Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vill bygga en 300 hk MX-5 (LSx V8) - omöjligt att gatregga ?
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (14984 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Kan inte sluta att fundera på att bygga en MX-5:a med Corvettes fina LSx V8 aluminium motor, nu finns ju t.o.m kitt på US sidan för realtivitvt bolt on. Inbillar mig att en bilen kommer köra ifrån det mesta med rätt chassi och pilot ~ 1000 kg på 400 hk

Vet någon om det finns det någon slags changs att får en sån här bil gat reggad ?
- vilka vägar kan man gå ?
- ombyggt amatör kan man glömma med tanke på effekt ökningen ?

Vet någon ungefärliga priser på en LSx V8 motor ( komplett 5.3 L ) ?
- köper man från U.S ?


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Josen skrev:

- ombyggt amatör kan man glömma med tanke på effekt ökningen ?


Det är ju bara att räkna på vad tjänstevikten måste bli. Som vanligt är det väl byte av drivlina helt och hållet samt bromssystem som minimum, men det är ju nästan ett måste för att få ner maskinen och få diffen att hålla ändå.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5600



Som ombyggt så är det väl 15kW/100kg som gäller. 300kus skriver du i rubriken, borde landa på 1470kg i tjänstevikt då. Vet inte vad originalbilen väger, men jänkespisen lär väl vara tyngre än original. En skvätt barlast på det så kanske du är hemma för en regbes?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



tänk inte så mycket! Bygg bara!!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19558



LS1an är väl den med minst effekt på pappret (348cui, 5,7L, 227KW) av varianterna. Som amatörbygge blir ju det "bara" 1513kg besiktningsvikt, med bromsar etc anpassade till effekten och vikten (Lincolndiff kanske).
Låt säga att en LS1miata väger in på 1250kg driftvikt så ska du lasta i 260kg till, det blir en ganska rejäl "chassiförstäkning" (slät undersida av blyplåt kanske).

En LS1+manuell borde väl kunna fås för ca 30 eller nåt, eller kanske är 6petaren dyrare än automat.

En C5 Z06 är "likvärdig" men redan färdigbyggd (men då kommer man inte undan billigare med en massa eget arbete)...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Bilens vikt ökar med ca 100 kg, jag trodde det skulle bli mera.
Uppenbart så är Corvette V8 en lättare motor än vad jag visste och viktbalansen ändrars inte nämnvärt med V8:an i bilen.

Här är en film där bilen som filmar är en duktig spec miata förare, silver bilen har LSx V8 konverteringen.
Spec miata är snabbare i handlingen men uppfattar att V8:a bilen tar det lite easy
Rätt spännande fart på V8 miatan vs Spec miatan

http://www.youtube.com/watch?v=DwyYD5ktKU4

Citat:
Det är ju bara att räkna på vad tjänstevikten måste bli. Som vanligt är det väl byte av drivlina helt och hållet samt bromssystem som minimum, men det är ju nästan ett måste för att få ner maskinen och få diffen att hålla ändå.


Jag det ingår man använder Ford eller GM diff bak med nya axlar men med miata hubbar. Så broms och chassi kan man köra som vanligt

Citat:
En skvätt barlast på det så kanske du är hemma för en regbes?


Är det OK att blya ner bilen ?

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5600



thumbs up Kör på thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Det måste finnas en liknande motor på mindre än 227KW..??...i någon pickupp eller något. Eller är SB2 helt annorlunda. (jag har inte hunnit satt mej in i saken )

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19558



ButterflyRacing skrev:
Det måste finnas en liknande motor på mindre än 227KW..??...i någon pickupp eller något. Eller är SB2 helt annorlunda. (jag har inte hunnit satt mej in i saken )
Hur jätteannorlunda är de äldre (305 TPI, 350 TPI).
250hk hade ju varit bra att ligga under på pappret (1225kg).

http://en.wikipedia.org/wiki/GM_LS_engine (för oss som inte har allt det i ryggmärgen)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Niklas Falk skrev:
Hur jätteannorlunda är de äldre (305 TPI, 350 TPI).
250hk hade ju varit bra att ligga under på pappret (1225kg).


Massor...!!
LS...är en aluminiummotor.

Dom gammla är inet problem...där finns det fyrport 350 på 160hk

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19558



ButterflyRacing skrev:
Massor...!!
LS...är en aluminiummotor.

Dom gammla är inet problem...där finns det fyrport 350 på 160hk
Insprutade med kattar är nog svårt att komma ifrån. Men Att låta en LSx imitera en TPI efter bes är nog lite magstarkt (och naturligtvis fel).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Att strypa motorer är förstås inte tillåtet ?
om man köper en bil som är reggad i US (ombyggd), är import möjligt ?
Dessa GM sprut verkar ju super lätta att jobb med också men massa stöd för uppdateringar thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19558



Undrar hur lik en LR4 är en LS1 (förutom skillnaden i blockmaterial)
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Vortec_engine#4800
270hk på pappret ger 1330kg, där nånstans börjar det väl bli rimligt att vikta till?
Men det börjar lukta komplicerade omvägar (om inte en LR4 är trevlig nog).

Edit: Hittade annat swapsnack om LR4 http://www.thirdgen.org/techboard/ltx-lsx/458679-4-8-vortec-lr4.html

Kasta in samma fråga på MiataEngineSwapForumet så får du se vad de gillar budgetswap med LR4 (förklara att du är ute efter LS-liknade med låg papperseffekt).
Hoppsan http://forum.miata.net/vb/showthread.php?p=3551512&highlight=LR4#p . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Undrar hur lik en LR4 är en LS1 (förutom materialet i blocket)


Körde en C05 när jag var i San Diego för något år sen och vill nog helst ha en LS1 motor
Sanslöst gott ljud och drag, då väger den ändå dryga 1500 kg. Tänk dig en Miata på 1000 kg rätta chassi prylar, sänkt, och fetare däck (225/245:or) och 300 - 400 kusar med gott vrid hubba hubba..

Men klart att blir det för mycket strul med att få den gatklar så vet jag inte

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Niklas Falk skrev:

Kasta in samma fråga på MiataEngineSwapForumet så får du se vad de gillar budgetswap


Du har inte förstått hur man gör..

Frågan är ...hur hittar man data på en motor...som är nog lik den Corvettemotor som man tänker sätta i..

Att åka gjutjärnsblock är väl inget alternativ.

Då måste det vara bättr att sätta i en BMW ...om den får plats..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19558



Josen skrev:
Men klart att blir det för mycket strul med att få den gatklar så vet jag inte
Gatreggat med en 4,8L truckmotor på 270hk är väl ingen dålig början, speciellt när man kollar priset på motorn...
Att den verkar kunna byta delar med LS-motorerna så börjar det ju låta legotrim när som helst (hela vägen upp till LS7...)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Josen skrev:
[Körde en C05 när jag var i San Diego för något år sen och vill nog helst ha en LS1 motor


Då ska du veta att en chippad LT1 går ännu bättre...och har en bättre karaktär...än dito LS1.

Men som sagt...gjutjärn..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19558



ButterflyRacing skrev:
Att åka gjutjärnsblock är väl inget alternativ.

Då måste det vara bättr att sätta i en BMW ...om den får plats..??
Gjutjärnsblock behöver ju inte vara så tungt, men frågan är ju hur uppenbart annorlunda det lyser när nån lyfter på huven (dvs märker besiktningsmannen med en gång att man bytt till alublock?).

Alublockad V8 liknade LS är det väl rejält ont om utanför just LS-serien. Tyvärr känns det som uppviktning för 305hk blir lite mycket.
Edit: Den enda som liknar litegrand (som jag med minimal lekmannansats hittat) är LR4. Det kanske finns andra lösningar, men då kanske de dyker upp lite senare.

Stötstänger har en enormt stor fördel, det blir inte så högt och brett.
Lexus V8 är iofs en liten 32V sak som har testats. Det underlättar ju att följa andras spår (för den som är lat och inte nyskapande).
BMWs åttor vet jag inte om nån testat (det kan vara uppenbara mått som inte passar).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19558



ButterflyRacing skrev:
Niklas Falk skrev:

Kasta in samma fråga på MiataEngineSwapForumet så får du se vad de gillar budgetswap
Du har inte förstått hur man gör..

Frågan är ...hur hittar man data på en motor...som är nog lik den Corvettemotor som man tänker sätta i..
om man läser lite mer innan man drar förhastade slutsatser så verkar L33 vara "lämplig".
Citat:
If I was going to start cheap, I'd get an L33. 5.3 aluminum block from a late-model extended cab 4x4 Silverado. They're cheap, I've seen $800 for a 30k example without trying hard. Stick an LS1 or LS6 intake on it, get an F-body oil pan and hang the Corvette accessories on it. Then build from there.
eller en något äldre
Citat:
An even cheaper tip than those newer Silverado 5.3L's is that the older Trailblazers and Envoys with the 5.3L engine were aluminum block as well and I believe rated between 285-300hp depending on the year.
Men det gäller ju att klura ut i vilken truck/SUV den sitter med alublock
Insuget blir ju ett problem vilket som (ett 1dm scoop kanske )

Men det finns ju de som har hela lador med motorer, kanske tom innehållande nåt lämpligt?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1485



BMWs motorer är antagligen för breda och antagligen också tyngre än än LS1. Annars skulle ju en 3-liters V8 funka med reggning och sådant med tanke på effekten.

Rovermotorn är det väl annars en del som kört med också.

Jag kollade lite om man skulle kunna göra en standard MonsterMiata, dvs köra med Ford 5.0. En sådan skulle man möjligen kunna köra som ombyggt fordon, då vikten måste vara högre än ca 1100 kg med en sån motor. Men den är ju i gjutjärn så om man inte lättar något kommer bilen troligen att väga in på över 1200 kg och dessutom ganska framtung. Men problemet är att Miatan har så låg maxlast som 110kg så man kommer att hamna över totalvikten med en sån motor. Och då blir det mycket svårare att få bilen godkänd.

En LS1 vore riktigt kul men med en sådan ska ju vikten vara ännu högre så det blir väldigt svårt.
Men man kan ju alltid göra en ren banracer av det och strunta i gatgodkännandet.

Nu är det ju synd att förhålladet USD och SEK är som det är. När dollarn var som lägst så kunde man ju hitta riktigt billiga uppsättningar LS1 + T56 på ebay. Man blev ju inte lite frestad...

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Nu är ju det ingen "riktig" jänkevinkel egentligen, men Northstar-V8:an verkar ha hyfsad spec från början och ändå en skaplig eftermarknad för en såpass modern motor. Hur står sig en sån?

Men topparna tar väl plats som hos BMW antar jag. Sen underlättar det ju betydligt när det finns färdiga kit som till LS. Hursomhelst finns den ju i versioner från 186 kW (=1340 kg) till 350 kW.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Skruva banåkabil
Vill bygga en 300 hk MX-5 (LSx V8) - omöjligt att gatregga ?
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (14984 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande