Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEIW Zetec 2.0 Domiseven -11
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (58537 totalt)
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Kimmen skrev:
Tror att man kan ha dom utåt oxå, men inte en in och en ut...


du menar mina är fel? Så är de orginalmonterade iafl på sierra/scorpio

Ärligt talat tror jag inte det spelar nån roll, de är helt symmetriska inuti. Att dina förde lite oväsen måste ha varit något annat.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
super7 skrev:
Lösningen är enkel man köper rätt givare

Så här ser det ut bakom mitt svänghjul


//Nisse


Är din givare vinklad eller? Svårt att se att det är nån skillnad mot min liksom.
Vad heter den där givaren då? Vilka bilar sitter den på osv?

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Min kompis (ford-meken) menade också att damaskerna skulle sitta markeringen i knuten så jag kommer göra så att det blir så, vända på knutarna som sitter i diffen mao.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Dag 11
Blev inte så mycket gjort igår, det var dags att serva golfen.

"Kolapsbar" rattstång på plats.


Styrleden (eller vad det nu heter) med förlängaren, jag bytte sedan plats på muttrarna så att den tjocka hamnade på styrarmen istället.


Nu går det att styra bilen.


Stolarna läggs provisoriskt på plats.


De obligigatoriska tillfälliga "fulhjulen".


Bilen är på hjul för första gången och jag måste säga att jag hade glömt hur pass låga de är. Passade på att rulla undan den och sopa rent golvet där också.


Jag har nu fått monteringsramen för tanken, men fattar fortfarande inte hur den ska monteras. Vad jag förstår ska den monteras i de övre bärarmsfästena, men för det första är det inte tillräckligt långt mellan skruvhålen och för det andra är inte skruvhålen tillräckligt stora för att skruvarna ska gå i.
Jag tror inte jag fått rätt prylar.


Jag skruavade fast fästena för cykelskärmarna och för att se hur dessa fälgar passade och kunde i alla fall konstatera att denna fälg sitter fär långt ut.
Jag ska mäta nogrannare sen när baksärmarna är på plats.


Jag vände även på de inre drivknutarna, lindade handbromsvajern med vulktejp och fortsatte mitt letande efter vad det är för gänga på bromsvågen. Jag ska ta med prylarna till jobbet imorrn och se om det går att få svar på där.
Dessutom fick jag inte riktigt ordning på bromsslangarna.
När jag drar slangarna fram i oket bottnar nippeln innan kopparbrickan kan suga fast, så den ligger liksom löst där.
Bak har jag inte heller fått ihop, mekonomen hade inga bra grejer, deras endå tanke var att göra en decimeter kopparrör med kopplingar i varje ände men det känns inte seriöst.
Dessutom känns slangen kort om man sätter den som det är tänk, jag ska åka till Persåker imorrn och se om han har nåt användbart.

Redigering: Jag har fått fel bromsslang.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Dag 12

Jag beställde ett nytt fäste för tändgivaren, det nya är från en Mondeo -00 automat (till vänster på bilden) och har Fordnummer 1663863. Det nya fästet gör att givaren vinklas in perfekt mot hålen i svänghjulet.






Motorn är istoppad, bilen blir aningen låg med förspänningen i grundläget.


Jag köpte även ett nytt urtrampningslager från Ford, jag fick en lista av super7 med ett gäng artikelnummer och ett gäng bilmodeller, av alla dessa var det endast en de fick träff på, och det var inte en klockren träff heller. Fordnummer: 6164967.
Lagret jag fick från Roadster var 50mm tjockt, det nya var ca 20mm tunnare. När lagret ligger mot tryckplattans solfjäder är kopplingsarmen ungefär i mitten av hålet i sprängkåpan.


Sen kom jag på att kardanen skulle ha petats in innan motor och växellåda sattes i men jag passade på att testa om kopplingen funkade. Med ettans växel i och ett stadigt grepp runt kardanen kunde jag lätt snurra på den med pedalen i botten. Det gick att hitta dragläget och det fanns marginaler så det borde kunna fungera.


Lite väl trångt vid fötterna va? Bromspedalen skulle kunna sitta lite mer till vänster.






Motorn plockades ur igen för att komma åt och fixa några saker.
Jag kapade upp ett spår för kopplingsvajern.


Kardenen stoppades i och skruvades fast.


Nya hål för växellådasfästet borrades.


Slangklämma för att hålla kvar gummidamasken när man trycker ner spaken för att få i backen.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5621



DomiSeven skrev:
Lite väl trångt vid fötterna va? Bromspedalen skulle kunna sitta lite mer till vänster.

Tycker det ser ut som du har gått om plats om man jämför hur det är för mig.....kan inte köra med annat än racer pjucks

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Jag lär nog få köra med balettskor jag med. Nu måste jag vinkla foten för att komma förbi gaspedalen..

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Byggbesiktningen (SFRo1) är nu avklarad
Han tyckte jag skulle göra om rattstången vilket jag ändå hade tänkt göra, annars var det bara lite tips jag fick på olika lösningar.
Han ville korta av styrväxeln för att få mindre bumpsteer, men det var "bara ett tips".

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Efter en månads uppehåll är jag igång igen men nu blir det mest kvällstid då vi har semester och försöker göra annat på dagarna.
Vecka 30 är jag familjeledig och då så det jobbas ordentligt :P

Ventilkåpan låg i garderoben i flera månader i väntan på slipning men när jag väl tog tag i det gick det undan. Jag är väldigt nöjd med resultatet.
Vevhusventilationstanken har kommit på plats också.


Jag passade på att linda avgasbandage på grenröret, ingen jättebra idé att göra det i badkaret hemma men där är det iaf relativt lätt att städa sen, även om det tog tid.. Smetigt blev det i alla fall. Men jag glömde ta en bild på röret när det sitter i bilen, det kommer.


Jag har märkt upp hela kabelstammen och börjat läsa på om OMEX och Dash2 så det kommer igång snart.
Igår började jag och en kompis att titta på karossen men förstod inte riktigt var vi skulle börja så det ska vi prata med Roadster om.
Nya karossen funkar ju inte alls som den nya så manualen är som vanligt inte till nån nytta.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Äntligen har jag fått en manual som (bland annat) behandlar den nya karossen.


Jag fick även rätt tankfäste, så det åkte på plats direkt.


Tanken provmonterad.


Jag och en kompis började labba med ett spännfäste för generatorn.


För att se så inte insuget tog ställde till det för generatorn tänkte vi provmontera insuget. Men det gick inte för det tog i ramen. Insuget behöver komma upp 2-3cm plus lite vingelmån för motorn.





_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



om du har problem med utrymmet mellan bromspedal och vägg även med seriösa skor så kanske du kan göra en bula i plåten, helt enkelt? Vet inte hur mycket utrymme där finns normalt...

(Jag kör med en låda från Honda S2000. Fyller ut bra, men just där råkar det finnas lite plats. )

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Nej jag ska bocka om bromspedalen så den blir som kopplingspedalen.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Den där nya tanken, förresten... Första gången jag ser den på bild! Hur mycket rymmer den...? (Jag funderar på att byta, bl a för att få plats för lite slutdämpare när jag drar ut avgasrören bak.)

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Det där tycker jag är en konstig lösning egentligen, den där lilla tanken rymmer 18liter.
P.g.a karossens utformning får man inte plats med mer, men det är till stor del tack vare bagageutrymmet som stjäl en massa plats. Skulle man skita i den lådan skulle man kunna göra tanken mycket större.
Tror inte jag har nån bra bild på lådan men den är ganska dumt byggd ändå, den är kilformad så man kan inte få plats med nåt vettigt ändå.
Men det blir ett senare problem, jag bygger som det är tänk nu och planerar att bygga ut tanken senare.

28 liter är standard med gamla karossen men på den kan man även montera 45 liters om man sågar av botten på bagaget. Skillnaden är ju då att tanken ligger på ramens hylla längst bak.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



DomiSeven skrev:
Det där tycker jag är en konstig lösning egentligen, den där lilla tanken rymmer 18liter.

Aj då... Det var kanske lite i minsta laget, t o m för bana.

Problemet för min del är ju att jag har en oberoende sidepipe på var sida (3 cyl per sida; inget X- eller H-rör), vilket dels ger lite skumt ljud, och dels begränsar möjligheterna att dämpa ljudet vettigt. Därför vill jag ha ut båda rören i mitten bak.

Med nuvarande oljefat till ljuddämpare är det ju iofs inga problem med ljudnivån på banorna, men jag har lite andra planer...

Citat:
P.g.a karossens utformning får man inte plats med mer, men det är till stor del tack vare bagageutrymmet som stjäl en massa plats. Skulle man skita i den lådan skulle man kunna göra tanken mycket större.
Tror inte jag har nån bra bild på lådan men den är ganska dumt byggd ändå, den är kilformad så man kan inte få plats med nåt vettigt ändå.
Men det blir ett senare problem, jag bygger som det är tänk nu och planerar att bygga ut tanken senare.

Mja, jag har ju ingen bagagelåda alls i nuläget ändå... Jag får mäta och räkna lite. Kanske går att få till något vettigare om man utnyttjar utrymmet maximalt.

Citat:
28 liter är standard med gamla karossen men på den kan man även montera 45 liters om man sågar av botten på bagaget. Skillnaden är ju då att tanken ligger på ramens hylla längst bak.

Mjo, det är ju 28 L-varianten jag har. Räcker väl till, men så värst mycket mindre vill man ju inte ha... Problemet med den är att det inte finns någon plats för ljuddämpare bak om man inte vill totalsabba möjligheterna att få till ett någorlunda aerodynamiskt underrede. (Dämparen hamnar ju där diffusorn ska sitta.) Baljan med utloppet sticker ju dessutom ner under ramen längst till vänster, och begränsar möjligheterna ytterligare. Sedan vill man kanske inte ha avgassystem 5 mm från tanken heller...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Kvällens arbete gick ut på att montera baklysen. Trådarna är ihoplödda och kontaktstycket är klart för ihopkoppling med den övriga kabelstammen.


Till vänster är bromsljuset med en reflex runt. Till höger är blinkersen i mitten med positionsljuset som en ring runt.
Vad jag förstod av föreskrifterna ska det gå bra att det såhär.


Imorgon ska jag förska få dit skyltbelysningen samt montera back- och dimljus, de går inte att fästa lika lätt som de övriga lamporna bak. Det får bli nån speciallösning där.


Redigering: Roterade första bilden ett snäpp

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



ser fint ut

kontrollfråga i största allmänhet, de lamporna bak, har de rätt E-koder på sig (så du slipper trista överaskningar senare)?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Ja jag har jämfört med SFRo-boken och det verkar stämma. Den enda jag var lite fundersam på var blinkers, återkommer om den
Jag tror nämligen det stod samma i bägge glasen, typ 2a eller nåt sånt.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2618



Eller så läser man om e-märkning här så kan man gissa att det kvittar vilket nummer det är, bara att det är e-märkt...

http://www.tuv.com/jp/en/_e_mark_and_e_mark_homologation_for_vehicles_ . . . .

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
DomiSeven
Strängnäs
Här sen Mar 2009
Inlägg: 121


Trådstartare
Nja, e-märket säger ju ingenting om var man får använda lyktan.
Även om det sitter ett (e1) på en lykta med rött glas får man ju t.ex. inte ha den som framlykta.

_________________
Alex Bergsland
Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi
www.domiseven.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2618



Westfield skrev:
ser fint ut

kontrollfråga i största allmänhet, de lamporna bak, har de rätt E-koder på sig (så du slipper trista överaskningar senare)?


Menar att siffran i sig bara talar om vilket land man ansökt om E-märkningen och inte är nån (vad jag förstått) specifik kod för vad den får användas till som många verkar antyda.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEIW Zetec 2.0 Domiseven -11
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (58537 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande