen har ABS då...? |
||||
Räta ut lite och bromsa försiktigt medans du försöker följa det svarta så länge som möjligt UTAN att snurra. När den oundvikliga kanten till grusfållan kommer, räta ut helt och tvärnita och hoppas att det inte står något hårt i vägen.
Har du tur och bara klantat lite klarar du dig på det svarta även om kurvan för länge sen är förlorad. / Jonas Jarlmark |
||||
Ja, det var så det blev, bara att jag glömde kopplingen, och abs funkar ju bara sålänge man har hjulen i färdriktningen eller mot, inte på tvären _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||
Jag har hört (men inte testat) att ett bra sätt att få ner farten är att styra massor med framhjulen så att de kasar (och därmed bromsar) och INTE släppa gasen utan behålla stödgas så att rumpan inte sticker iväg. Jag har länge tänkt öva på det men fötterna (speciellt högerfoten ) vill inte riktigt lyda så jag har aldrig börjat öva mer ordentligt.
Är det någon som kan den här varianten? Annars kör jag med räta upp o bromsa (och om det behövs: sväng lite för att få mer asfalt att räta upp o bromsa på igen) _________________ Magnus Thomé |
||||
Den tekniken använder jag med hyrkart på Lockarp ibland när man går fullt genom dubbelhögern och inser att man kommer lite brett in i andra kurvan.. Jag vet inte om jag har guts nog att göra det med bil, skulle det greppa blir det nog både piruetter och saltomortaler.. _________________ Anders Hansson |
||||
Full broms och fortsätta styra tills det reder upp sig. Generalknepet för att häva sladd på bakhjulsdrivna ABS-bilar (framhjulsdriva gasar man ju sig ur trasslet). _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Broms och styra.. uppfattat.. ska testa nästa gång. Det vart som första gången på halkbanan _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||
Jag kom på mig själv i Esset på Sviestad att bara vänta ut sladden (utan broms tror jag). Varför jag inte reagerade mera vet jag inte. Kanske för att jag bara överstyrde in mot inre gräskanten i vänstern. Det var mao inget hårt i färdriktningen. För lågt tryck i höger fram lätt fixat. |
||||
Hmm med FWD så finns det 2 searium.
1. det understyr följ Jonas förslag 2. Överstyr släpp för FA... inte gasen och räcker inte det rätta ut så gått det går. Och sikta på något billigt och frikoppla och nita. Stannar det just byt underkläder, det behövs Det finns den fördelen med understyring, det finns måtta med elendet , att man har större möligheter sikta var man skall landa. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Min konstatering var den att när jag släpte på gasen så snurrade jag och snurrade in mot centrum på kurvan, medans om jag fortsatt att gasa så hade jag troligtvis hamnat ute i gräset på motsatt sida.
Hur viktigt är det att frikoppla? gör man det bara för att slippa pinsamma motorstop eller har det någon funktion?(ekonomisk funktion) _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||
När ni säger "släpp inte gasen för hel****"
Hur mycket gas är det vi talar om? Plattan i mattan eller bara stödgas? Räcker stödgas för att behålla fästet? _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||
Bader,
Nästa gång du åker på Sturup så åk med någon av de som nött in spåret lite mer. Jag tror att din snurrning var lite på grund av att du inte fick in flytet i rätt linje utan provade lite olika spår och höjde farten något per varv. Det krävs inte att man är mycket utanför linjen för att det skall gå åt pipan. Dessutom plockar däcken åt sig en massa marbles (gummirester) som ligger och skräpar utanför idelaspåret och detta kan bidra till lite lynnigt grepp. Så sänk farten och nöt in rätt spår - när det känns rätt så öka farten främst genom att flytta fram bromspunkterna - när detta känns bra så börja gå tidigare på gasen men försök håll samma spår och bromspunkter. Det är inte helt logiskt var man skall köra och många (därav jag själv) fastnar ofta i högerfilstänkande från landsvägskörningen där man hela tiden får passa sig för möte och således inte utnyttjar hela banbredden. _________________ Anders Hansson |
||||
Det beror lite allt möjligt som grepp, effekt och hastighet. Om man är snabb i reaktionen och bilens fart inte är för hög kan man släppa upp direkt och kompensera för returen i förtid. om du vill öva på att gasa dig ur sådana situationer så hyra dig tid i go-kart och labba lite i stället för att göra det med en fin bil på en bana med minimala avåkningszoner som Sturup.. _________________ Anders Hansson |
||||
Det beror på motorkraften och farten. Om vi tar standardexemplet under bron på Kullen så går det ganska fort där. För att få någon viktförskjutning bakåt att tala om så krävs, i alla fall med min bil, ganska mycket gas. Första gången jag kom för fort in där släppte jag givetvis gasen vilket resulterade i massor av retursladdar som blev värre och värre tills jag åkte av på insidan av kurvan. Farten hade nog sjunkit en hel del då som tur var. Vid de senare tillfällen jag försökt åka fortare än vad som varit möjligt har jag istället hållit ner gasen och understyrt driftat utåt, tagit hjälp av en halvmeter till en meter av gräsmattan med ytterhjulen men klarat kurvan (i ganska god fart dessutom ) Det brukar dock vara läge att gå i depå och fundera lite över vad man sysslar med... _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Gokart på sturup eller gokart varsom helst. Inte så kul att laborera med dyra bilen när tjejen står och skriker.. "AKTA BILEN FÖR HE****" Men kul är det, det är ju för att testa gränserna som man är på banan, trisst att göra det på autobahn där Helga i sin östtyska lastbil med full last tar en på innerkurvan och mosar till i snurren. _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||
Det funkar i princip var som helst, men jag gillar själv att köra på Lockarps go-kartbana, speciellt i regn då man verkligen får passa sig. Jag har inte kört go-kart på Sturup men det skulle vara kul att prova.. Tyvärr så är det nog dyrare än vad vi körde med bil för.. _________________ Anders Hansson |
||||
Det är väl bara att öva som gäller. Men det man inte vill är att åka av banan i hög fart på tvären.
När det gäller att testa olika metoder att rädda en lite snabb ingång, så kan man ju testa det på en stor parkering. Utse en punkt där du skall svänga in och bromsa alldeles för sent och se vilken kombination av bromsa, släppa gasen, gasa, sväng, etc. som passar bäst. Jag tycker att det ibland är lite svårt att avgöra när man skall minska bromsen och börja styra in i kurvan när man bromsat för sent, eller om man inte skall styra in alls. Om man släpper upp bromsen för tidigt så kan man ha för hög fart in i kurvan och klarar därför inte riktigt att hålla sig kvar på banan. Om man å andra sidan bromsar för länge så blir det för lite kurva kvar att klara sig med. Man bromsar ju effektivare rakt fram, men man får lite längre sträcka på sig att få ned farten om man kan utnyttja så mycket av kurvan som möjligt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Eftersom jag råkade stå flaggvakt på posteringen precis där du snurrade så kan jag ju komma med en liten analys. Så som jag såg det så körde du lite snabbare varje varv. Om man går in i högfartaren för snabbt så driftar man hela vägen ut mot gruskanten, ofta lite tidigare än vanligt. 1 meter senare kommer räcket. Då finns det två saker som man kan råka göra "naturligt" (=lite orutinerat) när räcket närmar sig. Det ena är att släppa på gasen. Det andra att man försöker styra in mer än det går. Styr man in för mycket brukar bilen understyra lätt för att plötsligt få grepp i framvagnen i vilket fall som, så vipps får man överstyrning. I det fall som hände nu så fanns det bara ett alternativ- in spin, booth feet in, något du ju också gjorde helt korrekt. den enda missen var egentligen när du skulle ta sdig därifrån så backade du i villervallan ut i spåret, då man står rätt dold där du stod och bilarna kommer rätt fort utan möjlighet att väja så hade det varit bättre att krångla sig ur situationen närmare räcket. nu var det iofs gulflaggat men ändå. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Det var inte meningen att backa ut, utan jag försökte bara starta bilen och köra bort därifrån. Jag stod 180 mot färdriktningen, så jag gjorde det som kändes mest natruligt. Kolla om det kom bilar och sedan vända runt. Hmm, jag kom på sedan hur jag skulle gör för att hålla farten nere.. Köra på 2ans växel tills man passerat högfartskurvan _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Vad göra när man konstaterar att det går åt helvete? | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (14188 totalt) |