Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Caterham CSR 200 -06
<<   1, 2, 3, ... 10, 11, 12   >>
5 besök senaste veckan (45414 totalt)
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



thumbs up Ser bra ut, låt dom få jobba ordentligt på nästa banträff

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373


Trådstartare
Har plockat bort den bakre dämparen, sparade därmed vikt men framförallt markfrigång, problemet blev för högt ljud, har nu åtgärdat det genom att sätta på en ny dämpare från Raceco. Har lite småpyssel kvar innan det sitter som det skall. Ljudet är nu ungefär som det var med dubbla ljuddämpare men minus 20 kg. Antagligen får jag väl mappa om ECUn men det blir en senare fråga.


_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Har du hamnat i lättningsträsket

Ser bra ut thumbs up
Är den lika tyst som med original

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373


Trådstartare
Libell skrev:
Har du hamnat i lättningsträsket

Ser bra ut thumbs up
Är den lika tyst som med original


Jo, klarar jag inte själv av att gå ner i vikt får jag väl banta bilen! Jag skall prova ordentligt nu i helgen på Gotland men vid start igår upplevde jag som sagt att jag nu var tillbaka på samma ljudnivå som när jag hade både den främre och den bakre ljuddämparen. Till på köpet fick jag avseverärt bättre markfrigång bak.

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373


Trådstartare
....har det varit. Lite aktivitet har det varit i alla fall:

- motorn höjd för att klara reglementet om 75 mms markfrigång
- oljekylare monterad
- byte till Caterham Race fjädrar och dämpare fram och bak
- ny fästanordning till diffen
- byte till Race krängningshämmare
- byte till FIA godkända bälten
- installation av oljetryckslampa
- byte till FIA godkänd båge
- inköp av 4 ytterligare fälgar samt kapning av de bakre för att kunna ha en uppsättning standarddäck och en uppsättning med ACB10
- byte till carbon deflector istället för vindruta

Har en våg på jobbet....skall bli kul att se om den gått ner 10 kg eller så....skall förresten bli kul att se vad den väger överhuvudtaget....jag litar inte på bilbesiktningens våg...


_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Baronen
Staffanstorp
Här sen Apr 2007
Inlägg: 277



Jäkligt snygg bil.
Hur mycket mindre väger racebatteriet?

_________________
Carl Wrangel
MK Indy
Familjekombi Mondeo
Golf 1,6 FSI
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373


Trådstartare
Baronen skrev:
Jäkligt snygg bil.
Hur mycket mindre väger racebatteriet?


PC680 väger ca 6,5 kg, har för mig att mitt orginalbatteri väger 12,5 kg så det blir några kilo i alla fall...

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2618



Va kul, du som inte skulle tävla har jag för mej
Vad ska bilen väga i tävlingsskick?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373


Trådstartare
Kimmen skrev:
Va kul, du som inte skulle tävla har jag för mej
Vad ska bilen väga i tävlingsskick?


Jodå, jag har en tanke att köra någon Roadsport A, det troliga är åtminstone att jag kör i Kinnekulle den 24-25 maj och sedan efter det får vi se.....

Bilen är rätt tung...den borde väga ca 730 kg med full tank och mig som förare....men jag vet ärligt talat inte....jag har gått ner några kilo och bilen också.....men det är klart, riktigt lätt kommer den aldrig att bli.....man kan ta bort värmepaketet och göra lite på hjul och så men nu är nog det mesta gjort....

Tävlingsvikten enligt vagndsdeklarationen säger att jag minst skall ha 706 kg så det finns ju lite till att ta av... (läs magen).

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Baronen
Staffanstorp
Här sen Apr 2007
Inlägg: 277



shasselg skrev:
Baronen skrev:
Jäkligt snygg bil.
Hur mycket mindre väger racebatteriet?


PC680 väger ca 6,5 kg, har för mig att mitt orginalbatteri väger 12,5 kg så det blir några kilo i alla fall...


Många bäckar små.....

_________________
Carl Wrangel
MK Indy
Familjekombi Mondeo
Golf 1,6 FSI
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2618



shasselg skrev:


Tävlingsvikten enligt vagndsdeklarationen säger att jag minst skall ha 706 kg så det finns ju lite till att ta av... (läs magen).


Tävlingsvikten är med tom tank så då ligger du nog inte så illa till.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



shasselg skrev:
....har det varit. Lite aktivitet har det varit i alla fall:

- motorn höjd för att klara reglementet om 75 mms markfrigång
- oljekylare monterad
- byte till Caterham Race fjädrar och dämpare fram och bak
- ny fästanordning till diffen
- byte till Race krängningshämmare
- byte till FIA godkända bälten
- installation av oljetryckslampa
- byte till FIA godkänd båge
- inköp av 4 ytterligare fälgar samt kapning av de bakre för att kunna ha en uppsättning standarddäck och en uppsättning med ACB10
- byte till carbon deflector istället för vindruta

Har en våg på jobbet....skall bli kul att se om den gått ner 10 kg eller så....skall förresten bli kul att se vad den väger överhuvudtaget....jag litar inte på bilbesiktningens våg...



thumbs up
Härligt. Det började i vanlig ordning med skinnsäten och långa touring resor för att övergå till skalstolar, lättning och racing

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373


Trådstartare
shasselg skrev:
....har det varit. Lite aktivitet har det varit i alla fall:

- motorn höjd för att klara reglementet om 75 mms markfrigång
- oljekylare monterad
- byte till Caterham Race fjädrar och dämpare fram och bak
- ny fästanordning till diffen
- byte till Race krängningshämmare
- byte till FIA godkända bälten
- installation av oljetryckslampa
- byte till FIA godkänd båge
- inköp av 4 ytterligare fälgar samt kapning av de bakre för att kunna ha en uppsättning standarddäck och en uppsättning med ACB10
- byte till carbon deflector istället för vindruta

Har en våg på jobbet....skall bli kul att se om den gått ner 10 kg eller så....skall förresten bli kul att se vad den väger överhuvudtaget....jag litar inte på bilbesiktningens våg...

thumbs up
Härligt. Det började i vanlig ordning med skinnsäten och långa touring resor för att övergå till skalstolar, lättning och racing


Jodu, man skulle bestämt sig från början för att ha 2; en för banåka och en för glassturen....det blir liksom fel att göra på något annat sätt....en del tar ju en Seven för banåka och Porschen för finturen men jag tycker man skall ha 2 Seven och sedan optimera de för var sitt ändamål!

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373


Trådstartare
Så, nu håller jag på att byta framlyktorna, en variant som dels sitter lägre, dels är mindre och slutligen 1,3 kg lättare (per sida) måste ju vara bra.....



_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Mycket snyggt, var har du handlat dom någonstans?

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373


Trådstartare
Roxan. skrev:
Mycket snyggt, var har du handlat dom någonstans?


Här kommer en bild också från när det är färdigt.



Lysen är från Mog Racing, finns att köpa t ex på:

http://www.westermann-motorsport.de/shop/
http://www.fluke-motorsport.co.uk/

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Lars H
Hörby
Här sen Okt 2005
Inlägg: 108



Det är verkligen inte kamratligt att visa upp hur fin bilen
blev efter byte av lyktorna !! Nu måste ju jag också punga ut
med några tusen för att få samma look. Blev mycket, mycket
bra, Stefan ! Finns det någon regel hos Sv Bilprovning som
förbjuder en dylik konvertering ? Jag menar, måste lamporna
sitta på en viss höjd, eller någon annan livsviktig ( *) regel ?
Skulle gärna vilja se hur det nya staget/fastet till lamporna ser ut.
Har du ngn bild snett bakifrån ?

hälsn
Lasse H

_________________
Lars Hansson
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373


Trådstartare
Lars H skrev:
Det är verkligen inte kamratligt att visa upp hur fin bilen
blev efter byte av lyktorna !! Nu måste ju jag också punga ut
med några tusen för att få samma look. Blev mycket, mycket
bra, Stefan ! Finns det någon regel hos Sv Bilprovning som
förbjuder en dylik konvertering ? Jag menar, måste lamporna
sitta på en viss höjd, eller någon annan livsviktig ( *) regel ?
Skulle gärna vilja se hur det nya staget/fastet till lamporna ser ut.
Har du ngn bild snett bakifrån ?

hälsn
Lasse H


Hemsk ledsen Lasse.....

Bilprovningen vet jag inte om de har synpunkter, med de nya stagen sitter mitten på lamporna på 58 cm höjd från marken. Har aldrig hört talas om någon regel men det kanske finns? Det nya staget är lite annorlunda. Det är bara en böj och det extra staget som sitter i övre bärarmen på orginalen finns inte - det verkar stabilt, men finns givetvis en risk att lysena "darrar" lite. Här kommer några bilder till:



_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Det finns en viss minsta höjd på lamporna, men viktiga är att man kan se dem från 45 grader i båda riktningar, inkluderar även blinkers.

SBP lär inte kolla nånsin efter första reg-besiktningen.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373


Trådstartare
Westfield skrev:
Det finns en viss minsta höjd på lamporna, men viktiga är att man kan se dem från 45 grader i båda riktningar, inkluderar även blinkers.

SBP lär inte kolla nånsin efter första reg-besiktningen.


Jag var precis ute och checkade hustrus Audi A4 och de satt på 66 cm höjd så det är ju inte jättestor skillnad mot de 58 jag har nu....

Efter lite mer letande fann jag detta....

37 § Halvljusstrålkastares placering i höjdled skall vara lägst 500 mm och högst 1 200 mm. Om placeringen medför avse-värt hinder för fordonets användning får högsta höjden ökas så mycket som behövs.

och här är länken till en pdf med samtliga fordonsregler...

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022%20.pdf

Läs tills du somnar!

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



shasselg skrev:


Läs tills du somnar!


Jag har lusläst allting en gång i tiden...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Caterham CSR 200 -06
<<   1, 2, 3, ... 10, 11, 12   >>
5 besök senaste veckan (45414 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande