Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
8 besök senaste veckan (10495 totalt)
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
19:e mars 2023. Den här veckan har fokus legat på den rundade övergången mellan hjulhusen och de inre hjulhusväggarna. Som jag har sagt tidigare är formen ganska klurig. Jag bestämde mig för att 3D-printa bitar som jag har använt som pluggar för formar gjutna i betong. Dessa formar används sedan som mallar och hammarformar.

På grund av återfjädring av metallen är det inte möjligt att bara hamra ner plåten i betongformen och att den sedan får rätt form. Jag fick god användning av min nyligen köpta sandsäck, mina krymp- och sträckmaskiner, mothåll och några städ som jag format från en bit järnvägsräls plus ett slägghuvud också!

Jag fick tips av en kompis att använda gladpack som släppmedel för den 3D-printade pluggen och även tips om att förstärka betongen med stålnät. Eftersom det var ganska länge sedan jag gjorde något seriöst plåtknackande, tränade jag ett par gånger på en skrotbit innan jag började på själva bitarna.

Jag kommer att ha en liten överlappsfog mellan radien och hjulhuset. På så sätt hoppas jag kunna svetsa den utan något tillsatsmaterial, vilket minimerar deformation. Jag får också lite marginal för att använda spackel för att skapa den slutliga formen. Eftersom jag har den här marginalen, och eftersom jag även kommer att klä bagageutrymmet, känner jag mig OK med att formen inte är perfekt...












































Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
26:e mars 2023. De inre hjulhusväggarna slog sig lite när jag punktade dem på plats. De ska vara enkelkrökta (endast böjda sedda framifrån och bakifrån). Nu är de också något böjda i planvy. För att fixa det har jag gjort en fixtur av spånskiva som jag kan klämma fast på hjulhusväggen för att räta ut den. Till en början försökte jag forma den med bara en rasp och en hyvel, men som jag gissade var det för svårt att få formen perfekt. Jag fixade det genom att smeta på spackel och forma det genom att dra en stålmall längs några fyrkanrör som styrskenor.

Jag fäste sedan fixturen på hjulhusväggen, satte själva hjulhuset på plats och justerade vinkeln med hjälp av min laser. Det var lite knepigt att klamra fast radiebiten i korrekt läge, men efter ett tag lyckades jag. Jag har ett litet överlapp mellan bitarna, så jag borde kunna svetsa ihop dem utan tillsatsmaterial, vilket minimerar svetsdeformationen. För tillfället har jag bara punktat den på plats. Jag kunde inte nå hela vägen in till mitten av biten med tvingar eller svetstång, så jag var tvungen att använda en träregel som stod på golvet för att trycka upp den mot hjulhuset.

Totalt sett gick allt mycket bättre än jag trodde!
























Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
2:a april 2023. Den här veckan har jag börjat på högra hjulhuset. Jag började med att bygga jiggen till det. När jag satte hjulhuset på plats verkade det inte passa som det skulle. Det var en alldeles för stort spalt mot den inre hjulhusväggen. Först var jag rädd att själva hjulhuset var för smalt, men efter ett tag hittade jag felet. Jag hade mätt tvärkoordinaten mot fel sida av stållinjalerna på golvet som markerar bilens mittlinje! Suck!

Detta innebar att hjulhuset var placerat 28 mm för långt till höger. Som tur var behövde jag inte göra om hela hjulhusjiggen. Jag var bara tvungen att ändra den lite. Men det tog ändå ett par timmar.

Jag har även gjutit den andra betongformen för det övre radiebiten på höger sida. Själva plåtbiten har jag också kommit en liten bit på vägen med. Jag tror att den här sidan kommer att gå snabbare att göra, eftersom jag vet bättre hur man gör nu. Jag är ledig från jobbet nästa vecka, så förhoppningsvis kommer jag göra mer framsteg än vanligt under en vanlig vecka.




Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Riktigt kul projekt, intressant att se hur du löser problemen med logik och enkla medel 😊👍

Hur kommer det sig att du har haft så låg fart innan, men så hög fart nu 😁?

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
9:e april 2023. Arbetet med hjulhusen fortsätter. Jag har gjutit ytterligare några hammarformar i betong och ytterligare tre radiebitar har punktats på plats. Jag insåg att jag måste göra alla nya bitar hälften så långa som de första, eftersom jag nu bara kan klämma fast dem från ett håll. Om de är för långa kan den innersta änden inte nås med en tving eller en svetstång.

Jag har också börjat svetsa fast C-stolparna i hjulhusen. Planen här var att göra små flänsar i kanten på skarvbitarna så att de kunde svetsas utan tillsatsmaterial, vilket återigen minimerar svetsdeformation. För att skapa flänsen med rätt radie gjorde jag ett mothåll med rätt form av en tjock bit plattjärn.

Även om jag har varit väldigt försiktig har hjulhusen ändå slagit sig lite. Jag tror att det beror både på svetsvärme och fastspänningen av själva radiebitarna. Den högra sidan blev extra deformerad. Det är inget som kommer att ha någon praktisk inverkan, och det kommer inte heller att gå att se med blotta ögat, men det stör mig ändå! Jag lyckades rätta till formen någorlunda bra med lite extra fixturer och lite hamring.

Så här i efterhand tror jag att det hade varit bäst att ha punktsvetsat några rejäla fixturer nära hjulhusets plåtkanter innan radiebitarna sattes in. Då kunde dessa fixturer ha skurits bort efter att radiehörnen helsvetsats.






















Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
16:e april 2023. Den här veckan har det inte hänt så mycket. Jag har gjutit ytterligare en betonghammarform till hjulhusen. Det jag HAR gjort är att titta på möjliga fälgar att använda. Återigen... Jag måste ha tillbringat hundratals, om inte tusentals timmar på att göra detta genom åren. Vid ett tillfälle vet jag att jag hade tittat på mer än 3000 olika fälgar. Och det här var många år sedan...

Ett hjulmärke som jag inte kände till förrän för ett par år sedan, är Protrack. Eftersom de ligger i Tyskland så blir importkostnaderna mycket lägre än de fälgar jag funderat på från USA. De har en modell, Protrack One, som finns i de bredder och offset jag behöver. Det är en "flowform"-fälg som används mycket inom racing. Både fram- och bakfälgarna har BMW-bultmönster.

För Corvettens främre nav kan jag använda "wobble lug nuts", som jag nyligen hittade. Jag gissade att de fanns, men jag hade faktiskt inte sett några färrän nu. Nu vet jag hur de ser ut och hur de fungerar. Eller så kanske jag borrar om naven till BMW-bultmönstret. Det är nog den bästa lösningen. Det som är bra är att centreringshålen i hjulen är lite större än Corvettens, så jag kan använda navcentreringsringar. Tyvärr använder BMW E39 baknavet en större navcentrumdiameter än andra BMW-hjul, så för bakfälgarna måste jag svarva upp styrdiametern. Men det är genomförbart.

Jag är inte 100% säker på att jag tycker utseendet på fälgarna är tillräckligt bra, så jag får låta detta sjunka in och se hur jag känner efter att ha jämfört dem med alternativen många fler gånger. Oavsett vilka hjul jag kommer att välja kommer framhjulen inte ha den djupa konkavitet som jag gillar, på grund av Corvettens höga offset. Jag föredrar att hålla mig nära standardoffset av körbarhetsskäl, även om jag skulle kunna hitta mycket snyggare hjul om jag skulle välja ett lägre offset.

Hjulet på den svarta bilen skulle bli mitt framhjul, och hjulet på den vita bilen skulle bli mitt bakhjul.

I och med detta inlägg är nu tråden uppdaterad till nutid!!!!!!!!!!!!!!!!!




Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
erikjakan skrev:
Riktigt kul projekt, intressant att se hur du löser problemen med logik och enkla medel 😊👍

Hur kommer det sig att du har haft så låg fart innan, men så hög fart nu 😁?

Mvh Erik Wedlund


Tack Erik! Jag vet inte om du kommer ihåg att jag gjorde ett studiebesök hos dig och mätte lite på bl a din centerdiff och framdiff? Då hade jag funderingar på fyrhjulsdrift.

Farten på projektet har nog varierat både upp och ner genom åren. Massor med saker har påverkat, bl a andra bilprojekt, andra intressen, utomlandsvistelse, veckopendling, extrem ekonomisk kris som nästan tvingat mig i personlig konkurs, extremt djup och lång (fortfarande pågående, skulle jag säga) depression av bl a föregående skäl.

Sen är jag nog avsevärt mer noggrann än de flesta så när jag gör saker tar det kanske 2-5 gånger längre tid än med mer normala krav. Min gamla Chevapickis som jag också gjort en del jobb på har jag haft mera normala kvalitetskrav på och då har jobben gått mycket fortare.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



chevyz240 skrev:
erikjakan skrev:
Riktigt kul projekt, intressant att se hur du löser problemen med logik och enkla medel 😊👍

Hur kommer det sig att du har haft så låg fart innan, men så hög fart nu 😁?

Mvh Erik Wedlund


Tack Erik! Jag vet inte om du kommer ihåg att jag gjorde ett studiebesök hos dig och mätte lite på bl a din centerdiff och framdiff? Då hade jag funderingar på fyrhjulsdrift.

Farten på projektet har nog varierat både upp och ner genom åren. Massor med saker har påverkat, bl a andra bilprojekt, andra intressen, utomlandsvistelse, veckopendling, extrem ekonomisk kris som nästan tvingat mig i personlig konkurs, extremt djup och lång (fortfarande pågående, skulle jag säga) depression av bl a föregående skäl.

Sen är jag nog avsevärt mer noggrann än de flesta så när jag gör saker tar det kanske 2-5 gånger längre tid än med mer normala krav. Min gamla Chevapickis som jag också gjort en del jobb på har jag haft mera normala kvalitetskrav på och då har jobben gått mycket fortare.


Hehe jasså, nej det kommer jag inte ihåg Minnet är bra men kort hehe.

Jag förstår, livet kom emellan helt enkelt.

Det ser väldigt bra ut allting så noggrannheten lönar sig nog!


Ang fälgarna, jag röstar för nåt annat, en sånhär bil gör sig bättre med fälgar som har lite fälgkant tycker jag.

Typ: https://www.wiborg-engineering.se/produktsida/hypergram-18x11-0-5x120- . . . .

https://www.wiborg-engineering.se/produktsida/countergram-18x10-5-5x12 . . . .

https://www.wiborg-engineering.se/produktsida/hexaform-18x9-5-5x120-et . . . .

MVH Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1199



Helt klart ett av mina favvoprojekt . Kul att du lägger här också 🙂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
erikjakan skrev:
chevyz240 skrev:
erikjakan skrev:
Riktigt kul projekt, intressant att se hur du löser problemen med logik och enkla medel 😊👍

Hur kommer det sig att du har haft så låg fart innan, men så hög fart nu 😁?

Mvh Erik Wedlund


Tack Erik! Jag vet inte om du kommer ihåg att jag gjorde ett studiebesök hos dig och mätte lite på bl a din centerdiff och framdiff? Då hade jag funderingar på fyrhjulsdrift.

Farten på projektet har nog varierat både upp och ner genom åren. Massor med saker har påverkat, bl a andra bilprojekt, andra intressen, utomlandsvistelse, veckopendling, extrem ekonomisk kris som nästan tvingat mig i personlig konkurs, extremt djup och lång (fortfarande pågående, skulle jag säga) depression av bl a föregående skäl.

Sen är jag nog avsevärt mer noggrann än de flesta så när jag gör saker tar det kanske 2-5 gånger längre tid än med mer normala krav. Min gamla Chevapickis som jag också gjort en del jobb på har jag haft mera normala kvalitetskrav på och då har jobben gått mycket fortare.


Hehe jasså, nej det kommer jag inte ihåg Minnet är bra men kort hehe.

Jag förstår, livet kom emellan helt enkelt.

Det ser väldigt bra ut allting så noggrannheten lönar sig nog!


Ang fälgarna, jag röstar för nåt annat, en sånhär bil gör sig bättre med fälgar som har lite fälgkant tycker jag.

Typ: https://www.wiborg-engineering.se/produktsida/hypergram-18x11-0-5x120- . . . .

https://www.wiborg-engineering.se/produktsida/countergram-18x10-5-5x12 . . . .

https://www.wiborg-engineering.se/produktsida/hexaform-18x9-5-5x120-et . . . .

MVH Erik Wedlund


Ja, jag skulle gärna ha lite fälgkant, men tyvärr är det svårt att få till något som jag tycker är snyggt med ET uppåt 40-50. De som har lite bred fälgkant får då ett konvext centrum, vilket jag tycker är riktigt fult!
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 269



chevyz240 skrev:

Sen är jag nog avsevärt mer noggrann än de flesta


Det är rätt tydligt när man har funderingar på att borra om bultcirkeln från 5x120,65 till 5x120

_________________
S Örnberg
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
St3v3 skrev:
chevyz240 skrev:

Sen är jag nog avsevärt mer noggrann än de flesta


Det är rätt tydligt när man har funderingar på att borra om bultcirkeln från 5x120,65 till 5x120


Tycker du det är noggrannt??? Visst går det att skruva på hjulen ändå, men det är rätt elakt mot skruvarna. Tror de flesta som håller på med hjul seriöst skulle bli rätt förskräckta.

Sen kan jag väl erkänna att jag handfilade upp bulthålen på Amazonfälgar till Chevabultmönster till den gula Novan som syns i en tidigare bild. Jag fick vända hjulmuttarna bakåfram för att kunna dra åt ordentligt! Fast det var en snabb nödlösning och dessutom preskriberat pga att det var mer än 25 år sen.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



chevyz240 skrev:
St3v3 skrev:
chevyz240 skrev:

Sen är jag nog avsevärt mer noggrann än de flesta


Det är rätt tydligt när man har funderingar på att borra om bultcirkeln från 5x120,65 till 5x120


Tycker du det är noggrannt??? Visst går det att skruva på hjulen ändå, men det är rätt elakt mot skruvarna. Tror de flesta som håller på med hjul seriöst skulle bli rätt förskräckta.

Sen kan jag väl erkänna att jag handfilade upp bulthålen på Amazonfälgar till Chevabultmönster till den gula Novan som syns i en tidigare bild. Jag fick vända hjulmuttarna bakåfram för att kunna dra åt ordentligt! Fast det var en snabb nödlösning och dessutom preskriberat pga att det var mer än 25 år sen.


Det finns väll speciella muttrar/bult med flytande kona för ändamålet?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
knotan skrev:
chevyz240 skrev:
St3v3 skrev:
chevyz240 skrev:

Sen är jag nog avsevärt mer noggrann än de flesta


Det är rätt tydligt när man har funderingar på att borra om bultcirkeln från 5x120,65 till 5x120


Tycker du det är noggrannt??? Visst går det att skruva på hjulen ändå, men det är rätt elakt mot skruvarna. Tror de flesta som håller på med hjul seriöst skulle bli rätt förskräckta.

Sen kan jag väl erkänna att jag handfilade upp bulthålen på Amazonfälgar till Chevabultmönster till den gula Novan som syns i en tidigare bild. Jag fick vända hjulmuttarna bakåfram för att kunna dra åt ordentligt! Fast det var en snabb nödlösning och dessutom preskriberat pga att det var mer än 25 år sen.


Det finns väll speciella muttrar/bult med flytande kona för ändamålet?


Japp, Niklas! Det är just dem jag beskriver i inlägget!
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
Mschneberger skrev:
Helt klart ett av mina favvoprojekt . Kul att du lägger här också 🙂


Tackar Markus!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

chevyz240 skrev:
[

Japp, Niklas! Det är just dem jag beskriver i inlägget!


Ahhh, "wobble lug nuts", nu är jag med. Fattade inte först de röda o gröna markeringarna

_________________
Magnus Thomé
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
chevyz240 skrev:
[

Japp, Niklas! Det är just dem jag beskriver i inlägget!


Ahhh, "wobble lug nuts", nu är jag med. Fattade inte först de röda o gröna markeringarna


Det kanske inte var helt tydligt.
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 269



chevyz240 skrev:

Tycker du det är noggrannt??? Visst går det att skruva på hjulen ändå, men det är rätt elakt mot skruvarna. Tror de flesta som håller på med hjul seriöst skulle bli rätt förskräckta.


Det är ju extremt många som bytt fälgar mellan BMW och GM, så borde vara enkelt att hitta exempel på någon som haft problem med det

Sen att ens tro att nåt amerikanskt ens har en noggrannhet på typ 0,3mm från centrum till hjulbult låter som en saga även det

Skulle inte ens förvåna mig om en nyare Corvette har 5x120 då dom är metriska i mycket annat

_________________
S Örnberg
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
St3v3 skrev:
chevyz240 skrev:

Tycker du det är noggrannt??? Visst går det att skruva på hjulen ändå, men det är rätt elakt mot skruvarna. Tror de flesta som håller på med hjul seriöst skulle bli rätt förskräckta.


Det är ju extremt många som bytt fälgar mellan BMW och GM, så borde vara enkelt att hitta exempel på någon som haft problem med det

Sen att ens tro att nåt amerikanskt ens har en noggrannhet på typ 0,3mm från centrum till hjulbult låter som en saga även det

Skulle inte ens förvåna mig om en nyare Corvette har 5x120 då dom är metriska i mycket annat


Camaro har 120 mm. Corvette 4,75". Sen om du inte litar på amerikanska delar kan jag meddela att hjullagerenheterna med nav är från SKF...
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1258



chevyz240 skrev:






Svarta fälgar?!? Var du sjuk vid tillfället?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
N Wiberg skrev:
chevyz240 skrev:






Svarta fälgar?!? Var du sjuk vid tillfället?


Haha! Ja, det kan man faktiskt tro, men de ska vara antrazitgrå! Lite för mörka kan jag ju hålla med om!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
8 besök senaste veckan (10495 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande