Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 35, 36, 37 >> 111 besök senaste veckan (99498 totalt) |
Tjena Johan, Jag vill minnas att du har en go-pro? GPS:en (alla nyare har) i den går att koppla ihop med app för tidtagning. _________________ Anders Svensson |
||||
Ja, jag har en GoPro Hero 8. Har försökt använda GPS-datan från videoklippen men inte lyckats. Någon data fanns där men var vansinnigt konstig och totalt oanvändbar. Säkert skit bakom spakarna men jag fick aldrig till det. GoPron ska enligt uppgift ha hela 18Hz uppdateringsfrekvens på den inbyggda gps'en så det hade ju varit fint att få den att funka.
Den tabellen hade jag missat. Tack! Billigaste GPS-pucken RaceChrono rekommenderar är Qstarz BL-818 GT, en sådan får det bli! Den svenska Qstarz-återförsäljaren Mindation hade inte den varianten hemma och finska Storm Motor verkar billigast. De hade dessutom 10% rabatt som löper ut idag, det täcker frakten och lite till så det var bara att beställa. Till nästa film räknar jag med att komplettera med såväl hastighet som g-krafter. Bilen på lyften för en snabb koll. På fredag vankas både besiktning och hjulinställning sedan är jag redo för säsongsfinal på Falkenberg med SVKG. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Lite småfix med bilen idag. Först hjulinställning på lunchen hos erkänt duktiga Tagene Hjulinställning. Hjulinställningen gjordes med mig i bilen där syftet var mer camber fram för att spara ytterskuldrorna på däcken lite.
Från original -0,5 grader camber tlll -2,0 grader. Original är det faktiskt lite toe out fram och vi lade oss, precis som tidigare, på maxtolerans 0,11 grader toe out per hjul. Bak är det ingen större skillnad mot hur jag kört under säsongen, lite toe in och -2,2 grader camber. Ska bli kul att se hur det funkar på Falkenberg om knappt en vecka. GPS-pucken dök upp idag också. Under eftermiddag var det dags för årets koll hos Bilprovningen. Blank papper och uppmuntrande kommentarer från såväl besiktningsman, "Oj, vad fin! Den ser ju helt ny ut överallt!" som andra kunder. Bra start på helgen helt enkelt! Skönt att bilen är besiktigad för hela nästa säsong också. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
instämmer till fullo /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Tack, tack för hejarropen!
Idag kom en synnerligen efterlängtad leverans. Förarstolen ska ut ur bilen ikväll så jag kan börja titta på hur stolsfästena ska konstrueras. Förhoppningsvis hinner jag få till något till på torsdag. Har inte hunnit kolla, men hoppas bara inte kontrastsömmarna och loggan är för gul men det återstår att se när stolen lyfts in i kupén första gången. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
|
||||
|
||||
Jodå, det tar sig.
På bilderna är stolen bara ditställd, men nu är det egentligen bara att skruva fast den i golvet som är kvar. Använder original skruvhål/mutterfickor i bilen, dvs stolsfästena har anpassats för att passa i bilen då jag ogärna borrar upp nya hål. Blir därmed enkelt att återställa helt om så önskas. Originalstolen väger för övrigt 26,5 kg/st medan Mircostolen väger 14,1 kg komplett inklusive sidofästen och glidskenor. Hinner däremot inte få ordning på passagerarstolen till på torsdag. Du får gärna åka med en vända Stian, men det blir i fåtöljen i så fall. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
En moccaratt på det där sen, så blir det pricken över i:et!
EDIT: Alltså original-omklädd ratt med mocca/alcantara |
||||
Ser riktigt snyggt ut.
(Kapar tråden lite...) Jag håller själv på att montera stol i vår Toyobaru med ett rejält modellanpassat fäste och dito glidskenor. Vill kunna åka med 3-punktsbälte. Jag funderar på hur att bäst lösa problemet med att få 3-punktsbältets "höftband" att möta bälteslåset genom hålet... Man vill ju gärna att höftbandet ligger an korrekt mot kroppen... Samtidigt är det ju lite drygt att trängas med bälteslåset på insidan av stolen. Hålet är också i minsta laget för att smidigt få till en lösning. Hur gör du? Några tankar eller tips på bra lösning? För att få bältesgeometrin rätt har jag klurat på att använda en så kort förlängare "belt extension" som möjligt genom hålet. Har även tittat på att ev ta upp hålet större med en ny "ram" runt hålet för att lättare accessa bälteslåset. Har sett att storlek och form på hålen för bältesgenomföringen varierar mellan olika stolsfabrikat.... |
||||
Var tvungen att prova att flytta in bälteslåsningen genom hålet men det blev inte bra. Det behöver nog vara en stol som är anpassad för det, typ Recaro Pole Position, för att det ska bli bekvämt. Just Mircostolen är inte superdjup utan man får faktiskt lite support över höften när man drar åt bältet. Med det sagt slutfördes installationen av förarstolen ikväll. Skenorna glider lätt så det är inga konstigheter att flytta stolen och justermånen är större än originalstolen åt båda håll. Eventuellt ska jag luta den ett hack mer bakåt men tror inte jag orkar riva ur allt igen. Falkenberg får agera utvärdering. Det ska bli riktigt gott att sitta still när man svänger. Efter sprintfinalen var jag öm på utsidan av vänster knä efter att ha tagit stöd mot dörrsidan. Ingen större skillnad mot de tidigare bilderna mer än att bältet är på plats men ett par extra har väl aldrig skadat? Nästa steg är att, om möjligt, koda bort sidoairbagsen för att slippa felmeddelanden. Annars är det väl motstånd som gäller, men jag är jäkligt novis på den fronten. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 35, 36, 37 >> 111 besök senaste veckan (99498 totalt) |