Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VaGinetta WTF G20 2008
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (70294 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18715



En sån som räknar på det tog med böjmomentet från CV-knuten eller bara utböj vs. varvtal?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
MaZ skrev:
En sån som räknar på det tog med böjmomentet från CV-knuten eller bara utböj vs. varvtal?



Nu är du bara en negativ fegis
Troligtvis inte (eftersom du påpekade det specifikt)
Vad ska man räkna med där?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Maz:
Är knutkors bättre ur böjningssynpunkt?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Adapter mellan bakaxel och vxll tillverkat
Fick fila upp hålen för infästningen av bakaxeln och vrida den lite för att få plats med backväxeln i kardantunneln


_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18715



Dude skrev:
Maz:
Är knutkors bättre ur böjningssynpunkt?


Hörrudu! Här är det jag som ställer frågorna!



Jag vet inte men det ha jag svårt att tro.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Hittade det här på nätet, men fattar inte riktigt hur jag ska läsa ut det?


_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MPS
Stockholm/Karlstad
Här sen Nov 2013
Inlägg: 25



MaZ skrev:
Dude skrev:
Maz:
Är knutkors bättre ur böjningssynpunkt?


Hörrudu! Här är det jag som ställer frågorna!



Jag vet inte men det ha jag svårt att tro.


Knutkors skulle hålla bra.
MEN....det är väldigt noga med att knutarna har samma vinkel.
Om man kör med ett knutkors och en CV...så vetifan hur det blir..

_________________
Richard Kressner
Jugge Edström
Ralf Nilsson
Stefan Eriksson
Gabriel Roos
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

det blir nog en skvätt vibrationer beroende på vinkeln. finns en fin formel som bestämmer hastigheten ut ur ett vinklat knutkors

v2=v1*cos (u)/(1-sin^2 (y)*sin^2 (u))

u=vinkeln på knuten
y=vridningsvinkeln på knuten. inte viktigt när man räknar på det, den kommer variera från 0-360 grader, dvs enklast att plotta funktionen i en graf för att få en överblick . fixera u till den vinkeln du kommer ha på kardanen, rita upp en graf med y som variabel, kolla hastighetsskillnaderna beroende på vridningen. vad som är mycket vet jag inte, beror väl delvis på om man använder hardyskiva eller inte.

exempel för 15 grader, skriv in grader i radianer. tittar man på denna vinkel är inte hastighetsskillnaden så stor, borde kunna dämpas behjälpligt med en hardyskiva tycker man. amplituden växer med vinkeln.

[url]http://www.wolframalpha.com/input/?i=y%3Dcos+%28pi%2F12%29%2F%281-%28sin%5E2%28x%29*sin%5E2%28pi%2F12%29%29%29[/url]

_________________
MVH
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13405



Du stoppar in din längd och varvtalet och kollar vilket standardrör som klarar det.

Ex:
längd 2000 mm
25/35 ca 950 rpm
45 ca 1200 rpm
55 ca 1400 rpm
65 ca 1900 rpm osv osv...

70% av kritiskt varvtal är en ingenjörsmässig säkerhetsmarginal.

Dude skrev:
Hittade det här på nätet, men fattar inte riktigt hur jag ska läsa ut det?


_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13405



och det där är enbart från nedböjningen av röret, händer det konstigheter i knutarna så bör man nog ta hänsyn till det som Mats sa...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 578



Dude skrev:

Bakvagn med diff etc också på plats.




Vad är detta för upright? Är den i ALU?
Funderar på ny bakvagn på min Sierra. Nån som vet om denna upright håller för lite tyngre bil med 3 dubbla effekten? Är ju samma hjullager.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Tord skrev:
Du stoppar in din längd och varvtalet och kollar vilket standardrör som klarar det.

Ex:
längd 2000 mm
25/35 ca 950 rpm
45 ca 1200 rpm
55 ca 1400 rpm
65 ca 1900 rpm osv osv...

70% av kritiskt varvtal är en ingenjörsmässig säkerhetsmarginal.

Dude skrev:
Hittade det här på nätet, men fattar inte riktigt hur jag ska läsa ut det?



Ni siffervridare är fan omöjliga att ha att göra med
Prata Svenska med mig.

Henno: Fattar inget öht av det du skrev

Tord: Om jag nu har en axel på 900mm som ska varva 6600rpm. Vad ska jag ha?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Fredin skrev:
Dude skrev:

Bakvagn med diff etc också på plats.




Vad är detta för upright? Är den i ALU?
Funderar på ny bakvagn på min Sierra. Nån som vet om denna upright håller för lite tyngre bil med 3 dubbla effekten? Är ju samma hjullager.


Aluminium ja.
Vet inte var man kan köpa dom tyvärr.
Det är Sierra/Scorpio lagerhus mm.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

kontentan var ungefär, använd inte mindre än två knutkors om du inte har väldigt liten vinkel på kardan. har du liten vinkel och vill använda endast ett knutkors använd hardy var som svar på det som skrevs ovan mitt linlägg meeen läste nu och såg att mitt var mest mumbojumbo-formulerat


ang. det där diagrammet ser det skumt ut, är det i cm diametern är angiven i i graferna? monsterrör i sådana fall står inget om innerdiameter heller. räknar man med formeln blir även rören väldigt stora tycker jag....

vad får det vara för diameter på axeln? jag hade nog införskaffat en kardan från en äldre bil som har rätt liten diameter, sen hivat iväg den till svea så de kan korta och montera CV-knutar. då lär det funka
hur tjock får den vara?

_________________
MVH
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13405



Jag skulle säga 55 mm men den där formeln verkar lattjo

Kritiska längden verkar funka men kritiska varvtalet formeln ger konstiga värden när jag försöker använda excel..

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Henn0 skrev:
kontentan var ungefär, använd inte mindre än två knutkors om du inte har väldigt liten vinkel på kardan. har du liten vinkel och vill använda endast ett knutkors använd hardy var som svar på det som skrevs ovan mitt linlägg meeen läste nu och såg att mitt var mest mumbojumbo-formulerat


ang. det där diagrammet ser det skumt ut, är det i cm diametern är angiven i i graferna? monsterrör i sådana fall står inget om innerdiameter heller. räknar man med formeln blir även rören väldigt stora tycker jag....

vad får det vara för diameter på axeln? jag hade nog införskaffat en kardan från en äldre bil som har rätt liten diameter, sen hivat iväg den till svea så de kan korta och montera CV-knutar. då lär det funka
hur tjock får den vara?


Den får gärna vara så smal som möjligt
Min mockup på bilderna är 40x2 Cr-Mo och ska enligt Fulings funderingar egentligen funka (dock på marginalen mot vad jag tänkte för längd initialt och det var 700mm)

Volvo/BMW har 44,5 samt 51 i 2mm rör på samma eller längre längder.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ok fram och bak på plats
Lågfriktion och lättvikts cv-knutar samt lite bromsnipplar beställda från demon thieves
I morgon blir det en tur till Svea bil och köpa rör till kardanen.
Ska bli intressant att se om Roger och Mats som har firman känner igen mig.
Vi hängde rätt mkt i tonåren




_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5133



Dude skrev:
Ok fram och bak på plats
Lågfriktion och lättvikts cv-knutar samt lite bromsnipplar beställda från demon thieves
I morgon blir det en tur till Svea bil och köpa rör till kardanen.
Ska bli intressant att se om Roger och Mats som har firman känner igen mig.
Vi hängde rätt mkt i tonåren



Om inte så lär de väl snabbt höra igen dig så fort du öppnar kakhålet

_________________
Roland Johansson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Rolle Scirocco skrev:
Dude skrev:
Ok fram och bak på plats
Lågfriktion och lättvikts cv-knutar samt lite bromsnipplar beställda från demon thieves
I morgon blir det en tur till Svea bil och köpa rör till kardanen.
Ska bli intressant att se om Roger och Mats som har firman känner igen mig.
Vi hängde rätt mkt i tonåren



Om inte så lär de väl snabbt höra igen dig så fort du öppnar kakhålet


+1 ingen glömmer Bisting fast jag misstänker han blivit värre med åren så i tonåren var han kanske normal

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Skämtar inte om jag säger att det var på rösten dom kände igen mig
Fats dom kunde inte sätta ett namn på rösten

Blev en lång och trevlig pratstund.
Fick lära mig ett par saker om kardaner som jag inte visste thumbs up

T.ex. att man aldrig använder sömlösa rör till en kardan (Sug på den ni. Och gissa varför)
Dom trodde nog att det skulle kunna fungera med en 40mm kardan också (fast då måste den vara spikrak och 120% balanserad )

Fast dom sa att det nog var dumt att chansa

Blev ett 50,8mm (men inte ett 1,5mm utan 2,4mm )

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13405



thumbs up

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VaGinetta WTF G20 2008
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (70294 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande