Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (58537 totalt) |
du menar mina är fel? Så är de orginalmonterade iafl på sierra/scorpio ![]() Ärligt talat tror jag inte det spelar nån roll, de är helt symmetriska inuti. Att dina förde lite oväsen måste ha varit något annat. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Är din givare vinklad eller? Svårt att se att det är nån skillnad mot min liksom. Vad heter den där givaren då? Vilka bilar sitter den på osv? _________________ Alex Bergsland Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi www.domiseven.se |
||||||
Min kompis (ford-meken) menade också att damaskerna skulle sitta markeringen i knuten så jag kommer göra så att det blir så, vända på knutarna som sitter i diffen mao.
_________________ Alex Bergsland Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi www.domiseven.se |
||||||
Dag 11
Blev inte så mycket gjort igår, det var dags att serva golfen. "Kolapsbar" rattstång på plats. ![]() Styrleden (eller vad det nu heter) med förlängaren, jag bytte sedan plats på muttrarna så att den tjocka hamnade på styrarmen istället. ![]() Nu går det att styra bilen. ![]() Stolarna läggs provisoriskt på plats. ![]() De obligigatoriska tillfälliga "fulhjulen". ![]() Bilen är på hjul för första gången och jag måste säga att jag hade glömt hur pass låga de är. Passade på att rulla undan den och sopa rent golvet där också. ![]() Jag har nu fått monteringsramen för tanken, men fattar fortfarande inte hur den ska monteras. Vad jag förstår ska den monteras i de övre bärarmsfästena, men för det första är det inte tillräckligt långt mellan skruvhålen och för det andra är inte skruvhålen tillräckligt stora för att skruvarna ska gå i. Jag tror inte jag fått rätt prylar. ![]() Jag skruavade fast fästena för cykelskärmarna och för att se hur dessa fälgar passade och kunde i alla fall konstatera att denna fälg sitter fär långt ut. Jag ska mäta nogrannare sen när baksärmarna är på plats. ![]() Jag vände även på de inre drivknutarna, lindade handbromsvajern med vulktejp och fortsatte mitt letande efter vad det är för gänga på bromsvågen. Jag ska ta med prylarna till jobbet imorrn och se om det går att få svar på där. Dessutom fick jag inte riktigt ordning på bromsslangarna. När jag drar slangarna fram i oket bottnar nippeln innan kopparbrickan kan suga fast, så den ligger liksom löst där. Bak har jag inte heller fått ihop, mekonomen hade inga bra grejer, deras endå tanke var att göra en decimeter kopparrör med kopplingar i varje ände men det känns inte seriöst. Dessutom känns slangen kort om man sätter den som det är tänk, jag ska åka till Persåker imorrn och se om han har nåt användbart. Redigering: Jag har fått fel bromsslang. _________________ Alex Bergsland Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi www.domiseven.se |
||||||
Dag 12
Jag beställde ett nytt fäste för tändgivaren, det nya är från en Mondeo -00 automat (till vänster på bilden) och har Fordnummer 1663863. Det nya fästet gör att givaren vinklas in perfekt mot hålen i svänghjulet. ![]() ![]() ![]() Motorn är istoppad, bilen blir aningen låg med förspänningen i grundläget. ![]() Jag köpte även ett nytt urtrampningslager från Ford, jag fick en lista av super7 med ett gäng artikelnummer och ett gäng bilmodeller, av alla dessa var det endast en de fick träff på, och det var inte en klockren träff heller. Fordnummer: 6164967. Lagret jag fick från Roadster var 50mm tjockt, det nya var ca 20mm tunnare. När lagret ligger mot tryckplattans solfjäder är kopplingsarmen ungefär i mitten av hålet i sprängkåpan. ![]() Sen kom jag på att kardanen skulle ha petats in innan motor och växellåda sattes i men jag passade på att testa om kopplingen funkade. Med ettans växel i och ett stadigt grepp runt kardanen kunde jag lätt snurra på den med pedalen i botten. Det gick att hitta dragläget och det fanns marginaler så det borde kunna fungera. ![]() Lite väl trångt vid fötterna va? Bromspedalen skulle kunna sitta lite mer till vänster. ![]() ![]() ![]() Motorn plockades ur igen för att komma åt och fixa några saker. Jag kapade upp ett spår för kopplingsvajern. ![]() Kardenen stoppades i och skruvades fast. ![]() Nya hål för växellådasfästet borrades. ![]() Slangklämma för att hålla kvar gummidamasken när man trycker ner spaken för att få i backen. ![]() _________________ Alex Bergsland Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi www.domiseven.se |
||||||
Tycker det ser ut som du har gått om plats ![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Jag lär nog få köra med balettskor jag med. Nu måste jag vinkla foten för att komma förbi gaspedalen..
_________________ Alex Bergsland Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi www.domiseven.se |
||||||
Byggbesiktningen (SFRo1) är nu avklarad
![]() Han tyckte jag skulle göra om rattstången vilket jag ändå hade tänkt göra, annars var det bara lite tips jag fick på olika lösningar. Han ville korta av styrväxeln för att få mindre bumpsteer, men det var "bara ett tips". _________________ Alex Bergsland Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi www.domiseven.se |
||||||
Efter en månads uppehåll är jag igång igen men nu blir det mest kvällstid då vi har semester och försöker göra annat på dagarna.
Vecka 30 är jag familjeledig och då så det jobbas ordentligt :P Ventilkåpan låg i garderoben i flera månader i väntan på slipning men när jag väl tog tag i det gick det undan. Jag är väldigt nöjd med resultatet. Vevhusventilationstanken har kommit på plats också. ![]() Jag passade på att linda avgasbandage på grenröret, ingen jättebra idé att göra det i badkaret hemma men där är det iaf relativt lätt att städa sen, även om det tog tid.. Smetigt blev det i alla fall. Men jag glömde ta en bild på röret när det sitter i bilen, det kommer. ![]() Jag har märkt upp hela kabelstammen och börjat läsa på om OMEX och Dash2 så det kommer igång snart. Igår började jag och en kompis att titta på karossen men förstod inte riktigt var vi skulle börja så det ska vi prata med Roadster om. Nya karossen funkar ju inte alls som den nya så manualen är som vanligt inte till nån nytta. _________________ Alex Bergsland Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi www.domiseven.se |
||||||
Äntligen har jag fått en manual som (bland annat) behandlar den nya karossen.
![]() Jag fick även rätt tankfäste, så det åkte på plats direkt. ![]() Tanken provmonterad. ![]() Jag och en kompis började labba med ett spännfäste för generatorn. ![]() För att se så inte insuget tog ställde till det för generatorn tänkte vi provmontera insuget. Men det gick inte för det tog i ramen. Insuget behöver komma upp 2-3cm plus lite vingelmån för motorn. ![]() ![]() ![]() _________________ Alex Bergsland Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi www.domiseven.se |
||||||
om du har problem med utrymmet mellan bromspedal och vägg även med seriösa skor så kanske du kan göra en bula i plåten, helt enkelt? Vet inte hur mycket utrymme där finns normalt...
(Jag kör med en låda från Honda S2000. Fyller ut bra, men just där råkar det finnas lite plats. ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
_________________ Alex Bergsland Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi www.domiseven.se |
||||||
Den där nya tanken, förresten... Första gången jag ser den på bild! Hur mycket rymmer den...? (Jag funderar på att byta, bl a för att få plats för lite slutdämpare när jag drar ut avgasrören bak.)
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Det där tycker jag är en konstig lösning egentligen, den där lilla tanken rymmer 18liter.
P.g.a karossens utformning får man inte plats med mer, men det är till stor del tack vare bagageutrymmet som stjäl en massa plats. Skulle man skita i den lådan skulle man kunna göra tanken mycket större. Tror inte jag har nån bra bild på lådan men den är ganska dumt byggd ändå, den är kilformad så man kan inte få plats med nåt vettigt ändå. Men det blir ett senare problem, jag bygger som det är tänk nu och planerar att bygga ut tanken senare. 28 liter är standard med gamla karossen men på den kan man även montera 45 liters om man sågar av botten på bagaget. Skillnaden är ju då att tanken ligger på ramens hylla längst bak. _________________ Alex Bergsland Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi www.domiseven.se |
||||||
Aj då... Det var kanske lite i minsta laget, t o m för bana. Problemet för min del är ju att jag har en oberoende sidepipe på var sida (3 cyl per sida; inget X- eller H-rör), vilket dels ger lite skumt ljud, och dels begränsar möjligheterna att dämpa ljudet vettigt. Därför vill jag ha ut båda rören i mitten bak. Med nuvarande oljefat till ljuddämpare är det ju iofs inga problem med ljudnivån på banorna, men jag har lite andra planer... ![]()
Mja, jag har ju ingen bagagelåda alls i nuläget ändå... Jag får mäta och räkna lite. Kanske går att få till något vettigare om man utnyttjar utrymmet maximalt.
Mjo, det är ju 28 L-varianten jag har. Räcker väl till, men så värst mycket mindre vill man ju inte ha... Problemet med den är att det inte finns någon plats för ljuddämpare bak om man inte vill totalsabba möjligheterna att få till ett någorlunda aerodynamiskt underrede. (Dämparen hamnar ju där diffusorn ska sitta.) Baljan med utloppet sticker ju dessutom ner under ramen längst till vänster, och begränsar möjligheterna ytterligare. Sedan vill man kanske inte ha avgassystem 5 mm från tanken heller... ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Kvällens arbete gick ut på att montera baklysen. Trådarna är ihoplödda och kontaktstycket är klart för ihopkoppling med den övriga kabelstammen.
![]() Till vänster är bromsljuset med en reflex runt. Till höger är blinkersen i mitten med positionsljuset som en ring runt. Vad jag förstod av föreskrifterna ska det gå bra att det såhär. ![]() Imorgon ska jag förska få dit skyltbelysningen samt montera back- och dimljus, de går inte att fästa lika lätt som de övriga lamporna bak. Det får bli nån speciallösning där. ![]() Redigering: Roterade första bilden ett snäpp ![]() _________________ Alex Bergsland Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi www.domiseven.se |
||||||
Ja jag har jämfört med SFRo-boken och det verkar stämma. Den enda jag var lite fundersam på var blinkers, återkommer om den
![]() Jag tror nämligen det stod samma i bägge glasen, typ 2a eller nåt sånt. _________________ Alex Bergsland Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi www.domiseven.se |
||||||
Eller så läser man om e-märkning här så kan man gissa att det kvittar vilket nummer det är, bara att det är e-märkt...
http://www.tuv.com/jp/en/_e_mark_and |
||||||
Nja, e-märket säger ju ingenting om var man får använda lyktan.
Även om det sitter ett (e1) på en lykta med rött glas får man ju t.ex. inte ha den som framlykta. _________________ Alex Bergsland Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi www.domiseven.se |
||||||
Menar att siffran i sig bara talar om vilket land man ansökt om E-märkningen och inte är nån (vad jag förstått) specifik kod för vad den får användas till som många verkar antyda. |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (58537 totalt) |