Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Camber, gatdäck vs. R-däck? | 1, 2 >> 10095 besök totalt |
Funderar på att vrida till cambern en smula på Clion i helgen.
Hur mycket camber kan vara en fungerande kompromiss på en liten framhjulsdriven bil. Jag har en känsla av att R-däcken jag tänkte testa med (Trampio R1R 195/55x15) egentligen kräver radikalare camber setting för konbana än originaldäcken (195/45x16) för gatåka. När jag åkte på Ringen med originaldäcken och original inställning såg framdäcken ut att ha gått lite varma i ytterkant. Var ska jag börja, 3°neg och 0-toe?? |
||||
Du har nog rätt i att -3° är mycket. Jag såg iofs en engelskreggad CliOCup som åkte med duktigt neg camber fram, (typ -3°), på vanliga gatdäck. Hann tyvärr inte fråga honom innan han försvann. Vet inte vad det är original... Har för mig att jag läst någonstans att CliOSporten har 0° camber fram och lite negativ bak i original. Hittar inte källan just nu. Har oxå försökt kommunicera Renault i frågan. Emellertid svårt att få svar i semestertider. Jag får väl prova mig fram. |
||||
Bara en liten kommentar ang toe-turn in. Framhjulsdrivna bilar har lite skrubb, så toe håller sig ganska bra där man ställer den.
Men fabriksinställningsmässigt är toe inställningen mycket baserad på just skrubb. Ju mer skrubb ju mer statisk toe in. Jag provkörde en Pantera GT5-S, som fabriks har ca 120mm skrubb. Den hade 20 mm toeout och var långt ifrån rolig i turn in. Efter omställning till 0-toe var det okej. Vad jag vill åt är att man inte kan jämföra toe in rakt av mellan för olika bilar, utan man måste ta in skrubben i bilden. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
om jag inte nu är ute och cyklar så kan man behöva mer negativ camber om castern är liten och stor spindeltappslutning.
Vild gissing så har grodätarbilen mac pajson fram, urch. Std bilar brukar gärna vara så att framhjulen får possetiv camber fram när man vrider på kringlan. se diagram i denna tråd(är ej mac person med det blir samma visa) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
Du drar en linje mitt igenom övre spindelleden genom mitten på den nedre och låter linjen träffa marken. Avståndet från denna punkt till mitten av däckets anliggning mot marken är skrubb-avståndet. Denna hävarm vill bryta hjulet bakåt och på så vis tillverka toe out. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Nej, men även caster är ett avstånd från samma linjes träffpunkt på marken men längsledes bilen. Skrubb är avståndet sidledes till däckets mitt. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
ojoj nu cyklar ni iväg. Alltså MCpersson, det går väl inte att ställa camber med hursomhellst? Skrubb hade jag ingen aning om vad det var. Om jag tolkar Görans inlägg så har jag en massa skrubb på rejsbilen altså och den bilen går bäst med väldigt lite toeout. Skrubb är alltså caster i sidled i princip? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Ett QD (quick & dirty) fix som jag praktiserat är att fila/borra/fräsa upp hålen för de skruvar som håller ihop fjäderbenet och navhållaren (eller vad det heter). Det gör det möjligt att ändra camber inom vissa gränser. Den metoden fungerar ju inte på de McPärssonben som har navtappen i ett stycke med benet. |
||||
Det är vad jag menade från början. Har man stor skrubb så kör man midre toe-out. Caster i sidled kan man säga. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Har svårt att tro att det går att justera speciellt mkt camber på den bilen.
Ställ så mkt camber som det går. Borde inte bli mer än 1grad (tror). _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||
oki men 3 grader. låter ju som du får borra in till växelådan på bilen Åker själv förnärvarande på 2 grader camber mest pga av att bilen gatkördes i fjol och det har funkat utmärkt, kändes bara som man hade för lite ibland. slitaget har ändå varit på ytterkant på mina pzero c. Min framvagn ställer man camber med att shimsa undre bärarmen men pga 30mm torsionstavar så bänder man väl sönder grejerna om man har i fler brickor nu utan då har jag funderat på exentriskt fäste på den övre bärarmen. Om man går upp till säg 3 grader camber, borde inte caster och skrubbs:s inverkan minska medans den blir känsligare i sig mot toeout (mindre om skrubb avtar) ??? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Med mycket skrubb så blir det hålla i ratten vid bromsning och ax med framkrafsare om fästet skiljer mellan höger och vänster sida.
Jag vet jag åker med för mycket skrubb på min flintagrävling med diffbroms och ca 145hk i snurran UTAN styrcervo så vet jag att jag lever En anleding till stor skrubb är att få dit feta ostar som inte tar i när man svänger så blir man tvungen att spacra ut fäljarna. Som jag känner det så känner jag mer av skrubbvinken vid ax än vid bromsning. _________________ Johan Sjölinder |
||||
3 grader var inte så allvarligt menat. Skulle petat dit en sån här eller två . Skrev det mest för att få lite åsikter... Eftersom jag inte testat vet jag inte hur mycket det går att justera på den här bilen med metoden ifråga. Vill ha lite mer negativ camber fram för konbaneåka. Bilen kränger ju en del eftersom chassiet i övrigt är standard. |
||||
Postar en gammal bild på min maskin där man ser cambern ganska tydligt. Detta är -2 grader och tro det eller ej, fälgen är 7,5 tum bred och har et 28 (orginal 36 och 6,5 tum fälg) Har tänkt att själv gå upp till -3 grader eftersom bilen inte får framföras på gatan längre _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
På min förra bruksbil, en Volvo850 , hade jag strax under -1°camber, och en aning toe out i kombination med styvare dämpare, hårdare fjädrar och original hjul. Det fungerade mycket bra. Styrningen som i original var helt död blev mycket mer informativ. Bilen blev även betydligt mindre spårkänslig.
Gamla AlfaSudar hade om jag minns rätt ruggig camber som standard. Varför? Någon som vet? De var ju för övrigt en fröjd att köra så länge karossen höll ihop... |
||||
För tillfället åker jag med Avon "slicks". Dvs, jag har mönstrat dem, men det är samma däck. Det är ett diagonaldäck. Jag får rätt fin däckstemp över ytan med 2kg luft och -1,5 gdr camber. I stort set i alla lägen. Mina tidigare Michelin var radial och krävde mer camber på skid-pad och mindre på allmän väg. Mao känsligare på vinklarna. Det skiljer alltså mellan däckstyper. Sen har vi profilhöjden som får däcket att flexa olika. Min bil ger rätt bra motcambring vid infjädring vilket också är en faktor. Så man kan säga att den statiska inställningen inte är den vinkel hjulet har när man svänger. Som du ser så finns det gott om variationer. Det blir att införskaffa en däckstempmätare. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Sparade trådar/FAQ Camber, gatdäck vs. R-däck? | 1, 2 >> 10095 besök totalt |