Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Caterham CSR 200 -06 | << 1, 2, 3, ... 10, 11, 12 >> 5 besök senaste veckan (45414 totalt) |
|
||||
Har plockat bort den bakre dämparen, sparade därmed vikt men framförallt markfrigång, problemet blev för högt ljud, har nu åtgärdat det genom att sätta på en ny dämpare från Raceco. Har lite småpyssel kvar innan det sitter som det skall. Ljudet är nu ungefär som det var med dubbla ljuddämpare men minus 20 kg. Antagligen får jag väl mappa om ECUn men det blir en senare fråga.
_________________ Stefan Hasselgren |
||||
|
||||
Jo, klarar jag inte själv av att gå ner i vikt får jag väl banta bilen! Jag skall prova ordentligt nu i helgen på Gotland men vid start igår upplevde jag som sagt att jag nu var tillbaka på samma ljudnivå som när jag hade både den främre och den bakre ljuddämparen. Till på köpet fick jag avseverärt bättre markfrigång bak. _________________ Stefan Hasselgren |
||||
....har det varit. Lite aktivitet har det varit i alla fall:
- motorn höjd för att klara reglementet om 75 mms markfrigång - oljekylare monterad - byte till Caterham Race fjädrar och dämpare fram och bak - ny fästanordning till diffen - byte till Race krängningshämmare - byte till FIA godkända bälten - installation av oljetryckslampa - byte till FIA godkänd båge - inköp av 4 ytterligare fälgar samt kapning av de bakre för att kunna ha en uppsättning standarddäck och en uppsättning med ACB10 - byte till carbon deflector istället för vindruta Har en våg på jobbet....skall bli kul att se om den gått ner 10 kg eller så....skall förresten bli kul att se vad den väger överhuvudtaget....jag litar inte på bilbesiktningens våg... _________________ Stefan Hasselgren |
||||
Va kul, du som inte skulle tävla har jag för mej
Vad ska bilen väga i tävlingsskick? |
||||
Jodå, jag har en tanke att köra någon Roadsport A, det troliga är åtminstone att jag kör i Kinnekulle den 24-25 maj och sedan efter det får vi se..... Bilen är rätt tung...den borde väga ca 730 kg med full tank och mig som förare....men jag vet ärligt talat inte....jag har gått ner några kilo och bilen också.....men det är klart, riktigt lätt kommer den aldrig att bli.....man kan ta bort värmepaketet och göra lite på hjul och så men nu är nog det mesta gjort.... Tävlingsvikten enligt vagndsdeklarationen säger att jag minst skall ha 706 kg så det finns ju lite till att ta av... (läs magen). _________________ Stefan Hasselgren |
||||
Många bäckar små..... _________________ Carl Wrangel MK Indy Familjekombi Mondeo Golf 1,6 FSI |
||||
Tävlingsvikten är med tom tank så då ligger du nog inte så illa till. |
||||
Härligt. Det började i vanlig ordning med skinnsäten och långa touring resor för att övergå till skalstolar, lättning och racing |
||||
Jodu, man skulle bestämt sig från början för att ha 2; en för banåka och en för glassturen....det blir liksom fel att göra på något annat sätt....en del tar ju en Seven för banåka och Porschen för finturen men jag tycker man skall ha 2 Seven och sedan optimera de för var sitt ändamål! _________________ Stefan Hasselgren |
||||
Här kommer en bild också från när det är färdigt. Lysen är från Mog Racing, finns att köpa t ex på: http://www.westermann-motorsport.de/ http://www.fluke-motorsport.co.uk/ _________________ Stefan Hasselgren |
||||
Det är verkligen inte kamratligt att visa upp hur fin bilen
blev efter byte av lyktorna !! Nu måste ju jag också punga ut med några tusen för att få samma look. Blev mycket, mycket bra, Stefan ! Finns det någon regel hos Sv Bilprovning som förbjuder en dylik konvertering ? Jag menar, måste lamporna sitta på en viss höjd, eller någon annan livsviktig ( *) regel ? Skulle gärna vilja se hur det nya staget/fastet till lamporna ser ut. Har du ngn bild snett bakifrån ? hälsn Lasse H _________________ Lars Hansson |
||||
Hemsk ledsen Lasse..... Bilprovningen vet jag inte om de har synpunkter, med de nya stagen sitter mitten på lamporna på 58 cm höjd från marken. Har aldrig hört talas om någon regel men det kanske finns? Det nya staget är lite annorlunda. Det är bara en böj och det extra staget som sitter i övre bärarmen på orginalen finns inte - det verkar stabilt, men finns givetvis en risk att lysena "darrar" lite. Här kommer några bilder till: _________________ Stefan Hasselgren |
||||
Det finns en viss minsta höjd på lamporna, men viktiga är att man kan se dem från 45 grader i båda riktningar, inkluderar även blinkers.
SBP lär inte kolla nånsin efter första reg-besiktningen. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Jag var precis ute och checkade hustrus Audi A4 och de satt på 66 cm höjd så det är ju inte jättestor skillnad mot de 58 jag har nu.... Efter lite mer letande fann jag detta.... 37 § Halvljusstrålkastares placering i höjdled skall vara lägst 500 mm och högst 1 200 mm. Om placeringen medför avse-värt hinder för fordonets användning får högsta höjden ökas så mycket som behövs. och här är länken till en pdf med samtliga fordonsregler... http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr02 Läs tills du somnar! _________________ Stefan Hasselgren |
||||
Våra race- och banåkarbilar Caterham CSR 200 -06 | << 1, 2, 3, ... 10, 11, 12 >> 5 besök senaste veckan (45414 totalt) |