Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2004-09-26 Se7en Days Tullinge | 1, 2, 3 >> 12943 besök totalt |
Kul dag på Tullinge med många nya ansikten för Se7en Days.
Magnus lade en kul bana som blev ännu bättre med lite förbättringar. Några lärdomar gjorde vi idag: 1. Vi måste ha egna många och SMÅ koner. 2. Sevenbakskärmar tycker INTE om närkontakt med bautakoner 3. Vi måste ha flera grupper. Det går inte att blanda nybörjare som lär sig att känna bilen som inte är klart inställd på banan samtidigt som mer erfarna pushar på bakifrån. 4. Vi måste ha respekt för hur banan är lagd och inte hitta på egna vägar på taxibanorna 5. Det är snällt att släppa om bakomliggande bilar. Därför är det bra om man håller uppsikt i bakspeglarna. Bortsett från dessa saker så var det en kanondag med trevligt sällskap! Har vi tur kommer det snart bilder från 7-11 och Falkarna. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
Stort tack till Magnus Thomé och Magnus Sollenberg som fixade allting för denna träff. Första banläggningen blev aningen tajt och personligen behövde jag inte använda framrutan, det räckte bra att kika ut genom sidorutorna, så brett gick det...
Andra sträckningen blev mer rytmisk och snabbare. När Herr Thomé också tagit oss förare i örat och påpekat att det faktiskt är meningen att konorna ska stå kvar när man passerat så blev det bättre där ute. Ett tag var det "välta, gissa, gasa" som gällde och det blev ingen gladare av. Lite blött på sina ställen, plus en del "blydojor" gjorde också att det var mer snurrningar på denna träff än på någon jag varit på på länge. Lite gropiga tax-banor gjorde också att det blev "intressant" på ett par ställen. Det var jättekul att träffa alla och sparka lite däck. Nu lär väl det inte bli så mycket mer åka, så det var perfekt att få en sådan avslutning. Lägger in lite bilder jag tog. Det kommer säkert fler. Varje rejs börjar med förarsamanträde. En hel del Rejsianer, eller vad vi nu kallas... Tripp, trapp, trull. Det var olika modell på farkosterna. Värd-Magnus turbo-sjua Lite andra sjuor i farten Det fanns andra bilar som också gasade. Lennart Mäkinen först i sin egen, sedan i lånta fjädrar Herr Thomé visar återigen att det ÄR kul att svänga Peter S avslöjar sina innersta böjelser. "Hhhmmm, man kanske skulle konvertera. Cubic Inches Så här ska en riktig inredning se ut Som sagt, lite däck han vi sparka mellan varven Nej, nu ska jag laga mat _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
En del bilbyggare är smartare än andra. Här den senaste lösningen på att alltid hålla kaffet varmt. En termoshållare...
och så en sjua som inte fick vara med och välta konor. Fin bil som vi hoppas vi får ser mer av längre fram. Lars Falk (och blyg? son) i sällskap med dagens mest högljudda person, Peeter. Dags för en ny djuddämpare? _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
Jag hade en kul dag bland konerna. Fördelen jämfört med en vanlig bana var främst att man inte visste vilken sträckning banan skulle ha nästa gång man körde ett parti. Tyvärr blev det stundtals lite väl rakt, men det var ju på dragstrippen där...
Jag klarade mig ifrån skador på både min och Fredriks bil. Ett stort tack till Fredrik för provturen av hans TVR Griffith. Här är en kort redogörelse för den turen: Det händer ibland att man får chansen att prova lite ovanliga bilar. Idag fick jag prova en bil av ett fabrikat som jag aldrig kört innan och dessutom hade jag en massa fördomar om hur den skulle vara att köra. Bilen ifråga var en TVR Griffith 500 och mina fördomar var nog av det klena slaget. Jag har aldrig tidigare känt att en bil har haft potentialen att skrämma mig fullständigt bara genom ursinnig kraft. Egentligen är väl inte effekten på 340hk så hög i dagens läge, men sättet den levereras på är grymt. Petar man till på gasen så svarar V8:n tvärt på det utan någon som helst betänketid. Lite av grymheten kommer även av att bilen väger 1050kg vilket inte är jättetungt för en modern bil. Efter något varv med bilen kände jag mig lite hemma bakom ratten fastän den satt på höger sida. Då kunde jag ta mig mod att utforska överstyrningen lite mer. Jodå, det gick att åka brett med kontroll utan att det kändes konstigt. Visst har jag kört bilar med mer effekt, men hela paketet av körintryck är starkare än det jag fått från någon annan bil. Självfallet fanns det saker som kanske kunde varit mer praktiska med bilen, men charmen är svår att motstå. Stort tack till Fredrik för provturen! TVR - Prepare to want one! _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jo det är väl tänkt min Seven så småningom ska bli fit for rejs, det är en massa småsaker (och några större) som måste fixas först. Jag kunde inte hålla mig, det blev allt ett par varv i lite försiktigt tempo innan jag åkte hem. Det piggade verkligen upp att komma ut på Tullinge och spana in sjuor och träffa lite "tokstollar". och ett tack till Mäkinen som lät mig ratta sin Speedster några varv. |
||||
Jättekul att du gillade den! Man blir ju så van vid sin egen bil att det är bra att få andras input. Då har jag en ursäkt till att jag ibland inte riktigt har ordning på bakdelen... Jag hade gärna låtit Herr Thomé ta en tur men min lilla "torrsumps-incident" kom emellan. Det blir fler gånger. Jag rullade hem och tryck och ljud var helt som vanligt. Puuhhhh... _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
Gissa var det sitter PFC 97 och var det sitter RS19....
(Anonymous Acronym Abusers får en till potentiell medlem här o nu ) _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag skulle ju varit på Anderstorp o kört SLC 8-timmars men RäserGolfens turbo la av på kvalet igår kväll
Men jag hade SKITKUL idag ändå tack vare alternativ sysselsättning på Tullinge istället för Anderstorp Vad många Sevenåkare det är som är duktiga på att köra på och bort koner T.o.m. klart värre än mig !!! _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag som inte är Sevenfanatiker tyckte det var intressant att se alla olika lösningar på "samma" koncept. Man inser rätt snart att de flesta har väldigt få gemensamma nämnare bortsett från utseendet sett genom grumligt glas.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Hmm... ...om jag skall vara ärlig så känns nog konbana som ett ganska klent substitut för riktig bana. Men visst är det kul att köra. Fast jag tycker att vi får fixa en riktig bana till Stockholm. Sen skall man också helst ha mindre koner än bilar. Kolla bilden på Peeter... Det som imponerade mest på mig idag var Magnus Bumse. Att man kan köra så med en limousine... _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
Betyder det att man tagit i ordentligt om man fixat konträff? Jag gillade danspartiet på rakan men visst känner man sig mest hemma där det påminner mest om bana. Men det är rejält skönt då man dansar med lätt drift från port till port. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Det betyder väl snarare att man svängt för lite Fast det beror väl på om man tagit konen med fronten eller sidan av bilen _________________ Magnus Thomé |
||||
Bara på ett ställe där det var en djup svacka i betongen på taxibanan. Annars var det mikroskopiskt små koner på själva banan.... _________________ Magnus Thomé |
||||
Fick man bonus om klippte konorna med rumpan före? Då låg jag bra till när jag hade sällskap i kupén av Mazda-vännen... _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
Bästa sättet att lära sig tolka bilens signaler(uppträdande på bana) samt att ta till sig dem på ett bra sätt är att kunna referera till en tider. Kör challenge. Visst var Barkarby banan bättre men Lunda är oxå skoj!
Just my 2cents _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Eftersnack 2004-09-26 Se7en Days Tullinge | 1, 2, 3 >> 12943 besök totalt |