Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Vad sägs om en "pullrod"?
1, 2, 3   >>
8802 besök totalt
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Sitter och spånar lite om pushrods och har nu inbillat mig att om man istället fäste pushroden (som då blir en pullrod) i den övre länkarmen och sedan ner in i bilen så skulle men vinna i lägre tyngdpunkt förutsatt att man lägger fjäder/dämpare ner. Vad säger expertisen om det!!!???

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Lite enklare att bedöma hur bra det blir om du har en liten skiss thumbs up

i princip finns väl inga nackdelar men det är sällan principer och teorier funkar kompromisslöst i verkligheten.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



kimmen skrev:
Sitter och spånar lite om pushrods och har nu inbillat mig att om man istället fäste pushroden (som då blir en pullrod) i den övre länkarmen och sedan ner in i bilen så skulle men vinna i lägre tyngdpunkt förutsatt att man lägger fjäder/dämpare ner. Vad säger expertisen om det!!!???

Det är inget större fel på pullrods. Men det som fäller avgörandet vilket man väljer är inte om pullrod är bättre än pushrod. Det är hur väl den passar den övriga lösningen på bilen. Det kan sitta en växellåda i vägen i bak t,ex.
MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Hittade faktiskt en bil med "pullrods"
[img]http://www.shakacars.com/index.html[/img]

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300




_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Rätt kodat:
http://www.shakacars.com/index.html

Dessa taggar används till bilder (saker som slutar på .jpg .gif eller .png):
[img][/img]



_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10779



Pullroden har fördelen av att vara okänslig för knäckning, då den enbart dragbelastas.

En sak mindre att räkna på.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



DJ skrev:
Pullroden har fördelen av att vara okänslig för knäckning, då den enbart dragbelastas.

En sak mindre att räkna på.

Jo, men samtidigt har pullroden en sämre geometri vilken ger fallande fjäderkonstant vid hjulet om man inte konstruerar ett väl genomtänkt länkage till dämparen så du får nog räkna lika mycket i alla fall.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2163



Citat:
Pullroden har fördelen av att vara okänslig för knäckning, då den enbart dragbelastas.

En sak mindre att räkna på.


Vid kompression ja, stötdämparna rör sig vanligen både ut & in...

Citat:
Jo, men samtidigt har pullroden en sämre geometri vilken ger fallande fjäderkonstant vid hjulet


Jaså? Förklara gärna.[/quote]

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
MG Midget -61
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Björn Larsson skrev:

1
Citat:
Pullroden har fördelen av att vara okänslig för knäckning, då den enbart dragbelastas.
En sak mindre att räkna på.

Vid kompression ja, stötdämparna rör sig vanligen både ut & in...
2
Citat:
Jo, men samtidigt har pullroden en sämre geometri vilken ger fallande fjäderkonstant vid hjulet

Jaså? Förklara gärna.
[/quote]

1
Det är en skillnad här. Hjulet tvingas upp av en bula i vägen, mothållet är bilens tyngd.
Vid utfjädring är det enbart den ofjädrade viketns massa som hänger via pullroden. Den egenterliga kraften som trycker ut dämparen är fjädern (som antagligen sitter på dämparen).
2
Geometrin för pullroden likaväl som föe pushroden är avhängig vippans geometri, och kan varieras på många sätt.

Hoppas jag inte ser i kors efter några pilsner så här på lördagskvällen....
MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10779



Björn Larsson skrev:
Citat:
Pullroden har fördelen av att vara okänslig för knäckning, då den enbart dragbelastas.

En sak mindre att räkna på.


Vid kompression ja, stötdämparna rör sig vanligen både ut & in...



Jo, det är klart.

Tänkte inte på det... (sagt med känd dialekt)

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640




_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



_maniac_ skrev:
www.kthracing.se

Hittade inga uppgifter där om pullrod funktionen. Off topic, såg att dom skulle samma typ upprights som jag håller på att tillverka för min bil fram. Är någon intresserad av bilder så lägger jag ut det när det är klart.
MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



mjae, ingen info direkt. Men det finns bilder under gallerierna.

Både 2004 och 2005 års bilen har pullrod i framvagnen, tänkte att det kunde va intressant att se rockers och dämparplacering.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



DJ skrev:
Björn Larsson skrev:
Citat:
Pullroden har fördelen av att vara okänslig för knäckning, då den enbart dragbelastas.

En sak mindre att räkna på.


Vid kompression ja, stötdämparna rör sig vanligen både ut & in...



Jo, det är klart.

Tänkte inte på det... (sagt med känd dialekt)

Ändra dig inte, du tänkte ju rätt från början!
Den enda tryckande kraft du får på en pullrod blir den ofjädrade massan (vilket Göran redan påpekat), alltså hjul, spindel mm. Denna kraft är inte speciellt stor i jämförelse med den dragande. Detta sker dessutom bara när däcket lyfter från marken.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8360

Hjälpmoderator

Vad är en rockers?

Citat:
Detta sker dessutom bara när däcket lyfter från marken.


Nja under normal förhållnden är in/ut kraftena lika stora ca OM man inte dunkar på något förståss.
Då som fler påpekar blir inkraften(draget) mycket större. Men man bör ligga på en utväxling(MR) som ligger runt 1. Lättre att få stötdämparna att jobba just då.

Sen är det bra att ha kolla på så man inte får knäcking vid utfjädring i dragstången.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



fuling skrev:
Vad är en rockers?

Rocker är vipparmen mellan push eller pullrod och dämparen.

fuling skrev:
Citat:
Detta sker dessutom bara när däcket lyfter från marken.


Nja under normal förhållnden är in/ut kraftena lika stora ca OM man inte dunkar på något förståss.
Då som fler påpekar blir inkraften(draget) mycket större. Men man bör ligga på en utväxling(MR) som ligger runt 1. Lättre att få stötdämparna att jobba just då.

Sen är det bra att ha kolla på så man inte får knäcking vid utfjädring i dragstången.

Nu hänger jag inte med.
Vad jag kommenterade var att man endast får tryckkraft (som kan ge knäckning) i en pullrod när hjulet lämnar marken. Alltid annars har vi ju en normalkraft mellan marken och hjulet som ger dragkraft i pullrodden.
En pullrod kan därför göras slankare (än en pushrod) eftersom man slipper räkna på knäckning (eller i alla fall en mycket liten belastning som kan ge knäckning).

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8360

Hjälpmoderator

Hjulet behöver inte ha lättat från backen, så fort karrossen är på väg uppåt så är hjulet på väg neråt.
Eller tänker jag krokigt????
Men helt rätt kraftena blir små, det är bara fjäden som ger kraftena.
Hmm nu skall vi/jag inte glömma dämparn häller

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Nu vet jag inte om detta redan skrivits men på ett annat sätt (ni har väl druckit öl när ni skrivit).
Pullroden lär väl inte belastas med tryck (endast drag) så länge hjulen är i backen. Kör man på en bula dras pullroden med upp av hjulet och när sedan bulan passerat dras hjulet ner igen av fjädern via pullroden. Det är nästan så att man skulle kunna använda en vire... av kolfiber... kanske...???

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



kimmen skrev:
Nu vet jag inte om detta redan skrivits men på ett annat sätt (ni har väl druckit öl när ni skrivit).
Pullroden lär väl inte belastas med tryck (endast drag) så länge hjulen är i backen. Kör man på en bula dras pullroden med upp av hjulet och när sedan bulan passerat dras hjulet ner igen av fjädern via pullroden. Det är nästan så att man skulle kunna använda en vire... av kolfiber... kanske...???

Ja, så kan man uttrycka det.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8360

Hjälpmoderator

Har man vajer behöver man ingen returdämpning häller.
Öl är gått, men brukar inte tanka bira på måndagar.

Man kommer få tryck även med en dragstång(jag skriver inga engelsa ord det blir bara fel).
Hur stora? bra fråga.
hmm måste sätt mig ner och räkna lite. Så jag nu inte är och cyklar i badkaret.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Vad sägs om en "pullrod"?
1, 2, 3   >>
8802 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande