Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 2 besök senaste veckan (70294 totalt) |
Nu är du bara en negativ fegis ![]() Troligtvis inte (eftersom du påpekade det specifikt) Vad ska man räkna med där? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Adapter mellan bakaxel och vxll tillverkat
![]() Fick fila upp hålen för infästningen av bakaxeln och vrida den lite för att få plats med backväxeln i kardantunneln ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Knutkors skulle hålla bra. MEN....det är väldigt noga med att knutarna har samma vinkel. Om man kör med ett knutkors och en CV...så vetifan hur det blir.. _________________ Richard Kressner Jugge Edström Ralf Nilsson Stefan Eriksson Gabriel Roos |
||||
det blir nog en skvätt vibrationer beroende på vinkeln. finns en fin formel som bestämmer hastigheten ut ur ett vinklat knutkors
v2=v1*cos (u)/(1-sin^2 (y)*sin^2 (u)) u=vinkeln på knuten y=vridningsvinkeln på knuten. inte viktigt när man räknar på det, den kommer variera från 0-360 grader, dvs enklast att plotta funktionen i en graf för att få en överblick . fixera u till den vinkeln du kommer ha på kardanen, rita upp en graf med y som variabel, kolla hastighetsskillnaderna beroende på vridningen. vad som är mycket vet jag inte, beror väl delvis på om man använder hardyskiva eller inte. exempel för 15 grader, skriv in grader i radianer. tittar man på denna vinkel är inte hastighetsskillnaden så stor, borde kunna dämpas behjälpligt med en hardyskiva tycker man. amplituden växer med vinkeln. [url]http://www.wolframalpha.com/input/?i=y%3Dcos+%28pi%2F12%29%2F%281-%28sin%5E2%28x%29*sin%5E2%28pi%2F12%29%29%29[/url] _________________ MVH |
||||
Du stoppar in din längd och varvtalet och kollar vilket standardrör som klarar det.
Ex: längd 2000 mm 25/35 ca 950 rpm 45 ca 1200 rpm 55 ca 1400 rpm 65 ca 1900 rpm osv osv... 70% av kritiskt varvtal är en ingenjörsmässig säkerhetsmarginal.
_________________ Tord Ringenha11 |
||||
Vad är detta för upright? Är den i ALU? Funderar på ny bakvagn på min Sierra. Nån som vet om denna upright håller för lite tyngre bil med 3 dubbla effekten? Är ju samma hjullager. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||
Ni siffervridare är fan omöjliga att ha att göra med ![]() Prata Svenska med mig. Henno: Fattar inget öht av det du skrev ![]() ![]() Tord: Om jag nu har en axel på 900mm som ska varva 6600rpm. Vad ska jag ha? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Aluminium ja. Vet inte var man kan köpa dom tyvärr. Det är Sierra/Scorpio lagerhus mm. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
kontentan var ungefär, använd inte mindre än två knutkors om du inte har väldigt liten vinkel på kardan. har du liten vinkel och vill använda endast ett knutkors använd hardy
![]() ang. det där diagrammet ser det skumt ut, är det i cm diametern är angiven i i graferna? monsterrör i sådana fall står inget om innerdiameter heller. räknar man med formeln blir även rören väldigt stora tycker jag.... vad får det vara för diameter på axeln? jag hade nog införskaffat en kardan från en äldre bil som har rätt liten diameter, sen hivat iväg den till svea så de kan korta och montera CV-knutar. då lär det funka hur tjock får den vara? _________________ MVH |
||||
Den får gärna vara så smal som möjligt ![]() Min mockup på bilderna är 40x2 Cr-Mo och ska enligt Fulings funderingar egentligen funka (dock på marginalen mot vad jag tänkte för längd initialt och det var 700mm) Volvo/BMW har 44,5 samt 51 i 2mm rör på samma eller längre längder. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Ok fram och bak på plats
![]() Lågfriktion och lättvikts cv-knutar samt lite bromsnipplar beställda från demon thieves ![]() I morgon blir det en tur till Svea bil och köpa rör till kardanen. Ska bli intressant att se om Roger och Mats som har firman känner igen mig. Vi hängde rätt mkt i tonåren ![]() ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Om inte så lär de väl snabbt höra igen dig så fort du öppnar kakhålet ![]() _________________ Roland Johansson |
||||
+1 ingen glömmer Bisting fast jag misstänker han blivit värre med åren så i tonåren var han kanske normal ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Skämtar inte om jag säger att det var på rösten dom kände igen mig
![]() Fats dom kunde inte sätta ett namn på rösten ![]() Blev en lång och trevlig pratstund. Fick lära mig ett par saker om kardaner som jag inte visste ![]() T.ex. att man aldrig använder sömlösa rör till en kardan (Sug på den ni. Och gissa varför) Dom trodde nog att det skulle kunna fungera med en 40mm kardan också (fast då måste den vara spikrak och 120% balanserad ![]() Fast dom sa att det nog var dumt att chansa ![]() Blev ett 50,8mm (men inte ett 1,5mm utan 2,4mm ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 2 besök senaste veckan (70294 totalt) |