Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Är det OK om ett svänghjul är runt 5mm tjockt på ett ställe? | 1 besök senaste veckan (7089 totalt) |
Hallå!
Som ni kanske vet så svarvade vi om ett befintligt svänghjul för att passa med nya växellådan. Innan vi visst hur mycket den ska svarvas ner (för att komma i rätt tjocklek) så lättade vi svänghjulet bakifrån och "fulfasade" en kant där. Nu när svänghjulet är nersvarvat i rätt dimension så ritade jag upp snittet genom att mäta på faktiska svänghjulet för att få uppfattning om hur snittet ser ut i verkligheten. Det visade sig att just denna "fasning" på baksidan gjorde att godset tunnades ner till ungefär 5mm. Nu är denna fasning inte helt perfekt rak heller. Den är lite hackig så man kan anta att den kanske dippar 0.5-0.7mm under den perfekta raka linjen. Hur som helst, om man har helt perfekt fasning på denna ställe så är beräknad tjocklek 5.35mm: så här ser denna kant ut i verkligheten, beräknade raka linjen går från pil till pil: Den stora frågan är: Är det någon fara att köra med sånt svänghjul och finns det risk att den spricker? Svänghjul leker man ogärna med. Den kommer att transportera runt 600Nm, bli ganska varm och är gjord i gjutjärn. Ni får gärna komma med åsikter, vet att det sitter en och annan maskiningenjör här... Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Är det riktigt matrial , så bör det hålla för kraften.....en flexplatta till en automat är ju 3-4 mm......men man ska inte bortse från den kraft som hjulet utsätts för av urtrampningslagret . Mina 6 mm duralaluminium motorplåtar, böjde sig rejält, när man trampade på koplingspedalen, när bakre fästet inte var monterat. Och för att inte tala om aluminiumsvänghjulet, när man låg under och tittade......
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det är gjutjärn vi talar om, inte lika starkt som stål men, vågar man chansa?
Jag har ju sett toklättade skelett svänghjul, de håller som bekant bra för banåkarbilar.... Urtrampningslagret har man inte tänkt på, tack för tipset!. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||
Alltså för att förenkla denna fråga så kan vi approximera och säga att godsets minimivärde inte överstiger 4mm (då det finns en "rispa" där som kanske går under 5.35mm -värdet). Vidare så är diametern där fasningen finns 100mm, skjuvningskraften ~12000Nm (600Nm vridmoment) och omkretsen ~314mm så man kan ställa frågan så här:
Kan man tillförlitligt skjuvbelasta 314mm lång och 4mm tjock segment som kan bli uppåt 300 grader varm med 1.2 tons tryck? Detta är alltså ren hållfasthetsproblem...jag är lite kinkig när det gäller svänghjul och så... _________________ G o r a n A m c o f f |
||
"visade sig att just denna "fasning" på baksidan gjorde att godset tunnades ner till ungefär 5mm.
Nu är denna fasning inte helt perfekt rak heller. Den är lite hackig så man kan anta att den kanske dippar 0.5-0.7mm under den perfekta raka linjen. " Tjockleken e nog fungerande, men hackningen e döden. "Är det någon fara att köra med sånt svänghjul och finns det risk att den spricker? Svänghjul leker man ogärna med. Den kommer att transportera runt 600Nm, bli ganska varm och är gjord i gjutjärn. Ni får gärna komma med åsikter, vet att det sitter en och annan maskiningenjör här... " Fasa ordentligt och ha mjuka radier. "Jag har ju sett toklättade skelett svänghjul, de håller som bekant bra för banåkarbilar.... " Blir ju mindre massa med toklättat skelett, och att många räjsdelar har klart begränsad livslängd vet väl de flesta. Går inte sakerna sönder har de blivit feldimensionerade, de ska gå sönder men man ska veta när och kunna byta innan. En sprängkåpa skulle rekommenderas om du kör med det som det ser ut nu. _________________ Roland Johansson |
||
Man kan ju också säga att man har lättat svänghjulet från drygt 9 kilo till ca 5.5 kg, det borde inverka positivt på hållfastheten men å andra sidan har vi en dubbelt så tung tryckplatta.
Det är lite för osäkert det här, ett nytt svänghjul med korrekta mått borde bli bättre?. Chansa gör man inte gärna i denna sits om inte någon annan som har erfarenhet säger annat. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||
Nja...lättning har inte mycket med vridmomentet att göra då det är fortfarande sama vrid som ska överföras från veven till växellådan genom denna tunna segment, så det är bara hålfastheten som ställer till. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
På mitt "idiotlättade" svänghjul är det 10mm som tunnast, test har visat att det flexar annars.
Dock har inget av 30-talet extremlättade Volvo-hjul "exploderat". Så det funkar i praktiken iaf. Nu har jag iofs inte mätt exakt där du mätt, men kan kolla upp det om du vill. Jag är nog mest tveksam till hacken. Ett svänghjul till en SAAB kan inte vara så dyrt och svårt att hitta... (Eller var det ett dyrt och "svårt att hitta" Porsche-hjul? ) Kan ni sedan göra jobbet själva i en svarv så är det ju "bara" tid. Jag hade nog gjort om om man kommer fram till att det inte är ok. |
||
5 mm så pass nära centrum med så pass mycket vrid känns lite läskigt...
Varför är svänghjulet så pass tjockt längre ut förresten? Det bör ju vara tunnare längre ut av hållfasthetsskäl och av rotationströghetsskäl. Alltså: om det håller med 5 mm så pass nära centrum borde det räcka med 2-3 mm i ytterkant av friktionsytan. _________________ ------------------------------------------------------- Daniel Lindgren |
||
Det råkade blir så. Mattias lättade hjulen på baksidan innan det var klart hur tjockt hjulet egentligen ska bli. Nu är nytt hjul inhandlat så förhoppningsvis blir det bättre på andra försök. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Ursäkta om jag låter lite kritisk nu, men...
"Matade manuellet..." Vinkelställa verktyget och mata på Y? Tror ni gör rätt i att ha en ritning först och svarva sen. Näääää, jag har aldrig testat tvärtom med orden "Det går nog bra...det är ju så lite som ska tas...", ringande i huvudet... |
||
Det råkade blir så. Mattias lättade hjulen på baksidan innan det var klart hur tjockt hjulet egentligen ska bli. Han han fasade genom att snurra X-Y matningen på svarven "på känn" så det är svårt att göra en snygg övergång. Nu är nytt hjul inhandlat så förhoppningsvis blir det bättre på andra försök. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Hur mycket vågar man svarva bort bakom slitytan utan att riskera att hela svänghjulet böjer sig när man kopplar ut? Tryckplattan har 1300kg anligningstryck...
Just nu har jag dimensionerat för 13mm tjockt gods bakom slitytan, Porsche orginal minsta tillåtna tjocklek är 9.9mm ... det är den sträckade ytan på bild som ska svarvas bort för att få bort vikt: P.S. Det interessanta är att tjockleken vid fasningen på orginal SAAB svänghjulet inte överstiger 7mm (svårt att mäta exakt pga. fasningen) _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Helt "ovetenskapligt" har det visat sig att man inte bör gå under 10mm tjocklek på Volvos svänghjul, då flexar dom av kraften från (original)tryckplattan.
Tyvärr kan jag nog inte hjälpa till med mer. |
||
240mm tror jag det var, yd alltså. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||
Hmm lite överslagsberäkning.
EDIT: Fet gläm stycker under, jag har tänkt krokigt. -------------------------------------------------------- Ren tjuvspänning i tunna snittet, jag antar det ligger på runt 100mm. (7=tjockslek) Tau=1300*g/(100*pi*7 ) ---> Tau=5,8N/mm2 inte mycket att skrika över så det är lunkt. ---------------------------------------------------------- Men svänghjulet kommer leka menbran när man monterar tryckplattan Här är jag osäker exakt hur man räknar men tjockleken är i kvadrat, så minskar man den så ökar spänning kvadratiskt. Hmm så vad jag skulle göra för att vara säker är att spara ett antal rillor på baksidan, så man får typ ett fackverk. Men få får man fräsa istället för svarva. _________________ Johan Sjölinder |
||
Skruva banåkabil Är det OK om ett svänghjul är runt 5mm tjockt på ett ställe? | 1 besök senaste veckan (7089 totalt) |