Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -72 TURBO | 1, 2 >> 25134 besök totalt |
En del kanske känner igen bilen från savarturbo.se.
Hur som haver så i väldigt snabba drag är det i grunden en 1602 från -72 i grunden som har fått breddare från Tyska Zender, e34 M5 diffklump, custom sviktaxlar, 108mm knutar, moddade e28 bärarmar upphängda i uniballs, 02depån krängare och protech dämpare, omgjorda breddade hjulhus, kardanringar, sprängskydd för koppling, 10punkts dragracebur - chassi besiktigad ner till 7.5sec, omvinklad rattstång med omp mocka ratt - rattutväxling med planetväxel 1.8varv stopp till stopp, hemmagjort elsystem med automatsäkringar, autronic sm4 styrsystem med 1680cc spridare (bottnade har köpt nya 2200cc gengas högohm), 4st bränslepumpar med hemmagjort varningssystem, rostfritt pulssplitt grenrör med 72mm borgwarner turbo med 3.5" rostfritt system tillsammans med en "halv vass" M10 motor som har lite förlång spec för att jag ska orka skriva ner den, den rör på sig iaf men är inte nöjd än. Skummar igenom lite byggbilder. 140amp bmw v8 generator, blir många förbrukare totalt så det kan vara bra. bakvagnen... Egengjord 36pins kontakt som jag har till hela motorhärvan samt alla externa givare till instrumentbrädan. Separat spole och tändstifts gjord (sitter i toppen) Egengjord kamsync. Justerbar vevtrigger, den triggar på en laserskuren triggskiva på baksidan av remhjulet. Trigger fästet är justerbart. Kontakter till vev och kamtrigger som inte går via motorkontakten pga att jag vill ha avskärmad kapabel hela vägen. Påbörjad panel med vippbrytare och automatsäkringar. Cigguttag till div utrustning såsom laptopladdare och kylbag. 3.5mm kontakten under är RS232 till styrsystemet, nere till höger på sidan skymtar man klickfästerna för reläsocklarna. Nya bmw originalrutor och lister. Soppapumpsreläer. Det sofistikerade bränslesystemet med individuella tryckgivare mellan pump och backventilerna samt en krets som indikerar på instrumentbrädan antigen om ett relä inte ger ström till en pump eller/och om en pump har ström men inte pumpar (axel brott eller rotor ras). Hjulinställning, var tvungen att ge killen en kurs hur allt funkade på bilen för att justera Det var väl bilen i snabba drag. Just nu är motorn delad, några ändringar ska göras i samband med att en ventilstyrning nöp. _________________ Mappar och bromsar bilar med Dynapack 5000nm chassidyno. Utför flockning i 40olika färger. http://www.dynotech.se |
|
_________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
_________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
|
_________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
Först va kul att ni gillar det gamla skrotet
Fürstenhoff: Vi får ta och köra ikapp med hojen din någon gång, så ska du få se hur snygga -72:an gamla runda baklysen är Fredrik: Jag har allt nog varit och smygit här en del, tjuvkikat på alla snygga 02byggen hehe Det som händer är att toppen ska få 4st nya ÖD ventilstyrningar, då jag hade problem med 2 st styrningar som nöp pga varmgång. Sen ska jag prova en ny egen custom kamaxel istället för den motorsport sugmotor pinne som satt där innan, hoppas den ankommer i början av veckan som kommer. Det tillsammans med att mina 1680cc spridare (som för övrigt är bottnade vid 2bar laddtryck) ska bytas ut mot bosch nya EV14 2000cc, så kanske man får lite fart på lilltysken tillslut. Planen är att bromsa den i dynapack vid årsskiftet, ska bli spännande. _________________ Mappar och bromsar bilar med Dynapack 5000nm chassidyno. Utför flockning i 40olika färger. http://www.dynotech.se |
Servern som projekt-bilderna låg på är nere ska flytta dom till min egen.
Nu har man fått bromsbänken äntligen en Dynapack DAQPLUS5 5000nm chassi dyno, klarar upp till 1600hk på naven beroende på utväxling. Har kör 2st M30 maskiner i den, här är den senaste. http://www.youtube.com/watch?v=omGMw 95okt, lite filat topp, Dbilas 308gr kam fjädrar, och M5 spjäll annars helt orörd M30B35 gav 607whp@6700rpm på 1,33bar. Kanske ska tillägga att det är adapter rör från originallimpan till en hx50 med 63mm kompressor inducer. Ang 02:an så har jag börjat med den igen efter en liten vinterpause. _________________ Mappar och bromsar bilar med Dynapack 5000nm chassidyno. Utför flockning i 40olika färger. http://www.dynotech.se |
Här kommer lite bilder ..
Sen julklapp, jag tackar _________________ Mappar och bromsar bilar med Dynapack 5000nm chassidyno. Utför flockning i 40olika färger. http://www.dynotech.se |
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
Kanske är på tiden att uppdatera här, att bilen har jag nu kört i min bromsbänk och har därmed bromsad Världsrekord med Bmw M10 8v 2L motorn. 740whp (hjulhästar) vilket ger 800+ i motorn än så länge.
_________________ Mappar och bromsar bilar med Dynapack 5000nm chassidyno. Utför flockning i 40olika färger. http://www.dynotech.se |
IMPONERANDE
Lite nyfiken vad för kam du har i bilen? STS eller AGAP med +13mm i ventillyft? 470whp vid 1.05bar och 8820rpm är riktigt fina siffror för en tvåventilare. 250hp i sugutförande har nog aldrig en M10 klarat. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -72 TURBO | 1, 2 >> 25134 besök totalt |