Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 45, 46, 47 >> 40 besök senaste veckan (649697 totalt) |
Teledials är inte riktigt min grej. Det är inte så viktig med 16" än. De är tänkta till R-däck, men än så länge klarar inte motorn R-däck.
Idag var det sista dag med "standard folkan". Känns konstigt att börja från ruta ett efter så många års utveckling... Snart är den avställd och nerplockad. Nästan hela bilen är till salu: TILL SALU Bottenplatta IRS -73 reggad som flyttgods med 7,5% Co och 44kW 2500:- Motor inkl. turbo, sprut och tändning SÅLD Torrsumpkit med pump och tank 1200:- ormbo SÅLD oljetempsmätare med dipstick givare 250:- Växellåda enkelgavlad med lång utväxling 1300:- Bromsar från Porsche 944 SÅLD 944 torsionsstavar bak 600:- Dämpare Koni röd SÅLD Krängningshämare Kerscher fram 944 bak 1600:- Fjäderbensstag fram SÅLD 15" Porsche 924 turbo hjul 6"x15" offset 52,3 med R-däck 0-1mm 2000:- 16" Porsche Boxster hjul 6"x16" offset 50 och 7"x16" offset 40 med gatdäck 195/50 och 205/55 SÅLD Stolar Golf GTI ombyggda för bubbla SÅLD Mittkonsol SÅLD originalratt SÅLD Trittbräda (ny i förpackning) 50:- EDIT: Lexanrutor bak (reserverade) 500:- för alla tre EDIT: Högtalare på en platta som passar mellan baksätet och bakruta 200:- Startmotor Drivaxlar EDIT: Tank ingen rost EDIT: Stötfångare fram och bak tysk kvalite (dvs. tunga med bra krom) Skicka ett PM om ni hittar nåt intressant. _________________ |
||||
Länge sedan jag skrev nåt vettigt.
Folkan är avställd sen två veckor tillbaka och jag håller för fullt på att skruva isär bilen och säljer så mycket som möjligt. Jag behöver plats. Självklart var även min bil inte rostfri, men än så länge hittade jag bara tröskeln, ett hål under baksätet och ett under bakre bagerumsmatta. Allt på högersidan - Förra ägaren verkar har haft en ogynnsam parkeringvana. Delarna där rosten finns behövs inte för projektet - skitsamma mao. Här står bilarna: Det är minst sagt trångt i garaget nu. I fredags var jag nere i Malmö och köpte en lite större motorlucka (i plast ! ) _________________ |
||||
Vilket ET vill du ha? Alltså hur hamnar spårvidd kontra kaross? Är det inte bara att köra med Boxster ET typ? Alltså kring 52mm? 928 fälgar ligger oftast kring ET60-65, 944/968 har ET52.3 - tidiga 944 har ET23.3.
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
Jag vill har stor ET = lite spårvid = lite breddning (om man nu tycker att 8cm per sida är lite ) Dessutom får jag Boxsterns chassisegenskaper. Fälgarna som jag har köpt ligger runt 55. Helst vill jag köra 16" Fuchs med stor offset, eller smala Fuchs med lite offset eller smala Fuchs met lite offset breddad inåt . Det är inte så aktuellt med R-däck än. Först måste jag bygga klar och sedan måste jag fixa till motorns oljesystem, men jag håller ögonen öppna för alternativa R-däck fälgar. __________ I torsdags kollade jag hur Folkahuven passar på Boxstern. Inga större överaskningar och inte konstigt att österikaren breddade sin huv. Att bredda huven är inget alternativ för mig. Hellre flyttar jag en av skruvarna till fjädertalriken inåt och/eller sänker fjädertallriken så att den får plats under skärmen. Jag bestämmde mig för att "montera" de bakre luftinsläppen innan jag delar hus och bottenplatta för att minska risken att bygga in spänningar. Flera djupa andetag och lite job med vinkelslipen senare: Nu behöver jag en Bengt! Hur gör jag för att får rätt form på plåtarna ? Fram .................................. och bak Plåten är 1mm tjock med ~10mm ribbar på baksidan. Att bygga en form och forma plåten i varm tillstånd är en av ideerna. Alternativ kan jag tänka mig att slitsa ribbarna, ändra formen och svetsa ihop de igen, men det blir svårt att får det snyggt. _________________ |
||||
Helt galet projekt det här, hoppas du inte tappar orken
om du behöver hjul så har jag en uppsättning 7" 16" et65 (Gullideckel/trash can) smidda fälgar som kan fås billigt. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Tappa orken - kanske, men ger upp finns inte i min värld. Hoppas att jag inte lovar för mycket nu.
Tack för erbjudandet, men som jag skrev tidigare är jag inte så sugen på Gullideckel/Teledials. Det finns ytterlige ett problem med 16". Mina Boxsterfälgar som jag körde tidigare passade inte över bromsarna. => Jag måste provmontera innan jag kan köpa. _________________ |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Tack! Efter 2 samtal med posten och 2 besök hos min postombud höll jag äntligen min julklapp i handen. Jag blev kär direkt när jag såg den på ebay och nu är den här.. _________________ |
||||
Den där var rejäl! Vad kommer den från för bil? Porsche turbo? Hade ju suttit som en smäck i Alfan... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Förstår dig 100% I början av 80talet så reste jag väldigt ofta till Berlin och hjälpte till att hämta motorer med en kompis. Där blev jag kär i just en 911 varvräknare som såg ut som den men utan turbomätaren. Monterade den i min 1600 TLE Fastback VW med Porsche 914 motor och 5 vxllåda. Satt perfekt i mitten av konsolen i stället för hastighetsmätaren. Kommer inte ihåg vad jag gjorde med hastighetsmätaren men den hamnade någon annanstans. Lagligt måste det ha varit för bilen gick igenom besiktningen....dock utan att de upptäckte att jag hade ett 914 paket. Jo, det är sant men en helt annan och en lång historia. Grattis till ett mycket trevligt projekt! _________________ Fredrik Reichel |
||||
Testa att valsa gallret i en så handjagad kallvals. Finns hos de flesta plåtslagare , man kan ju justera välvningen på dessa. Väldigt försiktigt så viker det sig nog inte även fast det är ribbor. I annat fall får du väl göra en mall och pressa fram den nya formen? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Gillar det här bygget skarpt och följer det med spänning!! men så är man löjligt förtjust i de gamla baggarna också
Keep up the good work!! _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Efter ett års demontering har jag äntligen byggd nåt. Känns bra. Jag vill bygga mer ...
Måste banka lite till, men det är redan rätt bra. Vi får ser hur det ser ut med en glänsande lack. Hoppas jag är fortfarande nöjd då... _________________ |
||||
Nu är även högersidan förstörd
EDIT: lagt till en bild. Ursäkta den dåliga bildkvalitén. Jag hade lite bråttom hem - ebay väntar inte. Nästa steg: - svetsa förstärkningar i karossen - lyfta av karossen - kapa ur karossen. Det kommer inte vara mycket kvar som håller fram- och bakdelen... _________________ |
||||
Förra veckangs jobb:
- Karossen är förstärkt och förberedd för demontering: - Alla skruvar mellan kaross och bottenplatta är lossade - Som vanligt finns det några stellen kvar där kaross och platta är ihopsvetsade. Fortsetzung folgt... _________________ |
||||
Det där blev ju riktigt bra - själv är bäste Bengt ibland Speciellt om man inte bor i Uppsala...
_________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||
Förra vecka fick jag ett mail av en trevlig tysk (new_vopo här på forumet) som har - precis som jag 2 halva bilar i garaget. Såhär ser det ut hos honom: Hos mig händer dit ingenting förrän nästa helg.. _________________ |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 45, 46, 47 >> 40 besök senaste veckan (649697 totalt) |