Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 11 besök senaste veckan (31365 totalt) |
oj.. nu är det länge sen det skrevs nått här sist
![]() I vinter händer det inte allt för mycket, mest lite finlir för att kunna besikta så fort snön är borta!! Motorn är urplockad för lite detaljarbete samt målning av diverse saker.. här ovanför oljefiltret satt det banjokopplingar förrut vilket gjorde att slangarna fick en väldigt lustig dragning.. var och köpte raka kopplingar som ska pressas dit på slangarna när jag har bestämt längden på dom. ![]() En ny bromscylinder till bakre kretsen.. förhoppninsvis går det bättre att justera balansen mellan fram/bak nu utan att vågen bottnar precis när framhjulen låser en smula före bak ![]() ![]() Lite kopparrör i olika dimensioner.. ![]() Lite rörböjar, vinklar, t-kors och olika saker ![]() ![]() Samt en låda med bling-bling slangar... ![]() ![]() Sakerna ovan ska ersätta dom gamla kylarslangarna som var allt annat än tillförlitliga. Fel längder, fel vinkel, fel dimensioner.. gamla oljeskadade slangar och jag vet inte vad... Såhär såg dom ut iaf, ska bli skönt att löda ihop riktiga rör med ordentliga slangstumpar! ![]() Jag har nog inte köpt för lite silikonslang iaf.. så om någon behöver några stumpar kan det finnas över! Dom raka längderna är i 8mm, 19mm, 22mm, 25mm och 32mm.. Kan bli över nån 90° 32mm böj oxå.. samt 3mm vacumslang. |
||
Låter intressant Gustav,
Jag skall också bygga om kylsystemet i vinter(inte helt tätt), även detta byggt av VVS rör+böjar. Kanske kan vara intresserad av att köpa lite överblivna *bling*slangar... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
Jag hade exakt samma typ av ihopplockat system som Gustav
![]() Gick över till att göra "den komplicerade" delen helt i VVS böjar (där under insuget) och det raka röret från termostathuset i ett alurör. Finns några bilder här: http://www.kallerman.com/westfield/M Har funkat jättebra! inga läckor och ganska lätt att sätta ihop på ett par timmar. Min princip är att bara använda slang för att sätta ihop rör, "transportsträckor" är rör och där möjligt har jag använt 90 eller 45 böjar (då i VVS koppar) återigen för att minska antalet slangkopplingar. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Jag fick tag på dom här av en kompis som är vvs-are.. han fick även sponsra med böjarna och lodet. Men rören måste ju gå att köpa varsomhelst? Problemet blir väl att man helst ska köpa långa pipor.. Så du borde knalla in hos nån rörmockare och höra om dom har lite stumpar! Eller åka ner på metallåtervinningen och rota i deras koppar-kontainer ![]() |
||
Jag köpte mina hos lokale VVS-handlaren (Stuvsta Rör, http://www.rekocomfort.se/). Fullständigt svindyrt
![]() Fördelen är att de är lätta att få tag i, har snäva och bra böjar i 30, 60 och 90 samt lagom storlekar (jag använde 35mm ytterdia för stora rören, samt 15mm för mindre rör). De är också extremt lätta att löda ihop med en gasbrännare (från typ Biltema) så går det på några minuter. Nackdelen är att de är svintunga, så bör användas i så korta sträckor som möjligt. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
På nätet kan man kolla här: http://www.rinkabyror.se/ Brukar ha vettiga priser på det mesta inom VVS. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
Ja.. så förra helgen tror jag att det var? Jo, på nyårsdagen bästämde jag mig för att löda ihop rören.
Gick rätt bra, skojigt att löda iaf ![]() Nedre röret består av 6st vinklar, ett t-kors, ett par anslutningar och lite raka rör. Plus ett litet rör till bakkant av toppen. ![]() Övre är bara slang än så länge, har inte bestämt mig för om jag ska använda slangstumpar och rör eller om jag ska köra som det är nu.. blir ju lika många klammer i vilket fall... ![]() Fattas bara ett par slangar till expansionskärlet som jag inte har orkat kapa till än ![]() Bra blev det iaf! Det här tror jag kommer funka kanon i sommar ![]() |
||
Sakta men säkert händer det saker under vintern...
![]() Idag fick vi även känna att det är vinter, när jag skulle till jobbet i morse så stod termometern på -24°c.. ![]() Har börjat göra ett nytt insug iaf, separata spjällhus är ju fränt och kanske ger lite mer ryt i motorn oxå ![]() Köpte begagnade M3-spjällhus som visade sig passa ganska bra ändå, med lite svetsning så blir det kanon! Det ser ju klart läckert ut ![]() ![]() ![]() Nere i bilden är ett standard Opelinsug som är söndersågat för att få spjällhusen ditsvetsade. Uppe till höger är ett spjällhus, helt orört. Det till vänster har fått flänsen lite justerad för att passa bättre mot Opelinsuget. Dessa delar ska svetsas samman efter att jag har gjort lite jiggar för att förhindra att det slår sig allt för jäkligt.. ![]() Sen får det bli ett Vems sprut som styr det hela. Klart prisvärt, sen är det ju roligt att göra saker själv oxå ![]() |
||
Detta var ju riktigt spännande, individuella spjällhus
![]() Synd att det är så långt till Umeå från Götet, annars hade jag gärna kommit och sparkat lite däck... Förresten, det ser ut som om det är plats för 2st spridare per spjäll, stämmer det? _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
Japp, separata spjäll är fränt ![]() Mycket synd att Umeå ligger så långt ifrån allt... Annars hade däcksparkning gått utmärkt! ![]() Håller med om att det det ser ut som att det är två spridarhål, jag vet faktiskt inte exakt vad som ska vara där då jag nyss har köpt dom här spjällhusen utan den mesta kringutrustningen. Men jag misstänker att det är nått typ av utjämningsrör, antagligen oxå för tomgångsmotorn... Vet inte hur jag ska göra ännu om jag ska använda nått rör där eller kapa bort och svetsa igen. |
||
Tack Tack! Jo min motor är nästan orginal oxå, boxen är bara chippad med ett lasse-chip. Svante: oh ja.. nu dröjer det nån vecka innan smilet lägger sig :P Har inte så mycket bilder nu från i år... Men bilder i den här tråden från ifjol är aktuella! Den ser bara lite annorlunda ut nu i besiktningsutförande.. |
||
Grattis !
![]() Det är en skön känsla att få ge sig ut på den första "riktiga" provturen . |
||
Trevligt att reggningen gick bra. Det är en trevlig sjua som känns bra att köra, synd att det skulle regna och ha sig när vi avslutade slutbesiktningen bara :-)
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Tack! Ja hoppas bara att jag hinner få papprena från sfro nu så jag får skynda mig ner på sbp med dom så jag får köra med den på lördag ![]() Jo det var lite otur att det skulle börja regna.. Men, du får se till att ta dig till Åmsele i höst om det blir nån förarträning så lovar jag dig några varv bakom ratten i superstage! det slår det mesta i rolighetsfaktor :P Ser ju ut att bli lysande väder till helgen oxå, perfekt! |
||
Ja.. Efter ett antal telefonsamtal så visar det sig att papprena på bilen inte kommer vara färdiga förens i slutet på nästa vecka...
Trist att missa både utställning och blackrace här i stan till helgen men, så är det. Jag var och tröstade mig lite med att köpa en hjälm iaf ![]() ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 11 besök senaste veckan (31365 totalt) |