Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Vill bygga en 300 hk MX-5 (LSx V8) - omöjligt att gatregga ? | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (14984 totalt) |
Kan inte sluta att fundera på att bygga en MX-5:a med Corvettes fina LSx V8 aluminium motor, nu finns ju t.o.m kitt på US sidan för realtivitvt bolt on. Inbillar mig att en bilen kommer köra ifrån det mesta med rätt chassi och pilot ~ 1000 kg på 400 hk
Vet någon om det finns det någon slags changs att får en sån här bil gat reggad ? - vilka vägar kan man gå ? - ombyggt amatör kan man glömma med tanke på effekt ökningen ? Vet någon ungefärliga priser på en LSx V8 motor ( komplett 5.3 L ) ? - köper man från U.S ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
Det är ju bara att räkna på vad tjänstevikten måste bli. Som vanligt är det väl byte av drivlina helt och hållet samt bromssystem som minimum, men det är ju nästan ett måste för att få ner maskinen och få diffen att hålla ändå. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Som ombyggt så är det väl 15kW/100kg som gäller. 300kus skriver du i rubriken, borde landa på 1470kg i tjänstevikt då. Vet inte vad originalbilen väger, men jänkespisen lär väl vara tyngre än original. En skvätt barlast på det så kanske du är hemma för en regbes?
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
|
||||||||
LS1an är väl den med minst effekt på pappret (348cui, 5,7L, 227KW) av varianterna. Som amatörbygge blir ju det "bara" 1513kg besiktningsvikt, med bromsar etc anpassade till effekten och vikten (Lincolndiff kanske).
Låt säga att en LS1miata väger in på 1250kg driftvikt så ska du lasta i 260kg till, det blir en ganska rejäl "chassiförstäkning" (slät undersida av blyplåt kanske). En LS1+manuell borde väl kunna fås för ca 30 eller nåt, eller kanske är 6petaren dyrare än automat. En C5 Z06 är "likvärdig" men redan färdigbyggd (men då kommer man inte undan billigare med en massa eget arbete)... |
||||||||
Bilens vikt ökar med ca 100 kg, jag trodde det skulle bli mera.
Uppenbart så är Corvette V8 en lättare motor än vad jag visste och viktbalansen ändrars inte nämnvärt med V8:an i bilen. Här är en film där bilen som filmar är en duktig spec miata förare, silver bilen har LSx V8 konverteringen. Spec miata är snabbare i handlingen men uppfattar att V8:a bilen tar det lite easy Rätt spännande fart på V8 miatan vs Spec miatan http://www.youtube.com/watch?v=DwyYD
Jag det ingår man använder Ford eller GM diff bak med nya axlar men med miata hubbar. Så broms och chassi kan man köra som vanligt
Är det OK att blya ner bilen ? /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
Det måste finnas en liknande motor på mindre än 227KW..??...i någon pickupp eller något. Eller är SB2 helt annorlunda. (jag har inte hunnit satt mej in i saken )
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
250hk hade ju varit bra att ligga under på pappret (1225kg). http://en.wikipedia.org/wiki/GM_LS_e |
||||||||
Massor...!! LS...är en aluminiummotor. Dom gammla är inet problem...där finns det fyrport 350 på 160hk _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
||||||||
Att strypa motorer är förstås inte tillåtet ?
om man köper en bil som är reggad i US (ombyggd), är import möjligt ? Dessa GM sprut verkar ju super lätta att jobb med också men massa stöd för uppdateringar _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
Undrar hur lik en LR4 är en LS1 (förutom skillnaden i blockmaterial)
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Vort 270hk på pappret ger 1330kg, där nånstans börjar det väl bli rimligt att vikta till? Men det börjar lukta komplicerade omvägar (om inte en LR4 är trevlig nog). Edit: Hittade annat swapsnack om LR4 http://www.thirdgen.org/techboard/lt Kasta in samma fråga på MiataEngineSwapForumet så får du se vad de gillar budgetswap med LR4 (förklara att du är ute efter LS-liknade med låg papperseffekt). Hoppsan http://forum.miata.net/vb/showthread |
||||||||
Körde en C05 när jag var i San Diego för något år sen och vill nog helst ha en LS1 motor Sanslöst gott ljud och drag, då väger den ändå dryga 1500 kg. Tänk dig en Miata på 1000 kg rätta chassi prylar, sänkt, och fetare däck (225/245:or) och 300 - 400 kusar med gott vrid hubba hubba.. Men klart att blir det för mycket strul med att få den gatklar så vet jag inte _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
Du har inte förstått hur man gör.. Frågan är ...hur hittar man data på en motor...som är nog lik den Corvettemotor som man tänker sätta i.. Att åka gjutjärnsblock är väl inget alternativ. Då måste det vara bättr att sätta i en BMW ...om den får plats..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Att den verkar kunna byta delar med LS-motorerna så börjar det ju låta legotrim när som helst (hela vägen upp till LS7...) |
||||||||
Då ska du veta att en chippad LT1 går ännu bättre...och har en bättre karaktär...än dito LS1. Men som sagt...gjutjärn.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Alublockad V8 liknade LS är det väl rejält ont om utanför just LS-serien. Tyvärr känns det som uppviktning för 305hk blir lite mycket. Edit: Den enda som liknar litegrand (som jag med minimal lekmannansats hittat) är LR4. Det kanske finns andra lösningar, men då kanske de dyker upp lite senare. Stötstänger har en enormt stor fördel, det blir inte så högt och brett. Lexus V8 är iofs en liten 32V sak som har testats. Det underlättar ju att följa andras spår (för den som är lat och inte nyskapande). BMWs åttor vet jag inte om nån testat (det kan vara uppenbara mått som inte passar). |
||||||||
Insuget blir ju ett problem vilket som (ett 1dm scoop kanske ) Men det finns ju de som har hela lador med motorer, kanske tom innehållande nåt lämpligt? |
||||||||
BMWs motorer är antagligen för breda och antagligen också tyngre än än LS1. Annars skulle ju en 3-liters V8 funka med reggning och sådant med tanke på effekten.
Rovermotorn är det väl annars en del som kört med också. Jag kollade lite om man skulle kunna göra en standard MonsterMiata, dvs köra med Ford 5.0. En sådan skulle man möjligen kunna köra som ombyggt fordon, då vikten måste vara högre än ca 1100 kg med en sån motor. Men den är ju i gjutjärn så om man inte lättar något kommer bilen troligen att väga in på över 1200 kg och dessutom ganska framtung. Men problemet är att Miatan har så låg maxlast som 110kg så man kommer att hamna över totalvikten med en sån motor. Och då blir det mycket svårare att få bilen godkänd. En LS1 vore riktigt kul men med en sådan ska ju vikten vara ännu högre så det blir väldigt svårt. Men man kan ju alltid göra en ren banracer av det och strunta i gatgodkännandet. Nu är det ju synd att förhålladet USD och SEK är som det är. När dollarn var som lägst så kunde man ju hitta riktigt billiga uppsättningar LS1 + T56 på ebay. Man blev ju inte lite frestad... _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||||
Nu är ju det ingen "riktig" jänkevinkel egentligen, men Northstar-V8:an verkar ha hyfsad spec från början och ändå en skaplig eftermarknad för en såpass modern motor. Hur står sig en sån?
Men topparna tar väl plats som hos BMW antar jag. Sen underlättar det ju betydligt när det finns färdiga kit som till LS. Hursomhelst finns den ju i versioner från 186 kW (=1340 kg) till 350 kW. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Skruva banåkabil Vill bygga en 300 hk MX-5 (LSx V8) - omöjligt att gatregga ? | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (14984 totalt) |