Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 205 -90 - SKROTAD. | << 1, 2, 3, 4 >> 17460 besök totalt |
Har redan en XE-kaross i bra skick.
Det enda som skiljer är främre subframe-fästet (icke-kritiskt) och bakskärmarna. Det är relativt enkelt att fixa till detta så det är tillräckligt bra, man använder ju GTIns skärmbreddare sedan så det är inte hela världen ifall det inte blir supersnyggt undertill. Takluckan däremot är tydligen riktigt svår att svetsa dit någorlunda snyggt! _________________ |
||||
Jaha, bilen närmar sig sakta men säkert kördugligt skick...
Växellådan har en ATB-diff monterad o klar, ej monterad på motor ännu. Bakaxeln är i stort sett klar för montering och den gamla är avplockad. Framvagnen är mestadels på plats.. Inväntar bussningar till bärarmarna och hjullagerna är inte bytta ännu. Två kabelhärvor bytta, dels till instrumenten (GTI-härva) och dels till motorn (BX16v-härva). Har kapat upp bakskärmarna, kvar är att svetsa ihop innerskärm med ytterskärm. Motorn hade jag ej tänkt röra men efter många funderingar inser jag att med r-däck är det bara en tidsfråga innan oljebristen i långa, snabba kurvor kommer ta död på motorn. Har väl mer eller mindre bestämt mig för att prova montera en extern oljeslang för att leda ner olja till tråget igen. Problemet med MI16-motorerna är att oljekanalerna som för olja ner från toppen till tråget inte är optimala, under vissa kurvor så kommer ingen olja ner. Och eftersom toppen har hydr. tryckare så krävs tydligen en stor oljeomsättning i toppen, så oljan tar snabbt slut nere i tråget om den förhindras att rinna ner igen under ett kort tidsintervall. En lösning är mekaniska tryckare, men för dyr för mig just nu. En annan är ovan nämnda externa oljekanal/rör/slang. Några bilder på hur en implementation ser ut: Nu är frågan, vem i skåne kan hjälpa mig att svetsa i en alu-topp till överkomligt pris? Vilket material bör man använda på rörstumpen som passerar några mm från grenröret? Nån typ av coating? Sorry att jag inte har andra bilder, får fixa en del imorrn _________________ |
||||
Tack för tipset! Ska ringa hnm vad det lider (läste lite på hans sida och han verkade bra!) Efter en veckas sjukdom och elände fick jag iaf bytt bakaxel idag: Sakta men säkert framåt _________________ |
||||
Så det blev porriga TB....
Har du funderingar på vilket styrsystem det blir? Har för mig att jag sett siffror på uppåt 200 körbara hk med TB på XU9J4 utan att behöva karva i toppen. Även om du siktar på lägre effekter än så, så flyttar det ju på ca 900 kg "race-vikt" ganska ordentligt. När du trimmat motorn kan det ju också vara så att SSK kl 2 (Qwinsta Trophy i år) kan passa att köra i. Men det går ruggigt snabbt där, speciellt när Reine B är med...... Jäkla roligt bygge! Vill ha! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Inte med orginalkammar väl? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Lite OT... Är bakaxeln en sjuka på dessa? En kompis köpte en riktigt billig 205 Gti där bakaxeln "rostat fast". Var visst omöjlig att få isär, är byte en standardåtgärd eller ska han fortsätta kämpa med den som sitter? _________________ /Kristian Elisson |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jepp, standardfel på alla peugeoter med torsionsfjädring bak. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Kristian: Är bakaxeln "stum" så är det bara till att byta. Be din kompis kolla noga att den han köper är ok, sen det första han gör bör vara att byta lager och packningar på den "nya" axeln!
Finns en bra guide här: http://www.205gtidrivers.com/article Det som händer är att packningen mellan svingarmar och axelrör ger sig efter ett antal år och börjar släppa in fukt och fettet som finns där sinar till slut och då börjar det rosta... Pär & Eric: Alla Peugeot 16-ventilare svarar original rätt bra mot TB's, men givetvis är kammar ingen nackdel. Men ska man ha vassare kammar så bör man kanske anpassa portar och flöde för de kammar man tänkt använda. And so it begins... Pär: Vi diskuterade ju det här med TB:s redan för 3 (?) år sedan, visst det tog tid men nu så... Egentligen är det väl inget som underlättar för att hitta en billig race-serie men jag i mitt försupna tillstånd tänkte att MI16-motorn kommer jag aldrig ge efter på så ytterliggare en mod är väl skitsamma... Styrsystemet kommer vara Megasquirt (MSnS-Extra med original 60-2 wheel decoder), det står här på mitt skrivbord färdigbyggt, programmerat o klart. _________________ |
||||
Det där med SSK kl2 som jag skrev grundar jag på att även en original J4 räknas som en motor på 172 hk, racevikten blir då minst 1032 kg och för att hänga med någorlunda måste ju motorn häva ur sig lite mer än 148 hk.
Strokar du ner till "XU5J4" blir min racevikt 1.58 x 95 x 0.95 x 6 = 855 kg vilket kan vara svårt att fixa. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Njae, vikten är inga problem att fixa. Men XU5J4 är tydligen komplex att få till, en annan idé jag haft är isf TU5J4 eller TU5JP4. Den tidigare kommer som bekant från 106 GTI och är skottsäker med sitt gjutjärnsblock och ganska goda effektpotential, 160+ skall vara relativt lättåtkomligt med TBs och kammar. Dessutom är vikten en positiv faktor på TU5:orna... _________________ |
||||
Vad är det som ställer till det med XU5J4? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Ventil/kolv-utrymmet är väl det största problemet... Finns en hel del skrivet om det här: http://forum.205gtidrivers.com/index Plus en bonus för alla XUnJ4 är såklart oilsurge-problemen, som är tämligen grava... _________________ |
||||
En liten uppdatering...
Har flyttat in i ett garage nära hemmet så nu blir det lite mer meckat förhoppningsvis Nackdelen är att mina garagegrannar och tillika min hyresvärd är alla rejsa're och har ett klart dåligt inflytande på projektet, men jag hoppas jag kan bidra med detsamma för dom Motorn är just nu i tusen bitar och under renovering, efter mycket om och men kom jag fram till att det inte fanns nån mening med att köra på en motor med så många mil på mätaren (30k) utan att ens ha lyft på locket... Upptäckten var givetvis som sig bör baserad på ålder och miltal. Vevaxeln var sliten, ram- och vevlager var slut, de våta fodrena var rätt risiga, kammarna kraftigt slitna och sedan tidigare visste jag att den läckte lite olja vid topppackning och att toppen förbrukade mer olja än vad den borde. Så nu är toppen inlämnad för renovering. Detta kommer innefatta nya ventiltätningar, bättre vinklar på ventilsätena och ev en bit planing. Fodrena är inskickade för borrning till 84mm (1mm oversize) och smidda högkompkolvar är på g! Vevaxeln har fått sina ytor polerade och är fit for fight igen. Ett bafflat tråg har införskaffats, några fler plåtar är på väg för att ytterliggare förhindra "meltdown". Lager och packningar är införskaffade och i stort sett allt kommer bytas ut, inte lönt att snåla nån hundralapp när man ändå har nere allt. Ett litet impulsköp (fredagkväll efter 10 öl) har tillkommit, några Jenvey spjällhus med tillhörande insug, trattar mm finns också på hyllan. Ett Megasquirt (V3, MSnS-extra kod) har stått på hyllan ett tag. Kommer köras med 60-2 triggerhjul som är standard på puggen och fördelarlös tändning (från nyare motor). Så planerna för vintern är kort och gott att sätta ihop motorn, bygga en bur, montera stol och bälte och sen ut o köra... _________________ |
||||
Länge sedan sist men lite har väl hänt. Tyvärr inte tillräckligt men det reder sig kanske ändå
Hämtade en styck bur i Gunnarsjö under förra veckan. En mycket originell burkrängare och en jävla väg att åka en mörk vardagkväll! Nåja, har väl inte kommit lika långt som garagegrannen Johan ännu men en vacker dag... Mycke rör blev det! Min motorrenovering fortskrider sakta med säkert. Har fått tillbaks foderna sedan de borrats upp (tack Rikard) en mm till 84. Optimalt hade varit 85mm, då hade motorn landat på 199x cc men 1950 får väl duga. Han som utförde arbetet tyckte redan nu att det såg tunnt ut Kolvarna kom i veckan, håller på att mäta upp ringarna och lista ut dels vilket gap dom skall ha och dels hur man går till väga för att slippa problem oljepumpen har förlängts (tack Rikard) 15 mm, detta för att minska risken för "oil surge". Skvalpplåtar och oljefälla kommer att finnas men det allena räcker inte. och till sist lite bling, rejs-fälgarna (tack Rash) hämtades också i veckan. 7x15" och ganska låg matchvikt Nu är det "bara" meckandet kvar Hrmm känner mig som en seriös utmanare till titeln "Sveriges meste pallbock-rejser" _________________ |
||||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 205 -90 - SKROTAD. | << 1, 2, 3, 4 >> 17460 besök totalt |