Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Rejs bilder från slutet av -60 talet. | << 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (29160 totalt) |
Har du haft möjlighet/ork/lust att kolla upp vilka möjligheter som finns? Vill verkligen inte vara besvärlig, gör det bara om du har lust! _________________ Johan Syrén |
||||||||||
Lite OT...
Intressant och kul att den Ferrarin skulle komma upp just nu. Jag var med en vän i Örebro och fikade på en "herrgård" som heter Karlslund. Den ägdes tidigare av familjen Dieden och vi satt precis och pratade om Ferrarin som rattades ner i bäcken av någon senare generation av Diedens. Avdelningen värdelöst vetande: Familjen Dieden 1874 köpte den skånska familjen Dieden Karlslund. Theodor Wincent Dieden och hans son Theodor Wright Dieden med makorna Marianne ägde gården fram till 1966. Far och son Dieden var mycket tekniskt intresserade och Theodor Vincent var den som tillsammans med uppfinnaren Jonas Wernström experimenterade med elektricitet och 1886 lyckades få en glödlampa att lysa i förmaket i herrgårdsbyggnaden. Det var en av de första glödlamporna som lyste i ett svenskt hem. 1897 lät Theodor Vincent anlägga Sveriges första privatägda kraftstation i Karlslund. Det behövde han för att driva alla de uppfinningar och tekniska nymodigheter som användes på Karlslund. Så blev Karlslund känt som Sveriges mest elektrifierade gård. Sonen, Theodor Wright, tog över Karlslund på 1920-talet. Theodor Wright var utbildad agronom och gjorde Karlslund till ett av de mest rationella storjordbruken i Närke. Han uppfann bland annat ett evighetsur som drevs av växlingar i lufttrycket. Han fick också patent på stramit - ett material som tillverkades av halm och som bland annat användes för att täta hus med. Theodor Wright och hans bror Henric var mycket flygintresserade och anlade Sveriges första privatägda flygfält i Karlslund. Karlslund hade som mest ett 100-tal anställda och ett 80-tal byggnader, torp och utgårdar. På 1960-talet köptes Karlslund av Örebro Kommun som idag förvaltar, vårdar och förädlar namnet och området Karlslund. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||||||||
Jag har monterat om den i en glaslös diaram och på så sätt fått bort den mesta smutsen. Resten är ganska lätt fixat i tex Photoshop om man väljer att utgå ifrån en "hemma" scannad bild. Men jag har tänkt prova att göra en A4 hos ett proffslabb här i malmö, men de har semesterstängt för tillfället. De scannar förmodligen bilden de med, bara det att deras scaner är ett par snäpp vassare än min. De kan även rengöra diat i någon form av bad. När de ser resultatet kan de nog uttala sig om hurpass stor bild de kan göra av den. Teoretiskt borde man kunna göra stora kopior, upplösningen på ett dia är riktigt grym. Håll ut "racelovers" _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - |
||||||||||
Hej på er alla. Vill passa på att slå ett slag för 'Arkivet' på Hyllinge MS webbsajt. Det är ett seriöst och mycket långsiktligt projekt att dokumentera alla race på Knutstorp från 1951 och framåt, en viktig del av den svenska motorsporthistorien. Alla bilder och annan info tas med stor tacksamhet emot.
/ Micke Persson Hyllinge MS _________________ Mikael Persson |
||||||||||
mye najs bilder kul banking det var på knuten förut, skulle vara kul att testa sen såg jag en kille som hade som signatur rammstein ,,,,,stein ,,,,,stein,,,,,,bilstein,.... dock ingen förklaring till samband eller va det nu var annat än att det hela var tyskt och stein i slutet.... nåja ursäkta avvikelsen från tråden, mye najs foton det vill vi se mera av, hoppas det finns mer i gömmorna
ferrari mmmmmmmmmmmmm as homer had said about a burger |
||||||||||
otroligt tjusiga bilder!
Visst är Diedens Dino 206 läcker, (tänk att den också rejsats med en Volvomotor!) men själv gillar jag nog bilden med en sladdande Cortina (Vorrsjö eller Berger??) mellan Gordinin och Coopern. Bilden med de två 911:orna på med lätt avdrift på väg in i hårnålen (tror jag) är inte heller helt fel. BMW borde väl vara Freddy Kottulinskys 1800 Ti eller TiSa? Väntar ivrigt på fler bilder från det urtrevliga arkivet _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||
Hej Pågar! Ville bara säga att det är inte samma bil som setrab killarna renoverat. Mycket fina bilder! MVH Henrik _________________ Henrik Grimshorn Helt hemmabyggd super7 (7up) Porsche 911T (modifierad) -72 Porsche 993 4S -97 |
||||||||||
Helt underbara bilder!!!
Nästan så man önskar att man hade fåt vara där på den tiden... *drägel* /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||||||
ÅÅÅÅÅÅÅÅ!!
Banracing som är något att se på!! Lite drift, kräng osv! Alla borde gå och se historisk banracing!! Det är en riktig hit, speciellt alla Mustanger och Falcons! Det sladdas en del =) =) _________________ Henrik Braun, TURBO M535 E28 -86 242 M5 |
||||||||||
Väldigt roligt med intresset kring bilderna! (Det tycker min farsa med )
Nu har jag lagt upp några till, och min plan är att förbättra de gamla scanningarna med. Det tar dock en hel del tid och förtillfället är jag på semester, villket innebär att jag inte är hemma så mycket. (Dessutom har jag en rejs-bil som jag inte har fått ihop ännu ) När jag får tid över lovar jag att fixa ett pappersexemplar av ferrarin så att det går att avgöra kvaliteten. /Martin _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - |
||||||||||
|
||||||||||
Det är Picko Trobergs McLaren-Elva. Observera postlådan som var fastsatt baktill på bilen. _________________ Niklas Larsson Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/ |
||||||||||
Gubben i Caltex Porschen är min "svärfar" (Anders Josephson), det vore verkligen kul om det fanns fler bilder på honom. Anders har inte så många bilder kvar - han verkar försöka glömma race-tiden från förr (men det går inte så bra) så det vore kanon om jag kunde elda på honom ytterligare genom att visa några fler bilder:
_________________ D a v i d B r a n t m o Nu: 951 Cup 3,0 16v Då: 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||||||||||
Är det inte Esso som kör? Göran Asplund i en av porscharna..? /Daniel _________________ Mvh / Daniel Ene |
||||||||||
Du har rätt Daniel, Esso körde bilen vid några tillfällen. Men hade inte Esso en fyrklöver på sin hjälm och har inte föraren en frodig mustach. Jag tror på Picko. _________________ Niklas Larsson Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/ |
||||||||||
Citerade min far som var här och våldsgästade igår.. Han var tydligen också där och tittade den helgen -69. Kul att höra pappa bli lite lyrisk över en tråd man dra fram på rejsa.. Han nämnde fler namn fast jag är så dålig på att komma ihåg. Fast visst ser det ut som Picko, inget snack om saken. Kul med gamla bilder. Har ju hängt med runt RHK/HTCC så länge jag kan komma ihåg och känner igen lite bilar här och där. Kul att se originalbilder. _________________ Mvh / Daniel Ene |
||||||||||
Bilder o videos Rejs bilder från slutet av -60 talet. | << 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (29160 totalt) |