Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Vad sägs om en "pullrod"? | 1, 2, 3 >> 8802 besök totalt |
Sitter och spånar lite om pushrods och har nu inbillat mig att om man istället fäste pushroden (som då blir en pullrod) i den övre länkarmen och sedan ner in i bilen så skulle men vinna i lägre tyngdpunkt förutsatt att man lägger fjäder/dämpare ner. Vad säger expertisen om det!!!???
|
||||||
Det är inget större fel på pullrods. Men det som fäller avgörandet vilket man väljer är inte om pullrod är bättre än pushrod. Det är hur väl den passar den övriga lösningen på bilen. Det kan sitta en växellåda i vägen i bak t,ex. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
Hittade faktiskt en bil med "pullrods"
[img]http://www.shakacars.com/index.html[/img] |
||||||
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
Rätt kodat:
http://www.shakacars.com/index.html Dessa taggar används till bilder (saker som slutar på .jpg .gif eller .png):
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
Jo, men samtidigt har pullroden en sämre geometri vilken ger fallande fjäderkonstant vid hjulet om man inte konstruerar ett väl genomtänkt länkage till dämparen så du får nog räkna lika mycket i alla fall. _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
Vid kompression ja, stötdämparna rör sig vanligen både ut & in...
Jaså? Förklara gärna.[/quote] _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||||
1 Det är en skillnad här. Hjulet tvingas upp av en bula i vägen, mothållet är bilens tyngd. Vid utfjädring är det enbart den ofjädrade viketns massa som hänger via pullroden. Den egenterliga kraften som trycker ut dämparen är fjädern (som antagligen sitter på dämparen). 2 Geometrin för pullroden likaväl som föe pushroden är avhängig vippans geometri, och kan varieras på många sätt. Hoppas jag inte ser i kors efter några pilsner så här på lördagskvällen.... MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
Jo, det är klart. Tänkte inte på det... (sagt med känd dialekt) _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
Hittade inga uppgifter där om pullrod funktionen. Off topic, såg att dom skulle samma typ upprights som jag håller på att tillverka för min bil fram. Är någon intresserad av bilder så lägger jag ut det när det är klart. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
mjae, ingen info direkt. Men det finns bilder under gallerierna.
Både 2004 och 2005 års bilen har pullrod i framvagnen, tänkte att det kunde va intressant att se rockers och dämparplacering. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
Ändra dig inte, du tänkte ju rätt från början! Den enda tryckande kraft du får på en pullrod blir den ofjädrade massan (vilket Göran redan påpekat), alltså hjul, spindel mm. Denna kraft är inte speciellt stor i jämförelse med den dragande. Detta sker dessutom bara när däcket lyfter från marken. _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
Vad är en rockers?
Nja under normal förhållnden är in/ut kraftena lika stora ca OM man inte dunkar på något förståss. Då som fler påpekar blir inkraften(draget) mycket större. Men man bör ligga på en utväxling(MR) som ligger runt 1. Lättre att få stötdämparna att jobba just då. Sen är det bra att ha kolla på så man inte får knäcking vid utfjädring i dragstången. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Rocker är vipparmen mellan push eller pullrod och dämparen.
Nu hänger jag inte med. Vad jag kommenterade var att man endast får tryckkraft (som kan ge knäckning) i en pullrod när hjulet lämnar marken. Alltid annars har vi ju en normalkraft mellan marken och hjulet som ger dragkraft i pullrodden. En pullrod kan därför göras slankare (än en pushrod) eftersom man slipper räkna på knäckning (eller i alla fall en mycket liten belastning som kan ge knäckning). _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
Hjulet behöver inte ha lättat från backen, så fort karrossen är på väg uppåt så är hjulet på väg neråt.
Eller tänker jag krokigt???? Men helt rätt kraftena blir små, det är bara fjäden som ger kraftena. Hmm nu skall vi/jag inte glömma dämparn häller _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Nu vet jag inte om detta redan skrivits men på ett annat sätt (ni har väl druckit öl när ni skrivit).
Pullroden lär väl inte belastas med tryck (endast drag) så länge hjulen är i backen. Kör man på en bula dras pullroden med upp av hjulet och när sedan bulan passerat dras hjulet ner igen av fjädern via pullroden. Det är nästan så att man skulle kunna använda en vire... av kolfiber... kanske...??? |
||||||
Ja, så kan man uttrycka det. _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
Har man vajer behöver man ingen returdämpning häller.
Öl är gått, men brukar inte tanka bira på måndagar. Man kommer få tryck även med en dragstång(jag skriver inga engelsa ord det blir bara fel). Hur stora? bra fråga. hmm måste sätt mig ner och räkna lite. Så jag nu inte är och cyklar i badkaret. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Racetech Vad sägs om en "pullrod"? | 1, 2, 3 >> 8802 besök totalt |