Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 CS -93 SÅLD | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19 >> 5 besök senaste veckan (92079 totalt) |
Här kommer rapporten från mitt första ringenbesök .
Vi börjar med lite loggbok över de varv jag körde. Varv 1 Ibland gör man dumma saker och detta är ett sådant tillfälle. Lördag förmiddag och Camilla och jag har gått och tittat på bilarna i depån. Det drar sakta i hop sig till regn, hela himlen är svart och det ser ut att bli ihållande. Snabbt säkrar vi alla saker i bilen och tar på oss hjälmarna för att ge oss ut på det första varvet. Innan jag kommit förbi bommarna så ösregnar det. Jag tar det jäkligt försiktigt i de första böjarna pga att det är riktigt halt. Så plötsligt i Hatzenbach 2 så vänder bilen runt i en snygg 360 gradare! Det gick så pass sakta så det var ingen fara att vi skulle slå i något men man blir ju lite nervös över bilarna bakom och vart de håller hus . Allt gick bra och från Flugplatz var banan torr och fin. Jag tog det dock väldigt försiktigt med tanke på läxan jag just lärt mig . Mot slutet kom vi i fatt en gul svensk eldkastare i form av en Nissan Skyline . Just när vi kommit tillbaka till depån så stänger de av banan pga en MC olycka. Låter som att det gått riktigt illa för föraren så även detta blir en påminnare om att detta är en lekplats som kräver respekt! Varv 2 Tid: 9.49. Skulle filma detta varv men fick inte ordning på gummibandet till kameran. Mycket trafik hela tiden på detta varv. I sista kurvorna blir jag omkörd av en MC med passagerare. I sista kurvan ut på långa rakan läger han ner hojen så det slår gnistor om knäpucken ! Varv 3 Tid: 9.42. Mycket trafik och en olycka vid Adenauer Forst. Varv 4 Tid 9.32.06. Hade Robert Pentén med mig som passagerare. Tack Robert för varvet. Jag letade efter dig under söndagseftermiddagen så jag kunde bjuda igen, men jag hittade inte på dig. Får bjuda igen vid något annat tillfälle. Ny GT2,a i räcket vid Hatzenbach. Hindrad av en svart Opel på första delen av banan. När vi väl kom förbi fick vi upp bra fart men sedan kom vi i fatt ytligare en Opel mot slutet som inte behagade släppa förbi. Sista varvet för dagen. Varv 5 Tid: 9.49. Hade en instruktör från Porscheklubben med mig i bilen som har några hundra varv i kroppen. Detta var mycket lärorikt. Han tyckte att körningen gick bra men att jag kunde försöka ligga på en högre växel på några sektioner på banan. Tror att samma instruktör har sagt det åt mig även på något banmöte med PCS... Det är tur att man är lätt lärd . Varv 6 Tid: 9.59. Två olyckor på detta varv, en Svart Porsche 964 i räcket vid Armberg och en olycka med flera MC vid Pflanzgarten. Efter detta blir banan avstängd för sanering i ca en timma. Jag håller mig kvar på banan och tar utsläppet på långa rakan. Så här blir jag stående och pratar skit med några svenskar och Australiensare. Australiensarna hade köpt en paket resa med hyra av "racing Golf" boende och ringtaxi i en vecka. Varv 7 Tid: 9.10.21 Jag stod långt fram i ledet efter att banan öppnade igen så I stort sätt fritt blev detta ett fritt varv. Det blev lite trafik mot slutet och så var det en Golf som hindrade mig lite ut på långa rakan. Varv 8 Ingen tid. Trodde detta skulle bli ett fritt varv då banan varit avstängd ett länre tag på eftermiddagen och många engelsmän åkt hem. Men det blev mycket trafik på banan. Kartboken som vi hade i bilen behagade lossna från sin plats och for runt på passagerargolvet. Sedan strulade även GPS,n (Hade den så att man skulle se hastighet på filmen. Tyvärr så syntes det inte så bra som jag hade tänkt. Varv 9 Tid: 9.40. Körde detta varv direkt efter varv åtta. Tom bana till en början men sdan blev det mycket trafik på slutet. Det var alla varv jag klarade av under helgen. Det var med en skräckblandad förtjusningen som ringen premiären klarades av. Jag tyckte inte riktigt att man kunde slappna av pga alla olyckor och vetskapen o att det är långt hem om något skulle hända. Bilderna kommer enare under dagen. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
och här kommer bilderna .
På väg över till Danmark. Vi hade stora problem att hitta Hotell i Danmark. Vi kom över med färjan ca 21.00, sedan tänkte vi att vi skulle försöka hitta ett boende söder om Köpenhamn, men det var bara ett enda mörker. Har de inte gatljus och skyltar i detta land. Till slut hittade vi ett trevligt motell nästan nere i Rödby. Silverfärgade bilar och en gul i kön till färjan över till Puttgarden. Camilla bränner på Autoban. Vi bodde på ett lagom inrökt tyskthotell i staden Kempenich (ca 10 min från ringen). Efter som att vi inte förbokat så valde vi att stanna på detta hotell i tre nätter. Trevlig personal (glad i öl) standarden var OK men inte mycket mer. Första mötet med det gröna helvetet. Liv och rörelse i depån. Schnitzel i Adenau. Motorsportfantast hängande vid räcket. Trångt på banan! MC Parkeringen. Taxikö. Utsikt mot Nürburg från borgen. Den ljusa pricken under högsta punkten är banan. Dock osäker på vilken del, kan vara upp mpt Hohe Acht. Tornet i borgen. Efter lördagens körningar så åkte vi norr ut några mil genom Ahrdalen. Kan verkligen rekommenderas. Jätte vacker natur med aquaducter och fina vingårdar. Sedan stannade vi i en stad som heter Bad-Neuenahr. Den hade en jätte fin stadskärna med en ringmur och gamla hs, nästan så att man trodde man var i Visby. Sedan hade de god öl oxå . Första varvet på söndagen. Fika vid Blau Ecke. Var er riktigt trött pajsare som serverade kaffet. På gränsen till otrevlig o stöddig > . Trevliga bilar i Adenau. Brünnchen. Många olika typer av bilar syntes under helgen. Porsche-buss. Svensk Lamborghini. Trängsel vid påsläppet. Kvällsmat. Pistenklause Camilla under Walter Röhrls autograf på Pistenklause. Kanske köpa hus . På måndagen hade BMW förarträning. Efter besöket på ringen så bar det iväg ner till staden Trier (ca 10 mil söder om ringen). Därifrån så åkte norr ut längs Mosel upp till Koblenz. Även här bjuds det på härlig bil åka på fina vägar i fin miljö. Dock inte i samma tempo som på ringen. Frågan om vad som finns mer än ringen i regionen dyker ju upp mellan varven så jag lägger upp lite bilder från vår resa längs Moseldalen. Det kan ju underlätta en förhandling med den man bor med om att det är värt ett besök . Här är Porto Nigro i staden Trier. Äldsta romerska gatan norr om alperna. Underhållning på ett torg i Trier. En riktig gladiator på amfiteatern i Trier ! Fina vägar längs Mosels strand. Cochem Slottet i Cochem. Burg Eltz Mosel och Rehns förening i Koblenz På väg hem över Öresundsbron. Skitig bil efter ca 300 mil och nio varv på ringen . Lite insekter som fått sätta livet till...man kanske skulle lacka den röd i stället . Som sagt. Har man det minsta motorintresse så är ringen väl värt ett besök. Och är man väl där så tycker jag att man ska se sig om lite i regionen. Det är otroligt vackert ! _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
Vi gick o velade fram o tillbaka läng. Jag har det lite osäkert med jobb osv. Men sedan sade vi att skit samma, vi åker ner. Det är nu eller aldrig.
Nästa år kommer vi nog vara tre i familjen så då kan det ta ett tag innan men kommer ner . _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
Över 500 bilder från resan! Men det kan jag inte trötta ut er med .
Här är en film från varv nr 6. http://www.youtube.com/watch?v=s7eWK _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
Trevlig reseberättelse! Tycker ni gjorde precis rätt (i alla fall som förstagångare). Sådär brukar mina ringenbesök också se ut. Åka några varv, insupa atmosfären och tiita sig om lite i trakten. |
Var idag på Malmby och körde lite slalom med PCS. Tycker nog att det är lite halfotad bak. Kan berå på för lågt ringtryck eller att däckan jag kör på har några år på nacken...Man kanske ska börja använda bilen lite mer .
Här kommer det lite incar från dagen. http://www.youtube.com/watch?v=-_6s0 http://www.youtube.com/watch?v=wAOT8 _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
oj, det var ett tag sedan jag skrev här! Tyvärr så blev det inte så mycket mer åka med Porschen efter ringenbesöket. Var på några slalomträffar det var allt.
Jag hoppas att det ska bli bot och bättring till 2010! Garanterat så blir det ett ringenbesök till i år i alla fall, man får ju inte missa banmötet med PCS på ringen ! Dock har jag lite som ska ses över innan våren (känns avlägset med 50cm snö utanför garaget). Det som stå på listan är: Service Byte av oljor o vätskor. Se över oljeläckage i framkant på motorn. Styrservon verkar sjunga på sista versen så den bör nog bytas. Rassel i växellänkaget måste ses över. Mockaratt ska monteras. Ser även ut som att jag måste montera baksäte så hela familjen kan njuta av bilen . Det här är lilla Emma! Född 30/12 -09 _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
Stort GRATTIS, då har vi varsin 09:a, Viggo föddes 29 mars.
Edit, hälsa familjen. Dags att montera räser-baksäte?? _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
Nu har det hänt lite med bilen sedan jag skrev här sist.
Jag har fått hem den från Bilteknik. Den har fått en helrekond med lackskydd hos TC i Södertälje samt att jag tror att jag har fått ordning på växellänkaget. Bytte lite bussningar framme vid växelspaken så nu känns den mycket tightare. Det som återstår nu är byte av bromsvätska och så ska den fina moccaratten som jag har köpt monteras. Sedan är den färdig för att luftas på diverse banmöten och slalomträffar. Har även fått lite funderingar på om det är läge att sälja den...Men jag vet inte. Skulle någon ge mig ett bra bud så är det inte omöjligt att den kanske får en ny ägare... _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 CS -93 SÅLD | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19 >> 5 besök senaste veckan (92079 totalt) |