Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Plåtfälgsfunderingar
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (13142 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4021


Trådstartare
Jo, jag har beslutat mig för att bilen fortsatt ska får rulla på plåtisar Dels trivs jag med utséendet, och så är de ju som sagt troligen lättare än bojsänkena i alu. Som många har misstänkt har även nämnda alufälgar ganska små kylhål (urfrästa med pinnfräs, ser det ut som). Plåtfälgar är ju inte heller extremt öppna, men iaf lite öppnare. Brukar ju köra med små rostfria navkapslar (originaltillbehör) och på framhjulen har färget kokat bort innanför dessa....
Alufälgarna får nog bli istället nöja sig med ett par halvtaskiga gatdäck för långfärderna.

Just de där Saabfälgarna ("Super Inca") är lite lustiga, iom att de pga designen lika gärna kunde varit en hjulsida utan att någon hade sett någon skillnad.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13197

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Som stort fan av diskretracers tycker jag att du gör rätt i att köra med plåtisar. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3371



Fyller på en ännu en röst på plåtfälgarna - klockrent på "gubbräsern"!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Synd att inte fler än BMW, vad jag vet, gör plåtisar i aluminium. Eller, de kanske inte är så lätta heller??

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Zyxx
Ängelholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 216



Ragnar skrev:

Är de till 108/4 så är det högvilt! Vad sitter de på för bil?

mvh/Ragnar


Rätt kul att läsa om fler som letar vikt i fälgar o däck... man blir ju idiotförklarad då man bara pratar om att ta bort 1kg här o där...

Jag har kollat lite på fälgar till min lilla Peugeot 205 med en bultcirkel på 108/4 och har hittat en alufälg ( plåtis ) just som BMW har på sin orginal fälgar och det sitter på Cirtroen C5 och den fälgen väger 5.2 kg gämfört mot min orginal Peugeot Alu på 9.0 kg

nu finns det två varianter på dom fälgarna en av dem har mega stora bulthål som Citroen och Peugeot har och så har det kommit fram en ny fälg som har vanliga bulthål med vanlig kona

Den första fälgen som satt på C5 var tydligen lite för klen i bultcirklen så dom som har en C5 får sina fälgar utbytta mot dessa nya fälgar... kan vara bra o tänka på om man ska leta upp en sådan fälg

_________________
www.framvagnsservice.se

Mikael Göransson
_____________________
Ford Roadster -28
Ford Pickup -32
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4021


Trådstartare
Zyxx> Snackar vi 15"? I så fall är det ju högintressant med aluplåtis i 108/4!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Zyxx
Ängelholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 216



Jupps det är 15"

jag har den gammla typen av alu/plåtis på min 205 funkar jätte bra : )

Jag vet inte vilket ET den fälgen har men jag kan ta reda på det

_________________
www.framvagnsservice.se

Mikael Göransson
_____________________
Ford Roadster -28
Ford Pickup -32
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10674



Plåtisar är väl generellt sett lättare än alu, men inte lika starka och styva. Om det är ett reellt problem vet jag inte. Men man kröker plåtisar lättare än alus iaf. när man kör på t.ex. trottoarer.

Plåtfälgarna har tunn godstjocklek jämfört med alus. Även om alu bara har en tredjedel av stålets densitet så brukar alufälgarnas tjocklek kompensera för det...

Samtidigt kan det ju finnas en viss finess med att alusarna leder värme bättre än stål p.g.a. både materialet i sig och den större godstjockleken.

Plåtisar är billigare att bredda, och det kan vara bra för dina r-däck.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Zyxx
Ängelholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 216



Den fälgen som jag menade serut som en plåtfälg men är en Alufälg och den typen av fälg hittar man på BMW och Citroen..

Det är inte många som tror på en när man talar om för dem att det är en Alu... men efter att dom har klämt o känt lite på dem så ger dom sig.... och man känner verkligen det på vikten

om man nu ska tabort div onödig vikt så kan man leta lite överalt på bilen o ett kilo här o där så blir den mycket roligare o köra och för mig gör det ca 17kg lättare att montera dessa fälgar på min Peugeot 205.

_________________
www.framvagnsservice.se

Mikael Göransson
_____________________
Ford Roadster -28
Ford Pickup -32
Citera
Stefan Sager
Gislaved, Jönköpings Län
Här sen Mar 2004
Inlägg: 100



Zyxx skrev:
Den fälgen som jag menade serut som en plåtfälg men är en Alufälg och den typen av fälg hittar man på BMW och Citroen..

Det är inte många som tror på en när man talar om för dem att det är en Alu... men efter att dom har klämt o känt lite på dem så ger dom sig.... och man känner verkligen det på vikten

om man nu ska tabort div onödig vikt så kan man leta lite överalt på bilen o ett kilo här o där så blir den mycket roligare o köra och för mig gör det ca 17kg lättare att montera dessa fälgar på min Peugeot 205.

Du skulle möjligtvis inte vilja leta upp en bild på dessa fälgar?

_________________

Stefan Sager
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Det enda negativa är när man har en sån där på tryckt navkapsel over bultarna , dom lossnar under kurvtagning , vi provade köra med lätt breddade plåtisar på en Ford (usa)och vid lite snabbare kurvor så var vi i skogen och letade navkapslar .

Annars ser jag bara fördelar , har själv studerat fälgar till 525ix till min Compact , 7x16 men et är 54 vilket gör att man får flytta centrumet

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19603



krister Andersson skrev:
Det enda negativa är när man har en sån där på tryckt navkapsel over bultarna , dom lossnar under kurvtagning , vi provade köra med lätt breddade plåtisar på en Ford (usa)och vid lite snabbare kurvor så var vi i skogen och letade navkapslar .
Navkapslar är väl bannlysta vid bankörning. Det är inte så "trevligt" att bli träffad. thumbs down

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Zyxx
Ängelholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 216



Stefan Sager skrev:
Du skulle möjligtvis inte vilja leta upp en bild på dessa fälgar?


om du söker stylingfälgar så är detta inget att ha.. utan endast för att få ner vilkten på din bil.

och att hitta en bild av en sådan fälg på nätet trodde jag inte skulle gå men jag lyckades finna en bild av en hel bil med den typen av fälg.

http://www.vv.se/aktuellt/pressmed/bild/citroen_c5_frontal_stor_011126.jpg

_________________
www.framvagnsservice.se

Mikael Göransson
_____________________
Ford Roadster -28
Ford Pickup -32
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41738

Forumägare
Forumägare

Är de här alu

thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



NiklasFalk skrev:
krister Andersson skrev:
Det enda negativa är när man har en sån där på tryckt navkapsel over bultarna , dom lossnar under kurvtagning , vi provade köra med lätt breddade plåtisar på en Ford (usa)och vid lite snabbare kurvor så var vi i skogen och letade navkapslar .
Navkapslar är väl bannlysta vid bankörning. Det är inte så "trevligt" att bli träffad. thumbs down


Jo , men det här var under stötstångs åren , ( vilka jag gör avbön för ) och ett flygfält , men för coolhets faktor är navkapslar kung

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Hej

Enligt lite listor som jag hittar är ET 18 mm på C5-fälgen, inte så tokigt. Men "bara" 6 tum bred...

Skulle funka som banfälg till Caprin om jag någon gång sätter dit större bromsar så 13-tummarna inte duger.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Zyxx
Ängelholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 216



Hittade ju en bild av min bil med C5 fälgen på : )



Annars till vardags blir det vanlig alufälg : )


_________________
www.framvagnsservice.se

Mikael Göransson
_____________________
Ford Roadster -28
Ford Pickup -32
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



17 tums plåtfälgar:


_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Sörpan skrev:
17 tums plåtfälgar:



sweet thumbs up
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003
Inlägg: 148



Ragnar skrev:
*klipp* Brukar ju köra med små rostfria navkapslar (originaltillbehör) och på framhjulen har färget kokat bort innanför dessa....
*klipp*


Just det där säger mig att man borde ha så bra ledande "kylflänsar" som möjligt! Även om alufälgarna inte släpper in en himskanes massa luft, så lagrar de ju i alla fall värmen, och släpper den över en större yta!

Ingen som håller med?

_________________
/Stefan Karlsson

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



jag utvärderade det där med att alufälgar skulle ledea bort mer värme från bromsarna..

såhär såg det ut med plåtfälg och navkappsel..



och på andra sidan satt det alufälg som var ganska "öppen"


så vitt jag kan se ser de uta att ha ungefär samma temperatur..


men åker du med plåtfälg måste du nästan hitta nån lämplig navkappsel, alltid retar de någon..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Däck för banåka
Plåtfälgsfunderingar
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (13142 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande