Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio sport 2002. SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
5 besök senaste veckan (29233 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13194

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

wallnermike skrev:
...Trycksatt flaska? Bilder?


Så här:



Super-hajteck. En gammal tryckregulator så att man reglera trycket på luften som trycks in upptill, åsså en slang ner i botten på flaskan ut genom korken där oljan trycks ut. Superenkelt. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
Lars Falk skrev:
wallnermike skrev:
...Trycksatt flaska? Bilder?


Så här:

Bild

Super-hajteck. En gammal tryckregulator så att man reglera trycket på luften som trycks in upptill, åsså en slang ner i botten på flaskan ut genom korken där oljan trycks ut. Superenkelt. thumbs up


ok smart får se om jag kopierar lite.

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
Har inte så mycket att skriva.
Bytte olja och filter förra veckan passade även på att sätta dit en adapter platta för olje tryck och temp givare nu ska bara kabel dras genom torpeden, någon som har tips på lämpligt ställe att dra den?

Dignell skrev:
Mobiltelefon (med Symbian S60) + gratis programvara ( http://www.racechrono.com/ ) + snabb (5hz) GPS puck (bluetooth) verkar vara det bästa för pengarna, iaf efter vad jag kommit fram till.

Ex:

Telefon: Nokia 6120 Classic = 1600kr
GPS puck: Tex. i-Blue 737 eller Qstarz BT-Q818X = ca500-1000kr


Performancebox är ju bra men också hutlöst dyrt (över 5000kr) plus att jag hört vissa klaga på dess svårhanterbarhet.


Har du testat race chrono själv hur fungerar det kan man se spår val och sånt sen? det är nog det och tiderna som jag helst vill se.

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Nokia 5630 med S60 beställd. Ska bara hitta en vettig GPS puck nu också.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
Dignell skrev:
Nokia 5630 med S60 beställd. Ska bara hitta en vettig GPS puck nu också.


Bra då väntar jag med spänning på en rapport om hur det fungerar.

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
har hänt lite med bilen nu har instalerat mätare för oljetryck och oljetemp. kommer bilder på det så fort jag hittar kameran.
Har aven upp täckt att busningarna till bärarmarna har vridit lite på sig(katastrof eller bara lite Dåligt??) samt att det knarrar när man svänger kan det ha med varandra att göra? annars mistänker jag att en styrled börjar gå i pension lr är jag helt fel ute??

Har även lite problem med vinter bilen den behöver/jag vill byta till nya ventiltätningar,
problemet är bara det att jag inte riktigt vet hur det ska göras så är det någon som har en beskrivning för hur det ska göras blir jag glad


Mvh /Mike

Jag som hade tänkt mig en update och visa hur duktig jag varit men det vart ju bara massa frågor

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

wallnermike skrev:
har hänt lite med bilen nu har instalerat mätare för oljetryck och oljetemp. kommer bilder på det så fort jag hittar kameran.
Har aven upp täckt att busningarna till bärarmarna har vridit lite på sig(katastrof eller bara lite Dåligt??) samt att det knarrar när man svänger kan det ha med varandra att göra? annars mistänker jag att en styrled börjar gå i pension lr är jag helt fel ute??

Har även lite problem med vinter bilen den behöver/jag vill byta till nya ventiltätningar,
problemet är bara det att jag inte riktigt vet hur det ska göras så är det någon som har en beskrivning för hur det ska göras blir jag glad


Mvh /Mike

Jag som hade tänkt mig en update och visa hur duktig jag varit men det vart ju bara massa frågor


Mina bussningar vrider sig också men jag tror inte det spelar någon större roll. Om det knarrar när du svänger skulle jag tippa att det är topplagringarna. Har för mig att du köpt solida compbrake till din också? Jag gjorde såhär för att lösa problemet med knarr på mina. Jag köpte en 1tums hylsa på Biltema loctitade och drog åt mina som f-n. Har även varit tvungen att loctita låsringarna. Om du kör original lagringar blir det dessvärre inte bra förräns man byter till solida. Om du inte kör solida men funderar på det, anser jag att K-tec's nya är att föredra framför Compbrake.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
Dignell skrev:


Mina bussningar vrider sig också men jag tror inte det spelar någon större roll. Om det knarrar när du svänger skulle jag tippa att det är topplagringarna. Har för mig att du köpt solida compbrake till din också? Jag gjorde såhär för att lösa problemet med knarr på mina. Jag köpte en 1tums hylsa på Biltema loctitade och drog åt mina som f-n. Har även varit tvungen att loctita låsringarna. Om du kör original lagringar blir det dessvärre inte bra förräns man byter till solida. Om du inte kör solida men funderar på det, anser jag att K-tec's nya är att föredra framför Compbrake.


Har tyvär dom gamla(compbrake) har sett dom nya och dom ser mycket bättre ut.
hänger inte riktigt med vad är 1tums hylsan till? ska det loctitas överallt lr? låsringarna= dom som håller lagringen mot fjäderbens tornet lr?

Mvh /Mike

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

wallnermike skrev:
Dignell skrev:


Mina bussningar vrider sig också men jag tror inte det spelar någon större roll. Om det knarrar när du svänger skulle jag tippa att det är topplagringarna. Har för mig att du köpt solida compbrake till din också? Jag gjorde såhär för att lösa problemet med knarr på mina. Jag köpte en 1tums hylsa på Biltema loctitade och drog åt mina som f-n. Har även varit tvungen att loctita låsringarna. Om du kör original lagringar blir det dessvärre inte bra förräns man byter till solida. Om du inte kör solida men funderar på det, anser jag att K-tec's nya är att föredra framför Compbrake.


Har tyvär dom gamla(compbrake) har sett dom nya och dom ser mycket bättre ut.
hänger inte riktigt med vad är 1tums hylsan till? ska det loctitas överallt lr? låsringarna= dom som håller lagringen mot fjäderbens tornet lr?

Mvh /Mike


okej jag ska förtydliga.

Låsringarna är de som håller lagringen mot stötdämpartornet, helt rätt. De skruvar upp sig annars. I mitt fall hade även "muttern" i mitten av lagringen skruvat upp sig rejält och det började knarra och ha sig. Jag antar att detta berodde på att vi inte hade någon riktig en tums hylsa att dra med när vi monterade lagringen och därmed inte kunde dra hårt nog. Nu inhandlades en riktigt entumshylsa på Biltema och allt sammans drogs med rörtång och insex som mothåll. Inga problem sedan dess.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
Dignell skrev:
wallnermike skrev:

Har tyvär dom gamla(compbrake) har sett dom nya och dom ser mycket bättre ut.
hänger inte riktigt med vad är 1tums hylsan till? ska det loctitas överallt lr? låsringarna= dom som håller lagringen mot fjäderbens tornet lr?

Mvh /Mike


okej jag ska förtydliga.

Låsringarna är de som håller lagringen mot stötdämpartornet, helt rätt. De skruvar upp sig annars. I mitt fall hade även "muttern" i mitten av lagringen skruvat upp sig rejält och det började knarra och ha sig. Jag antar att detta berodde på att vi inte hade någon riktig en tums hylsa att dra med när vi monterade lagringen och därmed inte kunde dra hårt nog. Nu inhandlades en riktigt entumshylsa på Biltema och allt sammans drogs med rörtång och insex som mothåll. Inga problem sedan dess.


ok då är jag med, tänkte inte på att muttern i mitten var i tum. då får jag testa att göra på det sättet.

Mvh /Mike

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191


Trådstartare
Kopierar texten från anonsen
Nu har jag bestämt mig för att tvålkoppen ska bort.

På grund av att jag varken har tid lust eller ork att göra det som behövs.
Börjar med att lista det som behöver göras på den innan jag berättar varför du ska köpa den

Bilen har följande fel:
Dags för kamrems byte bilen har gått Ca 15 000 mil remmen ska bytas vid 16.
Byta elektroniskt gasspjäll.
Sen fick den även två tvåor på besiktningen förra sommaren.
Släcka lampan till airbagen, sitter en skin/mocka ratt från sparco i bilen nu och sladdarna till airbagen är tyvärr av (lampan får inte lysa nya regler från februari 2012)
Samt köpa nya däck eller besiktiga med r-däcken på.

Har haft bilen i fem år och jag har aldrig kört den på vintern. Är från början en Tysklands import kom till sverige 2005. Bilen går bra i motor och låda så länge gasspjället vill vara med och leka.
Stälde på bilen förra våren och tänkte att jag skulle ha den som andra bil under sommaren och även köra lite bana. Besiktningen gick så där men tänkte ändå fixa dom Tvåorna och byta kamrem på hösten. Jag han köra i fyra dagar sen började gasspjället krångla vilket är tredje gången sen jag köpte bilen och då kände jag att jag inte orkade med skiten mer så den ställdes in i garaget igen. Men nu har jag bestämt mig för att bilen förtjänar mer än att stå och skämmas tills jag orkar ta tag i den.
Varför min bil äter gasspjäll vet jag inte den har varit inne på en renault verkstad vid flera tillfällen för att hitta felet men dom hittar inget så antingen köper man den och hoppas på att ha mer tur med spjället än jag haft eller så byter man till mekaniskt spjäll eller en helt annan motor.

Jag har under dom åren jag haft bilen lagt ner lite jobb på den för att få den lite bättre det som är gjort är följande.

Sitter slitsade skivor fram Brembo Max samt ferodo ds 2500 runt om.
Bilstein B14 coilovers och solida toplagringar.
Rostfritt ferrita avgassystem.
Hårdare bussningar i framvagnen.
Toyo R888 på orginal 15" plåtfälg Har även fyra alufälgar som jag hade tänkt sätta R-däcken på.
Diverse Bantning och flyttat bak bateriet.

För mer info läs bygg tråden här på rejsa https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53982&postdays=0&postor . . . .

Pris: 10 000 billigare vid snabb affär eller om du tänker använda den som grund i något skit fränt bygge.
Så om du ska bygga något fränt och vi gör en snabb affär blir det skit billigt. tycker du tio tusen är för mycket kom med ett bud har du tur så tänker jag inte efter innan jag svarar.
om det är något jag missat eller om du undrar något är det bara att höra av dig.
Tel: 0708-93 93 36
Mail: wallnermike@live.se
Mikael Wallner

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio sport 2002. SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
5 besök senaste veckan (29233 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande