Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 SC -83 "Silverfisken" | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 24, 25, 26 >> 27 besök senaste veckan (185813 totalt) |
Jag kan ju inte hugga på mcburn4ever i eftersnackstråden om PCS Knutankörning angående flera kameror i bilen utan att ha det själv .
Raskt fick jag smida ihop ett fäste för att kunna filma bakåt. Samma ministativ från Jula för 50 spänn och en snabbtving från Rusta för något liknande pris. Jag hade ingen aning om hur bra det skulle bli, men tur som en tok så sitter min bältesstång i perfekt höjd för att stadga mitt nya fäste. Hålet för att montera kamerafästet finns redan på tvingen. Kläm fast snabbtvingen på den del i stolen som är mellan axelbältesremmarna och montera kameran bakåt. Detta funkar ju enbart när man är själv i bilen, men som oftast när det är bankörning är ju så fallet. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
...och så lånar du min DV-kamera på Kullen och lägger dig framför
mig på Klassik-körningen! Eller, jag menar, jag släpper förbi dig och lägger mig bakom! Lysande! Borde skaffa en liten webbis att ha utanför bilen också. "Martin Scorsese" blir nog mitt nya nic, eller? _________________ Daniel Stenberg 3.2 Carrera -84 GEVALIA, ett snabbkaffe |
||
Äntligen!!!
Försöket med tredje och sista stolsfästet blev lyckat. Nu är stolen så låg att den "står" på skenorna i bakkant. Jag fick ta de skenorna som var med den gamla GA-stolen och modifiera lite. Bredden mellan hålen på stolarna stämde inte, så det fick bli några extra hål i fästena. Dessutom fick jag göra några nya hål för infästningen i golvet då detta fästet tidigare suttit på ett skjutbart underrede som jag nu förkastar. Och så är stolen rätt centrerad gentemot ratten igen. Här ser man att stolen "står" på stolsfästet: Så här är skillnaden mellan förar- och passagerarstol nu: Nu skall jag bara duscha och byta om så jag kan ut och provköra ordentligt . _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Jag måste bara erkänna att jag är full av beundran inför din uppfiningsrikedom! Klämman matchar ju till och med bältet! Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Ha, ha, ha... Tack så mycket för berömmet, Anders. Jag har inte reflekterat över färgmatchningen själv, men det är nog en av anledningarna till att fästet fortfarande sitter kvar: Man märker inte det bland det övriga svarta och blåa . _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Hmm... Jag ser på bilderna av stolarna att det är en del skavmärken på dem. Kan man på något finurligt sätt polera dem så att en del av dem försvinner? Finns det något beprövat knep? (kommer det inga bra svar får jag väl åka till Jula/Biltema/Rusta/Harald Nyborg/Maxi/Coop och hitta något själv, hehehe)
_________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Efter att ha fått dit stolen där jag ville ha den kändes det som ratten satt lite för långt bort från kroppen vid aktiv körning. Detta gick ju att justera tidigare när man hade skjutbart underrede, men nu får något göras åt saken. På Kinnekulle kom jag och FLAT-SIX fram till att det får nog bli en distans mellan nav och ratt för att allt skall klaffa. Raskt ut att leta efter något som funkade.
Det blev en justerbar distans med de fasta måtten: 25 mm (skruvarna hänger bara i hålen för att jag skall veta var de är, hehe) 33 mm 44 mm och 54 mm Väl på plats i bilen och med lagom avstånd 33 mm: _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Letar efter detta själv då jag sitter sådär i min original stol, kan ju justera men vill ju få plats med benen. Så min fråga, var hittade du detta? /Gustaf _________________ Gustaf Hörnestam Porsche 911 SC 1983 PCS: |
||
Hej Gustaf.
Tyvärr tror jag att vi har lite skillnad i våra problem. Du har väl en originalratt och jag har en eftermarknads MOMo. Skillnaden är att jag kan demontera min ratt från navet och lägga in en distans där. Din ratt är ju byggd ihop med navet. Den lösningen jag lättast kan komma på för dig är att skaffa en eftermarknadsratt som har ett ganska kraftigt djup från början. På det viset behöver du inte ha en extra distans. Men min historia kring min distans är annars som följer: Jag FICK faktiskt en momo-ratt av FLAT-SIX för ett antal år sedan som åkte in i bilen. Navet fick jag dock köpa själv eftersom han räknade med att köpa en elva till någon gång . Efter att ha inhandlat en sportstol märkte jag att det ibland kunde vara besvärligt att ta sig i och ur bilen (i alla fall tills man lyckats lära sig tekniken med inbyggd bulbstäv, hehe) samt att det ibland är dumt att ha en ratt i vägen när man skall meka med bilen. Detta ledde till ett inköp av en Snapp-off (som skulle passa till momo), som blev liggande något/några år. När det blev dags för montering märkte jag att hålbilden inte stämde och lurade på detta fram och tillbaka tills FLAT-SIX provade på sin bil och märkte samma sak. Efter lite diskussioner hit och dit samt diskussion med Stefan Lundin kom vi fram till att min Snapp-off passade till Luisi, Nardi och lite andra rattar men INTE momo.... Antingen en nöjd försäljare eller så funderade han lite vid nästa inventering . Nå väl, vid en resa till Skåne återkommer FLAT-SIX med ett nav till mig som tar både luisi och momo (dubbel hålbild), och problemet löst. Så nu när jag skall leta efter något som skall höra till denna ratt får jag leta efter luisi eller nardi istället för momo, som ratten egentligen är. Enkelt och smidigt, eller hur? Slutligen hittade jag denna distans på http://www.seabeach.se/ som har en bananknyntning via Leif "mr seabeach" Sjöstrand. Honom såg jag köra i Falkenberg när jag var grabb på sjuttiotalet en gång, hehe. Undrar vart det signerade idolkortet tog vägen..... _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Hej Dennis, Tack för utförlig beskrivning...som sagt vi har inte samma problem mer än avståndet Jag får titta på en lösning men originalratten ska sitta kvar i min bil..utan tvekan. Avtåndet är för långt vid aktiv körning... inte annars. /Gustaf _________________ Gustaf Hörnestam Porsche 911 SC 1983 PCS: |
||
Nu har det äntligen blivit lite labbande med bromskylning inför Gelleråsen om någon vecka. Sist jag körde där märkte jag att bromsarna blev lite för varma...
Jag skall prova med den ventilationsslang jag inköpt för länge sedan och nu blir det nog så att första skottet blir med slangen upphängd med buntband, då det gick ganska smidigt på plats i bilen. Funkar detta får det bli förbättringar allt eftersom... Vänster sidas luftintag med slang och dubbelhäftande tejp: Slangdragning från luftintag och under spolarburk: Slangdragning över A-armen (som skall bli den veka länken): Slanganslutning vid bromsköld (för tillfället bara riktad mot hålen i skölden och har därmed en del läckluft): Slangen vid A-armen efter en stunds körning: Höger sidas dragning vid A-armen efter körning: Vid bromsköldarna hänger anslutningarna på ganska så rätt plats efter körning och svängar fram och tillbaka. Nu skall jag koppla in termoelement på bromssköldarna och med ett handinstrument labba lite under veckan med att köra med och utan kylning inkopplad. Kör jag en med och en utan borde jag kunna se skillnad vid lika körning. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Uppgradering på stolsidan. Passagerarstolen har fått nya låga fästen som gör att den är i samma höjd som förarstolen.
Före: Efter: EDIT: och så får jag väl lägga till att jag mätte lufttempen vid bromssköldarna på Kullen igår med och utan bromskylning. Tempen sjönk 20 grader med kylningen på plats, så den verkar funka lite. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Nu när man fått in riktiga bälten i bilen märker man vilket litet rörelseutrymme man har jämfört med vanliga bälten. En sådan sak som att bara stänga dörren blir direkt lite mer besvärligt. Med vanligt standard trepunktsbälte kan man ju luta sig lite ut och fånga dörrhandtaget, men med riktigt sexpunktsbälte sitter handtaget lite för långt ut. Detta måste åtgärdas!
En sväng till Clas ohlson gav ett par spännband med öglor i ena ändan (59:-): Dessa skars av i lagom längd och viktes dubbel (för lite extra förstärkning). Därefter demonterades översidan på dörrsidan som sitter med två kryssskruv. Under den sitter övre delen av dörrhandtaget fast med två insexskruvar. Den främre av dessa tog jag helt bort och den andra lossade jag lite på för att få lite rörlighet: En halvliters PET-flaska fick stryka på foten för att jag skulle få något som "höll ut" handtaget i luften så det inte ramlade ner och lade sig längs dörrsidan. Jag tog och delade flaskan i tre delar och tog mittendelen och delade den på andra hållet. Nu fick jag två halvor som får agera stöd till handtaget på förar- och passagerarsidan: På med lite eltejp för att staga plasten mot handtaget och återmontera överdelen av dörrsidan: Exakt samma procedur på passagerarsidan: _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Hördu Dennis, det där var väl onödigt. Nu har allt uppfinnarjocke använt tänkarehatten för mycket.
Antingen river du av resten av dörrsidan och tappar lite obehövlig vikt, då får ju de nya öglorna lite funktion. Om du nu vill behålla originalsidorna så är det ju bara att lägga i ettan och köra fram lite så kommer ju dörren av sig själv... Hälsningar Anders (ledsen, jag kunde bara inte låta bli och kivas lite när jag är så full av beundran över alla dina fiffiga lösningar ) Edit: syftningsfel //A _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Jag känner nog själv på mig att standard dörrsidor inte kommer att sitta kvar så länge, men under tiden vill jag ju gärna klura och prova .
och när det är dags får det nog bli någon egen specialvariant av dörrsida . _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
I dag var jag på Blennermarks och hämtade mina beställda stålhjulmuttrar. Genom FLAT-SIX och Stefan Nioelva fick jag besked att stålhjulmuttrar till en elva är samma som till VW Transporter 89-92, så jag knallade dit och beställde dem. Enligt killen bakom disken sitter det hjulskruv fram och hjulmutter bak på dessa. Lite udda...
Men nu ligger de i alla fall hemma och det ser ut att vara rätt kon med radie på dem. Kroppen krashade lite här så det dröjer nog någon dag innan jag får provat dem , men bilder får ni här i alla fall. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Aaaaaargh........ Oljeläckage på slangen som går mellan oljetanken och motorn... Sitter smidigt nog med slangklämmor så det är den billigaste av slangarna . Så pass mycket läckage att det direkt blir en fläck på asfalten. Slangen har spruckit vid slangklämman...
och naturligtvis har Porsche Center Göteborg den inte tillgänglig och inte ens "i landet", så den kommer först nästa vecka... Tur man nästan har tröttnat på banmöten för säsongen . _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Va f@nken nu då.. ..men Knutstorp den 29:e då?? Den körningen kan du ju bara inte missa!! _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
Är jag inte i USA då så är jag i Tyskland... Jobbet kallar... _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Nu är det bekräftat att jag befinner mig i USA när det är banmöte på Knutan...
Enormt högt arbetstempo i garaget idag, hehe... Byte av hjulmuttrar . Före: Efter: _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 SC -83 "Silverfisken" | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 24, 25, 26 >> 27 besök senaste veckan (185813 totalt) |