Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 -93 v8 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (45223 totalt) |
hej!
har ej skrivit så mycket här innan utan mest läst och gottat mig i andras projekt. tänkte att nu är det dax att lägga upp en egen projekt tråd. Ha överseende med stavningen, Heter Richard men kallas Berget är ifrån kalmar, vet inte om jag ska stava r:et i kalmar vi ifrån småland brukar ju ha svårt för det fyller 25 i år och jobbar som bilplåtslagare, övrig tid läggs på flickvänn och givetvis alla projekt. dagarna har tydligen bara 24 timmar..... nog om mig själv!.. Bmw 325, köptes för 3 år sedan i rosengård osedd, skickade iväg ett par polare att hämta den. på vinst och förlust. ville verkligen bygga en bmw turbo just då efter att min evo 3 blev såld. fick hem bilen och den hade så klart varit krockad och såg ut som skit rent utsagt, jaja skulle ju bara ha den att sladda med hette det då. så fick det bli bucklig och rostig och hivade på ett kina kitt andra spridare och ett chipp även hel del fula tips tricks användes. bilen gick fint och tomgången vandrade mellan 200-2000 varv. Och man kunde inte hålla jämn gas med den för då bara bluddrade den. fräckt låter ju som det är tusen hästar i den. så gick tankarna just då bilen kördes så en säsong och gick hyffsat bra både på etanol och bensin cirka ett kilo i ladd. säsong två tyckte jag att bilen vara alldelles för ful och polaren som är lackarere erbjöd sig att måla bilen. sagt och gjort glasfiber skärmar/huv/ bagarelucka inhandlades och fixades till. skärmkanterna byttes till golf 1 och en valsning. bilen skulle först bli orange- vilken jävla tur att man inte målade den i det. men ville ha en enkel färg att att bättra det var ju ändå drifting jag byggde bilen för.... det spårade ur och bilen blev jamaica blå med svart tak huv o bagagelucka. även megasquirt kopplades in och och bilen fick ett nytt grenrör. premiären fick bli emmaboda strippen provkörde bilen ordentligt först på natten innan och hade då fortfarande inte fått alla delar ifrån lacken;)först regnade det så man bara fick köra 201 meter första repan på 402 som turbobil resulterade att andra eller tredje lådan gick sönder och bilen fick puttas bakåt igen lyckades få i trean i skiten och kunde smyga hem. efter det blev det bara skruva, nästan hela sommaren och fick två körningar i slutet på 5100 torsdags träffar på mantorp, för i år är updateringarna v8 m60b40 som maskin en bur har svettsats i som är godkänd för drifting även en egen biltrailer har införskaffats. just nu är tråget iväg på svetsning och motorfästen/växellådsfästen byggs fortsättning följer mvh // Berget _________________ Richard Berg TXR PERFORMANCE |
||
Fränt att trycka ner en M60 i E36. Att det går vet man ju sedan tidigare eftersom bl.a. Alpina gjort det, men hur mycket jobb är det egentligen om man ska göra det på egen hand? Långt in i framtiden så skulle jag nämligen vilja ha en V8 i min Compact!
Men nu snackar vi verkligen långt in i framtiden när man inte behöver jobba 40h i veckan och ungarna är självgående... |
||
Hel rätt koncept.
Har själv en blöt dröm om att bygga något liknande , när tid finns Du får gärna visa mer bilder på vilka hinder som står ivägen _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
||
Åhå, Kränghäng sprider sig även till rejsa.
Med tanke på bilens nyttjande kanske du är fel människa att fråga, men om jag nu eventuellt, kanske, möjligen skulle råka snubbla över en m3 med trasig motor, hur övertalar jag då farbror sbp att det är helt ok att hinka i en V8 istället? Jag saknar ständigt min 540, men min Compact ger mig nya, dumma ideer så fort jag kör den... _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
det var darför jag skrev att dom var valsade också, dom är splittade i mindre bitar för att få bättre propotioner, här har du en bättre bild _________________ Richard Berg TXR PERFORMANCE |
||
Nu har jag inte hunnit komma så långt i bygget ännu men finns flera problem, det absolut första är givetvis placeringen, när man bestämt sig för hur man vill ha det så i mitt fall blir det till att bygga om sumpen då den annars skulle hamna där styrväxlen sitter, nästa problem blir då krängningshämmarstaget som behöver flyttas neråt för att få plats med sumpen, sumpen är ju även två delad halva i Alu och sedan ett plåtlock på det vilket gör allt lite värre.
Fler problem är längden på kardanen som inte räcker till, sen kan Man forsätta dra lista på grenrör styrservo slangar givetvis sprutet också men i Mitt fall blir det en ms box. Fortsättning följer! Mvh / berg _________________ Richard Berg TXR PERFORMANCE |
||
Haha Den där bilen har jag ju sett. Den är snygg
Kul grej med M60 i en 36Coupe. Jag har också varit lite sugen på det... Har ju nog ändå i mitt garage, så det är ju bra att du bygger det istället Ska bli kul att följa! _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
_________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||
tack för alla kommentarer!! det peppar en! just denna vecka håller en 320 coupe på att göras i ordning för att åka å handla glass med i sommar. med den gamla turbo sexan så just nu görs karrossen i ordning och går iväg på lack i början på nästa vecka och förhoppningsvis blir det lite gjort med v8:an under tiden som den är där, här är en länk med sisådär filmkvalite. men är ifrån körningen förra året på mantorp http://www.youtube.com/watch?v=RbaAE lite dåligt med ryk bara men är kanske mitt tionde varv på bana så rätt nöjd ändå laddtrycket är endast 0,5 där så bör vara 280-300hk tror inte man kan göra något bättre med det _________________ Richard Berg TXR PERFORMANCE |
||
har fortfarande inte fått mitt tråg som är iväg på svetsning, men därimot kom växelförararmen och "hållaren" som lagret sitter i hem ifrån förlängning, jag börjar bli sugen på att köra nu!!.
köpte även en komplett v8 till, så nu har jag tre v8 och tre sexor, liggandes... haha räknade ihop tändspolar häromdagen.. 42st.... bra att ha;) blev en ny dragbil också en 318is touring som ska fixas till nyskick;) _________________ Richard Berg TXR PERFORMANCE |
||
update är nya bromsar slitsade och hålborrade... stötdämpare och fjädrar sänkmodell ifrån ge motor på dragbilen...
update på v8:an är svetsad rattaxel, ny huvudbromscylinder och rör dragna utan abs till frambromsarna och bak ska det bara dit en hydralisk handbroms i mitten på rören.... såg även mitt svetsade tråg det blir porrigt! även förarstol bälten och mocca ratt kom på plats idag... någon som vet om om dom två utgångarna på huvudbromscylindern ger lika mycket tryck i båda utgångar?? tacksam för svar mvh //berget besök gärna min sponsor!! _________________ Richard Berg TXR PERFORMANCE |
||
Jag är inte helt säker, men det brukar vara så att dom ger lika tryck både fram och bak. Sen sitter det en reducering på bakkretsen.
Alla BMW brukar ha det. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Jag är osäker på E36orna, men E30 har olika diametrar på fram- respektive bakkretsen på huvudbromscylindern. Men det sitter en reduceringsventil till bakkretsen ändå.
Kul projekt med V8 i E36an! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
Här är ett litet excel ark jag knopade ihop när vi bytte bromsar på brosans E36:a
på E36 har hbc samma diameter både i fram & bak kretsen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Har nu beställt en koppling ifrån schmeidemann.... stavning? så helt still står det inte har även hunnit köpa hus och bygga avgassystem på dragbilen har en bil till på lack som dom börjar med nästa vecka också:)
_________________ Richard Berg TXR PERFORMANCE |
||
lyckades så klart beställa fel koppling men nu är datum på ett försök till att köra på mantorp gatebil satt. så nu har motorn varit i och ur ett par ggr och jag tröttnade på tråget som skulle byggas om så har nu sänkt framvagen lite istället även masserat rambenet, motorn blir stummonterad och vipps så passar motorn vet ej ifall jag får igen huven än bara men det är ett mindre problem
full fart framåt är det som gäller nu så blir nog tätare updateringar bilder: orginal grenrör på höger sida går dit;) mera plats åt folket! svängde även ihop ett eget x-pipe dom ville ha 600:- för ett. mitt kostade 120:- _________________ Richard Berg TXR PERFORMANCE |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 -93 v8 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (45223 totalt) |