Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech DeDion-infästning och olika filosofiska inriktningar | 1, 2, 3, 4, 5 >> 34044 besök totalt |
Frågan är enkel: Vilket är det bästa sättet att fästa sin DeDion-bakaxel i banåkarbilen?
Den första varianten som jag kommer att tänka på är fyrlänken. Den har gott om inställningsmöjligheter beroende på förhållanden och användningsområde, men lider av motstyrning vid krängning. Fenomenet finns beskrivet bland annat på http://www.rpmnet.com/techart/4link. Några engelska bilar (Sylva om jag minns rätt) vänder på de övre fyrlänkarna och undviker därmed motstyrningsproblemet. Men röret utsätts då för torsionskrafter och blir i princip en krängningshämmare vilket inte känns alldeles tryggt. Caterham har väl ytterligare en variant, hur ser den ut? Alfa Romeo har på sitt 116-chassi (och jag tror att Rover P6 hade en liknande upphängning) två snett framåtriktade armar som strålar samman i en enda punkt, som bestämmer hur axeln rör sig vid krängning och infjädring. Inställningsmöjligheterna är naturligtvis begränsade (borde förvisso gå att shimsa upp och ner för att justera antisquat) men har ingen med- eller motstyrning vid krängning. Är det någon som har teorier kring eller erfarenheter av någotdera av koncepten? Finns det andra och bättre sätt att fästa sitt bakaxelrör i bilen? Jag har en ganska god anledning att fråga... |
||||
Skulle vara intressant att veta hur mina bladfjädrar står sig i jämförelse med övriga lösningar...
Gäller busbilen, volvo360, ger det en lättare konstruktion? Förutom bladfjäder så har jag ett reaktionsstag på höger sida (bara??) Dämparna sitter i plattan med hjullagren. Eller blir jag mobbad nu? _________________ Ford Focus -05 med svängarambitioner "Hellre Focus på bana än Porsche i garage" |
||||
Ah, tackar!!! Hmmm, geometriskt torde väl den bete sig likadant som om den hade fyrlänk och wattlänk? Eller tänker jag galet nu? EDIT: Som fyrlänk MED LIKA LÅNGA OCH PARALLELLA LÄNKARMAR eller åtminstone längder på länkarmarna motsvarande längden på Caterhams armar i längsled. Så har jag löst Westfields fundering nedan. Men det har ju han också gjort nu. |
||||
Nja, gör den det? Det blir ju inte motstånd mot krängning på samma sätt som fyrlänk. EDIT - eller...hm. jo det blir det ju faktiskt. Varför väljer man den lösningen då? Det fattar inte jag. Ser inga direkta fördelar annat än att man slipper watt-länken. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Wow, underbar konstruktion med ett helt gäng obekanta. Vad får man för hjulvinkelrörelser på en sån där, med ledat rör? Men jakten efter visshet går vidare - hur hänger man upp den på ett bra sätt? Edit: ser nu att det är ju den här som finns på min bild i första inlägget - med teleskopiskt rör. |
||||
[quote="Kraniel"]
Med en sån där så tappar man ju en av de stora fördelarna med stel axel - konstant spårvidd. Bättre att ha glidande splines på drivaxlarna tycker jag. _________________ William Ekström |
||||
Hej!
Caterham har numera ett tvärställt watt-länkage på vardera sida med uniballs i alla ändar. Alltså, en länkarm fram och en bak. Fortfarande sitter A-armen kvar under huvudsakligen för att hålle krafterna i sidled. Letade efter bild men hittade ingen. //Anders _________________ Anders Schildt Austin-Healey 3000 Austin-Healey Sprite MGB GT |
||||
En fördel frammför wattlänken kan ju vara att RC hamnar i triangelns infestning i axeln, och det kan vara lägsta punkt. I ett wattlänkage så är ju altid halva proppellern under RC Har man en uniball mellan triangeln och axeln så genererar den ingen vridning av axeln som ett fyrliksystem gör(som dämpar krängning), däremot kommer man i vissa lägen få en styrande rörelse i axeln och eventuellt en böjning. Kanske någon kan räkna på vad man får för rörelser lite mer exakt. |
||||
Förklara. min bil upplever jag som att den har ganska mycker jackingeffekt, med stel axel och högt RC. |
||||
Jag har lite svårt att förklara det på nåt bra sätt. Tänkte försöka rita lite skisser och så. För jag kom på det igår att det måste vara så. Sen läste jag i Milliken-boken, och där stod det också att det var så, om jag tolkade rätt. Resonemanget går ungefär så här: om man kör i en högerkurva med en individuell bakvagn med högt RC, så är det vänstersidan (ytter) som trycker upp bilen (jackar). Högersidan (inner) fungerar däremot tvärtom och drar ner istället. Men på grund av att vänstersidan (ytter) har mer grepp och tar upp en större del av kraften som krävs för att hålla bilen i kurvan blir den uppåttryckande kraften från vänstersidan större än den nedåtdragande kraften från högersidan. Summan av krafterna blir således en uppåttryckande, jackande kraft. På en stel axel sitter höger och vänster hjul fast i samma axel, så där spelar det ingen roll vilket hjul som tar upp mer kraft i kurvan. Det leder till att den uppåttryckande kraften och den nedåtdragande kraften alltid är lika stora. Alltså summa noll jackningseffekt. För att jackning ska kunna hända på en stel axel krävs att innerhjulet lättar från marken. Hur upplever du den jackande kraften? EDIT: Det är alltså inget jag vågar satsa handen på än.. Ett tillägg också. Med panhard-stag kan det hända att man får jackning ändå. I alla fall vid sväng åt ena hållet. _________________ William Ekström |
||||
grepp grepp grepp, snurr.
Jag har en bakända där gränsen mellan totalt fäste och inget alls är extremt smal. Som jag fått det förklarat för mig så skall det bero på att min akter inte kränger då RC ligger ungeför i CGH. Och då har jacking varit en av de effekter som angetts som orsak till fenomenet. Som jag förstått det så tappar jag greppet ungefär när innerhjulet lättar. men det kan ju vara fel. |
||||
Jo fenomenet som blir när avståndet mellan CGH och RC blir för litet finns kvar ändå, men det är inte samma sak som jackning.
om det avståndet är för kort så innebär det att mycket rollningskraften kommer att tas upp av länkaget (watts eller dylikt), och lite kraft kommer att tas upp av fjädrar/dämpare. Jackning är när CGH blir högre i en kurva. Bilen reser sig. Även om man inte råkar ut för jackning så vill man ha ett lågt RC, just för att det är lättare att balansera bilen om krängkraften tas upp av fjädrarna istället för länkaget. _________________ William Ekström |
||||
om vi antar att rc ligger mitt i bakaxen så
Fzj=jackingkraft tw=spårvidd rc=rollcenterhöjd Fy3=ytterhjul, sidokraft Fy4=innerhjul, sidokraft Fzj=(Fy3-Fy4)*rc*2/tw Fzj är uppåtriktad i detta fall. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
||||
om man förutsätter att inte innerhjulet lättar från marken så betyder det att det inte spelar någon roll vilket hjul som har mer eller mindre sidokraft. Karossen rör sig i förhållande till axeln i alla fall. Och karossen vet inte om var på axeln sidokraften appliceras. Så jag hävdar fortfarande (tills jag blir övertygad ) att så länge axeln står plant mot marken så förekommer ingen jackning om man kör icke-panhard. _________________ William Ekström |
||||
Racetech DeDion-infästning och olika filosofiska inriktningar | 1, 2, 3, 4, 5 >> 34044 besök totalt |